نتیجه ی بیش از 35 سال سیاست زن
ستیزانه جنسیتی رژیم نامشروع ولایت فقیه و
مبارزه با بی حجابی و شبیخون فرهنگی اکنون گذشته از آمار بالای زنان تن فروش از
جمله زنان شوهر دار که ازروی فقر وادار به تن فروش شده اند . از سوی دیگر منجر به
به ازدواج غیررسمی یا سفید زوج ها با هم
شده است . یعنی دستآورد فرهنگ غرب در رژیم مدعی رهبرا م القرای جهان اسلام جایگزین ازدواج های شرعی شده است.
اتخاذ سیاستهایی برای مقابله با «ازدواج
سفید»، شکلی از زندگی مشترک که در آن افراد بدون ازدواج رسمی در کنار هم زندگی میکنند،
در دستور کار استانداری تهران قرار گرفته است. مسئولان دولتی میگویند این نوع
ازدواج هیچ آرامشی برای خانوادههای ایرانی به همراه ندارد و به نوعی یک ازدواج
وارداتی است.چند سالی هست که شکلی از زندگی مشترک در تعدادی از
شهرها بهویژه تهران رایج شده است؛ ازدواجی که نام آن را به دلیل ثبت نشدن اسامی
دو نفر در شناسنامههایشان «ازدواج سفید» گذاشتهاند. در این شکل از زندگی مشترک
افراد بدون خطبه عقد یا صیغه زیر سقف مشترک میروند اگرچه دوستان نزدیک و خانوادههایشان
میدانند که این دو زندگی مشترکی را بدون رعایت شرایط مرسوم آن در جامعه شروع کردهاند
اما آنها در تعاملات رسمی در بسیاری از موارد اعلام نمیکنند که بدون عقد یا صیغه
زیر یک سقف رفته و زندگی مشترکشان را آغاز کردهاند. دیروز «سیاوش شهریور»،
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی و استانداری تهران گفته که طرحی با نام «اعتلای
خانواده پایدار» برای مقابله با ازدواجهای سفید در دستور کار دولت قرار گرفته
است. او این نوع ازدواجها را یکی از آسیبهای جامعه درحال گذار دانسته و گفته است
در شرایطی که ایران دارد طبیعی است که چنین آسیبهایی وجود داشته باشد.» به گفته
«شهریور»، طرح «اعتلای خانواده پایدار» در استان تهران نهایی شده است و به شورای
برنامهریزی استان میرود. براین اساس تحکیم خانواده پایدار در بخشهای سیاستهای
جمعیتی ابلاغشده از سوی مقام معظم رهبری، افزایش نرخ زاد و ولد، افزایش نرخ
ازدواج و بسترسازی، برای ازدواج آسان مطرح شده است. هرچند در سالهای اخیر
جامعهشناسان نسبت به افزایش و رواج ازدواجهای سفید بین جوانان ابراز نگرانی میکنند
اما مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران معتقد است که درباره میزان
گستردگی این ازدواجها بزرگنمایی شده است. به گفته او «ازدواج سفید به صورت محدود
و معدود وجود دارد و به این نحوه آشکار و تندی که در رسانهها به آن پرداخته میشود
نیست، اما همین میزان محدود هم باید با کار فرهنگی و با رویکرد اجتماعی مقابله
شود.»مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با
اشاره به تبلیغ ازدواج رسمی و قانونی گفت: «فراهم کردن ازدواج آسان و اطلاعرسانی
به خانوادهها برای محکم شدن بنیان خانواده میتواند در این زمینه نمونهای از
رفتاری فرهنگی در مقابله با این آسیب باشد. باید جوانان را به این سمت سوق
دهیم تا بدانند که آرامش در ازدواج پایدار است و این نوع ازدواج یک نگاه وارداتی
است که نمیتواند آرامش و سلامت را برای خانوادههای ایرانی به همراه داشته باشد.»
