گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت  پنجم  7مرداد 95
معاون وزیر کشور از آغاز فعالیت‌های انتخابات ریاست جمهوری از نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: دستمزد هیئت‌های اجرایی انتخابات هفته آینده پرداخت می‌شود.
به گزارش ایسنا، جواد ناصریان در نشست معاونان هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع و مدیران‌کل امور اداری و مالی استانداری‌های کشور در استان همدان، اظهار کرد: از آنجا که بخش عمده بودجه کشور بر درآمدهای نفتی متمرکز است، کاهش این درآمدها در مجموعه اعتبارات دستگاهها اثرگذار است.
وی تصریح کرد: وضعیت بودجه در بخش انتخابات نیز دارای مشکلاتی بود اما وعده‌هایی که قبل از برگزاری انتخابات داده بودیم تا حدودی محقق شد.
ناصریان با  اشاره به پیگیری تحقق دستمزد مجریان برگزاری انتخابات ظرف دوماه تشریح کرد: این اتفاق برای نخستین‌بار در کشور رخ داد و ما در انتخابات سال گذشته تلاش کردیم شرایطی مهیا شود تا منابع مورد نیاز به نحو مطلوب توزیع شود.
وی با بیان اینکه پیشتر گفته شده بود تلاش می‌کنیم مشخصات مجریان انتخابات را دریافت کرده و منابع را به حساب خود آنها واریز کنیم، تبیین کرد: حین کار و در مسیر کار مشکلاتی ایجاد شد و حسابها مشکلاتی داشتند که مجبور به هماهنگی‌های چند باره با استانداری‌ها شدیم.

ناصریان با اشاره به اینکه دستمزد هیئت‌های اجرایی هنوز پرداخت نشده است، بیان کرد: دستمزد هیئت‌های اجرایی هفته آینده تأدیه می‌شود و تلاش می‌کنیم دستمزد هیئت بازرسی بعد از اینکه بخش دوم اعتبارات از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دریافت شد، پرداخت شود.
وی خاطر نشان کرد: اختلافاتی بین ما و سازمان مدیریت برای تأمین منابع وجود دارد که در تلاش هستیم در نخستین فرصت، مشکل حل شود و تخصیص اعتبارات را دریافت کنیم.
وی ادامه داد: منشأ اختلاف، تصوراتی بود که به‌نظر می‌رساند شاید تعداد بیشتری از استان‌ها به مرحله دوم بروند و منابع بیشتری پیش‌بینی شده بود که تلاش خواهیم کرد طی هماهنگی با خزانه منابع موردنظر اخذ شوند.
معاون وزیر کشور با اشاره به برگزاری انتخابات سال آینده بیان کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تمهیداتی اتخاذ شده که از نیمه دوم امسال فعالیت‌ها آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم در مرحله پیشبینی اعتبار منابع مکفی را پیش‌بینی کنیم، ادامه داد: هنوز موفق به دریافت بخشی از منابع تخصیص یافته سال 96 از سازمان مدیریت نشده‌ایم تا قرارداد اقلام مورد نیاز پیش از سال بسته شود.
ناصریان عنوان کرد: در وعدههای قبل از انتخابات فقط بخش خودرو را در بعضی از استان‌ها نتوانستیم آن‌گونه که انتظار بود تأمین کنیم اما با اقدامات انجام شده خودروهای گران‌قیمت استانداری‌ها را جمع‌آوری کرده و به مزایده گذاشته و فروختهایم که در یک ماه آینده به خودروهای سبک‌تر تبدیل کرده و در اختیار استانداری‌ها قرار میگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در مورد کسری بودجه انتخابات مکاتبات مختلفی داشتند، افزود: قبل از برگزاری انتخابات خواهش از استانداران، فرمانداران، بخشداران و ... این بود که تعهد مازاد بر اعتبار ندهید.
ناصریان در ادامه با اشاره در پیش‌رو بودن هفته دولت ادامه داد: مسئولان باید تلاش کنند تا زمان برگزاری هفته دولت اقداماتی که در همه استانداریهای کشور انجام شده را احصا کنند و در اختیار استانداران قرار دهند.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده از حاصل نتایج برجام و اقدامات انجام شده در استانداریها احصا شود، افزود: در ادامه احصاء اقدامات انجام شده در استانداریها وزارت کشور جلسه مشترک استانداران و هیئت وزیران را اواخر مردادماه نشست را خواهیم داشت که در آنجا گزارشی ارائه می‌شود.
معاون وزیر کشور در ادامه در مورد اقدامات انجام شده در سه سال گذشته در بحث ساختارهای استانداریها و فرمانداریها بیان کرد: ساختار استانداریها در سال 93 پس از احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی به نوعی تحت تاثیر قرار گرفت و با نشست‌های متعددی که داشتیم، مجبور شدیم ساختار را تغییر دهیم و بخشی از وظایف حوزه معاونت برنامهریزی استانداریها جدا و به سازمان مدیریت و برنامهریزی اضافه شد.
وی با بیان اینکه تلاش بود ساختار کمترین آسیب را ببیند، گفت: در ساختار جدید معاون برنامهریزی حذف شده و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه ایجاد شد و با توجه به اینکه معاونان کاهش پیدا می‌کرد، مجبور بودیم که ادارات‌کل را هم مقداری تقلیل دهیم.
