گزیده خبرهای 9 آذر -93

گزیده خبرهای 9 آذر -93 
فرارودلار به بالاترین قیمت خود درسال جاری رسید. این ارز که از اردیبهشت در بازه قیمتی  3250 تا 3265 باقی مانده بود، پس از تمدید مذاکرات روند افزایشی یافته است.در ابتدای هفته گذشته به علت جو انتظار حاکم بر بازار، میزان خرید و فروش نیز کاهش یافته و قیمت دلار را به 3250 هزار تومان رسانده بود. این جو در روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کرد و امید رسیدن به توافق باعث شد که دلار افتی در قیمت نیز داشته باشد و به قیمت 3240 هزار تومان برسد. اما با اعلام خبر تمدید مذاکرات ورق برگشت و از روز دوشنبه افزایش قیمت ها آغاز شد. پس از سه روز متوالی افزایش، دلار هفته را با قیمت 3315 هزار تومان به پایان رساند. در همین حال، صرافان بازار ارز روز شنبه هشتم آذر نرخ هر دلار آزاد برای فروش را 3385 تومان اعلام کردند. پیش از این بالاترین قیمتی که دلار در سال جاری تجریه کرده بود در اردیبشهت و برابر با 3335 بود.این در حالیست که ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار ارز پس از مذاکرات گفته بود: "عوامل بنیادین بازار در تعادل کامل قرار دارد و عرضه و تقاضا به تعادل نسبی رسیده و نوسانات به دلیل خبرهای زودگذری است که منتشر می شود. البته این زمینه وجود دارد که به دلیل غلبه عرضه بر تقاضا با کاهش قیمت نیز مواجه شویم." گفتنی است که قیمت طلا نیز در هفته گذشته همسو با دلار افزایش یافته و به کانال 940 هزار تومانی نزدیک شده است. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر  اعلام کرد که پیش از اعلام نتایج بازار در حالت انتظار قرار داشت و میزان تقاضا برای خرید در بازارهای سکه و طلا کاهش یافته بود.به گفته محمد کشتی آرای پس از تمدید مذاکرات تقاضا در بازار سکه و ارز افزایش یافته و باعث شده که تا حدودی قیمت سکه و طلا هم افزایش یابد.
سکه که هفته گذشته را با قیمت 914 هزار تومان آغاز کرده بود با افزایش 20 هزار تومانی به قیمت 938 هزار تومان رسید. این افزایش قیمت در حالیست که طلا در بازار جهانی همچنان به افت خود ادامه می دهد. حال خبرها حاکی از آن است که سکه تمام بهار آزادی امروز شنبه هشتم آذر با قیمت  937 هزار تومان در بازار معامله شدحال با توجه به تمدید 7 ماهه مذاکرات ژنو و همچنین کاهش چشگیر قیمت نفت، سمت و سوی بازار ارز به چه صورت است و این افزایش قیمت ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟
نفت مهم‌تر از مذاکرات بود
مصطفی شریف اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با فرارو گفت: «افزایش قیمت دلار تنها به تمدید مذاکرات باز نمی گردد. بلکه قصه ای طولانی است که حال به دلیل این اتفاقات به اوج رسیده است. بحث عرضه و تقاضا، تمدید مذاکرات و مهم تر از همه کاهش قیمت نفت بودند که دست به دست هم داده و باعث رکورد زدن دلار شدند. مذاکرات اثر خودش را داشت اما کاهش قیمت نفت بود که نقش برجسته ای ایفا کردوی افزود: «به دلیل آنکه عمده ارز عرضه شده در کشور از ناحیه فروش منابع نفتی به دست می آید، کاهش قیمت آن نقش به مراتب مهم تری از مذاکرات در روند افزایش قیمت دلار داشت. هنگامی که قیمت نفت کاهشی یک سومی نسبت به گذشته را تجربه می کند و از 100 دلار برای هر بشکه به 70 دلار می رسد. یعنی آن رقم عمده ارزی هم که از این طریق به کشور وارد می شد کاهش یافته است. در این صورت یعنی عرضه و تقاضا در بازار برابری نمی کند و به همان میزان تقاضا کاهش نیافته است. پس طبیعی است که در این شرایط قیمت دلار افزایش یابدوی ادامه داد: «نمی توان این امر را شوکی به بازار معرفی کرد. بلکه این خود یک روند اقتصادی و طبیعی است. هنگامی که کشور ما رشد مناسبی در بخش صادرات غیر نفتی ندارد و منبع تامین ارز کشور از این طریق نیست تغییر در قیمت نفت هم یک همچین عواقبی در کشور خواهد داشت