ازدواج سفید از نگاه جامعهشناسان
اینکه میگویند ازدواج سفید وارداتی است به این دلیل است که این سبک زندگی کردن زنان و مردان از کشورهای عمدتا اروپایی آغاز شده و به سایر کشورهای جهان انتقال یافته است. این را دکتر «سعید معیدفر»، جامعهشناس هم تأیید میکند. به گفته او ازدواجهای سفید شیوه رایجی است که نخستین بار در کشورهای توسعهیافته اتفاق افتاد و به آن «ازدواج عرفی»، میگفتند. در این نوع ازدواجها دختران و پسران بدون رفتن به کلیسا زندگی مشترکشان را شروع میکردند. او میگوید: درسال ١٩٧٩ که من در انگلستان تحصیل میکردم حدود ٤٠درصد کسانی که با هم زندگی میکردند ازدواجهای ثبتشده داشتند و بقیه زوجها ازدواجهای عرفی داشتند و تشریفات سنتی و آیینی را برای ازدواج رعایت نمیکردند. آنچه که اکنون در ایران به نام ازدواج سفید رایج شده به نوعی الگوبرداریشده از همین شیوه زندگی است که البته بهطور محدود وارد ایران شده و این نگرانی را ایجاد کرده که شاید در آینده این نوع ازدواجها بیشتر شود.» به گفته معیدفر هرچند با توجه به شرایط خاص سنتی و مذهبی جامعه ایران عدهای نگران هستند و میگویند باید با این ازدواجها مقابله کرد، تأکید میکند که اگر سیاستگذاریها به سمتی برود که جهتگیری درستی داشته باشد همین موضوع یعنی زندگی مشترک دختران و پسران را میتوان به فرصتی برای تشکیل خانواده تبدیل کرد. او میگوید: «ازدواجهای سفید میتواند پیامد منفی هم نداشته باشد بسته به اینکه مدیران و برنامهریزان فرهنگی چطور به آن توجه کنند. یکی از دلایلی که الان عدهای ترجیح میدهند با این شیوه زندگی مشترکشان را آغاز کنند به نوعی فرار از سختیها و مشکلاتی است که ازدواج به شکل سنتی دارد. بسیاری از جوانان اصولا زمانی که به هزینههای سنگین و بحث جهیزیه و سایر حواشی مربوط به ازدواج فکر میکنند همین مانع میشود که تصمیم به ازدواج بگیرند و همین تشریفات مانع زندگی مشترک و فرار ازدواج جوانان شده است.»به گفته «معیدفر» در ارتباط با مسائل شرعی هم اگر متشرعین در این زمینه موضعگیری منفی نکنند دو نفر میتوانند با خواندن صیغهای ازدواج مشترکشان را ولو اینکه در شناسنامههایشان هم ثبت نشده باشد شرعی کنند. «معیدفر» معتقد است همین که زمینه برای زندگی مشترک و آسان جوانان فراهم شود فارغ از اینکه در شناسنامههایشان به ثبت برسد یا نه راهکاری است که جلوی بسیاری از آسیبها و فسادها را میگیرد. از سوی دیگر اما بحث ازدواجهای سفید منتقدانی هم دارد؛ منتقدانی که میگویند این ازدواجها به دلیل اینکه رسمیت ازدواجهای سنتی را ندارند شرایط را برای تشکیل یک خانواده ناپایدار فراهم میکنند. «فریبا ذاکر» آسیبشناس، یکی از آنهاست که میگوید: «خارج از ایران زنان و مردانی که با هم زندگی میکنند اما ازدواج آنها ثبت کلیسایی ندارد از حقوق مشخصی برخوردارند مثلا اگر قرار باشد یک روز جدا شوند حق و حقوق مشخصی دارند اما سبکی که به نام ازدواج سفید در ایران رایج شده زنان و مردان را بدون پیشبینی هیچ حقوقی کنار هم قرار میدهد.»
