گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 11تیر-95
با شروع زمان وزش بادهای موسوم به 120 روزه در شرق کشور، زندگی مردم مناطق شرقی کشور به ویژه شمال استان سیستان و بلوچستان برای ماهها تحت تاثیر پدیده گردو غبار خواهد بود، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار به تشریح دلایل وقوع این پدیده گرد و غبار می‌پردازد.
ضیا الدین شعاعی در گفت‌وگو با ایلنا؛ در ارتباط با منشا گرد وغبار شرق کشور گفت: تالاب هامون از سه بخش هامون پوزک، هامون صابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و تالاب بزرگی را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون است و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان نیز به هامون می‌ریزند.
شعاعی افزود: بخش عمده‌ای از تالاب هامون در افغانستان قرار دارد؛ این تالاب با بیش از ۱۷ الی ۱۸ میلیارد متر مکعب ذخیره آبگیری، در طول زمان دچار بحران‌هایی شده که بخشی از آن به زمان اشغال افغانستان توسط شوری سابق و احداث سدهای مختلف در بالادست بر می‌گردد.
وی ادامه داد: این سد‌ها، روان‌آب‌های ورودی به رودخانه هیرمند را کنترل می‌کنند و سبب کاهش آورد آب می‌شوند به همین دلیل نیز برخلاف روند تاریخی که تالاب هامون همیشه شاداب و محلی برای کسب و کار زندگی مردم بود، این تالاب در طول چند دهه اخیر دچار بحران‌های متعدد شده است.
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: اکنون نیز به دلیل اینکه آب ورودی به تالاب در بالادست، توسط دولت افغانستان کنترل می‌شود، حیات تالاب به شدت بارش بستگی دارد، زیرا دولت افغانستان و روستاهای در طول مسیر، تمایل زیادی به‌‌ رها سازی آب متناسب با نیازهای حداقلی تالاب ندارند.
شعاعی با اشاره به تفاهم نامه‌ای که در زمان ظاهرشاه میان ایران و افغانستان منعقد شده است، افزود: بر اساس این تفاهم نامه قرار بود که حقآبه‌ای معادل هر ثانیه ۲۶ مترمکعب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) داخل تالاب بیاید که البته این مقدار نیز در برابر ظرفیت و نیاز تالاب بسیار ناچیز است و در واقع این سیلاب‌های ناگهانی هستند که تالاب را نگه داشته‌اند.
وی توضیح داد: برای نمونه در حال حاضر جریانهای سیلابی سبب شده است که وضعیت آن نسبت به سال گذشته بسیار بهتر باشد به طوری که حدود ۲۰ درصد سطح تالاب را آب فراگرفته است.
شعاعی توضیح داد: در گذشته که تالاب آب داشت در زمان بادهای موسمی باد بر روی تالاب می‌وزید و هوای منطقه را تلطیف می‌کرد، اما امروز متاسفانه به دلیل خشکی ۱۵ تالاب، عرصه آن تبدیل به کانون گرد و غبار شده است و در زمان بادهای ۱۲۰ روزه تالاب هامون که بخش بزرگی از آن در افغانستان و بخش کوچک‌تر آن در ایران قرار دارد، منشا گردوغبار شده است که بیشترین تاثیر رانیز بر روی زابل و شمال استان سیستان و بلوچستان دارد.
وی با تاکید بر اینکه علاوه بر گردو غبار، خشک شدن آب دریاچه نیز مشکلات زیادی را برای اقتصاد مردم منطقه ایجاد کرده است، گفت: مردم از این تالاب علوفه برداشت می‌کردند، ماهیگیری می‌کردند و دام‌هایشان نیز در آنجا چرا می‌کردند و اکنون از این طبیعت با ارزش محروم شده‌اند.
