یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار فارس :تحولات امروز سوریه ریشه در کشف یک کودتا دارد.خبرگزاری فارس: تحولات سیاسی امروز سوریه که منجر به برکناری نخست وزیر این کشور گردید، ریشه در کشف و خنثی سازی کودتایی دارد که توسط سرویس‌های غربی و برخی کشورهای منطقه طراحی شده و بعضی مسئولین دولتی سوریه نیز با آن مرتبط بودند. 17 مرداد 91
گفته می شود ننگ با رنگ پاک نمی شود. یا خورشید زیرابر باقی نمی ماند .یا اینکه بازی کردن با چیز بد بو نه مانع از بد بویی  آن نمی شود که موجب در آمدن  بیشتر بوی آزار دهنده اش می شود . اکنون خبر گزاری دروغ پردازپاسداران کودتاگر  فارس برای ماستمالی  و وارونه جلوه دادن فرار نخست وزیر سوریه وپیوستن به مخالفان  مدعی شده است که این اقدام طرح یک کودتا بود که خنثی  شده است .  زیرا که وی برکنار شده بود  ودلایل این برکناری وی به نقل از یک منبع آگاه امنیتی   گمنام امام زمای  به خبرنگار دروغ پرداز کودتا گران پاسدارس  فارس در دمشق که ناخواسته تأکید شده این خبرنگار یا مأمور جاسوس تروریست اعزام شده در دمشق حضور دارد وبیشتر حضور پاسداران وربوده وبازداشت 150 نفرشان به ویژه 47 پاسدار اخیر را تأیید می کند گفته است بدنبال انجام عملیات«قطع سر افعی » که منجر به قلع و قمع تروریست ها در دمشق و حومه آن توسط ارتش سوریه شد، توجه گروه های مسلح و حامیان خارجی آنها متوجه حلب گردید و قرار بود از مبداء این شهر با یک لجستیک گسترده، حمله سنگینی برای ساقط کردن نظام سوریه آغاز شود.  امابا برکناری ریاض حجاب در این راستا صورت گرفته و خبر برکناری وی دیروز از سوی مقامات سوری رسما" به وی اطلاع داده شده بود.  کودتا خنثی شد . ناگفته نماند ریاض حجاب 17 خردادماه گذشته به دستور بشار اسد مامور تشکیل کابینه جدید سوریه شده بودواز اعضای مهم حزب بعث حاکم سوریه بوده است . بهر حال پس از آنکه ریاض حجاب نخست‌وزیر سوریه از منصب خود کنار گذاشته شد، عمر غلاونجی جانشین وی شده است.غلاونجی معاون اول نخست‌وزیر موقتا" جانشین ریاض حجاب شده است و قرار است مامور پیشبرد امور در دولت سوریه باشد. باید منتظر ماند که تاریخ فرار وی چه موقع فرا می رسد؟
به گزارش فارس ، تلویزیون دولتی سوریه امروز اعلام کرد که ریاض حجاب نخست وزیر سوریه از مقام خود برکنار شده است و برخی منابع اعلام کردند که خبر برکناری حجاب، دیروز به اطلاع وی رسیده بود.در خصوص دلایل این برکناری ،یک منبع آگاه امنیتی به خبرنگار فارس در دمشق گفت: بدنبال انجام عملیات«قطع سر افعی » که منجر به قلع و قمع تروریست ها در دمشق و حومه آن توسط ارتش سوریه شد، توجه گروه های مسلح و حامیان خارجی آنها متوجه حلب گردید و قرار بود از مبداء این شهر با یک لجستیک گسترده، حمله سنگینی برای ساقط کردن نظام سوریه آغاز شود.وی افزود: برای گروه های مسلح معارض و حامیان آن ها به دست گرفتن حلب یک موضوع حیاتی بود اما ارتش سوریه توانست با قدرت در نبرد حلب ظاهر شود به گونه ای که ضربات سنگینی در منطقه صلاح الدین بر تروریست ها وارد شد و جاده مواصلاتی حلب به ترکیه نیز به تصرف ارتش سوریه درآمد که همین امر موجب شده تا یکی از شاهراه های لجستیک گروه های مسلح سوری قطع شود.این مقام مطلع افزود: پس از ناکام ماندن معارضان و کشورهای حامی آنها در حلب ، سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غربی و برخی کشورهای منطقه به دنبال اجرایی کردن پروژه کودتایی برآمدند که از مدت ها قبل برای فراهم شدن مقدمات آن تلاش می کردند.این مقام آگاه ادامه داد:از چندی قبل، دستگاه اطلاعاتی سوریه به برخی تحرکات درون سیستم مشکوک شده و پس از بررسی های مختلف، سرنخ هایی از طراحی برای یک کودتای داخلی به دست آمد و برخی عوامل آن بلافاصله بازداشت شدند.وی تصریح کرد:پس از کشف طرح کودتا و شناسایی عوامل مرتبط با آن، بلافاصله تمهیدات لازم اندیشیده شد و حکم عزل برخی چهره های برجسته دولتی که با این سناریو همراهی داشتند به آنان ابلاغ شد.به گفته این منبع، خبر برکناری ریاض حجاب در این راستا صورت گرفته و خبر برکناری وی دیروز از سوی مقامات سوری رسما" به وی اطلاع داده شده بود. ریاض حجاب 17 خردادماه گذشته به دستور بشار اسد مامور تشکیل کابینه جدید سوریه شده بود.پس از آنکه ریاض حجاب نخست‌وزیر سوریه از منصب خود کنار گذاشته شد، عمر غلاونجی جانشین وی شده است.غلاونجی معاون اول نخست‌وزیر موقتا" جانشین ریاض حجاب شده است و قرار است مامور پیشبرد امور در دولت سوریه باشد.