گزیده خبرهای 5 اردیبهشت

گزیده خبرهای 5 اردیبهشت- 94
پایگاه خبری ملیت نوشت: شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیشب (پنجشنبه) در استانبول پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به مدت یک ساعت بدون اطلاع رسانه ها و در پشت درهای بسته دیدار کردبه گزارش ایرنا، خبرگزاری اخلاص نیز در گزارشی اعلام کرد دیدار امیر قطر با اردوغان در قصر «مابین» در استانبول صورت گرفت ولی هیچ بیانیه ای درباره موضوعات مورد بحث دو طرف در این دیدار منتشر نشده استاین سومین دیدار و سفر غیر منتظره امیر قطر به ترکیه در سال جاری میلادی است و گفته می شود ترکیه و قطر این بار تصمیم گرفته اند در برنامه آموزش و تسلیح معارضان سوری که از سوی آنان و آمریکا مخالفان میانه رو نامیده شده اند، همکاری کنند.
ابتکار
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: 6 محیط‌بان از طناب دار رهایی یافتند، در حالی که دو محیط‌بان همچنان در بند هستند.  معصومه ابتکار امروز در گفت‌وگو با فارس، در خصوص حمایت از محیط‌بانان اظهار داشت: ما تلاش خود را انجام می‌دهیم تا اقدامات مؤثری را برای بهبود اوضاع معیشتی محیط‌بانان انجام دهیم.  وی تصریح کرد: در خصوص پرونده‌های قضایی محیط‌بانان نیز خوشبختانه از زمانی که مسئولیت به بنده داده شده تاکنون، هشت محیط‌بان در آستانه اعدام داشتیم که حکم برخی از این افراد قطعی شده بودرئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در خصوص پرونده 6 نفر از این افراد یا احکام شکسته شد و یا موافقت اولیای دم گرفته شده و دو مورد دیگر نیز در دست اقدام است و به امید خدا و با مساعدت‌های موجود از سوی مراجع قضایی و خود خانواده‌ها، این مشکل نیز رفع می‌شود.  ابتکار اضافه کرد: محیط‌بان‌ها باید تابع قانون بوده و در چارچوب قانون حرکت کنند؛ چراکه محیط‌بانان ضابط قوه قضائیه هستند و مردم نیز باید آموزش ببینند و با محیط‌بانان همکاری داشته باشند.
 20
درصد پلنگ‌ها بر اثر برخوردهای جاده‌ای می‌میرند
وی در خصوص از بین رفتن شماری از پلنگ‌ها در کشور و اقدامات سازمان محیط‌زیست در حفاظت از این‌گونه که اگر حفاظتی صورت نگیرد طی دهه‌های آینده در معرض انقراض قرار خواهند گرفت، عنوان داشت: دلایل از بین رفتن پلنگ‌ها در کشور متعدد بوده و حدود 15 تا 20 درصد برخوردهای جاده‌ای، یک درصد بر اثر تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز بوده و در این خصوص، شکار نیز درصد بالایی را داشته است.  این مسئول عنوان کرد: سازمان محیط‌زیست در تمام این موضوعات با وزارت راه همکاری خود را آغاز کرده و با شناسایی نقاط حادثه‌خیز برای پلنگ‌ها که در این سال‌ها بر اثر تصادف کشته شده‌اند، این نقاط باید ایمن شودرئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد: تلاش داریم تا آن نقاط بهسازی شود و راهکارها و روش‌هایی را پیش‌بینی کنیم تا وحوش با امنیت بیشتر تردد کنندابتکار در پایان یادآور شد: در جاده‌های همه نقاط دنیا، تصادف با وحوش وجود دارد؛ اما باید سعی کنیم که در نقاط حساس مدیریت داشته باشیم و همکاری با وزارت راه در این حوزه آغاز شده است.
مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش از ایجاد 9 رشته جدید برای هنرجویان هنرستان ها خبر دادآذرکیش در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این رشته ها با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به رشته های کار و دانش افزوده در هر هنرستان کار و دانش این رشته ها آماده پذیرش هنرجو استوی افزود: این رشته ها شامل هتلداری، گردشگری، آشپزی و شیرینی پزی، جواهرسازی، بورس، طراحی فرش، آتش نشانی، هوانوردی و پرورش گیاهان دارویی استآذرکیش از پرداخت حق الزحمه تولید به هنرجویان هنرستان ها خبر داد و گفت: این حق الزحمه که به صورت ماهانه پرداخت می شود، به هر محصول تولیدی هنرجویان که در بازار به تولید صنعتی رسیده باشد و به فروش برسد، اختصاص خواهد یافتوی خاطر نشان کرد: در بودجه امسال 10 میلیارد تومان برای اجرای این طرح در هنرستان ها در نظر گرفته شده است.  آذرکیش یادآور شد: بیش از 7 هزار و 100 هنرستان در کشور داریم که 4 هزار و 400 هنرستان به هنرجویان کار و دانش اختصاص دارد و این هنرجویان در 264 رشته در شاخه کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.