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار توضیح داد: ویژگی اقلیم ایران، منطقه و کمربند بیابانی که از غرب آسیا تا آسیای جنوب شرقی کشیده می‌شود، وقوع طوفان‌های شن و ماسه است، اما آنچه امروز اتفاق می‌افتد؛ بسیار فرا‌تر از رفتار طبیعی منطقه است. مثلا اگر در گذشته حدود ۷۰ الی ۸۰ روز طوفان ماسه‌ای داشتیم، درطی دهه اخیر این زمان به دو برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: طوفانهای ماسه‌ای که جزو پدیده‌های ذاتی اقلیم منطقه است زیاد ارتفاع نمی‌گرفتند و در سطح زمین حرکت می‌کردند و مزارع و خانه‌ها را متاثر می‌کردند و بر آلودگی هوا تاثیر زیادی نمی‌گذاشتند؛ اکنون به دلیل وجود ذرات دانه ریز رس دار در کف تالاب شاهد طوفان گرد و غبار هستیم که مردم منطقه را از جهات مختلف در مضیقه قرار داده است.
شعاعی تصریج کرد: منشا طوفان‌های ماسه‌ای از عرصه‌های اطراف تالاب منشاء می‌گیرد، یعنی در اطراف عرصه تالاب نیز بیابانهایی هستند که طوفان ماسه ایجاد می‌کنند، اما به طور خاص منشا طوفان‌هایی که گرد و غبار ایجاد می‌کنند؛ عمدتا از کف تالاب خشک شده است است.
 
وی در پاسخ به اینکه حذف دایک‌ها چه میزان در کاهش گرد و غبار تاثیر گذار بوده است؟ گفت: در گذشته به دلایل امنیتی دایک‌هایی ایجاد شده بود که مانع ورود آب مناسب به مناطق خاصی از تالاب می‌شدند، در سالهای اخیر تلاشهایی شد و خوشبختانه امسال با هماهنگی‌هایی انجام شده، تعدادی از این دایک‌ها برداشته شدند که این مساله سبب شده، آب راحت‌تر و روان‌تر در تالاب‌ها جریان داشته باشد؛ باید توجه داشته باشیم که تالاب اگر بتواند؛ شرایط آبگیری ایده آل داشته باشد یعنی عمق آب به حدود ۱ متر برسد، تبخیر و باد ۱۲۰ روزه نمی‌تواند در آن تاثیری شدیدی بگذارد، اما اکنون عمق آب زیاد نیست و به محض شروع بادهای ۱۲۰ روزه که از همین ماه‌ها آغاز می‌شود و همچنین تبخیر بالای ۵ هزار میلیمتر در سال، متاسفانه در ظرف ۱ الی ۲ ماه تالاب به شرایط خشک قبلی خودش باز گردد.
شعاعی با اشاره به اینکه همین مقدار آب نیز سبب کم شدن دوره ۷ الی ۸ ماهه گردو غبار می‌شود، افزود: ایران و افغانستان به طور دائم در حال مذاکره در مورد هامون هستند، هرچند که اراده دولت مرکزی بر تامین حداقل حقآبه باشد، اما در ولایت‌های بین راه، هم آب برداشت می‌شود.
وی در پایان افزود: طرف افغانستانی نیز واقف است که هامون سرمایه بین المللی است و گونه‌های جانوری و گیاهی نادری در آن وجود دارد، ما هم تلاش می‌کنیم؛ همکاری‌های لازم را داشته باشیم تا هرساله حقآبه متناسب با بارش‌ها تامین شود.
مرد دوزنه همزمان با تولد پسرکوچولویش به دادگاه رفت تا همسر دومش را طلاق دهد. این درحالی است که زن دوم خودرا دلباخته شوهرمی داند و حاضر به جدایی نیست.
به گزارش ایران، زن 30 ساله وقتی تصمیم گرفت به عنوان همسر دوم یک مرد سرشناس به عقد او در آید تصور کرد این بار زندگی موفقی خواهد داشت. بنابراین خیلی محکم و قوی  روبه‌روی خانواده اش ایستاد و با اصرار از آنها خواست با ازدواج او با مردی که 20 سال از خودش بزرگتر بود موافقت کنند.درحالی که خانواده اش می‌دانستند این مرد دارای همسر و دو دختر بزرگ است ولی به ناچار و به خاطراصرارهای دخترعاشق پیشه به این ازدواج رضایت دادند.
