شهردار نیویورک: حادثه این شهر تروریستی است

 شهردار نیویورک: حادثه این شهر تروریستی است 10 آبان - 96
تهران – ایرنا – «بیل د بلاسیو» شهردار نیویورک آمریکا حادثه منطقه منهتن را که هشت کشته بر جای گذاشت، یک «اقدام تروریستی» اعلام کرد.
به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه ای.بی.سی، راننده یک کامیون اجاره ای بعد از ظهر سه شنبه به وقت آمریکا وارد خط ویژه عبور موتورسیکلت و دوچرخه شد که بر اثر برخورد با دوچرخه سواران هشت نفر کشته شدند.
این در حادثه در نزدیکی مرکز تجارت جهانی رخ داد و شهردار نیویورک آن را «اقدام تروریستی بزدلانه» خواند.
یک مظنون 29 ساله به نام «سیف الله حبیب الله ویچ» عامل حمله بعد از ظهر سه شنبه معرفی شده است. او اصالتا ازبک است و سال 2010 از ازبکستان به آمریکا رفته بود. وی مقیم شهر تامپا در ایالت فلوریدا است.
برخی منابع می گویند که وی پس از تصادف با دوچرخه سواران فریاد «الله اکبر» سر داد. منابع رسانه ای شمار زخمی ها را یازده نفر اعلام کرده اند.
«
اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک گفت که شواهدی دال بر یک تهدید گسترده تر وجود ندارد اما تاکید کرد که در شب هالووین پلیس های بیشتری، خیابان ها را زیر نظر خواهند داشت.
پلیس نیویورک در تشریح حادثه این شهر گفت که یک کامیون وارد پیاده رو و مسیر دوچرخه شد و با چندین نفر برخورد کرد که چند کشته و «چندین زخمی» برجای گذاشت.
این خودرو با یک اتوبوس مدرسه هم برخورد که بر اثر آن دو بزرگسال و دو کودک زخمی شدند.
راننده کامیون سپس در حالی که دو تفنگ در دست داشت، از خودرو خارج شد. یک افسر پلیس با مظنون مقابله کرده و به شکم او شلیک کرد. «جیمز اونیل» کمیسر پلیس در کنفرانسی مطبوعاتی از این افسر پلیس به دلیل جلوگیری از بروز یک کشتار قدردانی کرد.

**
واکنش ها به حادثه نیویورک
حمله نیویورک واکنش های توئیتری سران آمریکا، فرانسه و انگلیس را در پی داشت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پی این حادثه در توئیتر نوشت: ظاهرا یک فرد دیوانه و بسیار مریض حمله ای در شهر نیویورک انجام داده است.
ترامپ در توئیت دیگری اعلام کرد: نباید اجازه بدهیم که داعش پس از شکست در خاورمیانه و مناطق دیگر به کشور ما بازگردد یا وارد شود.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از حادثه نیویورک در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: احساسات خودم و همبستگی فرانسه را با شهر نیویورک و آمریکا اعلام می کنم. مبارزه ما برای آزادی، ما را بیش از همیشه متحد کرده است.
ترزا می نخست وزیر انگلیس هم در پیامی توئیتری حادثه نیویورک را «حمله ای بزدلانه» نامید و نوشت: ما هم شیطان تروریسم را شکست خواهیم داد. انگلیس در کنار نیویورک ایستاده است.
شبک**9423**1708**مترجم **هرمز برادران **انتشار**علیرضا ارشادی