گزیده خبرهای 5 اردیبهشت – 94 قسمت -2

گزیده خبرهای 5 اردیبهشت – 94 قسمت -2
خودکشی یک شهروند تهرانی در برج میلاد
صبح روز پنجشنبه گذشته یک زن میانسال از طبقه سوم برج میلاد خود را به پایین پرتاب کرد .به گزارش مهر، نخستین بار یک دختر دانشجو قبل از تکمیل برج میلاد خود را به پایین پرتاب کرد و پس از چند خودکشی در محل این برج، اقدامات لازم در طبقات بالای برج انجام شده بود.روابط عمومی برج میلاد نیز با اشاره به جزییات حادثه خودکشی زنی میانسال در برج میلاد، گفت: خانمی حدوداً ۴۸ ساله که به گفته یکی از نزدیکانش با قصد قبلی و برای خودکشی وارد برج میلاد تهران شده بود، خود را به طبقات تجاری رسانده و با استفاده از خلوتی محیط به صورت ناگهانی از طبقه ۴ لابی (طبقات تجاری) خود را به پایین پرتاب کرد که در نهایت به فوت نامبرده منجر شد.براساس اعلام ماموران نیروی انتظامی و کارشناسان قوه قضاییه مستقر در صحنه فوت، این اتفاق در ساعت ۹:۴۳ دقیقه صبح پنج شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۹۴ رخ داده است.ماموران نیروی انتظامی و قوه قضاییه در حال بررسی علل و عوامل خودکشی وی هستند.
مرگ 2 دانش آموز در کانال آب
بخشدار بشارت الیگودرز گفت: 2 دانش‌آموز در بخش بشارت از توابع الیگودرز در کانال آب غرق شدند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، اصغر قهرمانی اظهار داشت: دو دانش‌آموز بنام‌های علی حیدری و داریوش تاج میری پایه ششم و چهارم دبستان در روستای کیزان از توابع بخش بشارت شهرستان الیگودرز که برای شنا کردن در کانال آب کشاورزی رفته بودند، دچار غریق شده و جان خود را از دست دادند.بخشدار بشارت الیگودرز با ابراز تاسف از این حادثه اظهار داشت: متاسفانه این دو دانش‌آموز بدون اطلاع قبلی به والدین غروب وارد کانال آب کشاورزی که اخیرا بر اثر بارندگی پر از آب شده بود، شدند که هر دو آنها در این کانال غرق شدند.
خبر ويژه 
مقامات دولتي يارانه بگير را بايد عزل كرد
مسئولان دولتي که با وجود درآمد هنگفت همچنان يارانه مي گيرند امين نيستند و بايد خلع شوند.    روزنامه اعتماد با طرح اين موضوع نوشت: بحث يارانه ها مجدداً طرح شده، بدون اينکه تصوير روشني از عملکرد و سياست دولت در اين زمينه ديده شود و از همه بدتر اينکه در يک روز معين، اظهارات و اخبار به نسبت متضادي از سوي مسئولان ذي ربط بيان مي شود. از جمله اينکه وزير اقتصاد گفت فرآيند حذف يارانه هاي نقدي در دهک هاي درآمدي بالاآغاز شده و روند شناسايي و حذف برخي دهک ها ادامه دارد و يا اينکه سخنگوي دولت گفت يارانه هيچ گروهي قطع نشده است... سال 94 يارانه کسي را قطع نکرديم؛ حذفي ها براي سال 93 بودند.» اين روزنامه مي افزايد: اظهارات به نسبت متناقض درباره اين مسئله متاسفانه ما را به ياد مباحث پيرامون يارانه ها در سال 1392 مي اندازد که حدود هشت ماه ذهنيت دولت و جامعه را به خود مشغول کرد و در پايان هم تنها راه حل ثبت نام مجدد و درخواست از عدم ثبت نام داوطلبانه مردم بود.    