سرمقاله سلامی : "چرا پاپ به وظايف خود عمل نمي‌كند؟ "

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 9 آذرماه سال 1393
سرمقاله روزی نامه جمهوری اسلامی  :  "چرا پاپ به وظايف خود عمل نمي‌كند؟ "
گفته می شود دوستی بی علت می شود ولی دشمنی بی حکمت نیست. یااینکه گفته می شود هیچ گربه ای حاضرنیست برای رضایت خدا موش بگیرد . برای همین است که سرمقاله نویس روزی نامه جمهوری اسلامی برای اینکه دفاع از هم پیمان سوریه وعراق و انتقاد از  رئیس جمهور ترکیه و پاپ رهبر  مسیحیان های جهان کرده باشد . بنابراین انتقاد به سفرپاپ به ترکیه کرده وگفته است واقعيت اينست كه اين سفر، اهداف متفاوتي دارد. علاوه بر اين، موقعيت زماني سفر پاپ به تركيه، اقتضائاتي دارد كه پاپ بايد درباره آنها پاسخ‌هاي روشني ارائه دهد. بدين ترتيب، سفر به تركيه براي پاپ هزينه‌هاي سياسي زيادي دارد كه معلوم نيست بتواند از عهده آنها برآيد. درباره اهداف سفر پاپ به تركيه، حداقل دو نكته را مي‌توان مطرح كرد. اول آنكه دولت رجب طيب اردوغان، برخلاف ظاهر اسلام گرايش، در سال‌هاي اخير ضربه‌هاي سختي به مسلمانان منطقه و كشورهاي اسلامي همسايه خود به ويژه سوريه و عراق وارد ساخته و از اين طريق كمك‌هاي غيرمستقيم زيادي به رژيم صهيونيستي كرده است. تضعيف دولت سوريه و مشغول ساختن نيروهاي مقاومت لبنان به مقابله با تكفيري‌هائي كه از خاك تركيه پشتيباني مي‌شوند و دولت رجب طيب اردوغان تداركات آنها را برعهده دارد، به معني مقابله با مقاومت اسلامي و ايجاد فرصت براي رژيم صهيونيستي است. علاوه بر اين، سرگرم شدن بخش عمده‌اي از جهان عرب كه سوريه و لبنان و عراق را نيز شامل مي‌شود به منازعات و جنگ‌هاي داخلي، نوعي تلاش براي تحت‌الشعاع قرار دادن بيداري اسلامي و ايجاد فرصت براي حكام وابسته به غرب است. سهم عمده‌اي از برافروختن آتش اين منازعات و جنگ‌هاي داخلي را دولت تركيه برعهده دارد و به همين دليل طبيعي است كه مورد توجه و تشويق پاپ قرار گيرد. اينكه پاپ در اولين روز سفر به تركيه با رجب طيب اردوغان ديدار كرد، نمي‌تواند بدون پيام باشد. 
بازهم سرمقاله نویس بدون توجه به رفتار وحشیانه ای که رژیم داعشی ولایت فقیه که با مسیحیان ایران داشته  و رهبران شان را بازداشت واعدام کرده است. یااز طریق ربودن وشکنجه مثله کرده و به قتل رسانده است . همچنین بدون اشاره به نقش مداخله گری  تروریستی و آدمکشی سپاه قدس وحزب الشیطان لبنان در سوریه و عراق و حیاط خلوت کردنش ولی  اکنون از موضع فرار به جلو نمایندگان مسیحیان سوریه و عراق شده وادعا کرده است :آقاي پاپ به خوبي مي‌داند كه سوريه و عراق دو كشوري هستند كه تعداد قابل توجهي از مسيحيان در آنها زندگي مي‌كنند. قطعاً اين واقعيت را نيز آقاي پاپ مي‌داند كه مسيحيان سوريه و عراق، تا قبل از بحران‌هاي سال‌هاي اخير در نهايت آرامش و مسالمت در كنار مسلمانان زندگي مي‌كردند و از حقوق كامل شهروندي برخوردار بودند و در مناصب مختلف حكومتي نيز حضور داشتند. بحران‌هاي اخير سوريه و عراق موجب شد مسيحيان نيز مانند مسلمانان گرفتار ناامني، بي‌خانماني، از دست دادن اعضاء خانواده و آوارگي و ساير مشكلات و عوارض جنگ‌هاي داخلي شوند. هر چند از رهبر كاتوليك‌هاي جهان اين انتظار وجود دارد كه حامي و دلسوز پيروان ساير اديان هم باشد،‌ ولي حداقل انتظار اينست كه براي حمايت از مسيحيان دو كشور سوريه و عراق كاري انجام دهد. با توجه به اينكه آقاي پاپ مي‌داند دولت تركيه و شخص رجب طيب اردوغان يكي از عوامل اصلي ايجاد بحران در سوريه و يكي از حاميان اصلي گروه تروريستي داعش در عراق بوده و هست، اكنون بايد پاسخ دهد كه اولاً چرا به تركيه سفر كرده و با رجب طيب اردوغان ديدار نموده و ثانياً چرا درباره مشكلاتي كه دولت تركيه براي دو كشور سوريه و عراق به ويژه براي مسيحيان اين دو كشور پديد آورده تذكري به اين دولت نداده است؟ 

"پاپ "فرانسيس" رهبر كاتوليك‌هاي جهان براي يك سفر سه روزه اكنون در تركيه بسر مي‌برد. وي در اين سفر با رئيس‌جمهور تركيه و تعدادي از مقامات سياسي و ديني اين كشور ديدار كرد، در آنكارا به كاخ سفيد رجب طيب اردوغان رفت و در اسلامبول از اماكن تاريخي نيز بازديد به عمل آورد. هر چند خود پاپ و دربار واتيكان طبق معمول، جملات رسمي و هميشگي خود را درباره هدف سفر وي به تركيه تكرار كردند ولي واقعيت اينست كه اين سفر، اهداف متفاوتي دارد. علاوه بر اين، موقعيت زماني سفر پاپ به تركيه، اقتضائاتي دارد كه پاپ بايد درباره آنها پاسخ‌هاي روشني ارائه دهد. بدين ترتيب، سفر به تركيه براي پاپ هزينه‌هاي سياسي زيادي دارد كه معلوم نيست بتواند از عهده آنها برآيد.
