گزیده خبرهای 4 اردیبهشت – 94

 گزیده خبرهای 4 اردیبهشت – 94
روزنامه ایران نوشت:سه دزد خشن که با حمله مسلحانه به آرایشگاه‌های زنانه در کرج دست به سرقت وحشت‌آور می‌زدند در عملیات نفسگیر پلیسی دستگیر شدند.سرهنگ «سیدحسین حقیقی» رئیس پلیس کرج در مصاحبه اختصاصی به شوک گفت: 25 دقیقه بامداد پنجشنبه 27 فروردین سه مرد مسلح در بلوار ارم مهرشهر کرج پس از تصادف ساختگی با خودروی پژو 206 قرمزرنگ که راننده‌اش یک زن بود، وی را با تهدید تپانچه هدف سرقت قرار دادند.زن جوان که در این سرقت وحشت کرده بود، سریع خود را به پلیس کلانتری رساند و این در حالی بود که ساعت 5/2 بعد از ظهر دزدان مسلح به یک آرایشگاه زنانه در مهرویلای کرج حمله کرده و آنها با تهدید تپانچه و شوکر زنان آرایشگر را ترسانده و طلاهای آنها را سرقت کردند.وی افزود: سه دزد جوان همان روز با هجوم به آرایشگاه زنانه دیگری در محدوده رجایی‌شهر طلای صاحب آرایشگاه و دو میلیون تومان پول وی را نیز سرقت کردند. پس از این سه دزدی پی‌در‌پی بلافاصله تیم ویژه‌ای از رؤسای کلانتری و یگان امداد تشکیل شد تا هرچه زودتر این دزدان وحشت‌آور دستگیر شوند.شنبه 29 فروردین دزدان در محدوده باغستان به آرایشگاه زنانه دیگری حمله کردند چون طلا و پولی به دست نیاوردند با دستان خالی گریختند و همزمان پلیس که با ترسیم چهره فرضی در تلاش برای دستگیری آنان بود به سرنخ‌های کارگشایی از باند دزدان مسلح دست یافت.سرهنگ حقیقی ادامه داد: ساعت چهار عصر یکم اردیبهشت ماه گشت کلانتری 15 رجایی‌شهر به یک مزدا 323 خاکستری رنگ با سه سرنشین در حال عبور مظنون شدند و فرمان ایست دادند اما راننده با بی‌اعتنایی به فرمان ایست پا به فرار گذاشت و این در حالی بود که بررسی‌های ویژه در صحنه نشان داد خودروی مردان مرموز سرقتی است.بلافاصله مأموران گشت با تقاضای نیروی کمکی برای متوقف کردن خودروی مزدا در یک عملیات ویژه به تعقیب آن پرداختند. در این عملیات که با شلیک دو تیر هوایی همراه بود واحدهای گشت کلانتری‌های 31 کوی کارمندان و 15 رجایی‌شهر با ایجاد راهبندان در مسیر عبور خودروی مزدا مستقر شدند.دزدان که با دیدن این صحنه عرصه را بر خود تنگ دیدند، بعد از یک ساعت از خودرو پیاده شده و به محله مخروبه‌ای پناه بردند و این در حالی بود که یکی از دزدان در تیراندازی زخمی شده بود.رئیس پلیس کرج گفت: این دزد زخمی که «علیرضا» نام دارد و عرصه را بر خود تنگ دیده بود اقدام به شلیک گلوله به شقیقه خود کرد و به کما فرو رفت و دزد دیگر نیز به نام سعید که از ناحیه کتف زخمی شده بود و قصد فرار داشت، دستگیر شد و سومین عضو باند به نام «اصغر» در همان اطراف با تلاش پلیس دستگیر شد. سعید و اصغر در بازجویی مأموران به هشت سرقت مسلحانه از آرایشگاه‌های زنانه در کرج و فردیس اعتراف کردند. آنها 24 تا 25 سال سن داشتند و دارای کلکسیونی از سرقت بودند.
