بیماریهای قلبی سالانه جان ۱۰۰ هزار نفر را در افغانستان می‌گیرد

بیماریهای قلبی سالانه جان ۱۰۰ هزار نفر را در افغانستان می‌گیرد   11 مهر -96
چرا به جای 4 دهه جنگ وشخم زدن سانت به سانت خاک افغانستان از سوی روس ها وآمریکا وائتلاف ناتو وطالبان والقاعده وداعش وپاسداران هرگز تلاش نشده بخشی از هزینه تخریب جنگ به زیرساخت سازی این کشور محروم جنگ زده وویران شده اختصاص داده نشود تا بیماری های قلبی جان 100 هزار شهروند افغانی را درسال نگیرد؟
·       قلبهوا، غذای چرب و سیگار کشیدن عامل بیماری قلبی عنوان شده است
وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که سالانه ۱۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.
حبیب اروال، رئیس بیماری‌های غیرساری وزارت بهداشت/ صحت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که بیش از ۱۴ درصد تمام مرگ و میرهای افغانستان به دلیل بیماری قلبی است.
او افزود که این ۱۰۰ هزار کسانی هستند که در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند و شمار کسانی که در منازل به دلیل بروز بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند اما ثبت بیمارستان‌ها نمی‌شوند، هنوز مشخص نیست.
این مقام بهداشت افغانستان از افزایش شمار بیماران قلبی در افغانستان ابراز نگران کرد.
آلودگی هوا، غذاهای چرب و کشیدن سیگار از عمده ترین عوامل افزایش بیماری قبلی عنوان شده است.
وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید که مراکزی برای درمان بیماران قلبی درافغانستان وجود دارد ولی به دلیل نبود داروهای با کیفیت بیماران مجبور می‌شوند برای درمان به خارج افغانستان سفر کنند.
به گفته این وزارت افغان‌ها سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار را برای درمان به خارج افغانستان مصرف می‌کنند که ۹۰ درصد آنان، بیماران قلبی هستند.
آقای اورال افزود که کنترل فشار خون می‌تواند باعث کاهش این بیماری درافغانستان شود. به گفته او اکنون وزارت بهداشت تلاش دارد تا مردم را از مشکلاتی که فشار خون برای آنان ایجاد می‌کند، آگاه سازد.
براساس گزارش‌ها سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر درجهان به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند که ۷۵ درصد این افراد در کشورهای فقیر و یا در حال توسعه زندگی می‌کنند.