مدیر عامل
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:اتوبوس 300 میلیونی را 900 میلیون می خریم/دولت ارز
نمیدهد. خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: افزایش قیمت
لوازم یدکی اتوبوسهای موجود از یک سو و نوسانات ارزی و تخصیص نیافتن ارز مرجع به
اتوبوسهای خریداری شده از سوی دیگر، دو چالش بزرگی است که ناوگان اتوبوسرانی
تهران با آن رو به رو است.7آذر-92
گفته می شود دعوای خر واسب موجب ضایع یا پایمال شدن حق یابو می شود . جالب وعجیب است چون پاسداران موشک های فجر 5 را باکشتی راهی
سودان می کنند تا از آنجا به غزه انتقال
داده شود و بدست گروه های جهادی فلسطین برسد تا بسوی اسراییل پرتاب شود ومنجر به جنگ موشکی شود . در
صورتی که جنگ اصلی موشکی واقعی میان دو پاسدار رقیب رئیس جمهور و شهردار تهران
جریان دارد . زیرا که هم مرتبط به رقابت
ریاست جمهوری دوره ی یازدهم دارد . هم اینکه ارتباط به تعهد دولت دو هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت
سهمیه سال گذشته و سال جاری دارد که می
بایست به شهرداری تهران واگذار می شد .اما
گزارش شده است که تا کنون دولت حتی یک دستگاه اتوبوس نیز در اختیار ناوگان
اتوبوسرانی تهران قرار نداده است. بهمین دلیل مدیر عامل شرکت واحد فاش ساخته است با وجود
اینکه حمل و نقل عمومی در اولویت نهم برای دریافت ارز مرجع قرار دارد اما دولت برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی
ارز را به قیمت مرجع در اختیار شهرداریها قرار نمیدهد.سنندجی افزوده ما و مردم در بلاتکلیفی به سر میبرند
زیرا که پیآمد این تصمیم آن است که هزینه خرید اتوبوس سه برابر شده است چون اگر اتوبوسی در گذشته 300 میلیون تومان خریداری
می شد در شرایط کنونی برای خرید همان اتوبوس باید 900 میلیون تومان پرداخت شود، آن
هم در شرایطی که رهبر ولی فقیه بر خلاف
نظر رئیس جمهور در دفاع از اهداف نظامی
هسته ای تأکید می کند تحریم ها ربطی به گرانی ها ندارد .
به گزارش خبرگزاری فارس به
نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پیمان سنندجی اظهار
داشت: دولت موظف است دو هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت سهمیه سال گذشته و سال جاری
به تهران واگذار کند در صورتی که تا کنون حتی یک دستگاه اتوبوس نیز در
اختیار ناوگان اتوبوسرانی تهران قرار نداده است.وی با اعلام این که دولت برابر
قانون توسعه حمل و نقل عمومی سهم 5/82 درصدی خود را در خرید اتوبوسهای جدید برای
تهران پرداخت نکرده، افزود: البته به این چالشها باید پرداخت نشدن بخش عمده
ای از یارانه بلیت اتوبوس را نیز اضافه کرد.اتوبوس 300
میلیونی را 900 میلیون می خریم.مدیر عامل شرکت واحد با اشاره به اینکه طبق
تقسیم بندی دولت در زمینه دریافت ارز مرجع، این ارز به ورود ناوگان حمل و نقل
عمومی تعلق نمی گیرد، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی در اولویت نهم برای دریافت ارز
مرجع قرار دارد و به عبارتی دولت برای خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی ارز را
به قیمت مرجع در اختیار شهرداریها قرار نمیدهد.سنندجی در خصوص اینکه چرا دولت
برای دریافت ارز مرجع، خرید و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را در اولویت نهم قرار
داده، تصریح کرد: واقعاً نمی دانیم دولت این اولویت بندی را بر چه مبنا و اساسی قرار
داده چون هنوز برای تخصیص ارز مرجع مربوط به این اولویت برنامههای خود را اعلام
نکرده است، ما و مردم در بلاتکلیفی به سر میبرند.وی با بیان این که پیآمد این
تصمیم آن است که هزینه خرید اتوبوس سه برابر شده، اضافه کرد: اگر اتوبوسی در گذشته
300 میلیون تومان خریداری می شد در شرایط کنونی برای خرید همان اتوبوس باید 900
میلیون تومان پرداخت شود، آن هم در شرایطی که دولت یارانه 5/82 درصدی خرید اتوبوس
را که برابر قانون باید پرداخت کند، به شهرداری تهران نمی دهد.افزایش قیمت لوازم یدکی اتوبوس تا 330 درصد.مدیر عامل
شرکت واحد با ذکر این نکته که در شرایط کنونی صدها دستگاه اتوبوس در تهران به مرز
فرسودگی رسیده اند اما آن ها را برای ارائه خدمات به شهروندان آماده کرده و
به کار گرفته ایم، اعلام کرد: این در حالی است که هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس ها
نیز افزایش چشمگیری داشته و برای خرید قطعات مورد نیاز دچار مشکلات زیادی شده ایم.سنندجی
با تاکید بر افزایش قیمت لوازم یدکی و نیز لوازم مصرفی مورد نیاز اتوبوسها، گفت:
به عنوان مثال قیمت باتری اتوبوس 162 درصد، لاستیک اتوبوس 140 درصد، روغن موتور 78
درصد، ضد یخ 77 درصد، فیلتر روغن 76 درصد و تسمه پروانه از 248 تا 330 درصد، در 6
ماه نخست امسال افزایش داشته است.این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: شمار
اتوبوس های فرسوده تهران از مرز یک هزار دستگاه عبور کرده و چاره ای نداریم جز آن
که تا تامین اتوبوسهای جایگزین، اتوبوسهای فرسوده موجود را حفظ کنیم چرا که با
حذف این اتوبوسها، مسافران با مشکلات جدی مواجه می شوند.