گزیده خبرهای 8 آذر- 93 قسمت-3

گزیده خبرهای 8 آذر- 93 قسمت-3
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور آخرین وضعیت جوی و پیش‌بینی‌ها از وضعیت هوای کشور را برای سه روز آینده تشریح کرد.احد وظیفه در گفت‌و‌ گو با ایسنا، گفت: بر اساس آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی روز شنبه، سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور و با شدت کمتر در برخی مناطقی از شرق کشور بارش باران و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می‌شود که به تدریج از اواسط وقت روز یکشنبه بارش از شمال شرق کشور خارج می‌گردد. همچنین امروز بارشها بر روی سواحل شمالی کشور و خراسان شمالی شدیدتر است.وی با بیان این‌که در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج پیش بینی می‌شود، افزود: روز دوشنبه در مناطق شمال غرب کشور و به تدریج روزهای سه شنبه و چهارشنبه سواحل شمالی کشور ابرناکی و بارش باران و برف رخ خواهد داد.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وضع هوای تهران اظهارکرد: بر این اساس، آسمان تهران در روزیکشنبه کمی ابری در پاره‌ای نقاط غبار صبحگاهی پیش بینی شده‌ است. همچنین حداقل و حداکثر دما در این روز به 3 و 14درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد. در روز دوشنبه نیز آسمان پایتخت کمی ابری در پاره‌ای نقاط غبار صبحگاهی پیش‌بینی شده است و حداقل و حداکثر دما در این روز به 5و15 درجه سانتیگراد خواهد رسید
صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) که اصلی‌ترین گروه کردهای سوریه است به زودی با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن دیدار می‌کند. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تودی زمان، سفر صالح مسلم به پایتخت آمریکا قطعا با خشم مقام‌های آنکارا مواجه خواهد شد چرا که ترکیه این حزب را شاخه فرعی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند.دیدار مسلم با مقام‌های ارشد آمریکایی می‌تواند نشانه آشکار دیگری مبنی بر وخیم شدن روابط ترکیه و آمریکا باشد. آمریکا در اواخر ماه اکتبر از طریق هوایی کمک‌های تسلیحاتی، مهمات و سایر تجهیزات در اختیار حزب کردهای سوریه قرار داد تا آنها را علیه پیشروی‌های داعش در شهر مرزی و کردنشین کوبانی تقویت کند. پس از آن ترکیه نارضایتی خود را از این اقدام آمریکا اعلام کرد.آمریکا می‌خواهد که ترکیه نقش بیشتری را در ائتلاف ضد داعش ایفا کند. با توجه به اینکه حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه یکی از گروه‌هایی است که در کوبانی به شدت در مقابل داعش مقاومت کرده‌اند، آمریکا ترکیه را تحت فشار قرار داده است تا به گروه‌های کرد مسلح در سوریه کمک کند؛ تلاشی که تاکنون راه به جایی نبرده است.ارتش ترکیه تانک‌های خود را در مرز با کوبانی بسیج کرده و بیش از 10 هزار نیرو در منطقه مذکور مستقر کرده است اما از مداخله بیشتر خودداری می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است که متوجه نمی‌شود چرا کوبانی انقدر برای آمریکایی‌ها مهم است. مقام‌های آمریکا پس از آن با انتشار بیانیه‌هایی مشخص کردند که از نظر آنها پ.ک.ک گروه تروریستی است اما حزب اتحاد دموکراتیک اینگونه نیست.حال رهبر کردهای سوریه قرار است که به واشنگتن سفر کند و احتمالا با تونی بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار می‌کند. بلینکن اخیرا از سوی اوباما برای تصدی پست معاون وزیر امور خارجه آمریکا نامزد شده است اما وی باید منتظر تایید سنا باشد. قطعا دیدار صالح مسلم با چنین مقام‌ عالی‌رتبه آمریکایی با واکنش تند ترکیه مواجه خواهد شد
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آغاز نشست وزیران خارجه عرب بر شکست مذاکرات سازش با وساطت آمریکا و وضعیت خطرناک کرانه باختری تاکید کرد.به گزارش فارس، نشست وزاری خارجه اتحادیه عرب عصر امروز (شنبه) در قاهره برگزار شدمحمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آغاز این مراسم گفت: وضعیت کرانه باختری بسیار خطرناک است و نباید ادامه پیدا کند.عباس با بیان اینکه که تنها بعد از توقف شهرک‌ سازی‌های اسرائیل، فلسطین آماده مذاکره با رژیم صهیونیستی را خواهد داشت، تاکید کرد که وساطت آمریکا در مذاکرات سازش و تکمیل آن شکست خورده است.