قاضی حسن عموزادی رئیس شعبه 268  دادگاه خانواده تهران که به پرونده  این زوج رسیدگی می‌کند درابتدای جلسه از زن می‌خواهد تا به تشریح جزئیات ماجرا بپردازد.این درحالی است که وکیل شوهرش نیزدرجلسه حاضراست.
زهرا در حالی که اشک‌های روی گونه اش را پاک می کند می‌گوید: نمی‌خواهم طلاق بگیرم چراکه  تازه طعم مادر شدن را چشیده ام و همسر و فرزندمان را هم عاشقانه دوست دارم. نمی‌خواهم این بار هم زندگی ام را ببازم. چراکه دو سال پیش از همسر اولم که او هم مرد سرشناسی بود به‌خاطر اعتیادش طلاق گرفتم و مهر مطلقه بودن بر شناسنامه ام خورد. ولی از وقتی با محسن آشنا شدم و کمکم کرد تا در کنارش کارم را به صورت حرفه‌ای ادامه دهم نوع نگاهم به زندگی تغییر کرد و به آینده امیدوار شدم. او برای پیشرفتم بشدت کمکم کرده است.حمایت و پشتیبانی اش همواره باعث دلگرمی ام بود و وقتی علاقه اش را به خودم  دیدم احساس  کردم حالا دیگر نوبت خوشبختی و سعادتمندی من است. من بقدری دوستش دارم که نمی‌توانم حتی یک لحظه نبودنش را تحمل کنم حتی حاضرم به عنوان زن دومش باقی بمانم ولی سایه اش بالای سر من و پسر 43 روزه مان باشد.
این زن با هق هق ادامه داد: هنوز خوب به یاد دارم که وقتی محسن می‌خواست با داشتن زن و فرزند به خواستگاری ام بیاید به مادرم گفتم برادرهایم و هیچکس دیگر نباید حرفی بزند که به او بر بخورد و ناراحت شود. دلم نمی‌خواهد به غرورش خدشه‌ای وارد شود و احساس حقارت وناراحتی کند.حتی او وقتی می‌گفت با چه رویی پیش خانواده ات بیایم و به آنها بگویم با داشتن زن و دو دختر بزرگ می‌خواهم با تو ازدواج کنم  به او دلگرمی می‌دادم که نمی‌گذارم کسی مانع ازدواج ما بشود.
به همین خاطر پس از ازدواجمان  برادر کوچکم با من قطع رابطه کرد و برادر بزرگترم تنها به یک تماس تلفنی بسنده کرد و خواهر و مادرم هم بشدت از من دلگیر شدند ولی من از اینکه همسرم در کنارم بود احساس خوشبختی می‌کردم. اما افسوس که پس از عقدمان همه چیز تغییر کرد. کم کم هوویم حضور من را در زندگی اش حس کرد حتی می‌فهمیدم که دخترهایش از پدرشان با گله و شکایت می‌خواهند  که من را طلاق بدهد. ولی می‌دانستم محسن مرا دوست دارد. چراکه هیچ بی‌احترامی هرگز میان ما پیش نیامده بود. با این حال محسن چندماه پس از شروع زندگی مشترکمان و به خاطرمشکلات فراوانی که خانواده اش قبل و بعد از ازدواج مان ایجاد کرده بودند بالاخره ساز جدایی زد و برای طلاقم به دادگاه آمد. ولی وقتی فهمید  باردارهستم از طلاق صرف نظر کرد. اما حالا همزمان با تولد فرزندمان می‌خواهد از هم جداشویم و دلیل اصرارش را نمی‌فهمم. چرا که او  همه زندگی من است و بدون محسن نابود می‌شوم. ضمن اینکه فرزندمان هم پدرمی خواهد و من نمی‌خواهم او بدون پدر بزرگ شود.
زن عاشق با بیان اینکه در زمان ازدواج هیچ حق و حقوقی را از همسرش نخواسته گفت: با این حال شوهرم تصمیم گرفته در صورت طلاق برایم خانه‌ای بخرد و همه مایحتاج زندگی من و فرزندمان را  فراهم کند. ولی من به هیچ عنوان حاضر به طلاق نیستم و می‌خواهم زندگی کنم!
