گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت   پنجم  29 دی - 96
براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، از اوایل سال آینده تولید خودروهای سواری مرسدس بنز به عنوان جدیدترین دستاورد پسابرجامی دولت تدبیر و امید در ایران آغاز خواهد شد.
براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، از اوایل سال آینده تولید خودروهای سواری مرسدس بنز به عنوان جدیدترین دستاورد پسابرجامی دولت تدبیر و امید در ایران آغاز خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در ابتدای دهه جاری صنعت خودرو حال و روز مناسبی نداشت. بیشتر شرکای مطرح اروپایی و آسیایی صنعت خودرو ایران را ترک کرده بودند و خودروسازان داخلی نیز به ناچار دست به دامان چینی‌ها شده بودند.
با این حال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و نمایان شدن نشانه‌های رفع تحریم‌ها آغازی مجدد برای صنعت خودروی ایران بود به‌گونه‌ای که در حدود دو سالی که از اجرایی شدن برجام سپری شده چند خودروساز مطرح بین‌المللی شامل پژو، سیتروئن، رنو و هیوندایی به ایران آمده و همکاری با خودروسازان داخلی را آغاز کرده‌اند.
در این شرایط اما خبرهای به دست‌ آمده حکایت از جدیدترین دستاورد دولت تدبیر و امید در صنعت خودرو دارد؛ به‌گونه‌ای که به‌زودی تولید خودروهای سواری مرسدس بنز در ایران آغاز خواهد شد.
طبق اطلاعات به دست‌ آمده توافقات نهایی بین ایران خودرو و شرکت دایملر برای تولید خودروهای سواری مرسدس بنز در ایران صورت گرفته و از اوایل سال آینده (۱۳۹۷) تولید این محصولات در ایران آغاز می‌شود.
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برای سال‌ آینده تولید حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودروی بنز پیش‌بینی شده و مدل‌های اقتصادی‌تر این خودرو در ایران تولید خواهد شد.
تولید خودروهای مرسدس بنز در ایران با ساخت داخل بالای ۲۰ درصد آغاز خواهد شد و با توجه به‌ آنکه در حدود دو دهه قبل نیز خودروهای سواری بنز در ایران تولید می‌شد هم‌اکنون خط تولید این محصول در ایران در حال به‌روزسانی و آماده‌سازی است.
آمریکا: آنکارا از حمله به عفرین پرهیز کند
درحالی که ترکیه نیروها و تجهیزات خود را در مرز با سوریه برای حمله به شهر کردنشین عفرین مستقر کرده است، وزارت خارجه آمریکا از آنکارا خواست چنین عملیاتی را انجام ندهد.
درحالی که ترکیه نیروها و تجهیزات خود را در مرز با سوریه برای حمله به شهر کردنشین عفرین مستقر کرده است، وزارت خارجه آمریکا از آنکارا خواست چنین عملیاتی را انجام ندهد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حمله احتمالی ترکیه به عفرین سوریه گفت: ما از ترکیه‌ای‌ها می‌خواهیم چنین عملیاتی را انجام ندهند. ما نمی‌خواهیم آن‌ها وارد خشونت شوند بلکه می‌خواهیم بر داعش متمرکز شوند.
این درحالی است که ترکیه در مرز با سوریه به حالت آماده‌باش درآمده و بخش‌هایی از دیوار مرزی را در 12 نقطه در مرز با عفرین از بین برده است تا عملیات را آغاز کند. شهر عفرین در شمال غرب سوریه و در مرزهای ترکیه یکی از مناطق شبه خودمختار در شمال سوریه محسوب می‌شود که کنترل آن در اختیار شبه نظامیان کرد است.
ترکیه اعلام کرده تنها در صورتی عملیات را متوقف می‌کند که آمریکا دست از حمایت کردهای سوریه بردارد.
در همین راستا، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: ما وارد عفرین خواهیم شد و انتظار نداریم که روسیه با ما مخالفت کند.
وی گفت: مذاکراتی با روسیه و ایران انجام داده‌ایم تا به جنگنده‌های ترکیه اجازه مشارکت در عملیات عفرین را بدهند.