صداوسیما با وجود پتانسیل درآمدزایی بیش از 4.5 هزار میلیارد تومان در سال، همچنان یک بنگاه ورشکسته محسوب می‌شود. این سازمان در سال‌های اخیر هرچند همیشه جزو لیست شرکت‌های زیان‌ده بوده اما درآمدهایی دارد که شاید محاسبه آن هم چندان ساده نباشد. با وجود این، به نظر می‌رسد این سازمان پتانسیل درآمدزایی بیش از پنج برابر کل بودجه فعلی خود را دارداقتصادنیوز» با این مقدمه نوشت: طبق قانون ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی که در بهمن‌ماه سال گذشته توسط اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما ابلاغ شد و از اول فروردین‌ماه امسال قابل اجرا بود، میزان هزینه آگهی‌های تلویزیونی در ۳۵ طبقه تعریف می‌شود که حداقل هر ثانیه ۷۵ هزار تومان تا حداکثر هر ثانیه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.اگر نرخ هر ثانیه 75 هزار تومان را تنها برای پنج شبکه تلویزیونی در نظر بگیریم یعنی تلویزیون حداقل ثانیه‌ای ۳۷۵ هزار تومان و ساعتی 1.3 میلیارد تومان به واسطه تبلیغاتش از این پنج شبکه درآمد دارد. آن وقت اگر قرار باشد تنها پنج ساعت در روز هم این شبکه‌ها آگهی داشته باشند، تلویزیون، روزانه بیش از 6.7 میلیارد تومان درآمد دارد. این رقم حاکی از درآمد حدود 2.5 هزار میلیارد تومان در سال (معادل ۳۶۵ روز) است.در مورد طبقات این تعرفه‌های آگهی‌ها هم در ماده ۱۵ این قانون این توضیح ارائه شده است: «چنانچه براساس عرضه و تقاضا یک بسته آگهی در نیمه اول هر ماه بیش از ۶۰، ۷۵ یا ۹۰ درصد از حجم آن بسته آگهی باشد به ترتیب یک، دو و سه طبقه افزایش خواهد یافت و همچنین چنانچه به ترتیب ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصد حجم را اشغال کند به ترتیب یک، دو و سه طبقه کاهش داده خواهد شد
آگهی رادیو؛ حداقل ساعتی یک میلیارد
در بخش تبلیغات رادیویی نیز که تعرفه‌ها در ۲۵ طبقه تعریف می‌شود، از هر ثانیه ۶۵ هزار تومان شروع ‌شده و تا هر ثانیه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. اگر این نرخ را تنها برای پنج شبکه رادیویی در نظر بگیریم یعنی رادیو حداقل ثانیه‌ای ۳۲۵ هزار تومان و ساعتی 1.1 میلیارد تومان درآمد دارد.آن وقت اگر قرار باشد تنها پنج ساعت در روز هم این شبکه‌ها آگهی داشته باشند، رادیو روزانه بیش از 5.5 میلیارد تومان درآمد دارد. این رقم حاکی از درآمد حداقل بیش از دو هزار میلیارد تومان در سال از طریق تبلیغات رادیو است. در واقع با احتساب حداقل درآمدهای آگهی رادیو و تلویزیون می‌توان اشاره کرد که رادیو و تلویزیون طبق تعرفه‌های آگهی امسال می‌توانند از طریق تبلیغات حداقل 4.5 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند.آن وقت با این حجم پتانسیل درآمدزایی، این بنگاه همچنان ورشکسته تلقی می‌شود.
بزرگ‌ترین بودجه خوار فرهنگی
صداوسیما هرچند پتانسیل درآمدی قابل توجهی دارد اما در آخرین بودجه سالانه کشور جزء ۹ سازمان دولتی زیان‌ده جا داشته است.موضوع قابل توجه آن است که سازمان صداوسیما با بودجه‌ ۹۶۷ میلیارد تومانی در صدر دستگاه‌های مشمول بودجه فعالیت‌های فرهنگی بوده است. بزرگی این رقم را زمانی می‌توان بهتر فهمید که اشاره کرد کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری ۶۲۳ میلیارد تومان بوده است. آن وقت در این شرایط که صداوسیما در صدر دستگاه‌های مشمول بودجه فعالیت‌های فرهنگی است، محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی صداوسیما گفته است: «این سازمان غیر از بودجه مندرج در لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور و درآمدهای خود، ۸۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داردبا این حال باید توجه داشت که میزان کل بودجه صداوسیما در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. بودجه صداوسیما در امسال در حالی ۹۶۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که این رقم در سال گذشته ۹۰۵ میلیارد تومان بود. البته در سال ۹۱ این رقم کمی بالا‌تر و معادل ۹۲۰ میلیارد تومان بود که البته آن بودجه نسبت به بودجه ۶۸۹ میلیارد تومانی سال ۹۰ با رشدی قابل توجه همراه شده بود.
