گزیده خبرهای 8 مرداد – 85 قسمت -3
فرمانده پلیس راه بندرعباس خبر مصدوم شدن 17 نفر بر اثر برخورد یک دستگاه تویوتا دوکابین با شتر را که در خبرها آمده بود، تکذیب کرد و گفت: در این برخورد تنها شش نفر مصدوم شدند.علی اسفندانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: شب گذشته (ششم مردادماه) ساعت 21:30 دقیقه در محور سيرك – ميناب در اثر برخورد یک دستگاه تویوتا با شتر شش نفر دچار سانحه شدند که از این تعداد سه نفر به صورت سطحی درمان و سه نفر دیگر بستری شدند.وی در خصوص علت وقوع این تصادف گفت: علت تصادف عدم توجه به جلو توسط راننده است که به وسیله کارشناسان ما به ثبت رسیده است.اسفندانی با بیان اینکه موضوع شترها در شرق استان یک چالش واقعی است، گفت: بحث ورود شترها به سطح خیابانها در شب موضوعی است که بارها توسط پلیس راه پیگیری شده، اما متاسفانه توجه لازم صورت نگرفته است.
پرواز مشهد-تهران ایرانایر که قرار بود ساعت ۲۲ روز گذشته مسافران را به سمت تهران منتقل کند، در حالی ۲ بار به تأخیر افتاد که اطلاعرسانی درباره تأخیرات به صورت ناقص و در آستانه پرواز انجام شد و این به سرگردانی مسافران در فرودگاه انجامید.به گزارش فارس، پرواز شماره IR469 ایرانایر که قرار بود ساعت 22 روز گذشته انجام شود، ساعت 3 بامداد امروز انجام شد.بنابراین گزارش، یکی از مسافران این پرواز به خبرنگار فارس گفت: روز گذشته طبق برنامهریزی قبلی و بر اساس ساعت پرواز خود، هتل محل اقامت را تسویه کرده و پس از گشتی در شهر و زیارت بارگاه امام رضا(ع) حدود ساعت 20 وارد فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد شدیم.این مسافر هما افزود: به محض ورود به فرودگاه مشهد، پیامکی از سوی ایرانایر به ما ارسال شد مبنی بر اینکه پرواز مذکور با 3 ساعت تأخیر در ساعت یک بامداد روز بعد انجام میشود، این پیامک دقیقاً 2 ساعت قبل از ساعت پرواز ارسال شد و ما امکان هیچگونه برنامهریزی نداشتیم.وی بیان کرد: به اجبار در فرودگاه نشستیم تا برای پرواز در ساعت یک بامداد امروز حاضر شویم، در این مدت هیچگونه امکاناتی برای استقرار و استراحت مسافران در نظر گرفته نشده بود و هر مسافر به اجبار روی همان صندلیهای فرودگاه استراحت میکرد، حتی نمازخانه فرودگاه هم مملو از مسافران خسته از تأخیر بود، آنجا هم عدهای از مسافران ماهانایر که پرواز ساعت 22:30 آنها مقرر شده بود ساعت 5 بامداد امروز انجام شود، در حال استراحت بودند.این مسافر با بیان اینکه در این پرواز افراد مختلفی همچون کودک و کهنسال حضور داشتند، اظهار داشت: افزود: به هر حال منتظر شدیم تا ساعت یک بامداد پرواز کنیم و با اهل خانه در تهران هم تماس گرفتیم که انشاالله حداکثر ساعت 3 بامداد آنجا خواهیم بود.وی بیان کرد: اما دوباره حدود ساعت 30 دقیقه بامداد امروز بود که اعلام شد پرواز مذکور دوباره با تأخیر در ساعت 3 بامداد انجام خواهد شد؛ این امر موجب ناراحتی شدید مسافران خسته و مانده در فرودگاه شد.این مسافر هما افزود: مسئولان ایرانایر به ما اعلام کردند ظاهراً قطعهای از چرخ ایرباسی که قرار بوده است برای این پرواز اختصاص یابد، دچار نقص فنی شده و در حال مرمت است؛ به هر حال پرواز ساعت 3 بامداد انجام شد و ما بالأخره ساعت 05:30 به منزل رسیدیدم.وی بیان کرد: چند وقتی است که میشنویم آییننامهای در راستای حفظ حقوق مسافر توسط ارگانهای متولی صنعت حمل و نقل هوایی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است اما به نظر میرسد این آییننامه رعایت نشود؛ قطعاً بروز تأخیر در یک پرواز، نباید 2 ساعت قبل از پرواز اطلاعرسانی شود چون اغلب مسافران، 2 ساعت مانده به پرواز، یا در فرودگاه به سر میبرند و یا در مسیر فرودگاه هستند.وی افزود: شرکتهای هواپیمایی هم با یک پیامک، خود را از ارائه خدمات مبرا میکنند، به نظر من هما اطلاع داشت که این پرواز ساعت 3 بامداد امروز انجام میشود اما در یک پیامک ابتدا به تأخیر 3 ساعته که سقف مشخص شده برای ایرلاینها است اشاره کرد و در اطلاعرسانی بعدی، به تأخیر 2 ساعت بعد خود اشاره داشت تا نخواهد در همان گام اول به تأخیر 5 ساعته پرواز خود بپردازد و بدین ترتیب نسبت به ارائه خدمات و وظایف خود در قبال مسافران بابت تأخیر 5 ساعته اقدام کند.