اعتماد با تاکيد بر اينکه «پس از روي کار آمدن دولت يازدهم از ارزش يارانه هاي پرداختي حداقل 30 درصد کاسته شده و همزمان قيمت سوخت و انرژي و نان نيز افزايش يافته» مي نويسد: در پايان تمام اين مراحل آخرين تصميماتي که گرفته اند اين است که يارانه افراد ايراني که در خارج از کشور هستند يا وکلا، پزشکان، اعضاي هيئت مديره هاي بانک ها و شرکت هاي دولتي و دارندگان خودروهاي مدل بالاو صرافي ها و... را حذف کنند؛ کاري که از همان 20 ماه پيش مي توانستند انجام دهند و مانعي براي آن نبود. ولي پرسش اساسي اين است که متولي تصميم گيري در اين مورد کدام نهاد و مرجع اقتصادي است؟ آيا اين نهاد داراي سخنگوي رسمي هست يا خير؟ اگر بلي، پس چرا هر عضو کابينه يا آن نهاد به خود اجازه مي دهد که سخنان به نسبت متفاوتي را بيان کند؟
    
در ادامه اين تحليل آمده است: اظهارات متناقض و متضاد، پيام هاي بدي را به مردم و فعالان اقتصادي منعکس مي کند. باتوجه به جميع ملاحظات پيشنهاد مي شود که فايل يارانه بگيران با اطلاعاتي که در آن درج کرده اند در يک سايت مشخص در اختيار عموم قرار گيرد. پيش از آن اجازه داده شود تا هر کس خواست نام خود را حذف کند، در غير اين صورت اطلاعات تکميل شده و گرفتن يارانه را در اختيار افکار عمومي قرار دهيد. اگر واقعاً دولت معتقد است که برخي از اعضاي هيئت مديره شرکت ها، بانک ها و موسسات بزرگ دولتي که حقوق هاي کلان دارند، نيز يارانه مي گيرند، بايد با مناسب ترين وجه با آنان برخورد کرد. کسي که تا اين حد درآمد دارد، آن هم درآمد دولتي، ولي حاضر نيست که به درخواست دولت پاسخ مثبت دهد و از گرفتن يارانه اندک (براي او اندک است) چشم بپوشد، همان بهتر که از مسئوليت خود خلع شود. در اين صورت به احتمال فراوان او در انجام مسئوليت خود نيز امين نخواهد بود. اگر دولت اين کار را انجام ندهد، معلوم مي شود نه شهامت کافي دارد و نه به شعار شفافيت خود پايبند است. چنين دولتي در انجام وظايف خود موفق نخواهد بود.
    
همزمان علي تاجرنيا نماينده اصلاح طلب مجلس ششم به ايسنا گفت: اگر دولت تصميم دارد برخي گروه ها را از ليست يارانه بگيران حذف کند، بايد با شفافيت کامل اين کار را انجام دهد. اين که در برخي از شبکه هاي مجازي از چند روز قبل خبر حذف برخي از يارانه بگيران مطرح مي شود و سپس تکذيب و دوباره از سوي دولت طرح مي شود تنها ايجاد بي اعتمادي مي کند. تاجرنيا افزود: لازم است دولت در اين مورد شيوه اطلاع رساني صحيحي را در پيش بگيرد و به نوعي روند حذف يارانه ها را شفاف کند. وي درباره شيوه حذف گروه هاي پردرآمد از ليست يارانه بگيران گفت: لازم است در وهله اول توجه شود که حذف برخي يارانه بگيران تبعات منفي را در پيش نداشته باشد. وي تصريح کرد: اما حذف برخي گروه هاي پردرآمد به شيوه فعلي انتظاراتي را از دولت به وجود مي آورد که درآينده موجب ايجاد مشکلات زيادي خواهد شد.