با این حال سوریه تاکید کرده است ورود ارتش ترکیه به خاک خود را اشغال‌گری می‌داند و هر هواپیمای از جانب خاک ترکیه وارد حریم هوایی ترکیه شود سرنگون خواهد شد.
مهاجرت معکوس تهرانی‌ها اگرچه برخی از کسانی را که قبلاً بارها درباره تراکم جمعیت تهران شنیده بودند خوشحال کرده اما به اعتقاد کارشناسان این موضوع یک آسیب است و باید به آن به شکل زنگ خطر نگاه کرد.
مهاجرت معکوس تهرانی‌ها اگرچه برخی از کسانی را که قبلاً بارها درباره تراکم جمعیت تهران شنیده بودند خوشحال کرده اما به اعتقاد کارشناسان این موضوع یک آسیب است و باید به آن به شکل زنگ خطر نگاه کرد.
به گزارش اعتمادآنلاین، چند پیش خبر جدیدی در تأیید افزایش آمار مهاجرت معکوس از تهران منتشر شد. بر اساس این آمارها اگرچه هنوز هم نرخ ورود به تهران از نرخ خروج از آن بسیار بیشتر است و کاهش جمعیت تهران هم از گذشته یکی رؤیاهای دست‌نیافتنی مسئولان مدیریت شهری تلقی می‌شده است اما برخی درباره آن اظهار نگرانی می‌کنند.
محمود میرلوحی یکی از اعضای شورای شهر در مورد اینکه چرا با وجود تراکم بالای جمعیت در تهران، باید از روند مهاجرت معکوس نگران باشیم، می‌گوید: «همواره گفته شده که تراکم جمعیت در تهران بیشتر از ظرفیت این شهر است و قطعاً کسی از کاهش جمعیت این کلان‌شهر به صورت طبیعی نگران نمی‌شود اما آنچه نگران کننده است و باید به آن توجه کنیم این است که این مهاجرت نشانه چه چیزی است و دلایل این مهاجرت چیست؟»
میرلوحی ادامه می‌دهد: «وقتی ما به دلایل مهاجرت تهرانی‌ها از این شهر به شهرهای دیگر نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مهاجرت معکوس از تهران به این دلیل بوده که مردم از زندگی در این شهر به تنگ آمده‌اند و احساس امنیت نمی‌کنند. دلایل مهاجرت تهرانی‌ها را مسائلی مانند ترس از زلزله، آلودگی‌ها، گرانی مسکن و... تشکیل می‌دهد و ما باید این موضوع را به عنوان زنگ خطر تلقی کنیم.»
او در جواب اینکه آیا مهاجرت از سایر شهرها به تهران، زنگ خطری برای اوضاع نامطلوب در آن شهرها نبود، می‌گوید: «چرا، ما همواره درباره این موضوع هشدار داده بودیم هم از این جهت که چرا باید در کشور شاهد تمرکزگرایی باشیم و چنان امکانات در تهران خلاصه شده باشد که مردم مجبور باشند برای دسترسی به فرصت‌های بیشتر به تهران بیایند، هم از این جهت که با این مهاجرت تهران هر روز پرتراکم‌تر می‌شود و به انواع مشکلات دچار می‌شود.»
میرلوحی می‌گوید: «قبلاً یک بار در جایی خواندم که وقتی تهران از جمعیت لبریز شود مردم این شهر خود به خود مجبور به ترک آن می‌شوند و با رفتن آنها از تهران به شهرهای دیگر فشار بر دولت برای تمرکززدایی از تهران هم زیاد می‌شود اما من به کسانی فکر می‌کنم که قادر به ترک کردن تهران نیستند و به دلایل مختلف باید در آن بمانند. از طرفی مهاجرت همیشه موضوعی بوده که حاشیه داشته و با خود مشکلاتی را به وجود می‌آورده پس نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.»
او حل مشکلات زیست محیطی تهران و تقویت آن در برابر بحران‌ها را از اصلی‌ترین اولویت‌های می‌داند و می‌گوید: «موضوعاتی مانند گرانی مسکن اگرچه اهمیت زیادی دارد اما در مرحله اول باید به مقولاتی مانند آلودگی هوا و امنیت شهروندان فکر کرد چون به طور مستقیم با جان مردم سر و کار دارد.»
