سودآوری شركت كارخانه آلومینیوم اراك به بهای بازی با جان مردم

سودآوری شركت كارخانه آلومینیوم اراك به بهای بازی با جان مردم / این بار پای یک وکیل در میان است +اسناد و  

تصاویر

سودآوری شركت كارخانه آلومینیوم اراك به بهای بازی با جان مردم  5 اردیبهشت - 94
پیرامون این گفتگو یادآوری می شود قبل از اینکه شهراراک صنعتی شود وکارخانه های آلومینیوم سازی وماشین سازی و.... احداث شود .یک شهر کشاورزی و بسیارخوش آب وهوا بود .طوریکه درا یام تابستان برخی از شهروندان خوزستانی در فصل تابستان به این شهر سفر می کردند و خانه های موقت اجاره می کردند. همچنین بدلیل عوارض جانبی کارخانه آلومینیو سازی پاکستان که ابتدا سهم داشت موافقت نکرد تا این طرح درا ین کشور احداث  گردد . سپس قرار بود در بندرعباس دایر  شود .ولی درنهایت اراک برگزیده شد . البته  مواد اولیه این کارخانه می بایست از خارج وارد می شد چون امکان تولید داخلی درکشور نبود. بهرحال متأسفانه  موازی کارخانه آلومینیوم سازی سایر کارخانه های احداث شده دراراک شهر صنعتی شد منجر شد تاتولیدات کشاورزی وباغات اطراف  این شهر نابود شود .درعوض هوای آلوده ی سرطان وافزایش تصاعدی شهر جایگزین گردد طوریکه تبدیل به کلانشهر شده است .

متاسفانه بر طبق اسناد به دست آمده وکیل پرونده مبلغی خارج از عرف را دریافت کرده است که این موضوع شائبه هم دستی این وکیل با مقصران وضع فعلی را ایجاد کرده است.
گفت و گو نیوز: شركت  كارخانه آلومینیوم اراك مدتها است هوای شهر اراک را مسموم کرده است و این آلودگی جان مردم را به مخاطره انداخته که بارها توسط مراجع حقوقی و قضایی پیگیری شده است اما نتیجه مطلوبی در پی نداشت. این بار اما موضوع قدری تلخ تر از گذشته است. این بار و در این ماجرا پای یک وکیل در میان است.
به گزارش گفت و گو نیوز دودكش های كارخانه آلومینیوم سازی اراك سال هاست كه هوای آلوده و سمی را به داخل شهر اراك تزریق می كند؛ دودهایی كه به دلیل نزدیكی این كارخانه به مركز اراك، همواره بر این شهر صنعتی سایه انداخته و نفس كشیدن را برای مردم خونگرم اراك سخت و دشوار كرده است.بیش از 30 سال است كه مردم اراك آلودگی های این كارخانه را تحمل می كنند و از اقدام عملی برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی این كارخانه خبری نیست و باوجود هشدارهای كارشناسان و مسئولان مربوطه مبنی بر آلودگی های خطرناك دود این كارخانه همچنان به حیات خود در كنار مردم اراك ادامه می دهد غافل از این كه حیات این كارخانه، حیات مردم شهر را به صورت جدی به مخاطره انداخته است. آلودگی شهر توسط این كارخانه تا آن جا پیش رفت كه مسولان استانی در سالهای پیشین مدعی شدند كارخانه آلومینیوم سازی اراك سالهاست كه با سلامت مردم این شهر بازی می كند.  گفته می شود كارخانه آلومینیوم سازی اراك، كارخانه درآمدزایی است كه بدون توجه به سلامت مردم این شهر به فعالیت خود ادامه می دهد.
محمود احمدی نژاد سال 89 مدعی شده بود که سه چهارم مشكل آلودگی كارخانه آلومینیوم اراك اصلاح شده و یک چهارم باقیمانده نیز به زودی رفع خواهد شد. اما متاسفانه این موضوع در حد ادعا باقی ماند. در همان ایام دادستان اراک به شرکت آلومینیوم سازی اراک 20 روز مهلت داد تا 61 دیگ قدیمی خط 2 را تعطیل کند. 
در سال 89 نیز مقرر شده بود فعالیت همه 738 دیگ خط تولید قدیمی شرکت آلومینیوم تا پایان سال 88 متوقف شود اما این اتفاق نیافتاد و در همان ایام  فقط 450 دیگ آن تعطیل شده است. با تعطیلی کارگاه پخت آند ، دیگ های باقیمانده عملا نمی توانند فعالیت خود را ادامه دهند.
شركت آلومینیوم ایران در خصوص اصلاح خطوط قدیم و جایگزینی فناوری‌های روز مدعی شدند تمامی استانداردهای زیست محیطی را اجرا نماید و در این راستا نصب تابلو شاخص آلودگی هوا را مدنظر دارند. اما متاسفانه باز هم مردم اراک شاهد هوایی مسموم در شهر بودند.
متاسفانه بر طبق اسناد به دست آمده وکیل پرونده مبلغی خارج از عرف را دریافت کرده است که این موضوع شائبه هم دستی این وکیل با مقصران وضع فعلی را ایجاد کرده است.
به گزارش گفت و گو نیوز طبق استفتاء مقام معظم رهبری آلودگی آلومینیوم سازی«اراک ایرالکو» خلاف شرع و حرام می باشد.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) همزمان با هفته منابع طبیعی، اعلام کرد به پرسش‌های شرعی مخاطبان که درباره احکام محیط زیست پاسخ می‌دهد. که پاسخ ذیل را در خصوص سوال آلودگی آلومینویم سازی و سایر موارد با عنوان سوال و پرسش ذیل از سایت مقام معظم رهبری منتشر شده است:- استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلترهای هوای مناسب در خروجی پسماندهایشان به بهانه‌ی گران‌قیمت بودن آنها که موجب آلودگی هوا و آسیب‌رساندن به سلامت مردم می‌شود چه حکمی دارد؟طبعاً هر کسی که می‌خواهد کارگاه یا کارخانه‌ای راه بیندازد باید یک برآورد هزینه‌ای داشته باشد و بسنجد که آیا می‌تواند این کار را انجام دهد یا نه. یکی از لوازم کارگاه و کارخانه فیلتر مربوط به هوا است تا هوایی که متعلق به عموم مردم است آلوده نشود. اگر طبق قانون نصب فیلتر الزامی است، تخلف از آن جایز نیست. البته حتی اگر این مسئله در قانون هم ذکر نشده باشد و کارخانه‌ای هوا را آلوده بکند و مردم به خاطر این مسئله در ناراحتی و مشقت باشند یا در ناراحتی هم نباشند اما به خاطر تنفس این هوای آلوده ضرر قابل توجهی متوجه آنان شود، این کار خلاف شرع است و کسی که با توجه این کار را انجام بدهد مرتکب حرام شده است.