گزیده خبرهای 14 آبان قسمت -4

گزیده خبرهای 14 آبان قسمت -4
بارش برف و باران در 11 استان كشور

رئيس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك راهور ناجا گفت: در 11 استان كشور بارش برف و باران گزارش شده است، همچنين كليه محورهاي مواصلاتي كشور از ترافيك عادي و روان برخوردارند. سرهنگ "محمد حسين حميدي" رئيس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك راهور ناجا در گفت‌وگويي در مورد آخرين وضعيت جوي و ترافيكي جاده‌هاي كشور اظهارداشت: در استان زنجان، محور‌داران - اليگودرز استان اصفهان، در محور كندوان استان البرز، در محور هراز، چالوس و فيروزكوه در استان مازندران و در محور بروجن و گردنه چري و شاه‌منصوري استان چهارمحال و بختياري بارش برف اعلام شده است. رئيس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك راهور ناجا تصريح كرد: در استان‌هاي اصفهان، البرز، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي، خوزستان، كهكيلويه و بويراحمد، كرمانشاه، گيلان و محور دماوند در شرق استان تهران بارش باران وجود دارد.  سرهنگ حميدي خاطرنشان كرد: ترافيك عادي و روان در كليه محورهاي مواصلاتي كشور گزارش شده است.
رئيس مركز فرماندهي و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا همچنين از ممنوعيت تردد خودروهاي فاقد زنجير چرخ در محورهاي برف‌گير خبر داد و گفتك رانندگان و مسافرين براي اطلاع از آخرين وضعيت جوي و ترافيك و نيز امدادرساني به حوادث احتمالي با شماره تلفن 88255555 تماس بگيرند.
تداوم بارش باران و كاهش دما در تهران
مدير پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي نيز آخرين پيش‌بيني‌هاي وضعيت جوي كشور براي آخر هفته را تشريح كرد. "احد وظيفه" در گفت‌و‌گويي افزود: براساس آخرين نقشه‌هاي پيش يابي، طي دو روز آينده در استانهاي واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل شمالي، شمال شرق، شرق، دامنه‌هاي جنوبي البرز، دامنه‌هاي مركزي و شمالي زاگرس و مركز كشور ابرناكي، بارش باران گاهي همراه با رعد و برق و وزش باد و در مناطق مستعد ريزش تگرگ پيش‌بيني مي‌شود كه بارش در مناطق مرتفع و كوهستاني به شكل برف خواهد بود. وي افزود: در بعد از ظهر امروز چهارشنبه از ميزان بارش در نوار غربي كشور كاسته، ولي همچنان در سواحل شمالي، مركز، شمال شرق و شرق كشور رخ خواهد داد و روز پنجشنبه بارشها به شمال شرق و شرق كشور محدود مي‌شود. همچنين در روز چهارشنبه و پنجشنبه در مناطقي از شرق،‌ جنوب شرق، شمال شرق و مركز كشور وزش باد شديد پيش‌بيني مي‌شود.
به گفته وي، امروز درياي خزر و همچنين طي امروز و فردا خليج فارس مواج خواهد بود.
مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور با اشاره به وضع هواي تهران اظهاركرد: بر اين اساس، آسمان تهران امروز با مه ابري همراه با بارش باران، گاهي رعد و برق و وزش باد شديد و در ارتفاعات بارش برف و به تدريج كاهش ابر همراه خواهد بود. همچنين حداقل و حداكثر دما در اين روز به 4 و 8 درجه سانتي‌گراد بالاي صفر مي‌رسد. در روز پنجشنبه نيز آسمان تهران نيمه ابري و در پاره‌اي از نقاط وزش باد شديد پيش‌بيني شده است و حداقل و حداكثر دما در اين روز به 2 و 10 درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد رسيد
"ما سگ انصار حسينيم و اين را حسين بر قلاده‌هاي ما نوشته است
* يكي از فعالان رسانه‌اي اصولگرا در سايت خود نوشت: ديشب يكي از مداحان در مسجد ارك قريب به اين مضمون گفت: "ما سگ انصار حسينيم و اين را حسين بر قلاده‌هاي ما نوشته است." اولاً ما سگ نيستيم و انشاء‌الله همگي انسان‌هاي شريفي هستيم كه با آگاهي و درايت و فهم و شعور و با منطق و استواري پيرو امام حسين(ع) هستيم و ان‌شاء‌الله اگر لازم شود در راه آرمان امام حسين(ع) و تحت امر امام زمان (عج) و نائب بر حقش رهبر معظم انقلاب از جان خود نيز مي‌گذريم. شيعيان را سگ لقب دادن از داعشي‌ها دور از انتظار نيست ولي به چه حقي مداح اهل بيت(ع) سينه‌زنان حسيني را سگ مي‌نامد؟ خدا انسان را اشرف مخلوقات آفريد و اين مداحان، بهترين انسان‌ها يعني شيعيان را سگ مي‌نامند. خدايا، به اين مداحان ما علاوه بر صداي رسا و شور، شعور نيز عطا فرما تا سينه زنان حسيني را با سگ مقايسه نكنند. انتظار مي‌رود چنين مداحاني حداقل نتوانند مسجد تاريخي ارك را پايگاه اين نوع اظهارات سخيف خود قرار دهند
وزارت كشور مصر برای تامين امنيت منطقه درب مقام الحسين را بست و تمام افراد از آن خارج شدند.