    خبر ويژه 
تله گذاري گروهك نفاق براي روحاني
عضو گروهک نهضت آزادي در مصاحبه با يک روزنامه اجاره اي، روحاني را از برخي جهات به مهندس بازرگان شبيه دانست و از وي خواست در مسير و مشي بازرگان حرکت کند!    هاشم صباغيان وزير کشور دولت موقت در مصاحبه با روزنامه آرمان مي گويد: آشنايي من با آقاي روحاني به مجلس اول باز مي گردد که هر دوي ما به عنوان نماينده در مجلس حضور داشتيم.
    
بنده همواره دو خصلت بارز اخلاقي را در آقاي روحاني مشاهده کرده ام؛ اول اينکه آقاي روحاني داراي هوش و حافظه بسيار قوي هستند. دوم اينکه ايشان همواره از حق دفاع کرده و اخلاق و منافع مردم را فداي اهداف گروهي و مصلحت سياسي نمي کردند.    وي در پاسخ اين سوال القايي آرمان که آيا معتقديد آقاي روحاني چهارچوب هاي اعتدالي مهندس بازرگان را رعايت مي کند؟ مي گويد: اعتدال مهندس بازرگان داراي جنبه هاي مختلفي است که نياز به بررسي و تحليل عميق و گسترده دارد.    وي همچنين در پاسخ اين سوال که «اگر بخواهيد اعتدال مد نظر آقاي روحاني را با اعتدال مهندس بازرگان مقايسه کنيد به چه نکاتي اشاره مي کنيد؟» مي گويد: آقاي روحاني مي تواند در مسير و مشي مهندس بازرگان حرکت شخصيت آ قاي روحاني با فرم شکل گيري مهندس بازرگان متفاوت است مهندس بازرگان شخصيتي دانشگاهي بودند، در صورتي که آقاي روحاني حوزوي هستند. نکته جالب درباره مهندس بازرگان اينکه ايشان داراي مدرک دکتري از يکي از دانشگاه هاي فرانسه است. با اين وجود هيچ گاه حاضر نشد درباره ايشان از واژه «دکتر» استفاده شود و همواره ترجيح مي داد وي را مهندس بازرگان خطاب کنند. آقاي روحاني بايد در مرحله اول جنس «اعتدال» مهندس بازرگان را بشناسد و سپس در راه ايشان گام بردارد. اين کار نيز با مطالعه و انديشه در سير تفکر مهندس بازرگان ميسر است.    مقايسه و تشبيه مشي رفتار رئيس سابق گروهک نهضت آزادي با آقاي روحاني در حالي است که حضرت امام در تاريخ 19 بهمن 1366 و در پاسخ نامه علي اکبر محتشمي وزير کشور وقت تصريح مي کنند «در موضوع نهضت به اصطلاح آزادي، مسائل فراواني است که بررسي آن محتاج به وقت زياد است. آنچه بايد اجمالاً گفت آن است که پرونده اين نهضت و همين طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت مي دهد که نهضت به اصطلاح آزادي طرفدار جدي وابستگي کشور ايران به آمريکا است و در اين باره از هيچ کوششي فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شايد آمريکاي جهانخوار را- که هر چه بدبختي ملت مظلوم ايران و ساير ملت هاي تحت سلطه او دارند از ستمکاري اوست- بهتر از شوروي ملحد مي دانند و اين از اشتباهات آن ها است. در هر صورت به حسب اين پرونده هاي قطور و نيز ملاقات هاي مکرر اعضاي نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمريکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خداي متعال عنايت نفرموده بود و مدتي در حکومت موقت باقي مانده بودند، ملت هاي مظلوم به ويژه ملت عزيز ما اکنون در زير چنگال آمريکا و مستشاران او دست و پا مي زدند و اسلام عزيز چنان سيلي از اين ستمکاران مي خورد که قرن ها سربلند نمي کرد و به حسب امور بسيار ديگر، نهضت به اصطلاح آزادي صلاحيت براي هيچ امري از امور دولتي يا قانون گذاري يا قضايي را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند کرد و نيز با دخالت بي مورد در تفسير قرآن کريم و احاديث شريفه و تاويل هاي جاهلانه موجب فساد عظيم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک هاي ديگر حتي منافقين- اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان- بيشتر و بالاتر است».