یادگار امام گفت: معتقدم دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است و به طور جدّ باید ضعف ها را بازگو کرد، اما همه وظیفه داریم امید را در جامعه حفظ کنیم.
یادگار امام گفت: معتقدم دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است و به طور جدّ باید ضعف ها را بازگو کرد، اما همه وظیفه داریم امید را در جامعه حفظ کنیم.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی طی سخنانی در جریان بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران، اظهار کرد: امروز توفیق پیدا کردم در حضور دوستان مجموعه ایسنا باشم و برای این توفیق از ریاست مجموعه جهاد دانشگاهی و همچنین آقای علی منتظری و مدیرعامل این مجموعه آقای علی متقیان تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: حضور در جمع خبرنگارانی که هرکدام دقت و ظرافت ویژه‌ای در نکته‌سنجی سخنان یک سخنور دارند، فرصتی مغتنم است. همچنین بنا دارم تا در این مراسم یادی از خبرنگاران شهید و دبیر تازه درگذشته این خبرگزاری کرده و از خداوند متعال برای آنان طلب مغفرت کنم.
وی «اعتماد مناسب مردم» را مهمترین سرمایه ایسنا خواند و یادآور شد: ما با روش‌هایی می‌کوشیم که گوش‌ها را به سمت خودمان جذب کنیم و خصوصا در زمانه‌ای که وسایل ارتباطی زیاد است هرکس با توجه به نرم‌افزارهایی که در اختیار دارد می کوشد تا از این امکان استفاده کند.
یادگار امام اظهار کرد: امروزه هرکس که اندک سوادی دارد با توجه به نرم‌افزارهایی که از آنان یاد کردم به عنوان یک خبرنگار، عکاس و حتی تحلیل‌گر مطرح شده است و به قدری هم قدرت دارد که می‌تواند هر گوش و چشمی را با اندک هزینه‌ای به خود متوجه کند؛ اما بسیار در عمر خود دیده‌ایم که رسانه‌هایی آمده‌اند و در بازه کوتاه‌مدتی به دلیل غوغاسالاری‌ها در صدر قرار گرفته‌اند ولی تبدیل به رسانه نشده‌اند یا به تعبیری رسانه نمانده‌اند، چرا که اعتماد مخاطب را از دست دادند.
سیدحسن خمینی با توصیه به اینکه هیچ‌ سرمایه ای را در هیچ مقطعی نباید با اعتماد معاوضه کرد، تصریح کرد: مجموعه ایسنا اگر توفیقی دارد -که دارد و با توجه به آمارهایی که به من ارائه شد از نظر رجوع مخاطبان در صدر خبرگزاری‌هاست- به همان عنصر اعتماد مخاطبان بازمی‌گردد.
وی با بیان اینکه وقتی به اخبار ایسنا نگاه می‌کنم از مراجعه به آن احساس آرامش خاطر دارم اظهار کرد: این احساس آرامش خاطری که از آن صحبت می‌کنم به همان میزان اعتماد من بازمی‌گردد نه به اینکه از اخبار آن خوشم بیاید یا نه؛ موضوع این است که می‌بینم اگر اخباری را در این خبرگزاری می‌خوانم آیا باید لزوماً به خبرگزاری‌های دیگری هم سر بزنم یا اینکه نیازی به این کار نیست و این نشان‌دهنده همان اعتماد بزرگی است که مخاطبان نسبت به اخبار این خبرگزاری دارند.
یادگار امام با بیان اینکه اعتماد معلول «شجاعت» و «صداقت» است، گفت: در مجموعه‌ی یک رسانه باید به این دو رکن کلی بهای زیادی داده شود. البته که شجاعت به معنای «تهوّر» نیست.
وی با اشاره به قوای «عاقله»، «غضبیه» و «شهویه» که فلسفه اخلاق برای انسان ها قائل شده است، افزود: اگر آدمی قوه عاقله‌اش تحت تأثیر اقتدار قوه غضبیه‌ او قرار گیرد آنگاه تهور شکل خواهد گرفت و این دیگر به معنای شجاعت نیست.
وی افزود: اگراز طرفی قوه شهویه عقل آدمی را تحت تأثیر قرار دهد نیز اتفاقات دیگری می‌افتد.
