گزیده خبرهای 3 اردیبهشت - 94

 گزیده خبرهای 3 اردیبهشت - 94
مرد جوان وقتي ديد که همسرش آشپزي کردن را ياد نمي‌گيرد تصميم به جدايي گرفت.به گزارش مردم سالاری، چندي پيش زوج جوان با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق دادند. مرد جوان در خصوص علت آن به قاضي گفت: آقاي قاضي همسرم اصلا آشپزي بلد نيست و الان دو سال است که هنوز هم ياد نگرفته است. روزهاي اول سعي مي‌کردم او را درک کنم و به او حق بدهم که آشپزي بلد نباشد. اما الان دو سال است که از زندگي مشترک ما گذشته و همسرم همچنان بلد نيست که غذا درست کندوي ادامه داد: هر بار مي‌خواهد غذا درست کند خراب مي‌کند و ما مجبور مي‌شويم غذاي بيرون را بخوريم. در اين دو سال ما يا مهمان بوديم، يا غذاي بيرون خورده‌ايم و يا از مادرزنم غذا گرفته‌ايم. مرد جوان در ادامه گفت:من دوست دارم که همسرم خودش برايم آشپزي کند و غذا بپزد. اما او اينکار را انجام نمي‌دهد و تصميم به جدايي گرفتم.زن جوان هم به قاضي گفت: آقاي قاضي مردي که تنها به خاطر آشپزي بخواهد از همسرش جدا شود‌‌ همان بهتر که برود و تنها زندگي کند. خوب من نمي‌توانم آشپزي را ياد بگيرم و در اين مدت هم خيلي سعي کردم ولي نشد. اما شوهرم هر شب و هر روز سر من غر مي‌زند و از من مي‌خواهد که سريع‌تر آشپزي کردن را ياد بگيرم. واقعا از رفتار‌هايش خسته شدم و تصميم به جدايي گرفتم. بعد از صحبت‌هاي اين زوج قاضي دليل آن‌ها براي طلاق را کافي نداست و اين زوج را با هم آشتي داد.
شش هزار و 200 نسخه کتاب خطی از محل سابق دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز پیدا شد.معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان روز چهارشنبه به ایرنا گفت: این نسخ خطی بسیار ارزشمند و کم نظیر هستند.عاطفه رشنویی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اعلام آمادگی کرده که با استفاده از تجربیات و تخصص کارشناسان این اداره، آثار را بررسی کند.وی بیان کرد: این نسخ خطی هفته گذشته پیدا شده و جزییات بررسی آنها توسط کارشناسان تا هفته آینده اعلام می شود.دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران تا سال 91 در ساختمان قدیمی معروف به سه گوش در حاشیه میدان مولوی اهواز مستقر بود.
شبکه تلویزیونی سی.سی.تی.وی آمریکا دیروز (سه شنبه) اعلام کرد، رییس بانک مرکزی ایران می گوید، این بانک در سال پیش رو برای شرایطی که در آن تحریم های تحمیلی لغو شوند، برنامه ریزی نمی کند.به گزارش ایرنا، ولی الله سیف در مصاحبه اختصاصی با آسیه نامدار از شبکه تلویزیونی یادشده گفت: بانک مرکزی، پیش بینی های اقتصادی و بودجه ای را برای حالتی انجام می دهد که تمام تحریم ها پابرجا هستند.رییس بانک مرکزی کشورمان اظهار داشت: البته، باید اذعان داشت که اگر نتیجه مذاکرات موفقیت آمیز باشد شاهد تاثیر مثبت بر اقتصاد آن بخصوص افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم و بیکاری خواهیم بود.سیف ادامه داد: تحریم های بانکی، صدمات زیادی نه فقط به اقتصاد ایران، بلکه به تمام منطقه زده است.رییس بانک مرکزی اضافه کرد: ایران ظرفیت بالایی برای تعامل با همسایگان خود دارد، لغو تحریم ها می تواند برای منطقه ثبات به همراه آورد لذا تاخیر بیشتر در این زمینه، عواقب منفی برای منطقه و دیگران در پی خواهد داشت.سیف همچنین به توانایی دولت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان برای بهبود بخشیدن به شرایط اقتصادی کشور، حتی در شرایط تداوم تحریم های اقتصادی اشاره کرد.این شبکه تلویزیونی اعلام کرد، قبل از اینکه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سال 2013 به قدرت برسد، تورم ایران 39 درصد بود، لیکن در همان سال و پس از روی کار آمدن روحانی نرخ تورم بیش از 17 درصد کاهش پیدا کرد.سیف گفت: هدف بانک مرکزی ایران این است که نرخ تورم را ظرف 2 سال آینده، تک رقمی کند.خبرنگار یادشده با اشاره به اینکه ایرانی ها معمولا چند شغله هستند از سیف پرسید، چرا مردم احساس نمی کنند که اقتصاد کشورشان واقعا در حال بهبود است؟وی پاسخ داد: مردمی که احساس ثبات را از دست داده اند، ممکن است کاهش نرخ تورم را حس نکنند و از آنجا که برای آنها کاهش تورم مترادف با کاهش قیمت است، گمان می کنند قیمت ها نیز باید کاهش پیدا کند.وی ادامه داد: کاهش نرخ تورم، شتاب افزایش قیمت ها را کمتر می کند، اما اقلام ارزانتر نمی شوند.مصاحبه سیف با شبکه سی.سی.تی وی آمریکا، درست چند روز قبل از دور نهایی گفت و گوهای هسته ای در وین (پایتخت اتریش) انجام شد.ایران با آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، چین و روسیه برای مذاکره در مورد لغو تحریم ها در قبال محدود سازی برنامه هسته ای خود دیدار خواهد کرد.