امام جمعه قم: عربستان به نيابت از آمريكا عليه يمن وارد جنگ شد
امام جمعه قم با اشاره به اينکه عربستان به نيابت از آمريکا عليه يمن وارد جنگ شد گفت: اين جنگ نشان داد که همچنان خون بر شمشير پيروز است.    قم - خبرنگار کيهان: آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري در خطبه نمازجمعه قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد به مسئله يمن و تجاوز عربستان به اين کشور اشاره کرد و افزود: سعودي ها پس از 27 روز کودک کشي و قتل بيگناهان، آتش بس بکطرفه صادر کردند و وزارت دفاع اين کشور اعلام کرد به تمام اهدافش رسيده است؛ اهداف عربستان بازگرداندن منصور هادي به رياست جمهوري بود ولي سوال ما اينجاست که اين شخص اکنون کجاست.    وي نابودي توان دفاعي انصارالله را از ديگر اهداف اعلام شده عربستان دانست و تصريح کرد: اکنون مي بينيم از انصارالله افراد کمي کشته شده اند ضمن اينکه امروز باب المندب در اختيار انصارالله است در حاليکه عربستان مي خواست اين منطقه را تصرف کند.    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به درخواست همکاري عربستان از کشورهاي ديگر براي ائتلاف عليه يمن عنوان کرد: پاکستان همان ابتداي کار مسئله را نپذيرفت، ترکيه هم به نحوي مخالفت کرد و مصر و قطر هم بعد از چند روز عقب نشستند و در انتها فقط عربستان و تا اندازه اي امارات باقي ماندند، اين ائتلاف بزرگ به کجا انجاميد؟    وي با بيان اينکه عربستان به نيابت از آمريکا عليه يمن وارد جنگ شد گفت: روزي صهيونيست ها رکورد کودک کشي را شکسته بودند ولي امروز رتبه نخست از آن ديگران شده است؛ زماني که جنگ شروع شد چند استان محدود در اختيار انصارالله بود ولي امروز 18 استان در اختيار اين گروه قرار دارد.
    
آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به نقض آتش بس از سوي عربستان خاطرنشان کرد: اين جنگ نشان داد که همچنان خون بر شمشير پيروز است.    استاد حوزه علميه قم با بيان اينکه اتحاد ميان مردم يمن از همه مذاهب ثمره اين تجاوز بوده است گفت: در جريان اين نبرد، پاکسازي مناطق آلوده اتفاق افتاده و قدرت چانه زني انصارالله هم بيشتر شد ضمن اينکه جهانيان دريافتند سازمان هاي عريض و طويل بين المللي تنها از ظالمان حمايت مي کنند.    وي در ادامه خواستار حمايت از تيم مذاکره کننده براي دفاع از حقوق ملت ايران شد و افزود: انتقادات موجب نگرش بهتر تيم مذاکره کننده شده و اميدواريم آنچه در نهايت حاصل مي شود موجب شکوهمندي بيشتر ايران اسلامي باشد.    وي به فرا رسيدن ماه رجب و ايام اعتکاف اشاره کرد و ادامه داد: اعتکاف امروزه در کشور ما فراگير شده و زمينه را براي رويش نسل جوان فراهم کرده است.    آيت الله حسيني بوشهري خاطرنشان کرد: پنجم ارديبهشت سالروز شکست حمله نظامي آمريکا به ايران در طبس است؛ از ابتداي انقلاب تاکنون مشمول امدادهاي غيبي الهي بوده ايم که مهمترين آنها پيروزي نهضت اسلامي و پيروزي در جنگ هشت ساله هستند و شکست مفتضحانه آمريکا در صحراي طبس هم جزو آنهاست.    عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه آمريکا قصد داشت هشت بالگرد با يک هواپيماي 130 را به همراه 90 نفر براي آزادي جاسوسان خود در تهران اعزام کند گفت: نقشه آنها بسيار حساب شده بود ولي اعجاز الهي مانع از کار آنها شد، پس از اينکه سه بالگردشان نابود شد سرانجام طوفان شن کار آنها را به شکستي مفتضحانه کشاند.