قائم‌مقام وزیر کشور از انتصاب سید علیرضا آوایی به عنوان رییس سازمان ثبت احوال کشور خبر داد.حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با فارس، از انتصاب سید علیرضا آوایی به عنوان معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال با حکم عبدالرضا رحمانی‌فضلی خبر داد.آوایی پیش از این به عنوان مستشار دادگاه انتظامی عالی قضات و رئیس کل دادگستری استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و لرستان مشغول بوده است.امیری گفت: سازمان ثبت احوال دارای صبغه حقوقی بوده و این برای اولین بار است که یک حقوقدان به ریاست این سازمان منصوب می‌شود.وی خاطرنشان کرد: مراسم معارفه آوایی اول هفته آتی برگزار خواهد شد.پیش از این محمد ناظمی اردکانی ریاست سازمان ثبت احوال را برعهده داشت.
هشدار جدی وزیر بهداشت:
50
درصد ایرانی‌ها با سکته می‌میرند
وزیر بهداشت با بیان اینکه 50 درصد مردم کشور به دلیل سکته مغزی و قلبی از بین می‌روند، نقش آموزش و پرورش را در رفتارسازی بسیار اساسی دانست و گفت: امسال بخش عمده‌ای از جهت‌گیری ما متوجه بهداشت و ارتقای آن است.
به گزارش ایسنا، دکتر قاضی زاده هاشمی همزمان با هفته سلامت در برنامه نواخته شدن زنگ سلامت با بیان اینکه وزن مردم کشور ما روز به روز افزایش یافته و چاق‌تر می‌شوند، گفت: متاسفانه نزدیک به 50 درصد مردم کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند، در صورتی که می‌توان با توجه به نوع غذای مصرفی و میزان کالری از این اضافه وزن پیشگیری کرد.
وی با اشاره به افزایش بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر بیماری‌های غیرواگیر در کشور گفت: این بیماری‌ها نهایتا سکته و معلولیت را در پی دارند. در عین حال استفاده از نمک نیز منجر به افزایش حجم خون، پارگی رگ و سکته مغزی شده و فرد را فلج می‌کند. در زمینه چربی نیز افزایش مصرف این ماده منجر به سکته قلبی می‌شود، در حال حاضر 50 درصد مردم ایران به دلیل سکته مغزی و قلبی از بین می‌روند.
وزیر بهداشت علت این موضوع را عدم کنترل فشار خون، مصرف زیاد نمک، قند و چربی دانست و با زبانی ساده به تشریح چگونگی ایجاد بیماری در اثر مصرف بی‌رویه موادی همچون نمک و چربی پرداخت و گفت: خوردن شیرینی و شکلات در ایجاد چاقی موثر است. اگر چربی و مواد اضافی در بدن نسوزد فرد چاق می‌شود و وقتی چاق شد دچار بیماری قند می‌شود و نهایتا به کور شدن چشم، از کار افتادن کلیه، بسته شدن رگ‌های قلب و معلولیت منجر می‌شود.
دکتر هاشمی افزود: نمک، آب را به صورت فزاینده‌ای جذب خود می‌کند و این امر سبب زیاد شدن حجم خون و پاره شدن مویرگ‌ها و سکته مغزی می‌شود که نهایتا هم نیمی از بدن یا تکلم یا دست‌ها دچار اشکال می‌شوند.
وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با بیان این که نقش چربی در بدن مانند لوله کشی ساختمان است، افزود: اگر چربی در بدن زیاد باشد سیاهرگ و سرخرگ‌ها دچار مشکل می‌شوند که عبور خون را با اختلال مواجه می‌سازد، این در حالیست که طبق آمار حدود 50 درصد مردم ایران دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند، پس در کنترل فشارخون به مصرف چربی‌ها و قند و نمک دقت زیادی کنید.
وی افزود: امسال شعار جهانی سازمان بهداشت، ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است، چراکه بخش عمده‌ای از سلامت جسمی ما را آشامیدن و خوردن تضمین می‌کند. اگر در آنچه می‌خوریم و می‌آشامیم دقت کنیم کشور آبادتر و بیمارستان‌های کمتری خواهیم داشت و در نتیجه هزینه‌ای که باید برای سلامت مردم خرج کرد، کاهش خواهد یافت.
دکتر هاشمی با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در تغییر رفتار و رفتارسازی گفت: آموزش و پرورش جهت رفتارسازی برای نسل امروز و دیروز نقش بسیار مهمی دارد. آموزش و پرورش گنجینه‌ای است که می‌تواند در هر زمینه‌ای تغییر رفتار ایجاد کند. اگر 12 میلیون دانش‌آموز داریم، این دانش‌آموزان به همراه والدین خود می‌توانند تغییرات وسیعی در رفتارها ایجاد کنند.