افزایش وابستگی به کمک دولتی
هرچند پتانسیل درآمدزایی صداوسیما به بیش از پنج برابر کل بودجه سالانه آن می‌رسد اما در سال‌های اخیر بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اند حاکی از وابستگی بیشتر این نهاد به کمک‌های بودجه‌ای دولت است.درآمدهای صداوسیما معمولا از سه طریق تامین می‌شود؛ درآمدهای ناشی از تبلیغات، بودجه دولت و طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای. آن اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ داده نشان می‌دهد که بیشترین وابستگی صداوسیما در تامین نیازهای مالی‌اش از این سه بخش بیشتر از بودجه کمکی دولت بوده است.در واقع صداوسیمایی که خودش می‌توانست بنگاهی برای درآمدهای بیشتر باشد، نه‌تنها نتوانسته نیاز‌ها و هزینه‌های مالی خود را پاسخ دهد بلکه مجبور شده از بودجه دولتی نیز بهره ببرد. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که وابستگی صداوسیما به بودجه عمومی دولت (به صورت کمک از محل منابع معمول بودجه برای جبران زیان صداوسیما) به حدود ۶۰ درصد رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به هدف صهیونیستها در یهودی سازی قدس هشدار داد و خواستار واکنش جدی دولت‌های اسلامی و نهادهای بین المللی از جمله اتحادیه بین المجالس شد.علی لاریجانی، رئیس مجلس در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، گفت: سلام و درود خداوند بر همه مومنانی که با عزاداری قیام حسینی، راه و روش آن حضرت را زنده نگه داشتند.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال نیز ملت بزرگ ایران مثل همیشه در عزای حسینی مخصوصا در تاسوعا و عاشورا با حضور یکپارچه، غیرت دینی خود را نشان دادند و باید در مقابل این همت بلند و شرف و وجدان دینی ملت عزیز، سر تعظیم فرود آورد و همین ویژگی حب اهل بیت (ع)، عزت و سربلندی و همبستگی ملت ایران را در شرایط گوناگون، پایدار نگاه می‌دارد.وی تصریح کرد: جریان وحشی تروریستی دائما درگیری با مسلمانان را در کشورهای اسلامی به وجود می‌آورد و نمونه‌هایی از این رفتارهای ذلیلانه را در ایام عزاداری حسینی نیز مشاهده کردیم.لاریجانی گفت: از طرف دیگر فضای فرصت‌طلبی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کردند تا در همین ایام دست به اقدام گستاخانه بزنند و با هتاکی، به قبله اول مسلمانان (مسجد الاقصی) قلوب مسلمانان را جریحه‌دار کنند.وی تصریح کرد: گرچه ملت غیور فلسطین با حرکت انقلابی خود عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ کردند، اما موضوع تاسف‌آور این است که کشورهای اسلامی این چنین درگیر مسائل درونی خود باشند و اختلافات مذهبی را بزرگ کنند و با رفتار تروریستی، بدترین لطمه را بر امت اسلامی بزنند.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط، مجال کافی و ابزار مناسب برای دشمنان اسلام فراهم می‌آورند تا به مقدس‌ترین مکان اسلامی توهین و جسارت و طرح‌هایی برای غصب اراضی اطراف قبله مسلمانان فراهم کنند.
لاریجانی گفت: صهیونیست‌ها به دنبال طرح یهودی‌سازی قدس هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مقابل این اقدام شنیع رژیم صهیونیستی، دولت‌های اسلامی باید از خواب بیدار شوند و در مقابل توطئه‌های این رژیم بی‌هویت، فریاد برآورند و با ملت مظلوم فلسطین که این روزها با قیام خود، نیاز به حمایت مسلمانان دارند، هم صدا شوند.وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی اقدام غیراسلامی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی را محکوم می کند و از نهادهای بین‌المللی مخصوصا اتحادیه بین‌المجالس می خواهد در مقابل اقدامات فاسد این رژیم، ایستادگی نماید.به گزارش مهر، نمایندگان پس از پایان سخنرانی لاریجانی، با شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» از مواضع ریاست مجلس شورای اسلامی حمایت کردند.