    
هیات بلندپایه اقتصادی سوییس روز یکشنبه(فردا) با وقفه بیش از 10ساله به منظور بررسی راه های گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با ایران عازم تهران می شودمقام های سیاسی و اقتصادی کشور سوییس جزو نخستین کشورهای اروپایی بودند که پس از روی کارآمد دولت تدبیر و امید برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران پیشگام شدند. 'جولیا هاس' سفیر سوییس در ایران که ماموریتش در تهران همزمان با فعالیت دولت یازدهم بود، هنگام تقدیم استوارنامه خود به 'محمدجواد ظریف ' وزیر امورخارجه ایران ابراز امیدواری کرد، با آغاز به کار دولت حسن روحانی شاهد بسط و گسترش بیش از پیش روابط تهران - برن به خصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری باشیم و تاکید کرد در این راستا همه تلاش خود را به کار خواهد گرفتدستاوردهای دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای، شرکت های خارجی و به ویژه اروپاییان را برای عقد قرارداد و فعالیت در حوزه های مختلف اقتصادی و بازرگانی ایران بی قرار کرده استهیات اقتصادی سوییس که پاییز سال 1393 به تهران آمد جزو 103 هیات بازرگانی خارجی بود که در دو سال گذشته با سفر به ایران و ملاقات با مقام های تجاری و اقتصادی ایران تلاش داشتند سهمی از بازار ایران کسب کننداین هیات به سرپرستی' ولف گان امادوس برولهارت' معاون وزیر امور خارجه سوییس در امور خاورمیانه و آفریقا به تهران آمد و با نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران دیدار و گفت وگو کرد.
 
وی در زمان حضور در تهران گفت که 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران علایم مثبتی را برای گسترش روابط تجاری با کشورهای اروپایی در اجلاس اقتصادی داووس در سال 2014 به کشورهای مختلف دنیا داده و سوییس نیز از این نشانه ها بهره گرفته است.
 
معاون وزیر خارجه سوییس اما تاکید کرد که گذر کردن از تحریم ها و نادیده انگاشتن آن کار ساده ای نیست و باید منتظر بود تا نتایج مذاکرات ایران با 1+5 مشخص شودبرولهارت ابراز امیدواری کرده بود بتواند با هیاتی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی با ایران، به زودی به تهران بیایددر راستای تلاش سوییسی ها برای مشارکت اقتصادی با ایران، روزنامه فرانسوی زبان ' تریبون دو ژنو' سوییس امروز شنبه در گزارشی نوشت، یک هیات اقتصادی به سرپرستی خانم 'لیویا لوی' سفیر سال های 2009 تا 2013 سوییس در تهران روز یکشنبه (فردا) به تهران می آیند. لوی اکنون مدیر دپارتمان روابط دو جانبه دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوییس(سکو) و نماینده شورای فدرال در توافقنامه های تجاری استهدف این سفر که تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد، برقراری روابط اقتصادی دو جانبه و بررسی زمینه های اقتصادی ایران عنوان شده استحجم مبادلات اقتصادی ایران و سوییس در سال گذشته میلادی، 640 میلیون فرانک تخمین زده می شود که 610 میلیون فرانک آن سهم صادرات سوییس به ایران و 30 میلیون فرانک سهم صادرات ایران به سوییس برآورد شده استسکو روز جمعه اعلام کرده بود، نمایندگان شرکت های دارویی، ماشین آلات، فن آوری، مواد شوینده، صنایع غذایی و خدماتی در این هیات حضور دارندتعدادی از دیپلمات های فعال در زمینه تجاری نیز نمایندگی دولت فدرال سوییس را در این هیات برعهده دارند. 'لوی' پیشتر در مصاحبه با یک روزنامه سوییسی آلمانی زبان (NZZ am Sonntag) پس از تفاهم هسته ای در لوزان ، زمان این سفر را 'بسیار مناسب' و بازار ایران را 'بسیار جذاب' خوانده بوددر ادامه گزارش روزنامه ' تریبون دو ژنو' آمده است: شورای فدرال سوییس در اوایل سال 2014 میلادی و در پی توافق هسته ای اولیه که در نوامبر 2013 (آبان/ آذر1392) حاصل شد، تحریم های سوییس علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد.