درباره اهداف سفر پاپ به تركيه، حداقل دو نكته را مي‌توان مطرح كرد. اول آنكه دولت رجب طيب اردوغان، برخلاف ظاهر اسلام گرايش، در سال‌هاي اخير ضربه‌هاي سختي به مسلمانان منطقه و كشورهاي اسلامي همسايه خود به ويژه سوريه و عراق وارد ساخته و از اين طريق كمك‌هاي غيرمستقيم زيادي به رژيم صهيونيستي كرده است. تضعيف دولت سوريه و مشغول ساختن نيروهاي مقاومت لبنان به مقابله با تكفيري‌هائي كه از خاك تركيه پشتيباني مي‌شوند و دولت رجب طيب اردوغان تداركات آنها را برعهده دارد، به معني مقابله با مقاومت اسلامي و ايجاد فرصت براي رژيم صهيونيستي است. علاوه بر اين، سرگرم شدن بخش عمده‌اي از جهان عرب كه سوريه و لبنان و عراق را نيز شامل مي‌شود به منازعات و جنگ‌هاي داخلي، نوعي تلاش براي تحت‌الشعاع قرار دادن بيداري اسلامي و ايجاد فرصت براي حكام وابسته به غرب است. سهم عمده‌اي از برافروختن آتش اين منازعات و جنگ‌هاي داخلي را دولت تركيه برعهده دارد و به همين دليل طبيعي است كه مورد توجه و تشويق پاپ قرار گيرد. اينكه پاپ در اولين روز سفر به تركيه با رجب طيب اردوغان ديدار كرد، نمي‌تواند بدون پيام باشد.
نكته دوم به بهره‌برداري از شرايط اين مقطع خاص از تاريخ مربوط مي‌شود، مقطعي كه دولت تركيه به دليل عملكرد غيرمنطقي در ماجراي آتش‌افروزي تكفيري‌ها در منطقه و همسوئي با اسرائيل بشدت تحت سؤال قرار دارد و احساس ضعف مي‌كند. در چنين زماني، ادعاها و مطالبات مسيحيان در مورد اماكن مذهبي دوران قبل از عثماني در تركيه كه همواره در انتظار فرصتي براي مطرح ساختن آن بوده و هستند، سفر پاپ مي‌تواند يك گام به جلو براي نزديك شدن به يادآوري اين مطالبات و ثبت مجدد آن در حافظه تاريخ باشد. اين،‌ كاري است كه اين روزها رسانه‌هاي غربي با جديت مشغول انجام آن هستند و با انتشار تصاوير مساجدي كه ادعا مي‌كنند قبلاً كليسا بوده‌اند و با حاكميت عثماني‌ها بر تركيه از سلطه مسيحيان خارج شده‌اند، مطالبات خود را مطرح مي‌نمايند. اگر سفر پاپ به كشور اسلامي تركيه براي مسيحيان چنين سودي در برداشته باشد طبيعي است كه مي‌توان آن را يك سفر كاملاً سياسي و برنامه‌ريزي شده دانست.
اينكه در شرايط سياسي امروز جهان با توجه به آگاهي‌هاي زيادي كه افكار عمومي ملت‌ها دارند، پاپ و برنامه‌ريزان پشت پرده سفر وي به تركيه تا چه مقدار اهداف اين سفر را محقق خواهند كرد، مورد ترديد جدي است، اما در كنار اين موضوع آنچه قابل ترديد نيست هزينه‌هائي است كه پاپ به خاطر اين سفر كاملاً سياسي متحمل خواهد شد.
