مذاكرات هسته اي در وين پايان يافت: تحريم ها همچنان اصلي ترين مانع توافق

اوین نامه ی کیهان 5 اردیبهشت-94
مذاكرات هسته اي در وين پايان يافت: تحريم ها همچنان اصلي ترين مانع توافق 

روز گذشته(جمعه) مذاکرات هسته اي وين در سطح معاونين وزرا در حالي خاتمه يافت که همچنان از تحريم ها به عنوان اصلي ترين مانع توافق نام برده مي شود.    تيم مذاکره کننده هسته اي ايران به رياست «سيدعباس عراقچي» بامداد چهارشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در مذاکرات هسته اي و در راستاي نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راهي وين شد. هيئت ايراني روز چهارشنبه به مدت 4 ساعت با «هلگا اشميت» معاون «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و همچنين در سطح کارشناسان دو طرف گفت وگو کردند.    اين رايزني ها پنجشنبه نيز با حضور هيئت آمريکايي به رياست «وندي شرمن» معاون وزير خارجه آمريکا ادامه يافت که به مدت يک ساعت و نيم به گفت وگو پرداختند و نشست سه جانبه اي با حضور معاونان ظريف و کري و هلگا اشميت برگزار شد و پس از آن نشستي با حضور معاونان و کارشناسان با محوريت تحريم ها انجام گرفت. پس از آن نيز نشست سه جانبه اي بين کارشناسان برگزار شد.    هيئت مذاکره کننده ايراني روز گذشته(جمعه) در سومين و آخرين روز رايزني هاي هسته اي در وين با معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين کشور در گروه 1+5 به مدت يک ساعت به گفت وگو پرداخت و پس از آن با نماينده چين در اين گروه رايزني کرد.    همچنين نشست سه جانبه کارشناسان ايران، آمريکا و نماينده اتحاديه اروپا برگزار شد و موضوع تحريم ها مورد بررسي قرار گرفت.    به گزارش فارس، معاونان وزير خارجه ايران، روز جمعه در ادامه رايزني هاي هسته اي با نمايندگان سه کشور اروپايي (فرانسه، انگليس و آلمان) به گفت وگو پرداختند.    عصر روز گذشته(جمعه) نشست ايران و 1+5 در سطح معاونان نيز برگزار شد.
        
احتمال مشروط کردن لغو تحريم ها به موضوعات غير هسته اي
    پايگاه خبري المانيتور با اشاره به مذاکرات هسته اي وين در گزارشي نوشت: احتمال مشروط کردن لغو تحريم ها به توقف حمايت ايران از گروه هاي مقاومت، پاسخ گويي به نگراني هاي آژانس در مورد فعاليت هاي گذشته و همچنين خودداري از استقرار سامانه دفاعي اس-300 وجود دارد.

    همچنين يک خبرگزاري روس به نقل از ديپلمات هاي غربي از عدم اجماع نظر گروه 1+5 درباره مکانيسم بازگشت و ازسرگيري تحريم ها در صورت نقض توافق هسته اي توسط ايران خبر داد.

    در گزارش «ايتارتاس» به نقل از منابع ديپلماتيک غربي آمده است: در بين اعضاي 1+5 درباره مکانيسم بازگشت تحريم هاي ايران اجماعي وجود ندارد.

    به گزارش خبرگزاري ها، «عباس عراقچي» معاون وزير خارجه در مصاحبه با خبرگزاري «ريانووستي» گفت: ما در مسير درستي در مذاکرات هستيم. مذاکرات پيش مي رود اما سرعت آن کُند است.

    وي افزود: ما در حال حرکت به جلو هستيم اما به آهستگي؛ چرا که ما وارد فاز جديدي از کار بر روي توافق هسته اي هستيم.

    عراقچي همچنين در گفت و گو با خبرگزاري صدا و سيما در پاسخ به اين سوال که نگارش متن توافق نهايي با چه موضوعي آغاز شده است، گفت: اولويت ما در اين دور از مذاکرات، بحث هاي مربوط به تحريم ها و روشن شدن ابعاد و جزئيات آن و شروع نگارش توافق ها در اين زمينه است و اکنون مشغول همين کار هستيم.

    عضو ارشد مذاکره کننده تيم هسته اي کشورمان تصريح کرد: مشغول نگارش متن توافق و بحث درخصوص جزئيات هستيم.

    وي با بيان اينکه اين بحث ها ابعاد مختلفي دارد، گفت: در اين مرحله، سوالات مختلفي درباره لغو تحريم ها مطرح است که درباره همه آنها در حال بحث و گفت وگو هستيم و بايد پس از جمع بندي نوشته شود. کار ادامه دارد و با پيشرفت در اين حوزه، اطلاع رساني خواهد شد.

    معاون وزير خارجه ايران همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا درخصوص ابهاماتي که آمريکايي ها درباره لغو تحريم ها ايجاد کرده اند هم گفت وگو شد، گفت: در اين باره هم طرف آمريکايي و هم اروپايي، روشنگري هاي بسيار خوبي کردند و همچنين درباره قانوني که در کنگره آمريکا در حال تصويب است بحث هاي بسيار مفيدي داشتيم.

