4گزیده 17 بهمن -94

4گزیده  17 بهمن -94 
مدیرعامل منطقه آزاد قشم از توافقات لازم برای ایجاد یک شعبه بانک چینی در این منطقه خبر داد و گفت: بررسی های مورد نیاز در این زمینه انجام شده و قرار است این شعبه راه اندازی شود.حمیدرضا مومنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از معضلات و مشکلات ما به حوزه بانکی مربوط می‌شود، اظهار کرد: بعد از سفر هیات چینی به کشور، این مشکل را مطرح کردیم و پس از بررسی‌های انجام شده یکی از بانک‌های خصوصی کشور چین برای این موضوع اظهار علاقه‌مندی کرد که در قشم شعبه دایر کند و به دنبال آن طبیعی است که بخش بیمه این کشور نیز وارد ایران خواهد شد.وی افزود: اگر بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم می‌توانیم بازار سرمایه چین را نیز به قشم بیاوریم که تحقیقات لازم در این زمینه درحال انجام است.مومنی با بیان اینکه محورهای توسعه در منطقه آزاد قشم عمدتا در بخش های نفت، گازو پتروشیمی است، گفت: البته این موضوع به آن معنا نیست که در بخش‌های دیگر ظرفیت نداریم و در بخش دریایی و گردشگری نیز توانایی های بسیار بالایی داریم.ایجاد شهر پوشاک د رقشم با مشارکت چینی‌ها
مدیر عامل منطقه آزاد قشم همچنین با بیان این‌که با ورود به دوران پساتحریم شاهد حضور هیات‌های مختلف خارجی به کشور هستیم، اظهار کرد: در حوزه صنایع و فولاد، چینی‌ها اظهار علاقه‌مندی کرده‌اند که در حوزه پوشاک قرار است با همکاری این کشور، شهر پوشاک در قشم دایر شود.ایجاد شهر مبلمان با همکاری چین
وی ادامه داد: در خصوص مبلمان اداری و منزل نیز قرار است شهری در همین راستا در قشم راه‌اندازی شود که ما بخش خصوصی داخلی را نیز بسیج کردیم تا با آنها همکاری کنند.مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان این‌که صنایع دریایی چین ظرفیت بالایی دارد و این کشور در حوزه کشتی‌سازی نیز توانمند است، افزود: چین در زمینه کشتی‌سازی نیز اظهار علاقه‌مندی کرده و در بخش گردشگری هم اقدامات خوبی در دست انجام داریم.وی در عین حال بیان کرد: قرار است مسابقات فوتبال هنرمندان جهان که از 12 کشور هستند از بیست و چهارم تا پایان بهمن ماه در جزیره قشم برگزار شود. 
خبر ويژه 
فشار به صرافي ها براي عدم انتشار قيمت ارز!

صرافي ها تحت فشار بانک مرکزي هستند تا قيمت دلار و ساير ارزها را منتشر نکنند!
    
خبرنگار روزنامه هفت صبح با انتشار اين خبر نوشت: همين که خواستم براي ستون جدول طلاو ارز به سايتي مراجعه کنم که هميشه از روي آن قيمت دلار و بقيه ارزها را در ستون هميشگي طلاو ارز صفحه بازار مي نويسم، ديدم جا تر است و از بچه خبري نيست. هيچ قيمتي براي تک تک ارزها روي سايت وجود نداشت. بلافاصله سايت چند صرافي ديگر را چک کردم تا ببينم نکند صرافي مرتبط با ما، اشتباه کرده يا سايت با مشکل فني روبه رو شده است. نتيجه جست وجويم اين بود که صرافي ها در اقدامي هماهنگ، قيمت ارز را روي سايت خودشان بارگذاري نکرده اند. کنجکاو شدم، گوشي را برداشتم و به رفقايي که در صرافي ها کار مي کنند، زنگ زدم که داستان از چه قرار است. آنها گفتند که امروز اجازه نداشتيم قيمت ارز را روي سايت هايمان بگذاريم. 
    
