بازار عراق از دست خودروسازان ایرانی رفت؟24شهریور-93
جالب است نتیجه ی سرمایه گذاری سنگین رژیم داعشی ولایت
فقیه در عراق روز به روز بیشتر بهدر می
رود . چون گزارش شده است در حالي كه انتقادها به گسترش حضور چينيها در صنعت و
بازار خودرو ایران همچنان ادامه دارد، اما چینی ها پا را فراتر از بازار ایران گذاشته و بهسراغ بازارهاي خارجي
خودروسازان ایرانی در عراق رفتهاند برای اینکه «عراق» اين روزها پذيراي خودروسازان چيني
در خطوط توليدي خود شده، خطوطی كه با كمك ایرانیها طراحي و ساخته شده است. اگرچه
در ابتدا قرار بود خودروهای ایرانی میهمان خطوط توليد عراق شوند ولی خودروهای چینی
جایش را گرفته است.
در حالي كه انتقادها به گسترش حضور چينيها
در صنعت و بازار خودرو ایران همچنان ادامه دارد، آنها (چينيها) پا را
فراتر گذاشته و بهسراغ بازارهاي خارجي خودروسازان ایرانی نيز رفتهاند.بر این
اساس «عراق» بهعنوان مهمترین مقصد خودروهای ایرانی، اين روزها پذيراي خودروسازان
چيني در خطوط توليدي خود شده، خطوطی كه با كمك ایرانیها طراحي و ساخته شده است.
اگرچه در ابتدا قرار بود خودروهای ایرانی میهمان خطوط توليد عراق شوند، اما در
نهایت اين چينيها بودند كه گوی سبقت را ربوده و راهی خطوط تولید موردنظر
شدند. هرچند فعالان صنعت خودرو يكي از دلايل اصلي عدم تمايل عراقيها به
تولید خودروهاي ايراني را «موضع گیریهای داخلی عليه كيفيت خودروهاي تولید کشور»
ميدانند، اما بهنظر ميرسد اگر خودروهای ایرانی توان رقابت با چينيها را
داشتند، قطعا ميتوانستند بازاري مانند عراق را با چشم بادامیها تقسیم نکنند. به
عقيده كارشناسان «كيفيت» و «قيمت مناسب» از اصليترين مولفههاي تداوم حضور محصولي
مانند خودرو در بازارهاي هدف است. با تمام اين تفاسير فرصتي كه خودروسازان ميتوانستند
براي توليد خودرو در عراق داشته باشند، اين روزها بهدست چينيها افتاده و
حالا این پرسش بهوجود آمده که آیا بازار عراق برای خودروسازان ایرانی از دست رفته
است؟بايد ديد خودروسازان براي به دست آوردن اين بازار يا بازارهاي صادراتي جديد
برنامهاي دارند يا همچنان با تكيه بر توجيهاتي مانند «تبليغات منفي»؛ ضعفهای خود
در «قيمت» و «كيفيت» را ناديده خواهند گرفت؟