یادگار امام با تأکید بر اینکه شجاعت به معنای «حرکت در مدار اعتدال میان تهور و جبن» است، اظهار کرد: هر وقت احساس کردید در محاسبات خودتان ضعف قوه نفسانی می گوید که این کار را کنید یا آن کار را نکنید، بدانید ترس وارد ماجرا شده است و این آغاز مرحله ای است که شجاعت از میان می‌رود.
وی اعتدال را یکی از شروط اساسی اخلاق دانست و با تاکید بر اینکه باقی ماندن یک رسانه بر مدار اعتماد مردم موضوع بسیار مهمی است، یادآور شد: رسانه‌هایی را دیده‌ایم که ده‌ها برابر توانمندی ظاهری دارند اما اعتماد جامعه به آن‌ها از میان رفته است، زیرا از مدار صداقت و شجاعت خارج شده‌اند، از این حیث فکر می‌کنم که پایه و اساس خبرگزاری ایسنا مبارک بوده است و جا دارد که در این جا از آقای دکتر فاتح، موسس و بنیانگذار این خبرگزاری یاد کنیم که توانست اعتماد مردم را جلب کند و این به عنوان یک سرمایه برای ایسنا ارزش فراوانی دارد که باید از آن پاسداری شود.
وی با بیان اینکه باید در کارتان جانب انصاف را هم نگاه دارید، اظهار کرد: در موضوع عدالت دو تعریف وجود دارد که یکی از ارسطوست که می‌گوید عدالت به معنای آن است که هر چیزی سر جای خود باشد. یک تعریف دیگر از عدالت هم به معنای «انصاف» نزدیک است؛ اما اینکه عدالت همان انصاف باشد یا نه را می‌توان از منظری مورد بررسی قرار داد؛ اما آنچه می‌خواهم در اینجا به آن اشاره کنم یکی از مباحث مهم اخلاقی است که آن را به عنوان ام‌القواعد اخلاقی است که از تمدن چین و اندیشه فلسفی متفکرین آن تا کلمات حضرت مسیح (ع) و امیرالمومنین (ع) و ائمه(ع) بعد از ایشان تا کسانی که امروز در غرب به فلسفه اخلاق می‌پردازند روی آن توافق دارند و به نوعی به عنوان میراث بشریت شناخته می‌شود که برخی به آن «قانون طلایی» می‌گویند؛ این قانون عبارت است از اینکه «هرچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بسپند و هرچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند».
سیدحسن خمینی تأکید کرد: انصاف این است که وقتی کاری می‌کنید خود را جای همان فرد که برای او کاری می‌کنید بگذارید. یکی از بزرگان می‌گوید مدار اخلاقی بودن «خیال است»؛ یعنی خود را جای دیگران قرار دهید، چرا که اگر این کار را نکنیم نمی‌دانیم آنچه که می‌گوییم در روح و جان طرف مقابل چه تأثیری می‌گذارد. ما اگر نتوانیم خود را جای دیگران قرار دهیم نمی‌فهمیم که با حرف مان چگونه آتش به دل شخصی می‌زنیم یا با گفتن سخنی نیکو او را خوشحال می‌کنیم.
وی ادامه داد: این موضوع مطرح است که ادبیات و به ویژه داستان و رمان و فیلم‌ها و کارتون‌ها در اخلاقی شدن یک جامعه نقش دارد چرا که با به تصویر کشیدن شخصیتی در این داستان‌ها و فیلم‌ها امکان هم‌ذات پنداری با آنان برای مخاطب پیش می‌آید و آن وقت متوجه می‌شود که تأثیر گفته‌هایش در یک فرد یا افراد مختلف چگونه خواهد بود.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه اگر نتوانیم خود را در رفتارهایمان با دیگران، جای آنان بگذاریم اخلاقی زندگی نکرده‌ایم گفت: نقطه مقابل خیال که در اخلاق به دلیل آنچه که مطرح کردم اهمیت دارد، «توهم است». به این معنا که آدمی خود را محور جهان بداند و بگوید هرکس و هر چیزی که به من نزدیک باشد مهم است و برای مثال، اگر شخصی از اطرافیان من به دردی مبتلا شود اهمیت پیدا می‌کند؛ اما اگر فرد یا افرادی کیلومترها دورتر از من به دردی مبتلا شوند، برای من اهمیتی نداشته باشد که این به معنای دور شدن از اخلاق است.