تندباد و بروز پدیده گرد و غبار در مهاباد، موجب تعطیلی مدارس مقطع ابتدایی این شهرستان در نوبت بعد از ظهر چهارشنبه شد.بر اساس اعلام اداره آموزش و پرورش مهاباد، در پی وزش طوفان و بروز پدیده گرد و غبار و در راستای حفظ سلامت دانش آموزان تمامی مدارس ابتدایی مناطق شهری و روستایی این شهرستان در نوبت بعد از ظهر چهارشنبه تعطیل است.وزش طوفان و بروز پدیده گرد و غبار در مهاباد و برخی از شهرهای جنوبی استان موجب بروز مشکلاتی برای مردم از جمله کاهش دید شده و تردد شهروندان را در سطح گذرگاه ها و معابر عمومی با مشکل مواجه کرده است.طوفان همچنین در برخی نقاط شهر موجب شکسته شدن شاخه های درختان و شیشه برخی منازل مسکونی و قطع شدن جریان برق چند روستا و برخی مناطق شهری شده است.به دنبال بروز این پدیده جوی، اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از مردم به ویژه کودکان، بیماران قلبی، ریوی و زنان باردار خواست به دلیل آلودگی هوا که ناشی از پراکنده شدن ذرات گرد و خاک معلق در هواست از تردد غیر ضروری در بیرون از منزل و هوای آزاد خودداری کنند.به گزارش اداره هواشناسی مهاباد سرعت طوفان در این شهرستان به 95 کیلومتر در ساعت رسیده که این وضعیت جوی تا اواخر امروز در منطقه حاکم است و از فردا یک سامانه بارشی ضعیف توام با رعد و برق وارد منطقه می شود.شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی در منطقه ای سردسیری و کوهستانی و در 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
سازمان انرژی اتمی برای هم اندیشی بررسی الحاق جمهوری اسلامی ایران به«کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت مصرف شده و پسمان های رادیواکتیو» فراخوان داد.به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی،کارگروه قوانین و مقررات دفتر امور مجلس این سازمان به منظور استفاده از نظرات نخبگان در تصمیم گیری های بهینه، از کلیه اساتید، دانشجویان، صاحبنظران و علاقمندان جهت حضور و مشارکت درهم اندیشی بررسی الحاق جمهوری اسلامی ایران به «کنوانسیون مشترک مدیریت ایمنی سوخت مصرف شده و پسمان­های رادیواکتیو» و ارائه آثار پژوهشی مرتبط با این موضوع در قالب­، سخنرانی، کتاب، تحلیل و... فراخوان داده است.آخرین مهلت ثبت نام برای شرکت در این هم اندیشی 31 اردیبهشت ماه جاری اعلام شده استعلاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 61-82060 دفتر امور مجلس سازمان انرژی اتمی تماس حاصل نمایند.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از جانمایی بهشت زهرای 2 خبرداد.رحمت الله حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد جانمایی بهشت زهرا «2» در تهران با توجه به احتمال تکمیل ظرفیت مکان فعلی، گفت: اقداماتی از سوی شهرداری تهران برای جانمایی قبرستان جدید انجام شده است و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.وی با بیان اینکه زمین مورد نظر شناسایی و انتخاب شده است، افزود: در حال انعقاد تفاهم نامه با مالکین زمین هستیم و به زودی پس از اتمام کارها، زمین نهایی شده، اعلام می‌شود.رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: در صورت نهایی شدن این موضوع، بزودی عملیات ایجاد زیرساخت‌های گورستان جدید آغاز می‌شود.