        
مخالفت روسيه با طرح «بازگشت تحريم ها بدون راي شوراي امنيت» 
    «سرگئي ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه در مصاحبه با خبرگزاري ايتارتاس گفت: مسکو با بازگشت تحريم ها بدون راي گيري در شوراي امنيت سازمان ملل مخالف است.

    اين در حالي است که بر اساس طرحي که واشنگتن تحت عنوان بازگشت فوري (snap back) در نظر دارد، در صورت نقض توافق از سوي ايران، تحريم هاي لغو شده بدون نياز به مطرح شدن در شوراي امنيت، به صورت خودکار بار ديگر اجرايي مي شوند.

    گفته مي شود واشنگتن از بيم خودداري روسيه و چين از پذيرش مجدد تحريم هاي ايران، به دنبال دور زدن شوراي امنيت است.

    با اين حال ريابکوف در اين مورد گفت: «از آنجا که مسئله مورد بررسي تحريم هاي اعمال شده ذيل بند هفت شوراي امنيت سازمان ملل است، هر تغييري در اين رابطه بايد بر اساس مصوبه شورا باشد، خواه اعمال تحريم هاي جديد باشد خواه احياي تحريم هاي قديمي يا هر اقدام ديگري».

    وي افزود: «در هر صورت بدون وجود يک قطعنامه و بدون راي گيري، تجديد اجراي تحريم ها ناممکن است. اين موضع محکم ماست

    معاون وزير خارجه روسيه در ادامه گفت: انتقال ذخاير اورانيوم ايران به روسيه يکي از گزينه هاي پيش رو در مذاکرات هسته اي است.

    ريابکوف همچنين با اشاره به موضوع موشک اس-300 گفت: تحويل اس-300 منوط به لغو شکايت ايران است.

    وي تصريح کرد: براي اجراي قرارداد، لازم است تا «اوضاع در خصوص شکايت ايران عليه طرف روسي به دليل اجراي نادرست تعهدات، روشن شود. انتظار داريم که اين مسئله به صورت دوجانبه حل شود.

        
دسترسي 25 ساله بر زنجيره تامين اورانيوم ايران
    از سوي ديگر «ارنست مونيز» وزير انرژي آمريکا در مصاحبه با شبکه «سي ان بي سي» گفت : تا ۲۵ سال دسترسي بي سابقه اي بر زنجيره تامين اورانيوم ايران خواهيم داشت.

    مونيز افزود: اين يک پروسه طولاني مدت است که با بهبود اعتماد نسبت به اهداف هسته اي ايران، محدوديت ها در چارچوب هاي زماني مختلف برطرف مي شود.

        
بعد از توافق، پول زيادي به ايران پس داده نمي شود
    در همين حال، «ماري هارف» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: در حاشيه مذاکرات هسته اي اغلب با مقامات ايران درباره مسائل ديگر گفت وگو مي کنيم.

    همچنين «جنيفر ساکي» سخنگوي پيشين وزارت خارجه آمريکا و مدير فعلي امور ارتباطات کاخ سفيد مدعي شد: واشنگتن از سوابق ايران در زمينه حقوق بشر يا «تروريسم دولتي» اين کشور حمايت نمي کند.

    ساکي افزود: بعد از توافق نهايي، پول زيادي به ايران پس داده نمي شود.

        
واشنگتن و تل آويو اعضاي يک خانواده هستند
    به گزارش خبرگزاري ها، «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريکا در سالگرد تشکيل رژيم غاصب صهيونيستي در سفارت اين رژيم در واشنگتن گفت: واشنگتن و تل آويو مانند اعضاي يک خانواده هستند.گاهي اوقات شما يکديگر را عصباني مي کنيد، اما ما عاشق هم هستيم و از هم محافظت مي کنيم.

    واشنگتن پست با انتشار گزارشي با اشاره به پيوند آمريکا و رژيم صهيونيستي نوشت: سرمايه هنگفت «شلدون آدلسون» [ميلياردر صهيونيست ضدايراني در آمريکا] براي مخالفت با برنامه هسته اي ايران هزينه مي شود.

    بايدن افزود: هنوز تا رسيدن به توافق نهايي، «کارهاي بسيار زيادي» باقي مانده است.

    وي تصريح کرد: تفاهمي که ماه گذشته ميان ايران و 6 کشور به دست آمد، يک «معامله بزرگ بين ايالات متحده و ايران» نبود.

    معاون رئيس جمهور آمريکا در ادامه با تکرار مواضع مقامات آمريکايي مدعي شد: اگر ايران حقه بزند و دنبال سلاح هسته اي برود، تمامي گزينه هايي که براي پاسخ داريم، روز ميز خواهد بود.

    در ادامه تقسيم کار دولت و مجالس آمريکا درخصوص پرونده هسته اي ايران، «ميچ مک کانل» رئيس اکثريت جمهوريخواهان سناي آمريکا گفت: هفته آينده بحث شديدي در سنا درباره نظارت بر توافق هسته اي ايران انجام مي شود.

    رويترز نيز در گزارشي نوشت: اصلاحات کنگره بر طرح نظارت بر توافق هسته اي احتمال شکست مذاکرات را افزايش مي دهد.