 
این گزارش با اشاره به این که بخش قابل توجهی از تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است، به نقل از سکو افزود: این وضع تا پایان مذاکرات هسته ای که در جریان است، ادامه خواهد داشت. تحریم های سازمان ملل نیز همچنان درحال اعمال هستند.
 
جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در دوم آوریل 2015 در لوزان سوییس به چارچوب تفاهمی درخصوص مذاکرات هسته ای دست یافتند و طرف های مذاکره پایان ژوئن (9 تیر ) را زمان دستیابی به توافق نهایی اعلام کردندایران و سوییس در سال های گذشته همکاری هایی را در بخش صادرات گاز ایران به سوییس و سپس اروپا اغاز کردند که در نیمه راه متوقف شد. یکی از مهمترین زمینه های همکاری دو کشور در دور جدید روابط اقتصادی، تکمیل کردن این مذاکرات مهم انرژی است. 'حسین نقره کار شیرازی' دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران زمانی که هیاتی اقتصادی سوییس پاییز سال گذشته به تهران آمده بود، در خصوص این قرارداد به رسانه های داخلی گفته بود: حدود 7 سال قبل، قرار بود گاز ایران از طریق ترکیه به کشور سوییس منتقل شود. همان زمان مذاکرات با یک شرکت سوییسی در این رابطه نهایی شده بود، اما به دلیل برخی برخوردهای دولت ترکیه، این مذاکره به ثمر نرسید. اما اکنون ایران آمادگی دارد تا بار دیگر با سوییس وارد مذاکره شود و بر سر پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی به توافق نهایی برسدبه گفته وی، بر اساس آن قرارداد مقرر شده بود گاز ایران از طریق ترکیه به سوییس انتقال یابد و این کشور این گاز را به ایتالیا و کشورهایی که علاقمند هستند، تحویل دهد، اما متاسفانه ترکیه مشتاق بود یا گاز را از ایران بخرد یا در این پروژه مشارکت داشته باشد که ایران نپذیرفتنقره کار شیرازی ادامه داد: تلاش داریم تا دوستان اروپایی را بهره مند کنیم و انتقال گاز از ایران را به برخی کشورهای اروپایی انجام دهیم، اما نیاز به سرمایه گذاری مشترک داریم که امیداریم سوییسی ها آمادگی پذیرش این پیشنهادات را داشته باشند؛ البته سرمایه گذاری می تواند به صورت مستقیم یا مشترک باشدحضور هیات بلندپایه اقتصادی سوییس در تهران و چهار روز مذاکره با مسوولان ایرانی قفل بیش از 10 سال کندی و توقف همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف تجاری، بازرگانی، صنعتی و انرژی خواهد شکستوزارت دارایی سوییس روز جمعه(دیروز) با تایید خبر سفر هیات اقتصادی به ایران، اعلام کرد: این سفر برای نخستین بار در ده سال گذشته صورت می گیرد و تلاش می شود تا در جریان آن، روابط تجاری میان دو کشور گسترش یابد.