به گفته او اگرچه نگاه خوشبینانه به این نوع زندگیها این است که در آینده به ازدواجهای ثبتشده منتهی شوند اما نگاه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه این زندگیهای مشترک چندی بعد بپاشد. در آن شرایط ما با آسیبهای اجتماعی جدیدی مواجه میشویم. یکی از این آسیبها میتواند افزایش تعداد زنان تنها در سنین بالا باشد که ممکن است به دلیل همین سبک زندگی از پشتوانههای لازم برخوردار نباشد.» به اعتقاد او اگرچه تعدادی از همین ازدواجهای سفید ممکن است در سالهای آینده به ازدواجهای رسمی تبدیل شود اما همان پیامدهایی که مثلا در ارتباط با زوجهایی که ازدواجهای صیغهای دارند به شکل بیشتری در این نوع از ازدواجها وجود دارد؛ یکی از آنها بحث فرزندانی است که ممکن است متولد شوند و در شرایطی که ازدواج افراد ثبت نشده این بچهها با مجموعه مشکلاتی مواجه میشوند.او میگوید: «فرض کنید دو نفر ازدواج ثبتنشده دارند و در این بین اختلافاتی پیش میآید و بچهای هم در راه است در این شرایط تکلیف این بچه چه میشود؟ حتی زمانی که افراد ازدواج رسمی هم کرده باشند در این شرایط بچهها آسیب میبینند چه برسد به شرایطی که هیچ چیز ثبتنشدهای وجود ندارد و افراد هم اصولا در هنگامه جدایی و دعوا نمیتوانند به تفاهمهای عقلایی برسند.» به گفته «ذاکر»، رواج ازدواجهای ساده، مهریههای سبک و کاستن از بار سنگین سنتها کمک میکند که جوانان بتوانند بدون ترس و واهمه تن به ازدواجهای ثبت شده بدهند؛ ازدواجهایی که به اعتقاد او حتی اگر پایدار هم نباشند اما عوارض کمتری نسبت به ازدواجهای سفید دارند.
ازدواج سفید از نگاه جامعهشناسان
اینکه میگویند ازدواج سفید وارداتی است به این دلیل است که این سبک زندگی کردن زنان و مردان از کشورهای عمدتا اروپایی آغاز شده و به سایر کشورهای جهان انتقال یافته است. این را دکتر «سعید معیدفر»، جامعهشناس هم تأیید میکند. به گفته او ازدواجهای سفید شیوه رایجی است که نخستین بار در کشورهای توسعهیافته اتفاق افتاد و به آن «ازدواج عرفی»، میگفتند. در این نوع ازدواجها دختران و پسران بدون رفتن به کلیسا زندگی مشترکشان را شروع میکردند. او میگوید: درسال ١٩٧٩ که من در انگلستان تحصیل میکردم حدود ٤٠درصد کسانی که با هم زندگی میکردند ازدواجهای ثبتشده داشتند و بقیه زوجها ازدواجهای عرفی داشتند و تشریفات سنتی و آیینی را برای ازدواج رعایت نمیکردند. آنچه که اکنون در ایران به نام ازدواج سفید رایج شده به نوعی الگوبرداریشده از همین شیوه زندگی است که البته بهطور محدود وارد ایران شده و این نگرانی را ایجاد کرده که شاید در آینده این نوع ازدواجها بیشتر شود.» به گفته معیدفر هرچند با توجه به شرایط خاص سنتی و مذهبی جامعه ایران عدهای نگران هستند و میگویند باید با این ازدواجها مقابله کرد، تأکید میکند که اگر سیاستگذاریها به سمتی برود که جهتگیری درستی داشته باشد همین موضوع یعنی زندگی مشترک دختران و پسران را میتوان به فرصتی برای تشکیل خانواده تبدیل کرد. او میگوید: «ازدواجهای سفید میتواند پیامد منفی هم نداشته باشد بسته به اینکه مدیران و برنامهریزان فرهنگی چطور به آن توجه کنند. یکی از دلایلی که الان عدهای ترجیح میدهند با این شیوه زندگی مشترکشان را آغاز کنند به نوعی فرار از سختیها و مشکلاتی است که ازدواج به شکل سنتی دارد. بسیاری از جوانان اصولا زمانی که به هزینههای سنگین و بحث جهیزیه و سایر حواشی مربوط به ازدواج فکر میکنند همین مانع میشود که تصمیم به ازدواج بگیرند و همین تشریفات مانع زندگی مشترک و فرار ازدواج جوانان شده است.»