سومین روز مذاکرات هسته‌ای وین
همزمان با نشست های طولانی و مداوم کارشناسان ایران، آمریکا و اروپا برای نگارش متن توافق جامع در سومین روز مذاکرات وین، معاونان وزیر خارجه ایران رایزنی های فشرده ای با همتایان خود در ۱+۵ دارندکارشناسان تیم‌های مذاکره کننده ایران، اروپا و آمریکا از صبح امروز (جمعه) تاکنون دو دور مذاکره داشته‌اند و همزمان با آنها سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با همتایان خود در گروه 1+5 نشست‌های دوجانبه برگزار کرده‌انداین ملاقات ابتدا با نماینده روسیه و سپس با چین انجام شد و قرار است پس از رایزنی با چین، عراقچی و روانچی با معاونان وزیران خارجه سه کشور اروپایی گروه 1+5 یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه دیدار کنند. مذاکره کنندگان ارشد کشورمان پس از آن با هلگا اشمید، معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، تشکیل جلسه خواهند داد.  نشست معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 پایان بخش مذاکرات سه روزه وین خواهد بودمذاکرات ایران و 1+5 از روز چهارشنبه در وین آغاز شد. دیپلمات‌های ایرانی در روز نخست دو دور مذاکره با هلگا اشمید و کارشناسان تیم اروپایی برگزار کردند و در روز دوم نیز دو دور مذاکره با تیم آمریکایی در سطح معاونان برگزار شد. همزمان، کارشناسان تیم‌ها به طور جداگانه برای تدوین متن توافق جامع و بویژه بحث بر سر لغو تحریم‌ها به طور جداگانه تشکیل جلسه دادند. در برخی موارد در جلسه معاونان هم شرکت می‌کردندعباس عراقچی بحث های دو روز گذشته با امریکا و اروپا بر سر تحریم ها را مفید ارزیابی کرده است.
دادکان که سابقه بازی در پرسپولیس را هم دارد انتقاد تندی از تغیرات پی در پی در این باشگاه می کندمحمد دادکان که گفت و گوی مفصلی را با سایت برنامه نود انجام داده است در بخشی از حرف هایش با اشاره به تغییرات پی در پی مدیر عامل و سرمربی در پرسپولیس گفت: «سه مربی در طول یک فصل ،مگر می شود؟بعد هم می گویند ما پول آوردیم، اسپانسر آوردیم. به چه درد مردم و پرسپولیس خورد؟ همه را فراری دادند. بعد می گویند راهکار بدهید، راهکار این است که شما بروید، دیگه از این راهکار بهتر؟ بودن شما چه نفعی به حال پرسپولیس واستقلال داشت؟ نمی خواهید قبول کنید این راه را اشتباه رفتید؟ با گزینه هایی که انتخاب کردید، با پولهایی که بی حساب و کتاب ریختید در شکم این باشگاه. مدیریت نتوانستید بکنید. الان هم دو مدیرعامل دعوا می کنند که من مدیرم، آن یکی هم می گوید من مدیرم. شما بروید ببینید یک جای دنیا همچین چیزی وجود دارد؟دلم می خواهد شما پشت صحبتهای من شما هم بگویید. بگویید آقای دادکان گشتیم یک رفرنس پیدا کردیم که در تیم شیر و بز افغانستان، آنجا یک همچین اتفاقی افتاده است.»  دادکان این را گفت و ادامه داد: «هیچ جای دنیا در عرض یک سال ۷ مدیرعامل و ۷-۸ ۱۰ تا مربی عوض بدل شوند با کمک هاشون و بروند و یک گروه دیگر بیایند. پول مربی ۶ میلیارد تومان، اصلا شما این را می دانستید؟ پرداخت شده. که چی؟ پول کی را داده اید؟ بعد می گویند شخص است واسپانسر است. رانتش را به آن اسپانسر داده اید. اگر کسی نمی گوید من می گویم. باز هم مردم ضرر کردند. شما می گویید یکی عاشق بود آمد و پول داد. بهش رانت دادید. اگر نه او که نمی آید پولش را بدهد. امتیاز ازت می گیرد و پول می دهد.خب چیکار کردید؟ چی شد آخرش؟ پرسپولیس چه جایگاهی دارد؟ چند تا تماشاگر دارد؟» دادكان اشاره به قرارداد 6 میلیارد تومانی سرمربی پرسپولیس كرد؛ شخصی كه به نظر می‌رسید علی دایی است اما علی دایی حتی نصف این پول را هم نگرفته و خرج روی دست پرسپولیس نگذاشته است. دایی حتی در فصل دوم مربیگری‌اش هم بخش اعظم قراردادش را بخشید تا پرسپولیس برای پرداخت پول او به مشكل نخورد. اشاره دادكان به قرارداد مانوئل ژوزه است كه قراردادی 2 میلیون دلاری داشته، آن هم با دلار 3 هزار تومانی كه معادل 6 میلیارد تومان خرج روی دست پرسپولیس گذاشت.
یک مرد فلج روس داوطلب شده اولین نفر برای عمل خارق العاده پیوند سر باشدوالری اسپیریدونوف، مرد جوان روس که از ناحیه دست و پا فلج است، خود را برای یکی از پر خطر ترین و هیجان انگیز ترین عمل های پیوند در جهان آماده می کندقرار است سر این بیمار به بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده پیوند زده شوداو در این باره می گوید: "من فکر می کنم که چنین جراحی ممکن است شانس بسیاری خوبی باشد تا من بتوانم زندگی طولانی تری داشته باشم.اما اگر بدشانسی بیاورم این گونه نخواهد شد. من می دانم که پس از عمل جراحی اطلاعات زیادی حاصل خواهد شد که ممکن است برای موفقیت پزشکان در آینده مفید باشد." دکتر سرجو کاناورو جراح ایتالیایی که قرار است تابستان امسال، در آکادمی جراحان اعصاب و ارتوپد آمریکا این پروژه را آغاز کند، پیشتر اعلام کرده بود این کار تا دو سال دیگر امکان پذیر خواهد شداو می گوید این کار را با تیغهای بسیار پیشرفته تر و برنده تر جراحی کنونی انجام خواهد داد و خواهد توانست بین سی تا شصت درصد فیبر ها را که برای کشش لازم است احیا کند.