قاضی عموزادی پس از شنیدن اظهارات زن گفت: مگر در زمان ازدواجت نمی‌دانستی که این آقا زن و فرزند دارد و ممکن است دیر یا زود این اتفاق برایت رخ دهد پس چرا با علم به این اشتباه تن به ازدواج دادی؟ زن باشنیدن این حرف سرش را پایین انداخت و با گریه گفت: اشتباه کردم ولی عاشق محسن هستم و نمی‌خواهم او را از دست بدهم حتی به قیمت زیر پا گذاشتن غرورم. ولی نمی‌خواهم طلاق بگیرم کمکم کنید تا به زندگی مان برگردد. قاضی حسن عموزادی رئیس  شعبه 268 دادگاه ونک پس از شنیدن اظهارات زن جوان ازوکیل شوهر او خواست تا خواسته اش را بیان کند.
وکیل محسن نیز گفت:موکلم حاضر است تمامی حق و حقوق قانونی همسردومش وفرزند مشترک شان را بپردازد و جدا شود.با این وجود قاضی محکمه ازوکیل شاکی خواست درجلسه آینده موکلش را نیزبه دادگاه بیاورد تا دراین باره تصمیم‌گیری شود.
یک صدابردار موسیقی گفت: ای کاش آرزوی زنده‌یاد «حسن پیغان» درباره انتشار آلبوم جدیدش و بازگشت دوباره‌اش به عرصه موسیقی عملی می‌شد.
«
حسن پیغان» خواننده پاپ هرمزگانی  نهم تیرماه براثر ایست قلبی در بندرعباس درگذشت. او متولد آبان‌ماه سال ۱۳۵۵ بود و دو آلبوم موسیقی از او منتشر شده است.
‌امید محبی  صدابردار موسیقی پس از درگذشت این خواننده گفت: شنیدن خبر درگذشت حسن پیغان به هیچ‌وجه برایم قابل هضم نیست و هنوز فکر می‌کنم که این خبر فقط یک شوخی است. او انسانی آرام بود و در مدت ۱۵ سال دوستی‌ای که با او داشتم، بدی از او ندیدم و همواره خاطرات خوبی با هم داشتیم.
او با بیان این‌که درگذشت این هنرمند برای خانواده‌اش و جامعه موسیقی، ضایعه دردناکی است، ادامه داد: امیدوارم جامعه موسیقی با برگزاری مراسمی باشکوه و در حد نام و اعتبار زنده‌یاد پیغان و حضورشان در آن مراسم، باعث دلداری خانواده‌اش شوند.
وی افزود: مدتی بود که زنده‌یاد پیغان تصمیم داشت به‌شکل جدی جدی به موسیقی بازگردد و در حال تهیه آلبوم و گرد آوردن نوازندگان برای برگزاری کنسرت بود که متأسفانه این آرزویش عملی نشد.
در این‌باره، یک خواننده پاپ نیز گفت: امیدوارم تا زمانی که هنرمندان زنده هستند، قدرشان را بدانیم نه با درگذشت‌شان از آن‌ها یادی کنیم.
‌عمران طاهری با بیان این‌که از دست دادن «پیغان» ضایعه بزرگی برای جامعه موسیقی کشور و استان هرمزگان است، اظهار کرد: خیلی به‌هم ریخته‌ام و از مظلومانه رفتن زنده‌یاد پیغان بسیار ناراحتم.
او گفت: ای کاش تا زمانی که زنده‌یاد پیغان در قید حیات بود، مورد حمایت قرار می‌گرفت. او فردی مهربان و صادق بود و واقعا جایش در پیش ما خالی است و هیچ‌گاه از ذهن جامعه موسیقی فراموش نمی‌شود.
خواننده قطعه موسیقی «بندرعباس» با بیان این‌که دو هفته پیش در بندرعباس به دیدن پیغان رفتم، توضیح داد: در آن دیدار قرار شد چند قطعه را برای زنده‌یاد پیغان تنظیم کنم و ساخت ملودی‌اش را انجام دهم. من بسیار تشویقش کردم که بار دیگر به عرصه موسیقی برگردد. زنده‌یاد پیغان قصد فعالیت دوباره داشت و می‌خواست به عرصه موسیقی بازگردد.