وزیر بهداشت دانش‌آموزان را سفیران سلامت عنوان و به آنها توصیه کرد که اگر در خانه و حتی در فامیل کسی سیگار، قلیان، نمک و شکر و روغن مصرف می‌کند، شما به عنوان سفیران سلامت به آنها به صورت محترمانه تذکر دهید.
وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امسال بخش عمده‌ای از جهت‌گیری ما متوجه بهداشت و ارتقای آن در کشور است و امیدواریم بهترین بهره را از آن ببریم.
*
کشور به بیش از 5 برابر تعداد فعلی پزشک نیاز دارد
وزیر بهداشت همچنین در شصت و یکمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برخلاف آنچه که رایج است کشور به بیش از 5 برابر تعداد فعلی پزشک عمومی و تخصصی نیاز دارد.
دکتر هاشمی در این جلسه اظهار داشت: آموزش عالی در حوزه بهداشت و درمان بدون کسب مهارت‌های عملی موجب آسیب دیدن مردم خواهد شد.
وی افزود: مشکل دیگر آموزش علوم پزشکی آن است که دانشجوی علوم پزشکی آموزش عملی را در بالین بیمار می‌بیند و برای بیماران سرپایی چندان مهارتی ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به این موراد آئین نامه‌ای با هدف آمایش آموزش عالی در حوزه سلامت تدوین شده که برای تصویب ارائه می‌شود.
عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ماموریت محور شدن آموزش علوم پزشکی یکی از الزامات مهم ساماندهی این حوزه است.
وی افزود: رویکرد اصلی توسعه و آموزش عالی در حوزه سلامت نیازهای منطقه‌ای و ملی خواهد بود.
وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: تفویض اختیارات مدیریتی وزارت بهداشت و جهت گیری به سمت چابک سازی و ایفای نقش سیاستگذاری توسط این وزارتخانه، رویکرد اصلی سیاست‌های تدوین شده است.
عضو ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در تقسیم بندی‌های آموزش پزشکی حداکثر اهتمام به اقتضائات منطقه‌ای شده است.
وی گفت: بومی گزینی و رقابت بین داوطلبان یک استان و جدی گرفته شدن تعهدات خدمتی پزشکان هم از برنامه‌های بسیار مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
 2 کشته و 120 زخمی در گردباد برزیل
وقوع گردبادی شدید در برزیل منجر به کشته شدن 2 نفر از شهروندان این کشور و زخمی شدن 120 تن دیگر و همچنین وارد شدن خسارت به 500 منزل مسکونی شد.به گزارش خبرگزاری فارس مردم برزیل شاهد وقوع گردبادی سهمگین از شهری در جنوب این کشور بودند، گردبادی که پس از آغاز دست‌کم 500 خانه مسکونی، تعداد زیادی تیر برق و اتومبیل و هرآنچه بر سر راهش قرار داشت را تخریب و در نهایت منجر به کشته شدن 2 شهروند برزیلی و مجروح شدن 120 تن دیگر شد.جنوب برزیل و پاراگوئه و همچنین کشورهای دیگری مانند آرژانتین و اروگوئه به دلیل برخورد هوای گرم و مرطوب جنگل‌های آمازون و هوای سر رشته‌کوه‌های‌اند، مناطق مستعدی برای ایجاد گردباد هستند.این گردبادها در سال 2009 میلادی جان بیش از 14 نفر را در نواحی مرزی کشورهای نام برده گرفته و باعث مجروح شدن ده‌ها تن دیگر شدند.
    خبر ويژه 
كرباسچي: براي كارآمدي دولت دلم شور مي زند!