به گزارش فارس، شرکتهای هواپیمایی طبق آییننامه حقوق مسافر موظف هستند، در تأخیرات بیش از 3 ساعت، خدمات در نظر گرفتهشده برای مسافران را اجرا کنند.همچنین وجود هواپیمای جایگزین (BACK UP) از سری الزاماتی است که ایرلاینها باید در نظر داشته باشند تا در صورت بروز مشکل نسبت به جایگزینی هواپیما اقدام کنند.خبرگزاری فارس آماده دریافت توضیحات شرکت هواپیمایی هما درباره این تأخیر پروازی است.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران از ناسالم بودن هوای امرو تهران برای گروههای حساس خبر داد.محمد رستگاری در گفتوگو با ایسنا، گفت: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاههای سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفی هوای دیروز تهران 112 و در شرایط ناسالم قرار داشت، شاخص کیفی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به 11صبح امروز (پنجشنبه 7 تیر) 108 و مشابه روز گذشته در شرایط ناسالم برای گروههای حساس بوده است.وی ادامه داد: در این بازه زمانی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون 108 و در شرایط ناسالم برای گروههای حساس، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون 82، میانگین دیاکسید نیتروژن 68، ازن 62، و در شرایط سالم و همچنین میانگین منواکسیدکربن 40 و در شرایط پاک قرار داشته است.
رئیس اداره هواشناسی دریایی اداره کل هواشناسی مازندران، وضعیت دریای خزر را برای تعطیلات پیش رو مواج و طوفانی پیشبینی کرد.سید باقر سلطانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: براساس تجزیهوتحلیل نقشههای پیشیابی هواشناسی و خروجی مدلهای عددی جوّی و دریایی، از صبح روز جمعه بهتدریج شاهد افزایش شدت وزش باد ابتدا در سواحل آستارا و سواحل غربی مازندران خواهیم بود که بهتدریج سواحل مرکزی و شرقی استان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد پیامد آن دریا مواج خواهد شد.وی اظهار داشت: بنابراین پیشبینی میشود که سرعت وزش باد شدید در مناطق دور از سواحل غربی خزر جنوبی، تا 20 متر بر ثانیه و در سواحل شرقی تا 15 متر بر ثانیه برسد. جهت وزش باد نیز غالباً شمال غربی خواهد بود.سلطانی عنوان کرد: بیشینه ارتفاع موج در مناطق دور از سواحل غربی خزر جنوبی به بیش از سه متر و در مناطق نزدیک به ساحل به بیش از دو متر خواهد رسید.وی تصریح کرد: این شرایط در حالی اتفاق میافتد که اوضاع جوی طی این مدت نیمهابری تا ابری گاهی با رگبار باران پیشبینیشده است.
مقامات کره شمالی با ثبت تصاویر تعداد بسیار غیرمعمولی از مارها که از رودخانه «یالو» بیرون میآمدند کره جنوبی را به یک توطئه حیلهگرانه برای بیثباتی همسایه شمالیشان با آزاد کردن تعداد انبوهی مار متهم کردند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به واحدهای گشتزنی دستور داده شده تا این مارها را که در کرانههای شمالی رودخانه «یالو» در مرز چین میخزند، بگیرند.پیونگ یانگ سرویس اطلاعات کره جنوبی را به توطئهچینی حلیهگرانه برای به چالش کشیدن یکپارچگی و وحدت کره شمالی متهم کرده است.اگرچه اتهامات پیونگ یانگ با توجه به مکان جغرافیایی رودخانه «یالو» مشکوک و سوالبرانگیز است اما وزارت امنیت کره شمالی و دیگر ادارات دولتی از ساکنین این منطقه خواستهاند تا هر لحظه نسبت به خطر این مارها هوشیار باشند و تاکید کردهاند که نیش این مارها کشنده است.برخی معتقدند که متهم کردن کره جنوبی به چنین توطئهچینی ممکن است با هدف مسلح کردن روانی مردم در جریان مبارزه 200 روزهای صورت گرفته باشد که نمونهای از کمپینهای سریع کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای تقویت اقتصاد است.در همین حال شایعات مبنی بر اینکه یک نیش مار میتواند کشنده باشد سبب شده تا قاچاقچیان که بیشتر وقت خود را در داخل یا اطراف رودخانه «یالو» میگذرانند به خرید شلوارهای پلاستیکی کیفیت بالا بگذرانند. بر اساس گزارشات افزایش تقاضاها برای خرید این شلوار باعث شده تا قیمت آن به 60 هزار وون برسد.سیدحمید میرمعینی در گفتگو با فرارو بررسی کرد