طاهری اضافه کرد: پس از زنده‌یاد ناصر عبداللهی، حسن پیغان چهره‌ای کشوری بود و زمینه حضور خوانندگان مطرحی مانند رضا صادقی و غلامرضا صنعتگر فراهم شد. امیدوارم قدر کسانی را که زنده هستند.
مدیر روابط عمومی انجمن موسیقی استان هرمزگان نیز درباره درگذشت زنده‌یاد حسن پیغان - خواننده پاپ - توضیح داد: ساعت ۱۹:۳۰ روز چهارشنبه (۹ تیر) زنده‌یاد پیغان دچار مشکل قلبی شد و پس از آمدن آمبولانس، راهی بیمارستان صاحب‌الزمان (عج) بندرعباس شد. تلاش پزشکان برای بازگرداندن زنده‌یاد پیغان در مرحله احیا نتیجه نداد و او درگذشت. زنده‌یاد پیغان پیش از این هم سابقه بیماری قلبی داشت.
محمدرضا اقدسی اظهار کرد: از زنده‌یاد پیغان چهار فرزند به یادگار مانده است.
او افزود: انجمن موسیقی استان هرمزگان در تلاش است تا مراسمی باشکوه و درخور شأن این هنرمند برگزار کند که جزییات آن در صورت حتمی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود. امیدوارم علاقه‌مندان و جامعه موسیقی با حضور در مراسم خاک‌سپاری این هنرمند، بار دیگر اهمیت هنر و هنرمند را بین مردم هرمزگان به اثبات برسانند.منبعخبرگزاری ایسنا

بعضی از لاک ها به دلیل ترکیبات شیمیایی و سمی که دارند برای افراد به ویژه کودکان مضر هستند. یکی از عوارض استفاده از لاک برای کودکان زیر 7 سال کاهش ضریب هوشی در کودکان است.
به گزارش دکتر سلام، تولونس نام ماده شیمیایی موجود در لاک‌های ناخن است و در مجاورت هوا تبدیل به بخاری با بوی تند و شیرین می‌شود. تولونس محلولی است که در لاک‌های ناخن‌ با سایر مواد ترکیب می‌شود و یک ترکیب غلیظ را ایجاد می‌کند فتالیت‌ها مایعات چربی هستند که به ترد و شکننده به نظر رسیدن رنگ لاک کمک می‌کنند.
مقادیر زیادی از فتالیت‌ها باعث تأثیرگذاری آنها روی هورمون‌های تولید مثل و البته خارش پوست و چشم و حتی گلو می‌شود. فرمالدهیدها نیز باعث سفتی لاک‌ها می‌شوند و البته نوعی نگهدارنده لاک‌ها در برابر باکتری‌ها نیز محسوب می‌شوند.
اگر از فرمالدهیدها به میزان بسیار اندک استفاده شود، بی‌خطر هستند مگر آنکه نسبت به آن حساسیت داشته باشید. متأسفانه این شیشه‌های کوچک بسیار زیبا و شیک با درخشان فوق‌العاده چشم‌نواز سرشار از انواع مواد شیمیایی هستند و بسیاری از متخصصان مصرف آنها را برای انسانها خطرناک می‌دانند.
آیا لاک‌ها برای کودکان خطرناک هستند؟
بستگی به نوع لاکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ دارد. لاک‌های قدیمی‌تر که سرشار از مواد شیمیایی ذکر شده هستند، بدون شک برای کودکان خطرناک هستند مخصوصا آن دسته از کودکانی که عادت به جویدن ناخن‌ها و یا حتی مکیدن انگشت دارند.
اما این روزها بسیاری از تولید کنندگان ادعا می‌کنند محصولاتی را ارائه می‌دهند که هیچ‌یک از این مواد شیمیایی خطرناک را ندارند و کاملا بی‌زیان هستند.