یادگار امام تأکید کرد: حداقل نتیجه این کار همین می‌شود که این مجموعه اگر می‌خواهد خبری را نقل کند، مخاطب احساس نکند که اگر فلانی را در آن خبر کوچک یا بزرگ می‌کند غرضی دارد؛ البته هیچ‌کس بدون هدف کاری نمی‌کند و تمام کسانی که اینجا حضور دارند از کارهایشان اهدافی را دنبال می‌کنند، اما اینکه دارای هدف سیاسی و فکری باشیم و آن را دنبال کنیم و در عین حال انصاف را هم رعایت کنیم موضوعی است که باید به دنبال پیگیری آن باشیم.
وی تأکید کرد: برای یک مجموعه رسانه‌ای بسیار مهم است که امیدافزا عمل کند چرا که برای خروج از هر بن‌بست و بحرانی امید لازم است. برای خروج از هر منجلابی امید لازم است؛ پس امید را در مجموعه رسانه‌ای کشور نباید از دست دهیم که البته این به معنای پمپاژ کردن دروغ در رسانه‌ها نیست، ولی باید این را به خود گوشزد کنیم که ما نمی‌توانیم از مرحله فعلی عبور کنیم مگر آنکه نقاط مثبت را افزایش دهیم و البته نقاط منفی را هم ببینیم، بگوییم و درصدد اصلاح آن برآییم.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه یکی از موارد رعایت امید در رسانه‌ها وجود کانون‌ها، نهادها و ساختارهای امیدزا در بطن جامعه است اظهار کرد: معتقدم دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است و به طور جدّ باید ضعف ها را بازگو کرد، اما همه وظیفه داریم امید را در جامعه حفظ کنیم. البته باز هم باید تأکید کرد که امیدواری با خیال بافی متفاوت است.
وی ادامه داد: یکی از نقاط مثبت امیدوار بودن و تفاوت آن با خیالبافی این است که خود را پشت پرده خیالبافی گم نمی‌کنیم و ضعف‌ها را نمی‌پوشانیم و دروغ را هم مطرح نمی‌کنیم؛ بلکه تلاش را بر این می‌گذاریم که اگر انتقاد می کنیم برای امید به بهسازی و بهبود است که چیزی را مطرح کنیم.
یادگار امام با بیان اینکه هرکدام از ما متفاوت می‌اندیشیم و این یک امر بدیهی است، اظهار کرد: این مجموعه باید در درون خود انصاف داشته باشد و به این نکته توجه کنید که چه مقدار این مسئله علاوه بر اینکه به پیشرفت اخلاقی شخص انسان کمک می‌کند در نهایت در چشم مخاطب هم مجموعه خبرگزاری را بزرگ می‌سازد.
سیدحسن خمینی تأکید کرد: یکی از مسائل دیگر در بحث امید که من در سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی هم به آن اشاره کردم این است که پمپاژ یأس به جامعه هیچ نتیجه‌ای ندارد. یکی از متفکرین معاصر می‌گوید من نمی گویم که «همیشه امیدواران به نتیجه می‌رسند اما می‌دانم که مأیوسان هرگز به نتیجه نخواهند رسید». اینکه ما جامعه را به صورت تیره و تار ترسیم کنیم و فضای یأس‌آلود از آن ارائه دهیم دردی از جامعه دوا نمی‌کند و سر منشاء مصائب و بحران است.
وی در پایان تأکید کرد: البته این موضوع به این معنا نیست که ضعف‌ها را نگوییم؛ اما گفتن ضعف ها و سستی ها برای اینکه همه با هم به سمت برطرف کردن آنها برویم یک امراست که مطلوب و واجب است و در مقابل تبیین اشکالات به صورتی که همه را به این نتیجه برساند که هیچ راه نجاتی نیست، یک امر دیگر است و باطل است؛ باید به گونه‌ای امیدوارانه مشکلات را مطرح کنیم تا برای مرتفع کردن آنها آماده شویم.

"هیچ عاقلی نمی‌گوید فضای مجازی بسته شود"