* همزمان با آغاز مراسم عاشوراي حسيني و فراخوان مسئولين شيعه مصر براي برگزاري مراسم عزاداري در مقام الحسين، موجي از خشونت ميان سلفي‌هاي مصري ايجاد شد. به گزارش شفقنا به نقل از الدستور؛ وزارت كشور مصر به بهانه تامين امنيت منطقه الحسين و جلوگيري از وقوع هر نوع درگيري ميان شيعيان و افراطي‌هاي سلفي، درب مقام الحسين را بست و تمام افراد از آن خارج شدند. بنا براين گزارش تعدادي زيادي از شهروندان شيعه در اطراف محل مقام الحسين تجمع كرده و منتظر باز شدن درب آن شدند.
محمدرضاي 9 ساله قرباني اعتماد كودكانه شد
كودك 9 ساله‌اي كه به قصد شركت در مراسم عزاداري از منزل خود در شهرستان مهريز خارج شده بود، قرباني اعتماد كودكانه خود شد. دادستان عمومي و انقلاب مهريز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به قتل كودك 9 ساله‌اي در مهريز به جزئيات اين حادثه اشاره كرد و اظهار داشت: پس از آنكه محمدرضاي 9 ساله شب هنگام از منزل خود به قصد شركت در مراسم عزاداري خارج شد و به خانه بازنگشت، والدين وي موضوع را به پليس گزارش دادند و تحقيقات از همان ساعات اوليه به سرعت و به طور جدي آغاز شد. "عزيز صابريان" با بيان اينكه گزارش ارائه شده به پليس مبني بر عدم مراجعت كودك 9 ساله يك خانواده بود، بيان كرد: يك فرد مظنون در اين رابطه دستگير شد و تحقيقات از وي به عنوان تنها مظنون پرونده آغاز شد. وي تصريح كرد: شخص دستگير شده ابتدا اتهام وارده به خود را رد كرد اما با بازرسي‌هاي انجام شده از منزل وي، پليس متوجه وجود چند قطره خون شد كه با جست‌وجوي بيشتر، لباس مقتول نيز در خانه قاتل پيدا شد. دادستان عمومي و انقلاب مهريز با بيان اينكه پس از پيدا شدن ادله كافي، مقاومت قاتل نيز به پايان رسيد، عنوان كرد: وي زماني كه متوجه شد ديگر امكان انكار ندارد، به قتل اعتراف كرد. وي افزود: قاتل در اعترافات خود اعلام كرد كه مقتول را در حالي كه تنها در كوچه به سمت هيئت عزاداري مي‌‌رفته به سوار شدن به موتور و اينكه من نيز به هيئت مي‌روم، دعوت كردم و او نيز پذيرفت و سوار شد اما در راه با ترفندهاي مختلف او را به منزل بردم. "صابريان" خاطرنشان كرد: قاتل به قصد آزار و اذيت كودك را به منزل خود برده و در نهايت نيز با يك ضربه چاقو به گلوي وي، كودك را به قتل رسانده و پيكر او را در داخل گوني گذاشته و نيمه شب در خيابان رها مي‌كند. وي تصريح كرد: قاتل اكنون به قتل خود اعتراف كرده و روانه زندان شده و دستگاه قضايي نيز با جديت پيگير اين پرونده خواهد بود. 