اگر دختر کوچولوی شما علاقه زیادی به لاک زدن از خود نشان می‌دهد هرگز سراغ لاک‌های قدیمی و سنتی نروید و در عوض انواع بی‌خطر که بدون مواد سمی هستند را خریداری کنید. بهتر است که پایه لاک محلول در آب باشد.
اثرات لاک ناخن بر ضریب هوشی
معمولا روی لاک‌ها و برچسب‌شان، مواد تشکیل دهنده آنها به طور کامل نوشته نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از لاک ناخن در کودکان زیر 7 سال باعث کاهش هوش آنها می‌شود.
فتالیت‌ها که پیش‌تر درباره آنها خواندید، از ترکیبات شیمیایی هستند که در شامپوها، صابون‌ها، اسپری‌ها، عطر و ادکلن و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. دانشمندان معتقدند که فتالیت‌ها روی هوش کودکان اثر می‌گذارند و باعث کاهش آن می‌شوند اما هنوز لازم است که تحقیقات بیشتری راجع به این موضوع به انجام برسد.
آنها معتقدند که فتالیت‌ها روی هورمون تیروئید ما در اثر می‌گذارند و باعث تخریب اندوکرین می‌شوند (مادرانی که در دورانی بارداری از لاک ناخن به صورت همیشگی استفاده می‌کنند). ترشحات هورمون تیروئید مادر در دوران جنینی تاثیر مستقیم روی رشد مغز کودک به جا می‌گذارد.
سایر عوارض لاک ناخن
متاسفانه برخی از مادرها روی ناخن‌های کوچک دختربچه‌های کوچک‌شان، لاک‌های رنگی می‌زنند و به این نکته توجهی نمی‌کنند که ممکن است فرزند خردسال آنها مواد سمی لاک را به چشم و پوست خود بمالد و آنها را تحریک و دچار حساسیت کند.
اگر چنانچه این مواد وارد دهان کودک خردسال شوند، بسیار خطرناک‌تر نیز می‌شود. عادت جویدن و مکیدن ناخن در بسیاری از کودکان شایع است حال تصور کنید که اگر ناخن‌های کودک به لاک آغشته شده باشد، تمام این مواد مضر وارد دستگاه گوارشی او می‌شود.
فرمالدهید موجود در لاک‌ها که برای خشک شدن لاک به کار می‌رود، به شدت آلرژی‌زا است و علاوه بر آن یکی از عوامل ایجاد سرطان است.
عوارض استفاده از لاک پاک کن
مشکل استفاده از لاک و خطرات ناشی از آن یک طرف و استفاده از لاک پاک کن یک طرف دیگر قضیه است. معمولا خانم‌ها از آستون برای پاک کردن لاک استفاده می‌کنند. تماس طولانی مدت با آستون می‌تواند مشکلات قلبی و ریوی و حتی کبدی ایجاد کند.
مصرف این محصول زیبا و فریبنده در دوران بارداری نیز به همان اندازه مخرب است معمولا سالن‌های آرایش به اندازه کافی دستگاه تهویه هوا ندارند و هوای ناسالم برای مدت زمان طولانی در یک جا ساکن می‌ماند.
محصولات آرایشی که بیشترین مواد شیمیایی تبخیر شده را در محیط پراکنده می‌سازند، باعث بروز مشکلات تنفسی، علائم عصبی و حتی سرطان در مادر باردار و جنین داخل شکم او می‌شود.
جنس لاک ناخن
اگر چنانچه در دوران بارداری به این نکات توجه نموده‌اید ولی حالا دوست دارید دختر کوچولوی نازتان گاهی اوقات روی ناخن‌هایش لاک داشته باشد، حتما به دنبال تهیه جنس مرغوب و با کیفیت باشید.
برخی از تولید کنندگان محصولات آرایش این روزها لاک‌هایی را تولید می‌کنند که در آنها از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌شود و پایه آنها خوب است. این لاک‌ها برعکس سایر لاک‌ها هم راحت‌تر پاک می‌شوند و هم خطری برای سلامت کودکان محسوب نمی‌شوند.
اگر کودکتان از روی عادت همیشه ناخن‌هایش را به سمت دهان می‌برد و آنها را می‌جود، هرگز برای او از لاک‌ناخن استفاده نکنید.