مردی که با ترفندی خاص از ده‌ها راننده آژانس و پیک‌موتوری کلاهبرداری کرده بود سرانجام به دام افتاد.به گزارش خبرنگار ما، فردی یازدهمین روز تیرماه با مراجعه به کلانتری باقرشهر اعلام کرد از او هنگام تحویل‌دادن بسته دارو کلاهبرداری شده است. مالباخته پس از معرفی به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران گفت: «شخصی به‌نام مصطفی فراهانی روز حادثه با آژانس اتومبیل تماس گرفت و درخواست ماشین کرد. من به سمت آدرسی که در منطقه باقرشهر داده بود رفتم. در مسیر فراهانی با من تماس گرفت و گفت قرار است دارویی گرانقیمت را تحویل بگیرم و به او برسانم. من هم از طرف او 110هزارتومان پرداخت کردم تا هنگام تحویل دارو به فراهانی این مبلغ را به‌علاوه کرایه‌ام که مجموعا 130هزارتومان بود بگیرممالباخته در ادامه به کارآگاهان  گفت: «وقتی به محل قرار رفتم راکب جوان موتوسیکلتی به من مراجعه کرد و بسته حاوی دارو را که در ظرف یخ قرار داشت تحویلم داد. موتورسوار تاکید کرد داروی داخل بسته‌بندی، گرانقیمت و کمیاب است و باید هرچه‌سریع‌تر به بیمار تزریق شود. پس از گرفتن دارو، به نشانی‌ای که فراهانی داده بود در حوالی سیدخندان رفتم اما هرچه دنبال آدرس گشتم، چنین محلی را پیدا نکردم. با تلفن فراهانی تماس گرفتم اما تلفن همراهش خاموش بود. بنابراین با آژانس تماس گرفتم و فهمیدم فراهانی از مشترکان ثبت‌نام‌شده آژانس نیست. در نهایت بسته حاوی دارو را باز کردم و متوجه شدم تمامی اظهارات راکب موتوسیکلت و فراهانی مبنی‌بر کمیاب‌بودن و قیمت بالای دارو دروغ و داروی داخل بسته از نوع داروهای بسیار رایج و معمولی چندهزارتومانی است

کارآگاهان با بررسی سوابق موجود درخصوص نوع کلاهبرداری اطلاع پیدا کردند از ده‌ها راننده آژانس خودرو و پیک‌موتوری به بهانه تحویل دارو به شکل مشابهی کلاهبرداری شده است. ماموران با کمک مالباختگان از متهم چهره‌نگاری کردند و مطمئن شدند تمامی کلاهبرداری‌ها توسط یک‌نفر انجام شده و به احتمال بسیار زیاد همین شخص قبل از حضور در محل قرار با مالباختگان خود را تلفنی به‌عنوان متقاضی دارو معرفی کرده است. پلیس درباره این شیوه کلاهبرداری به تعدادی از آژانس‌های خودرو و همچنین دفاتر پیک‌های‌موتوری اطلاع‌رسانی کرد و از آنها خواست در صورت داشتن تماس مشابه موضوع را به پایگاه نهم پلیس آگاهی یا مرکز فوریت‌های پلیسی110 اطلاع دهند. سرانجام بعد از حدود چهارماه شخصی با دفتر آژانس کرایه اتومبیل، واقع در منطقه کهریزک تماس گرفت و برای انتقال بسته دارو درخواست خودرو کرد. متصدی آژانس موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیسی اعلام کرد و به این ترتیب متهم دستگیر شد.  متهم 30ساله که «علی‌اصغر» نام دارد پس از مواجهه حضوری با تعدادی از مالباختگان مورد شناسایی قرار گرفت و با توجه به‌دلایل و مدارک به‌دست‌آمده، به ده‌ها فقره کلاهبرداری اعتراف کرد.  سرهنگ حسین زارع، رییس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تایید این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهم به کلاهبرداری در مناطق مختلف شهر تهران و شناسایی او توسط ده‌ها مالباخته و احتمال افزایش تعداد مالباختگانی که به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، مجوز انتشار بدون پوشش تصویر متهم توسط بازپرس پرونده صادر شده است. بنابراین از شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده‌اند دعوت می‌شود برای طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در شهرری، خیابان آستانه مراجعه کنند