ضرورت ساماندهي مؤسسات اعتباري
اعلام فهرست مؤسسات اعتباري مورد تأييد بانك مركزي براي چندمين بار طي سال‌هاي اخير موضوع اين مؤسسات و شيوه برخورد بانك مركزي با آن‌ها را در كانون توجه قرار داده است. بانك مركزي از اواسط دولت دهم، ساماندهي شرايط بازار غيرمتشكل پولي را در دستور كار خود قرار داد. اين تصميم ازآن رو به يكي از اولويت‌هاي نهاد ناظر پولي تبديل شده بود كه در آن مقطع زماني بالغ بر يازده هزار تعاوني اعتبار آزاد بدون كمترين نظارت و فارغ از هر قاعده‌اي در كشور فعاليت مي‌كردند. اين تعداد عجيب تعاوني‌هاي اعتبار آزاد كه تنها با اخذ يك مجوز ساده از وزارت تعاون و دريافت تأييديه اداره اماكن نيروي انتظامي خود را قانوني و رسمي مي‌دانستند، بالغ بر چندين هزار ميليارد تومان از نقدينگي وقت كشور را در اختيار داشتند آن هم درحالي كه بانك مركزي به عنوان مسئول حفظ ارزش پول ملي هيچ‌گونه اشراف و دسترسي به اين مقدار نقدينگي و شيوه چرخش آن نداشت.
اين دليل و مجموعه‌اي از دلائل ديگر باعث شد بانك مركزي ساماندهي اين تعاوني‌ها را در دستور كار خود قرار دهد. با شروع اقدامات بانك مركزي مشخص شد تعدادي از اين تعاوني‌ها و مؤسسات اعتباري از حمايت برخي از اشخاص حقيقي و حقوقي خاص برخوردارند و حتي در برخي موارد پاي مسئولان دولتي و نمايندگان وقت مجلس شوراي اسلامي هم به صورت غيرمستقيم در ميان است. همين انتسابات و ارتباطات، ساماندهي را با دست‌اندازي‌هاي فراواني مواجه كرد. اين مشكلات اكنون نيز، كه تقريباً تمامي اين مؤسسات تعيين تكليف شده‌اند و تنها چند مؤسسه اعتباري همچنان در گيرودار دريافت مجوز مؤسسه اعتباري مورد تأييد بانك مركزي هستند، كم و بيش وجود دارد. بانك مركزي طي دو سال اخير بارها نسبت به عدم تمكين اين مؤسسات به قواعد و استانداردهاي قانوني لازم و تعيين شده هشدار داده و از مردم هم خواسته است تا در اين مؤسسات سپرده‌گذاري نكنند.
با اين حال، اين مؤسسات به كار خود ادامه مي‌دهند و جامعه هم چندان توجهي به هشدارها نمي‌كند. نكته تأسف بارتر اين است كه اين مؤسسات هر بار كه نامشان در ميان فهرست مؤسسات مورد تأييد بانك مركزي به چشم نمي‌خورد، نرخ سود سپرده‌هاي خود را بالاتر مي‌برند و با شرايطي آسان‌تر و البته پرريسك‌تر نسبت به پرداخت تسهيلات اقدام مي‌كنند! بانك مركزي هم در قبال اين رفتار قانون شكنانه، عكس العمل روشني نشان نمي‌دهد. ادامه چنين رفت و برگشت‌هايي البته چند پيامد منفي به دنبال دارد؛ از جمله اينكه هيمنه و اقتدار نهاد ناظر پولي كشور دچار خدشه مي‌شود مسئولان بانك مركزي به ويژه در دولت يازدهم بارها تأكيد كرده‌اند كه براي پرهيز از ايجاد تنش و اضطراب در جامعه، اقدامات خود را براي برخورد با اين چند مؤسسه علني نمي‌كنند ولي پيگيري‌هاي لازم را نيز انجام مي‌دهند. اگرچه اين دغدغه بانك مركزي هم در خور تقدير است ولي بايد به اين مهم نيز توجه داشت كه ادامه فعاليت اين قبيل مؤسسات پس از تذكرات و هشدارهاي مكرر بانك مركزي، در نگاه مردم به انفعال و عدم قاطعيت بانك مركزي تعبير مي‌شود.
از اين رو به نظر مي‌رسد مسئولان كشور اعم از مديران بانك مركزي و ساير مسئولان بايد در عين حفظ آرامش فضاي حاكم بر اقتصاد كشور، مجموعه اقدامات و روش‌هايي را براي تعيين تكليف نهايي اين مؤسسات در دستور قرار دهند تا بيش از اين شاهد ادامه فعاليت اين نهادها نباشيم