آلودگی هوای سنندج 9 برابر حد مجاز

 آلودگی هوای سنندج 9 برابر حد مجاز 9آبان-96
سنندج - ایرنا - رئیس اداره امور آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: آلودگی هوای سنندج صبح سه شنبه با رسیدن به 9 برابر حد مجاز (500 شاخص آلودگی هوا) در وضعیت خطرناک قرار گرفت و این روند صعودی است.
کژال حبیب زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شاخص آلودگی و میزان ذرات معلق در هوا به حدود 9 برابر حد مجاز رسیده است، افزود: این وضعیت هوایی برای تمامی افراد خطرناک است و به بیماران قلبی و عروقی و افرادی که مشکلات تنفسی دارند توصیه می شود از منزل خارج نشوند.
به گفته وی، طی هفته جاری هوای سنندج شاهد آلودگی بدلیل بروز پدیده گرد و غبار است بطوریکه روزهای شنبه و یکشنبه هوای این شهر در وضعیت ناسالم و روز دوشنبه نیز در وضعیت ناسالم برای افراد قرار گرفته است.
دید افقی در کردستان به یک هزار متر کاهش پیدا کرد
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان نیز گفت: با استقرار موج گرد و غبار در منطقه میزان دید افقی در برخی مناطق این استان به کمتر از یک هزار متر کاهش پیدا کرده است.
علی پناهی یادآور شد: دید افقی در بانه و زرینه یک هزار متر است و این میزان در سنندج یک هزار و 500 متر، هزارکانیان چهار هزار متر و در سقز پنج هزار متر رسیده است.
وی اضافه کرد: این گرد و غبار امروز و فردا نیز آسمان منطقه کردستان را تحت تاثیر قرار می دهد و به تدریج از روز چهارشنبه (فردا) از غلظت آن کاسته می شود.
شاخص AQI استاندارد هوا در شاخص PM2.5 عدد صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم ، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم و 201 تا 300 نیز بسیار ناسالم و 301 تا 500 نیز خطرناک است.
آلودگی هوای این چهار روز ناشی از ذرات PM 2.5 بوده است، ذرات 2.5 میکرون برای سلامت مردم ضرر بیشتری از ذرات 10 میکرون دارد چون تا عمق ریه ها نفوذ می کند و ماندگاری بیشتری نیز در هوا دارد.
سنندج با بیش از 500 هزار نفر جمعیت مرکز استان کردستان است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی