گزیده خبرهای 30 شهریور- 91. قسمت -4
سردار خرم، یکی از بازداشت شدگان توسط مخالفان حکومت سوریه سردار عابدین خرم، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه چند تن از پرسنل این نهاد نظامی جزء بازداشت شدگان در سوریه توسط مخالفان دولت بشار اسد هستند.
 هر روز که سپری می شود بیشتر فاش می شود که پاسداران ربوده و باز داشت شده در سوریه بر اساس ادعای حاکمان ایران  از چه نوع زوار ونه پاسدارهایی  می باشند . همانگونه که 117 هواپیماهای شناسایی وتحریم شده حامل سلاح ونیرو از عراق به سوریه زیر پوشش خدمات انسانی ودارویی انجام شده است .
به گزارش جرس، مدتی پیش، یک اتوبوس ازسه اتوبوس که حامل ایرانیان در سوریه بود توسط مخالفان دولت بشار اسد توقیف و سرنشینان آن بازداشت شدنددر آن زمان مخالفان دولت بشار اسد اعلام کردند که بازداشت شدگان به نهادهای نظامی ایران وابسته هستند اما برخی مسوولان دولتی ایران اعلام کردند که این افراد بازنشستگان و خانواده های نیروهای نظامی بوده اند که برای زیارت به این کشور سفر کرده اند.از همین رو برخی ناظران سیاسی و نظامی سخنان سرلشکر پاسدار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مبنی بر حضور سپاه قدس در سوریه و لبنان در روزهای گذشته را دلیلی برای اثبات خبر بازداشت سردار خرم از فرماندهان سپاه به همراه دیگر پرسنل این نهاد نظامی عنوان می کنند.بر اساس گزارش خبرنگار جرس به نقل از منابع محلی، راهنما و راننده اتوبوس‌ توقیف شده با مخالفان دولت بشار اسد در ارتباط بوده است. این دو فرد در بین راه فرودگاه دمشق، مسیر اتوبوس را تغییر داده و با هماهنگی قبلی به مخالفان دولت بشار اسد می‌پیوندند.
رحیم صفوی : فقط در یک عملیات 57 هزار مجروح تحویل تیم پزشکی شد!
حال داشته باشید که در جنگ خانمان بر اندازانه ی ایران وعراق فقط  در یک عملیات این رقم 57 هزار مجروح داشته  چه تعداد کشته شدند  ودر طول 8 سال چه تعدا یکبار مصرفان کشته شدند. در صورتی که بطور عمد آمار کشته شدگان کاهش داده واعلام شده است؟
مشاور خامنه ای گفت: فقط در عملیات کربلای پنج، 57 هزار و 200 مجروح تحویل پزشکان و پرستاران شد.به گزارش خبرگزاری مهر، رحیم صفوی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فداکاریهای جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس افزود: جامعه پزشکی اعم از پزشکان و پرستاران در بیمارستان های صحرایی جبهه ها و بیمارستان های شهرها پذیرای فوج مجروحان جنگ تحمیلی بودند و گاهی می شد که به مدت 72 ساعت یک پزشک در اتاق عمل درگیر عمل جراحی بر روی یک مجروح جنگی بود.سردار صفوی گفت: جنگ ما فقط جنگ برای حفظ سرزمین نبود بلکه هویت اصلی این جنگ فرهنگی، ارزشی و اعتقادی بود. چرا که فرمانده این جنگ خمینی و یک فرد عارف و نایب امام زمان بود و همه ما هم به عشق ائمه و امام حسین  در جنگ شرکت می کردیم، برای همین این جنگ دفاع مقدس نام گرفت.
یک هلی کوپتر نظامی در دمشق سرنگون شد
مثل همیشه  دروغ نامه ی کیهان پاسدار شریعتمداری  وخبر گزاری دروغ پرداز پاسداران فارس وصدا وسیمای پاسدار ضر غامی گزارش خواهند داد که از سوی ترکیه یا ضد انقلابی های تروریست های وابسته به عربستان وقطر و یا اعضای القاعده با سلاح آمریکایی ساقط شده است.
تلویزیون دولتی سوریه می گوید یک هلی کوپتر نظامی در نزدیکی دمشق سقوط کرد. این گزارش اعلام کرد هلی کوپتر روز پنجشنبه در منطقه دوما سرنگون شد. تلویزیون دولتی سوریه جزییات بیشتری در این باره منتشر نکرد.به گزارش صدای آمریکا، فعالان اپوزیسیون می گویند هلی کوپتر نظامی را آنها سرنگون کرده اند. پیشتر نیز مخالفان بشار اسد مدعی سرنگون کردن هلی کوپترهای دیگر ارتش سوریه شده بودند، از جمله سقوط یک فروند هلی کوپتر در ماه گذشته میلادی در دمشق.الیزابت اروت، خبرنگار صدای آمریکا روز پنجشنبه از توپباران شدید در پایتخت سوریه خبر داد. او گفت کلاس های درس در منطقه العباسین که از منطقه توپباران شده در دمشق فاصله زیادی ندارد، انبوه از جمعیت است. بسیاری از پدر و مادرها فرزندان خود را از شهرهای نزدیک که درگیری ها در آنها شدید است، به آنجا آورده اند.بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید به نظر می رسد، هم دولت سوریه و هم مخالفان آن، مصمم هستند که بحران سوریه را از طریق نظامی حل و فصل کنند. او گفت بحران سوریه از طریق نظامی جواب ندارد و باید از طریق گفتگوی سیاسی حل و فصل شود.
کاهش ۳۰ درصدی قدرت خرید کارگران در پی افزایش نرخ ارز
این خبر هم مکمل خبر قبلی می باشد  . زیرا که مرتبط به رشد نرخ تورم لجام گسیخته وگرانی وفقر وبیکاری دارد. همچنین تحریم ها وکاهش  ارزش ریال  و افزایش ارز ودلار وسکه های طلا موجب شتاب افزایش قیمت کالا ها وکاهش قدرت خرید مردم به ویژه قشر آسیب پذیر محروم همچون کار گران وکار مندان دولت شده است که دستمزد وحقوق و در آمد ثابت دارند.
ایلنا : نوسانات اخیر در بازار ارز کشور، زوایای پنهان‌تری از افزایش قمیت کالاهای وارداتی و همچنین کاهش میزان تولید کشور در سال حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی دارد، که می‌توان در این راستا به کاهش ۳۰ درصدی قدرت خرید کارگران کشور با گذشت ۶ ماه از آغاز سال جدید اشاره كرد.به گزارش ایلنا، طبق قوانین موجود در قانون کار جمهوری اسلامی ایران، کمیته مزد شورایعالی کار موظف است در پایان هرسال، کف حقوق کارگران را برای سال آینده مشخص کرده و به نهادهای پرداخت کننده حقوق ابلاغ کند. تصویب حقوق حدود ۳۹۰ هزار تومانی برای کارگران در سال ۱۳۹۱، انتقاداتی را در پی داشت از جمله اینکه نرخ تورم، نوسانات ارز و... در تعیین این میزان از حقوق کارگران به درستی لحاظ نشده است، اما این شرایط امروز وارد مرحله جدیدی شده، تا جایی که قیمت ۱۹۰۰ تومانی دلار در اسفند گذشته به قمیتی در حدود ۲۵۰۰ تومان رسیده که به این ترتیب بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.
حذف اقلام ضروری از سبد خانوار مزدبگیران
مهم نیست چون ولی فقیه ولی فقیه هر زمان که نشئه می شود وبر سر منبر می رود تا روضه هسته ای بخواهد مدعی می شود که تحریم ها اثری ندارد وربط به گانی ندارد .چون در مخلیه رهبر مردم به ویژه محرومان محلی از اعراب ندارند.
افزایش قیمت دلار، و به دنبال آن کاهش قدرت خرید خانوار مزدبگیر ایران، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در استفاده این خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های کارگری، از امکانات آموزشی، درمانی و... می‌شود که می‌تواند در بلند مدت تاثیرات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای این خانواده‌ها و جامعه به همراه داشته باشد.علیرضا حیدری، یکی از تحلیلگران اقتصادی در این زمینه به ایلنا می‌گوید: کاهش ارزش پول ملی به تبع افزایش نرخ ارز، حقوق مردمی است که در دهک‌های پایین جامعه قرار دارند و زیرپای سرمایه داران قرار می‌گیرد.او معتقد است کاهش ارزش پول ملی، تبعات جبران ناپذیری برای کارگران دارد.او می‌افزاید: کاهش قدرت خرید مزدبگیران در ایران، جهت گیری زندگی این افراد را به سمت فقر و تنگدستی سوق می‌دهد، چرا که حقوق تعیین شده برای کارگران در ابتدای سال، کف توان آن‌ها برای امرار معاش بوده است که در صورت کاهش ۳۰ درصدی این توان، عملا امکان تنظیم مجدد الگوی مصرف وجود ندارد، لذا این کارگران هستند که روز به روز فقیر‌تر می‌شوند. درکشورهای توسعه یافته، مسئول این قبیل مشکلات اقتصادی، دولت‌ها و برنامه ریزان اقتصادی هستند که طبق اصول و عرف، مسئولیت این مشکلات را برعهده می‌گیرند