به گفته «معیدفر» در ارتباط با مسائل شرعی هم اگر متشرعین در این زمینه موضعگیری منفی نکنند دو نفر میتوانند با خواندن صیغهای ازدواج مشترکشان را ولو اینکه در شناسنامههایشان هم ثبت نشده باشد شرعی کنند. «معیدفر» معتقد است همین که زمینه برای زندگی مشترک و آسان جوانان فراهم شود فارغ از اینکه در شناسنامههایشان به ثبت برسد یا نه راهکاری است که جلوی بسیاری از آسیبها و فسادها را میگیرد. از سوی دیگر اما بحث ازدواجهای سفید منتقدانی هم دارد؛ منتقدانی که میگویند این ازدواجها به دلیل اینکه رسمیت ازدواجهای سنتی را ندارند شرایط را برای تشکیل یک خانواده ناپایدار فراهم میکنند. «فریبا ذاکر» آسیبشناس، یکی از آنهاست که میگوید: «خارج از ایران زنان و مردانی که با هم زندگی میکنند اما ازدواج آنها ثبت کلیسایی ندارد از حقوق مشخصی برخوردارند مثلا اگر قرار باشد یک روز جدا شوند حق و حقوق مشخصی دارند اما سبکی که به نام ازدواج سفید در ایران رایج شده زنان و مردان را بدون پیشبینی هیچ حقوقی کنار هم قرار میدهد.»
به گفته او اگرچه نگاه خوشبینانه به این نوع زندگیها این است که در آینده به ازدواجهای ثبتشده منتهی شوند اما نگاه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه این زندگیهای مشترک چندی بعد بپاشد. در آن شرایط ما با آسیبهای اجتماعی جدیدی مواجه میشویم. یکی از این آسیبها میتواند افزایش تعداد زنان تنها در سنین بالا باشد که ممکن است به دلیل همین سبک زندگی از پشتوانههای لازم برخوردار نباشد.» به اعتقاد او اگرچه تعدادی از همین ازدواجهای سفید ممکن است در سالهای آینده به ازدواجهای رسمی تبدیل شود اما همان پیامدهایی که مثلا در ارتباط با زوجهایی که ازدواجهای صیغهای دارند به شکل بیشتری در این نوع از ازدواجها وجود دارد؛ یکی از آنها بحث فرزندانی است که ممکن است متولد شوند و در شرایطی که ازدواج افراد ثبت نشده این بچهها با مجموعه مشکلاتی مواجه میشوند.او میگوید: «فرض کنید دو نفر ازدواج ثبتنشده دارند و در این بین اختلافاتی پیش میآید و بچهای هم در راه است در این شرایط تکلیف این بچه چه میشود؟ حتی زمانی که افراد ازدواج رسمی هم کرده باشند در این شرایط بچهها آسیب میبینند چه برسد به شرایطی که هیچ چیز ثبتنشدهای وجود ندارد و افراد هم اصولا در هنگامه جدایی و دعوا نمیتوانند به تفاهمهای عقلایی برسند.» به گفته «ذاکر»، رواج ازدواجهای ساده، مهریههای سبک و کاستن از بار سنگین سنتها کمک میکند که جوانان بتوانند بدون ترس و واهمه تن به ازدواجهای ثبت شده بدهند؛ ازدواجهایی که به اعتقاد او حتی اگر پایدار هم نباشند اما عوارض کمتری نسبت به ازدواجهای سفید دارند.