آقاي پاپ به خوبي مي‌داند كه سوريه و عراق دو كشوري هستند كه تعداد قابل توجهي از مسيحيان در آنها زندگي مي‌كنند. قطعاً اين واقعيت را نيز آقاي پاپ مي‌داند كه مسيحيان سوريه و عراق، تا قبل از بحران‌هاي سال‌هاي اخير در نهايت آرامش و مسالمت در كنار مسلمانان زندگي مي‌كردند و از حقوق كامل شهروندي برخوردار بودند و در مناصب مختلف حكومتي نيز حضور داشتند. بحران‌هاي اخير سوريه و عراق موجب شد مسيحيان نيز مانند مسلمانان گرفتار ناامني، بي‌خانماني، از دست دادن اعضاء خانواده و آوارگي و ساير مشكلات و عوارض جنگ‌هاي داخلي شوند. هر چند از رهبر كاتوليك‌هاي جهان اين انتظار وجود دارد كه حامي و دلسوز پيروان ساير اديان هم باشد،‌ ولي حداقل انتظار اينست كه براي حمايت از مسيحيان دو كشور سوريه و عراق كاري انجام دهد. با توجه به اينكه آقاي پاپ مي‌داند دولت تركيه و شخص رجب طيب اردوغان يكي از عوامل اصلي ايجاد بحران در سوريه و يكي از حاميان اصلي گروه تروريستي داعش در عراق بوده و هست، اكنون بايد پاسخ دهد كه اولاً چرا به تركيه سفر كرده و با رجب طيب اردوغان ديدار نموده و ثانياً چرا درباره مشكلاتي كه دولت تركيه براي دو كشور سوريه و عراق به ويژه براي مسيحيان اين دو كشور پديد آورده تذكري به اين دولت نداده است؟
سفر پاپ به تركيه در آستانه سال نو مسيحي و سالگرد تولد حضرت عيسي مسيح انجام مي‌شود. در چنين موقعيت زماني حساسي انتظار از پاپ اينست كه به جاي افتادن در دام تشريفات و ديدارهاي رسمي و ظاهرسازي‌ها و اقامت در كاخ‌هاي گران قيمت، به آوارگان جنگ‌هاي داخلي سوريه و تركيه سري بزند، آنها را مورد تفقد و ملاطفت قرار دهد، سخناني در حمايت از مظلومان و محروماني كه خانه و كاشانه خود را در اين بحران‌ها از دست داده‌اند بگويد، اعلاميه‌اي در محكوميت غرب كه آتش تفرقه و جنگ‌هاي داخلي را به جان ملت‌هاي منطقه انداخته صادر كند و سران دولت تركيه را به خاطر سهمي كه در ايجاد اين بحران‌ها و به خاك و خون كشيده شدن و آوارگي مردم محروم منطقه داشته و دارند سرزنش كند. چرا آقاي پاپ هنگامي كه در مجاورت اين مناطق بحراني قرار مي‌گيرد، موضع خود را روشن نمي‌كند؟ حضرت عيسي مسيح پيامبر صلح و دوستي بود ولي دولت‌هاي غربي كه مدعي پيروي از آن حضرت هستند، جهان امروز را به آتش كشيده‌اند و از تروريسم و غارت و چپاول ثروت‌هاي ملت‌ها حمايت مي‌كنند؟ چرا آقاي پاپ در مقابل اين دولت‌هاي زورگو، زياده طلب و سلطه‌گر نمي‌ايستد و از محرومين حمايت نمي‌كند؟ تركيه بيش از چند صد كيلومتر با فلسطين فاصله ندارد. اكنون كه آقاي پاپ در تركيه بسر مي‌برد آيا صداي مظلوميت مردم غزه را كه زير بمباران‌هاي صهيونيست‌ها له شده‌اند نمي‌شنود؟ چرا رهبر مسيحيان به پيروي از حضرت عيسي مسيح عليه السلام بر سر صهيونيست‌ها فرياد نمي‌زند و جنايات آنها را محكوم نمي‌كند؟ اين روزها كه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درصدد اعلام حاكميت "دولت يهود" در سرزمين فلسطين است و با اين ترفند مي‌خواهد حق مسلمانان و مسيحيان را در حاكميت اين سرزمين از بين ببرد، چرا آقاي پاپ سخني لااقل در دفاع از مسيحيان به زبان نمي‌آورد؟
ما دوست نداريم آقاي پاپ متهم به پيروي از دستورات قدرت‌هاي غربي شود و افكار عمومي جهان چنين قضاوت كند كه رهبر كاتوليك‌ها به ديكته‌ها و نسخه‌هاي آمريكا، انگليس و فرانسه عمل مي‌كند و از خود اراده‌اي ندارد. اگر آقاي پاپ نمي‌خواهد چنين اتهاماتي متوجه او باشد، بايد در برابر طغيان‌هاي زورگويان موضع‌گيري كند و از مظلومان و محرومان حمايت نمايد. اين موضعگيري و حمايت، اكنون كه آقاي پاپ در مجاورت كانون بحران‌هاي ساخته شده توسط قدرت‌هاي شيطاني غرب حضور دارد، بسيار بيش از هر زمان ديگري مورد انتظار و مطلوب است. آيا آقاي پاپ به اين وظيفه ذاتي خود عمل خواهد كرد؟