ناکارآمدي هاي دولت صداي اعتراض دبيرکل کارگزاران را هم درآورد که معتقد است با آدم هاي سالخورده و خسته نمي شود دولت را اداره کرد و دولت بعد از مذاکرات هسته اي مي خواهد چه کند؟
    
غلامحسين کرباسچي در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن انتقاد شديد از بي تحرکي بخش هايي از دولت يازدهم و گره زدن بي ربط همه مشکلات به تحريم ها گفته: «قطعاً بخشي از فعاليت هاي دولت، با رفع تحريم ها با کيفيت بهتري انجام مي شود، اما در شرايط تحريم هم نبايد اين گونه باشد که مسئوليت ها را از دوش خودمان برداريم و تا بگويند که چرا فلان کار را نکرديد، بگوييم تحريم هستيم در هر شرايطي حتي در شرايط تحريم کارهايي هست که مي شود انجام داد و نبايد آن کارهايي که مي شود را به بهانه تحريم از سر باز کنيم
    
وي در ادامه با اظهار نگراني نسبت به دلسوز نبودن برخي مديران دولتي مي گويد: دلمان نبايد براي اداره کشور شور بزند. نمي شود معاون وزير، وزير يا مسئول فلان بخش باشيم، اما استدلال ما اين باشد که اگر بودجه دادند، کار مي کنيم و اگر هم ندادند کار نمي کنيم! بايد کاري کرد جلوي اين تلفات جاده اي و خسارت هاي ناشي از آن گرفته شود. اين مسئوليت دولت است و وزير هم براي همين انتخاب مي شود
    
کرباسچي با اشاره به عملکرد نامناسب وزير راه و شهرسازي در يک سال و نيم گذشته تصريح مي کند: «من در مصاحبه ديگري هم در مورد وزارت راه خطاب به وزير محترم گفتم شما چهار سال وزير هستيد که انشاءالله هشت سال بشود! بعد از هشت سال که بازنشسته خواهيد شد، با خانواده به سفر خواهيد رفت. اما اگر در همين ترافيک متوقف شويد، نوه هاي شما نخواهند گفت شما در دوره وزارت خود چه کاري انجام داديد؟! نمي خواهم نقد و سرزنش کنم، اما قصدم اين است که بگويم بايد دلمان بيشتر از اين چيزي که هست شور بزند. من البته مثال وزارت راه را زدم، اما بقيه وزارتخانه ها هم همين گونه است. ما همين حرف را در وزارت کار و امور اجتماعي و برخي وزارت خانه هاي ديگر داريم. دولت بايد ابتکار به خرج دهد و فکري در اين باره کند
    
دبيرکل حزب کارگزاران با انتقاد شديد از سالخورده و بي تحرک بودن دولت يازدهم مي گويد: «اينکه يک تعدادي آدم خسته و سالخورده بنشينيم و بلند شويم که نمي شود! اصلاً فرض کنيد که مناقشه هسته اي هم حل شد، بعد از آن چه؟ اين بي تحرکي ها آدم را براي دولت نگران مي کند. چشم بر هم گذاشتيم نصف مهلت اين دولت گذشت. وزرا و شخص رئيس جمهور بايد فکر کنند خروجي اين دوره از دولت آن هم با همه اميدي که مردم به آن بسته اند، فقط در اين خلاصه نشود که تحريم ها برداشته شد. اگر هنگام تحريم ها، تحرک ما اين گونه باشد لابد بعد از آن ديگر خيالمان راحت خواهد شد و مي گوييم همه چيز هست، ديگر
    
رجانيوز درباره علت اظهارات کرباسچي نوشت: شايد کمتر کسي فکر مي کرد در حالي که هنوز دومين سالگرد انتخاب دولت يازدهم فرا نرسيده و در اين مدت تمام تلاش رئيس جمهور و دولتي ها و رسانه هاي حامي دولت معطوف به «پيروزي نمايي» در مذاکرات هسته اي و القاي دستاوردهاي بزرگ براي مذاکرات بوده است، به يکباره غلامحسين کرباسچي دبير کل نزديک ترين حزب به دولت، انتقادات صريح و کم سابقه اي را نسبت به کم تحرکي و ناکارآمدي دولت مطرح کند.ناکارآمدي واضح دولت و گره زدن سرنوشت کشور به مذاکرات بي سرانجام، باعث شده تا حتي اصلي ترين حاميان دولت نيز نسبت به اين روند خطرناک لب به انتقاد گشوده و سخناني را که منتقدان دولت از همان روزهاي اول آغاز به کار آقاي روحاني بيان مي کردند، امروز تکرار کنند.
    اقامه نمازجمعه تهران به امامت حجت الاسلام صديقي
نمازجمعه اين هفته تهران به امامت حجت الاسلام کاظم صديقي در دانشگاه تهران اقامه خواهد شد.    به گزارش روابط عمومي ستاد نمازجمعه، مراسم نمازجمعه اين هفته تهران از ساعت 11:55 در دانشگاه تهران آغاز مي شود و در ادامه با سخنراني دکتر قاضي زاده هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و مهندس چمران، رئيس شوراي شهر تهران همراه خواهد بود.