از يکي از آنها که مدير يک صرافي مهم در تهران است پرسيدم چه کسي به شما اجازه نداده؟ او هم در پاسخ با هزار عجز و التماس خواست که اسمش را در گزارشم ننويسم. او توضيح داد که بانک مرکزي دستور داده تا اطلاع ثانوي قيمت ها را روي سايت نگذاريم. باز هم بسنده نکردم. گفتم شايد اين دستور فقط در تهران و چند شهرستان ديگر ملزم به اجراست. به همين خاطر گوشي را برداشتم و با مدير يک صرافي در کيش تماس گرفتم. گفتم شايد در مناطق آزاد داستان از قرار ديگري باشد، اما او هم مرا نااميد کرد و اوضاع را عين تهران توصيف کرد. از همه آنها پرسيدم حالاکه قيمت ها را روي سايت نمي گذاريد، خريد و فروش ارز چطور است؟ آنها پاسخ دادند که خريد و فروش ارز به همان شکل سابق است و به صورت حضوري خريد و فروش مي کنيم.
    
هفت صبح مي افزايد: «يکي از آنها داستان را بي ارتباط با صحبت هاي روز سه شنبه معاون اول رئيس جمهور ندانست. اسحاق جهانگيري پريروز به بانک مرکزي دستور داده که به سرعت تک نرخي شدن ارز را اجرا کند. رئيس کل بانک مرکزي هم بلافاصله اعلام کرد در عرض شش ماه اين دستور را اجرا مي کنيم. اما تا لحظه آخر نوشتن اين گزارش، نتوانستيم درک کنيم که اعلام نکردن نرخ ارز روي سايت صرافي ها چه ارتباطي بايد با تک نرخي شدن ارز داشته باشد. فقط يک احتمال داديم. آن هم در آمپاس نگه داشتن صرافي ها توسط بانک مرکزي است. شايد با اين کار صرافي ها خود را آماده دستورهاي بعدي بانک مرکزي کنند
    
تاثير نوسانات نرخ ارز در تلقي مردم نسبت به اجراي برجام يکي از دلايل فشار براي عدم انتشار نرخ ارز ارزيابي مي شود.
    
يادآور مي شود به دنبال شروع اجراي برجام، انتشار اخبار نامطلوب اقتصادي تقريباً از صفحات اصلي روزنامه هاي اصلاح طلب حذف شده است به نحوي که امريه سانسور و فرمايشي نويسي را متبادر به ذهن مي کند.
    
يادآور مي شود بانک مرکزي روز پنج شنبه گزارش عملکرد اقتصادي دولت در سه ماهه دوم سال جاري را منتشر کرد که باز هم نرخ رشد اقتصادي در اين گزارش منتشر نشده و سانسور شده است. بنابر برخي گزارش ها نرخ رشد منفي بوده است.
مقامات اوکراینی از وقوع حملاتی در شرق این کشور با استفاده از تسلیحاتی با کالیبر بالا خبر داده‌اند.به گزارش نیویوروپ، دولت اوکراین نیروهای استقلال‌طلب را متهم کرد که آتش‌بس را با استفاده از سلاح‌هایی با کالیبر بالا نقض کرده‌اند.درگیری نظامی میان نیروهای دولتی و استقلال‌طلبان در شرق اوکراین از آوریل 2014، بیش از 9 هزار کشته بر جای گذاشته است این ناآرامی‌ها فوریه گذشته در پی یک دور رایزنی‌ها میان نمیاندگان آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه به آتش‌بس منتهی شد اما به نظر می‌رسد تحولات اخیر در این منطقه منجر به نقض آتش‌بس شده باشد.اوکراین اعلام کرده است که استقلال‌طلبان در 24 ساعت گذشته 81 مرتبه به نیروهای این کشور شلیک کرده‌اند و به این منظور از نارنجک‌انداز و تسلیحاتی با کالیبر بالا استفاده کرده‌اند. این در حالی است که چنین سلاح‌هایی باید مدتها قبل از منطقه درگیری خارج می‌شدند.نیروهای سازمان امنیت و همکاری اروپا هم در هفته جاری از افزایش خشونت‌ها در شرق اوکراین اشاره کرده بودند.
ظریف و هاموند در جمع خبرنگاران:

وزیران خارجه ایران و انگلیس روز جمعه تایید کردند که صدور ویزای سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن آغاز می شودبه گزارش  ایرنا، محمد جواد ظریف و فیلپ هاموند روز جمعه بعد از پایان مذاکرات یک ساعت و نیمه خود در لندن در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کردند: این صدور ویزا در چند هفته آینده انجام می شودوزیر خارجه انگلیس در باره تاخیر شروع برقراری روابط بانک های دو کشور گفت: با همکاری همتاهای آلمانی، فرانسوی و ایرانی در صدد هستیم تا مشکلات موجود را حل کنیم.