نگاه :از اقدامات علي الارض تا اقدامات علي الكاغذ!

نگاه  29 مهر -94
از اقدامات علي الارض تا اقدامات علي الكاغذ!
بازهم موازی  تیتراول و ستون  های یادداشت روز وخبرهای ویژه و پیام های قلابی و ساختگی اوین نامه ی کیهان که علیه ی توافق هسته ای ودولت روحانی است . اکنون مدتی است که از بخش زاپاسی نگاه هم علیه ی برجام و مخالفت باآن ودولت روحانی هم  استفاده می شود.
نويسنده: علي اكبري

هرچند دولت از ابتدا تمايلي به بررسي برجام در مجلس نداشت و علي رغم تذکرات دلسوزان نظام و حتي صراحت فرمان مقام معظم رهبري به لطايف الحيلي که بر همگان آشکار است از اين امر استنکاف ورزيد و هرچند فرآيند تصويب برجام در مجلس شوراي اسلامي با حواشي که آن نيز بر همگان روشن است، به اتمام رسيد ليکن آنچه اکنون به صراحت بيشتري براي افکار عمومي در حال تبيين است، اقداماتي است که دو طرف برجام بايد نسبت به اجراي آن اقدام نمايند. جناب آقاي دکتر صالحي بعد از تصويب طرح برجام در مجلس شوراي اسلامي طي مصاحبه اي از اين فرآيند سخن گفته و اظهار مي دارد: «پس از تاييد شوراي نگهبان، رسماً توسط ايران اعلام خواهد شد که برجام پذيرفته شده و اقدامات روتين صورت خواهد گرفت. به طوري که اتحاديه اروپا رسماً لغو تحريم ها را اعلام و رئيس جمهور آمريکا نيز طي بيانيه اي تحريم هاي آمريکا عليه ايران را تعليق خواهد کرد، ولي زمان لغو اين تحريم ها به انجام اقداماتي از سوي ايران موکول مي شود که اين اقدامات نيز بايد به تاييد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز برسد.» رئيس سازمان انرژي اتمي با اعلام اينکه اقداماتي که ايران بايد در نطنز، فردو و آب سنگين اراک صورت دهد يک ماه و نيم تا دو ماه آينده به طول خواهد انجاميد، تصريح کرد: مي توان گفت از اواخر آذر يا اوايل دي ماه شاهد اجراي کامل برجام و برداشته شدن کليه تحريم ها عليه ايران خواهيم بود.
    جناب آقاي صالحي اظهار مي دارد که اقدامات ايران حدود دو ماه به طول خواهد انجاميد. اقداماتي که هرچند جناب آقاي صالحي به طور دقيق به آن ها اشاره نکرده و يا اشاره اي ظريف به آنها داشته است، از منظر برجام کاملاً مشخص است و تا زماني که ايران اين اقدامات را انجام ندهد و تا زماني که آژانس بين المللي صحت انجام اين اقدامات را تاييد ننمايد، عملاً هيچ تحريمي لغو نخواهد شد؛ يعني آنچه اقدامات متناظر و گام به گام ناميده مي شد به يک فرآيند مضحک تبديل گرديده است که هيچ تضميني براي اين حرکت گام به گام وجود ندارد. ما بايد تمام تعهدات خود را به فرمايش آقاي صالحي «علي الارض» انجام دهيم و طرف غربي علي الکاغذ! اقدامات ايران کاهش سانتريفيوژها از حدود بيست هزار به عدد حدود پنج هزار، خارج کردن قلب رآکتور اراک، تبديل سايت فردو به يک آزمايشگاه زيرزميني، کاهش ميزان ذخاير اورانيوم غني شده کشور از حدود ده تن به ميران سيصد کيلوگرم و... مي باشد و اگر اين انجام تعهدات ايران مورد قبول طرف مقابل قرار گرفت، تنها برخي از تحريم ها برداشته و برخي ديگر تعليق خواهد شد و اگر علي رغم انجام تمام اين اقدامات از سوي ايران، آژانس به بهانه هاي واهي اين فرآيند را تاييد نکرد و يا مجدداً موضوع ادعايي در خصوص فعاليت هاي گذشته ايران را مطرح ساخت، عملاً طرف مقابل نبايد هيچ اقدامي انجام دهد و اگر ايران نسبت به اين امر شکايت داشته باشد، فرآيند حکميت و داوري به گونه اي خواهد بود که بدون هيچ ترديدي، ايران محکوم شده و تمام تحريم هاي گذشته مجدداً بازخواهند گشت. با اين وصف مشخص نيست چگونه فرمايش رهبر معظم انقلاب در موارد ذيل مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته است: «يک نکته اساسي ديگر اينکه لغو تحريم ها منوط به اجراي تعهدات ايران نيست؛ نمي شود بگويند شما رآکتور آب سنگين اراک را خراب بکنيد، سانتريفيوژها را به اين تعداد کاهش بدهيد، اين کارها را بکنيد، آن کارها بکنيد، بعد که کرديد، بعد آن وقت آژانس بيايد شهادت بدهد، گواهي کند که شما راست مي گوييد و اين کارها را انجام داده ايد، بعد ما تحريم ها را برداريم! نه، اين را ما مطلقاً قبول نداريم؛ لغو تحريم ها منوط به اجراي تعهداتي که ايران مي کند نيست. البتّه لغو تحريم يک مراحل اجرايي اي دارد، ما اين را قبول داريم؛ اجراييات لغو تحريم با اجرايياتي که ايران به عهده مي گيرد، بايد متناظر باشند؛ بخشي از اين در مقابل بخشي از آن، بخش ديگري از اين در مقابل بخش ديگري از آن. يک نکته اساسي ديگر اين است که ما با موکول کردن هر اقدامي به گزارش آژانس مخالفيم. ما به آژانس بدبينيم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نيست، هم عادل نيست؛ مستقل نيست زيرا تحت تاثير قدرت ها است؛ عادل نيست [چون] بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به علاوه، اينکه بگويند «آژانس بايد بيايد اطمينان پيدا کند که فعاليت هسته اي در کشور نيست» اين يک حرف غيرمعقولي است. خب، چه جور مي شود اطمينان پيدا کند؟ اصلاً اطمينان پيدا کردن [يعني چه ]؟ مگر تک تک خانه ها و وجب به وجب سرزمين کشور را اين ها بگردند! چه جوري مي شود اطمينان پيدا کرد؟ موکول کردن به اين مسئله، نه منطقي است، نه عادلانه است.» (امام خامنه اي 2/4/1394)

