سفیر ایران در استرالیا: ساکنان مانوس و نائورو در مورد آینده خود تصمیم بگیرند

 سفیر ایران در استرالیا: ساکنان مانوس و نائورو در مورد آینده خود تصمیم بگیرند  8 آبان – 96
سفیررژیم آدم کشان  که دارای کارنامه  رکوردارجهانی محکومیت نقض مستمر حقوق بشر  است باید پاسخگوی باشد که برای چه پناهجویان ایرانی مجبور به ترک کشور شدند تا چندسال در بازداشتگاه مانوس وناتور زندانی شوند  طوریکه چند مورد خودکشی کردند یا کشته شدند؟
کوالالامپور – ایرنا – سفیر ایران دراسترالیا در آستانه بسته شدن اردوگاه مهاجران غیرقانونی استرالیا در مانوس در آخرین روز اکتبر جاری ( فردا سه شنبه 9 آبان) گفت: کمتر از 600 نفر از حدودیک هزار و 700 نفر ساکنان دو اردوگاه مانوس و نائورو ایرانی هستند که 128 نفر آنها بلاتکلیف می باشند.
به گزارش روز شنبه ایرنا رسانه های استرالیایی پیشتر به نقل از مقامات این کشور خبر بسته شدن اردوگاه مانوس در جزیره دورافتاده ای به همین نام در پاپوا گینه نو در اقیانوس آرام را دادند. مانوس و نائورو در میکرونزی دو محل نگهداری اجباری صدها نفر از مهاجران غیرقانونی است که سعی داشتند از طریق مرزهای عمدتا آبی وارد استرالیا شوند که دستگیر و به این دو بازداشتگاه منتقل شدند.
'
عبدالحسین وهاجی' سفیر ایران در استرالیا روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در عین حال گفت به دلیل نبود اطلاعات مستقیم خبر بسته شدن این بازداشتگاهها را نه تایید و نه تکذیب می شود.
وی افزود: از مجموع بیش از یک هزار و 700 پناهجویی که در دو اردوگاه 'مانوس' و 'نائورو' به سر می برند، 128 نفر شامل ایرانیانی هستند که تکلیف آنها مشخص نیست.
سفیر ایران در استرالیا با این عنوان که درصورت بسته شدن 'مانوس' وضعیت ساکنان این اردوگاه به نوعی نامشخص تر می شود، تصریح کرد : تصمیم مقامات مهاجرتی استرالیا بر این است که پناهجویان مستقر دراین مرکز به کشورهایشان بازگشت داده شوند و ما پیشتر اعلام کرده ایم از آنجایی که این افراد به میل خود دست به این اقدام زنده اند اکنون نیز باید بازگشت آنها به انتخاب خودشان انجام شود و اجباری برای بازگشت آنها نباشد.
وی بر اساس گزارش اداره مهاجرت استرالیا گفت: پس از بسته شدن اردوگاه مانوس پناهجویان ساکن آن در منطقه ای در همان مجموعه مستقر می شوند.
وی افزود: در دیداری که با مقامات کمیسیون پناهجویان سازمان ملل (UNHCR) داشتیم آنها اظهار نگرانی کردند و اعلام داشتند که از نظر وضعیت بهداشتی مشکلات زیادی در این مراکز وجود دارد.
'
وهاجی' در ادامه بیان کرد : کسانی که بر اساس کمیسیون پناهجویان سازمان ملل پناهجو تلقی نمی شوند وضعیت بلاتکلیفی خواهند داشت و مشخص نیست پس از اکتبر چه اتفاقی برای آنها می افتد.
وی تاکید کرد: اگر همین امکانات محدودی که تا پایان این ماه در اختیار این افراد قرار داده شده از ابتدای ماه آینده برداشته شود ، آنها بیشتر در مضیقه خواهند بود و مشکلات بهداشتی و گرفتاری های آنها بیش از گذشته می شود.
وی گفت : ساکنان اردوگاههای مانوس و نائورو درخواست رفتن به آمریکا را داشته اند که براساس توافق استرالیا و آمریکا ،آمریکا ممکن است هزار و 250 نفر از این افراد را بپذیرد و تاکنون نیز 54 نفر ازآنها به آمریکا رفته اند.
سفیر ایرنا در کانبرا با این عنوان که کمتر از 600 ایرانی در مانوس و نائورو هستند، گفت که ما دسترسی مستقیم به آنها نداریم و در پیگیری ها، اطلاعاتی از آنها کسب شده است.
'
وهاجی' گفت بر اساس اعلام مقامات استرالیایی هر فردی که قصد بازگشت به کشورش را داشته باشد 25 هزار دلار مساعدت دریافت می کند تا در صورت بازگشت به کشور خود بتواند یک فعالیت اقتصادی انجام دهد.
وی افزود دربین این افراد زنان و کودکانی هم وجود دارند که آمار دقیقی از آنها وجود ندارد.
وهاجی در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر بحران احتمالی در جزایر مانوس و نائورو پس از پایان ماه اکتبر بود گفت که هرنوع احتمالی دراین زمینه وجود دارد.
وهاجی افزود: بر اساس توافق قبلی انجام گرفته کسانی که قصد بازگشت دارند باید حتما خانواده آنها از تهران و از طریق اداره امور تابعیت وزارت امور خارجه برای ما گزارش ارسال کنند تا برگ عبور در اختیار پناهجویانی که قصد دارند به ایران بازگردند، قرار داده شود.
وی تاکید کرد که بدون اینکه خانواده آنها اقدام کنند، افرادی که خواستار بازگشت به ایران هستند، امکان دسترسی به ما را ندارند و نمی توانند شرایط بازگشت خود را فراهم سازند.
سفیر ایران در استرالیا با بیان اینکه در ماه گذشته 20 برگ عبور برای پناهجویان ایرانی با هدف بازگشت به کشور صادر شده است گفت :بر اساس گزارش های مختلف از جمله کمیسیون پناهجویان سازمان ملل این افراد تحت فشار روانی زیادی بودند و مشکلات متعددی از جمله شرایط بد بهداشتی را تجربه کرده اند و ما علاقه مند هستیم که این افراد به ایران برگردند و با شروع زندگی، از این شرایط نامساعد و حالت بلاتکلیفی خارج شوند. در مجموع به نفع خود این افراد است که از این شرایط استفاده کنند.
وهاجی با بیان اینکه 'نمی پذیریم که برای بازگشت افرادی که با اختیار خود از کشور خارج شده اند فشاری به آنها وارد شود' گفت :درعین حال به آنها توصیه می شود برای جلوگیری از بدتر شدن آینده خود با توجه به شرایط مهیا شده تصمیم گیری کنند.
آساق**241**1599**انتشار: وحیده دینداری