این اقتصاددان تصریح کرد: «در این شرایط صادرات غیر نفتی ما هم به نحوی نیست که بتواند آن نقش کنترل کننده در اقتصاد را بازی کند. اگر تولید و اشتغال در کشور در حد قابل قبولی قرار داشت، به افزایش درآمد ملی و رشد اقتصادی کمک می کرد تا این افزایش قیمت های دلار را نیز اندکی تعدیل کند. اما متاسفانه نیستوی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت تا کجا پیش خواهد رفت گفت: « نمی توان حدی برای این افزایش ها معین کرد. زیرا این عوامل تاثیرگذار به میزان متفاوتی بر این روند تاثیر می گذارند. اما می توان پیش بینی کرد که دیگر همچون گذشته جهش قیمتی نداشته باشیم. یعنی دیگر به ناگهان دلار 1 هزار تومانی 3 برابر نخواهد شد. اما اگر نفت بیشتر از قیمت کنونی خودش کاهش داشته باشد می توان گفت که به تناسب آن افزایش قیمت دلار هم دور از ذهن نباشد
شریف با اشاره به افزایش قیمت سکه علی رغم کاهش قیمت طلا در بازارجهانی گفت: « افزایش قیمت دلار، سکه و حتی حجم صادرات همه به وضعیت اقتصادی کشورها باز می گردد. وضعیت اقتصادی باید به ثبات برسد. زمینه های پایداری اقتصاد هم به بنیان های او بازمی گردد. اگر آن استحکام لازم در آن وجود نداشته باشد، کوچکترین حرکتی بر متغیرهای آن تاثیرگذار خواهد بود. به علت آن هم که اقتصاد همچون سلسله عمل می کند، هر اتفاق در قسمتی، در دیگر قسمت ها هم اثر می گذارد. در این شرایط ارز و طلا در کشور ما ( جدا از بازار جهانی) خیلی با هم بی ارتباط نیستند. »وی در آخر تصریح کرد: « باید تاکید ما بر تولید و ارزش افزوده که بنیان های اقتصاد هستند استوار باشد. باید به داخل اتکا کنیم. شرایط کنونی ما ارتباطی با مذاکرات ندارد. اگر بخش های تولیدی ای که ارتباط کمتری با ارز و مواد اولیه دارند را تقویت کرده بودیم. حال می توانستیم با اتکا بر آنان و افزایش صادرات غیر نفتی اندکی از کمبود ارز خود را که به این افزایش قیمت ها انجامیده را کنترل کنیم
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دوران دفاع مقدس نیروهای متدین مردمی وارد میدان شدند و اجازه ندادند که حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی به دست دشمنان بیفتد و به دلیل همین رشادت‌ها است که هنوز هم آمریکا از کشور ما واهمه دارد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری داشجویان ایران=در گلپایگان، سید محمد حسینی در مراسم اجتماع "شکوه مقاومت" که در حسینیه ناصربن علی (ع) گلپایگان برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که مناطقی هم‌چون لبنان و غزه از بسیجیان ایران اسلامی الگو گرفتند توانستند پیروزی‌های متعددی را به دست بیاورند.وی ادامه داد: بسیجیان در دوران 8 سال دفاع مقدس با جان و دل جنگیدند و از آب و خاک این کشور دفاع و جانفشانی کردند و به همین دلیل است افرادی که خود را دنیای کنونی غرق کرده‌اند نمی‌توانند بسیج را درک کنند.وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیجیان دوران دفاع مقدس به دنبال کسب نام و نشان برای خود نبودند، هم‌چنین بسیج در حوزه نظامی دستاوردهای خود را در اختیار جنبش حماس قرار داد تا آنها نیز صهیونیست‌ها را به خاک بکشانند.وی با اشاره به این‌که دولت مردان رفتار خصمانه دشمنان را می‌شناسند، اضافه کرد: آمریکا می‌خواهد با فشار و تحریم‌ها، ما را به زانو در بیاورند، اما باید بدانند که ملت ایران ذلت را نمی‌پذیرد، هم‌چنین در طول مذاکرات به تمام تعهدات خود عمل کردیم، اما این کشورهای دیگر بودند که هیچ گامی برنداشتند و تفکراتشان براین است اعمال تحریم‌ها می‌تواند ایران را به زانو درآورد.وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: دولت و بسیجیان باید همواره نگاهشان به فرمایشات مقام معظم رهبری باشد تا هیچ آسیبی متوجه کشور نشود، همچنین امیدواریم که مسئولان شعارهایی را که سبب اقتدار ملت ایران می‌شود را فراموش نکنند و در برابر آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی کوتاه نیایند.
مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله مهدوی کنی، رییس سابق مجلس خبرگان رهبری در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری، رییس حوزه علمیه قم و حضور تعدادی از مسئولان درحال برگزاری استرییس مجلس شورای اسلامی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله مهدوی کنی شرکت کرد.در این مراسم آیت الله امامی کاشانی، آیت الله باقری کنی، آیت الله تسخیری، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، حجت الاسلام احمد سالک، آیت الله خواجه سروی،‌ آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی،حجت الاسلام سبحانی‌نیا،‌ حجت الاسلام مصباحی مقدم، حجت الاسلام میرتاجدینی، حجت الاسلام آل هاشم، حجت الاسلام منتظری، حجت الاسلام راستی کاشانی،‌ حجت الاسلام شهیدی، آیت الله ری شهری،‌ محمدرضا باهنر، اسدالله بادامچیان، اسدالله عسگر اولادی، محمدنبی حبیبی و حجت الاسلام حسین ابراهیمی، حسن غفوری فرد، مرتضی نبوی، مصطفی کواکبیان، علی باقری، غلامحسین الهام،‌ مرتضی تمدن،‌ عادل آذر، ادنان منصور سفیر سوریه در ایران و تعداد دیگری از مسئولان نیز حضور دارند.به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی - دادستان کل کشور - درباره پیگیری‌های صورت گرفته در مسئله اسیدپاشی در جمع خبرنگاران گفت: مسئله اسیدپاشی از زمان اعلام، پیگیری شده و روند پیگیری آن همچنان ادامه دارد.وی اظهار کرد: دادستان اصفهان و مسئولان بارها در این مورد توضیح دادند که این مسئله توسط نیروهای انتظامی و امنیتی و دیگر مسئولان در حال پیگیری است.دادستان کل کشور یادآور شد: ستادی زیر نظر دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در حال پیگیری است و به محض اینکه به نتیجه برسد توسط سخنگوی قوه قضاییه به اطلاع مردم خواهد رسید.حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره اینکه روند پیگیری این مسئله طولانی شده است، گفت: ما از همه بیشتر تلاش می کنیم که این مسئله زودتر به نتیجه برسد. موضوع از لحظه‌ای که اعلام شده، بدون وقفه در حال پیگیری است که ان‌شاء‌الله وقتی به نتیجه رسید به اطلاع مردم خواهد رسید.
ادامه سیاست تبلیغاتی وعده های ناکجاآبادی دادن ومردم سر کار گذاشتن که گویا چاقو دسته اش را می برد.
حجت‌الاسلام رئیسی گفت: تیمی از نیروهای انتظامی و امینیت زیر نظر دادستان اصفهان پرونده اسید پاشی را تا رسیدن به نتیجه قطعی دنبال می‌کنند.به گزارش فارس، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی که در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره آخرین نتایج از پرونده اسیدپاشی در اصفهان، گفت: این پرونده در حال پیگیری توسط تیمی از نیروهای انتظامی و امنیتی است و ستادی زیر نظر دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان تشکیل شده است.وی ادامه داد: بدون شک پس از رسیدن این تیم به نتایج قطعی اخبار آن از طریق سخنگوی محترم قوه قضاییه اطلاع‌رسانی می‌شود.دادستان کل کشور اظهارداشت: این پرونده در حال بررسی است و ما در قوه قضاییه برای به ثمر رسیدن این پرونده بیشتر عجله داریم.
ایلنا نوشت: وکیل مدافع سراج‌الدين میردامادی از تقلیل محکومیت موکل خود از 6 به 3 سال خبر داد. گیتی پورفاضل گفت: البته علاوه‌بر این موکلم برای 2سال نیز ممنوع‌الخروج شده است.