    دولت محترم در مذاکرات، فرآيند اجرايي که بايد متناظر مي بود را با تفسير خود، متناظر کرده است. ما اقدام مي کنيم و طرف مقابل اعلام، ليکن هيچ تعهدي براي اقدام و اجراي طرف غربي ديده نشده درحالي که حداقل توقع اين است اين اقدامات گام به گام تبيين مي شد که مثلاً ما سانتريفيوژهاي نطنز را کاهش دهيم و در مقابل اين يک گام، طرف غربي يک اقدام لغو تحريمي انجام دهد، ما فردو را مطابق برجام تغيير دهيم و طرف مقابل يک لغو تحريم ديگر را اجرايي کند و همين مسير تا پايان. ليکن اکنون قرار است ما تمام گام ها را برداريم و وقتي به پايان مسير رسيديم از طرف مقابل درخواست نماييم که شروع به برداشتن گام هاي خود نمايد و حتي هيچ تضميني نيز براي اجبار طرف مقابل به گام برداري در اين مسير در دست نداريم. نگارنده اميد دارد که اين اميدواري دولت محترم به انجام تعهدات طرف مقابل که برابر نص صريح قرآن، به هيچ تعهد و قول و قراري پايبند نيست، تبديل به نااميدي نشود. اميدي که نگارنده نسبت به آن نااميد است و گذر زمان بهترين قاضي خواهد بود. قضاوتي که ممکن است هيچ ثمري براي کساني که تاريخ نسبت به آنان قضاوت مي کند نداشته باشد و تنها عبرتي براي ديگراني باشد که با نگاه به تاريخ در پي عبرت آموزي هستند چرا که به فرمايش امير سخن، اميرالمومنين علي عليه السلام، تاريخ پر است از عبرت و اين عبرت گيرانند که در اقليت هستند و اگر قرار بر عبرت آموزي بود، حداقل در تاريخ نه چندان دور مي توان حادثه عبرت آموزي اعتماد به نظام سلطه را مشاهده کرد. مذاکرات در دولت اصلاحات و عقب نشيني گام به گام دولت وقت و نتايج پرثمر! آن مذاکرات براي همگان آشکار و هويدا است و به نظر مي رسد همان سياست، اين بار با رنگ و لعابي ديگر، در دستور کار برخي از بخش هاي دولت قرار گرفته است.

    البته اين فرآيند هرچند از منظر طرف غربي ممکن است حد يقفي نداشته باشد و آنها آرزو داشته باشند تا به زانو درآوردن ايران اسلامي اين مسير را ادامه دهند ليکن بايد اين نکته را مدنظر قرار دهند که ايران اسلامي قدرتي نيست که بنشيند تا برخي افراد عوام و ساده انديش و برخي نفوذي هاي دشمن، براي يکي از برترين ثمرات دعوت و حرکت انبيا و اولياي الهي از آدم ابوالبشر تاکنون که همان نظام اسلامي باشد، نسخه تسليم و کرنش در برابر استکبار بپيچند. بهتر است نظام سلطه آنچه قبلاً آزموده، مجدداً نيازمايد. اميد غرب به برچيدن پيچ و مهره هاي تاسيسات هسته اي ايران در مذاکرات دولت اصلاحات و خوشحالي براي توافقات با دولت وقت و تلاش براي تحقير ملت ايران، به تغيير مسير ايران و صدور دستور توقف عقب نشيني و لزوم شروع حرکت در مسير پيشرفت و رسيدن به قدرت هسته اي ختم شد و اين بار نيز اگر نظام سلطه همان مسير را طي کند، نقشه ما نيز همان نقشه خواهد بود. آمريکا بايد بداند که راه ما، راه امام و هدف ما هدف امام است و امام فرمود ما تا رفع فتنه از جهان به مبارزه ادامه خواهيم داد. فتنه اي که سرمنشا آن آمريکا به عنوان شيطان بزرگ است و قطعاً ملت اجازه نخواهد داد که برجام، روزنه اي براي نفوذ دشمن باشد.