اصلاح طلبان تکلیف خود را با رییس دولت یازدهم روشن کرده‌اند. قرار است همچون خرداد 92 از روحانی حمایت کنند. اصلاح طلبان به شدت دوست دارند دوران روحانی 8 ساله باشد. اصول‌گرایان اما به شدت دچار تشتت آرا هستند. بخشی می‌خواهند از روحانی حمایت کنند و عده‌ای دیگر به دنبال معرفی رقیبی در برابر روحانی هستند.
حسن روحانی برخلاف چهار سال گذشته امروز حامیان جدی در جریان اصول‌گرایی دارد. حامیانی که می‌شود آنها را به چند دسته تقسیم کرد.
اولین گروه اختصاص به روحانیون تهران نشین دارد. کسانی که در سال‌های نه چندان دور با روحانی دور یک میز می‌نشستند و در مورد مسائل کشور و بستن لیست‌های انتخاباتی برای انتخابات‌های مختلف گفت‌وگو می‌کردند. بخش مهمی از جامعه روحانیت مبارز تهران امروز از حامیان جدی حسن روحانی هستند. کسانی که بر ابن باوراند دولت روحانی موفق بوده است و باید مسیر خود را ادامه دهد. آیت‌الله امامی کاشانی، مصطفی پورمحمدی، سید مهدی طباطبایی و سید رضا اکرمی اشاره کرد. در این میان هاشمی و ناطق نوری که در سال‌هاست در جلسات این نهاد شرکت نمی‌کنند نیز از حامیان جدی روحانی هستند.
این روحانیون در این سه سال از حامیان جدی برنامه‌های روحانی به ویژه در برجام و دوران پسا برجام بوده‌اند. بسیاری از سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای این افراد در حمایت از روحانی در برابر دلواپس‌ها بوده است. از سوی دیگر این روحانیون شناخته شده که نسبت به بقیه اعضای جامعه روحانیت سابقه اجرایی بیشتری دارند، بر این باور هستند که روحانی عضو موسس جامعه روحانیت است پس تا وقتی او در کارزار انتخابات هست چه نیازی به امثال قالیباف، جلیلی، ولایتی.
یکی از آخرین حمایت‌های این طیف از جامعه روحانیت سخنان سید مهدی طباطبایی در حمایت حسن روحانی بود. این روحانی که در جامعه معروف به استاد اخلاق میگوید:«به نظر بنده دولت يازدهم تا به امروز خوب كار ‏كرده و اقداماتش زيربنايي بوده و احساسي كار ‏نشده است. هرچند ممكن است خيلي‌ها ‏نپسندند. چون يك مشكلي كه داريم هوچي‌گران ‏جامعه هستند، يعني كساني كه احساسات‌شان بر ‏عقل‌شان غالب است و ممكن است به ايشان راي ‏ندهند و اين از شعارهايي كه مي‌دهند مشخص ‏مي‌شود، چون هوچي‌گران نمي‌توانند اين نكته را ‏بفهمند كه زيربنا چيست. آنها مي‌گويند دولت بايد ‏پول بدهد تا ما بخوريم! اما نخبگان اين گونه ‏نيستند و نخبگان جامعه قطعا به آقاي روحاني ‏راي خواهند داد و من شكي در اين مساله ندارم و ‏اميدوارم كه مردم هوشيارانه و متفكرانه و بدون ‏توجه به هياهوهاي تند كارخود را با پختگي و ‏درستي انجام بدهند. ‏»
دومین گروه روحانیون مقیم قم هستند. اعضای جامعه مدرسین این روزها به شدت در حمایت از روحانی دچار دو دستگی شده‌اند. در این نهاد مذهبی مهم شهر قم برخی روحانیون مانند آیت‌الله یزدی به عنوان رییس جامعه مدرسین و آیت‌الله مصباح یزدی از مخالفین جدی حسن روحانی هستند اما از سوی دیگر مراجع تقلید و برخی از اعضای مهم جامعه مدرسین مانند آیت‌الله غروی از حامیان حسن روحانی هستند. آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید ساکن قم در دیدار با حسن روحانی می‌گوید:« شما رییس جمهور خوبی هستید»
آیت‌الله غروی از اساتید حوزه علمیه و از اعضای جامعه مدرسین نیز معتقد است که گزینه اصولگریان در سال 96 کسی نیست جز آقای روحانی.
در کنار روحانیون اصولگرا بخشی از مکلاهای این جریان نیز از حامیان جدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند. این جریان که توسط علی لاریجانی هدایت می‌شود در انتخابات مجلس دهم در کنار اصلاح طلبان قرار گرفتند و فهرست امید را تشکیل دادند.
این جریان در ماجرای برجام به ویژه در مجلس نهم از جدی ترین حامیان دولت بودند و تلاش کردند با کم ترین هزینه توافق هسته‌ای را در مجلس گذشته تصویب کنند. آنها دل آرام‌های مجلس نهم در برابر دلواپسان برجام بودند. آنها هم به دلیل اختلاف‌های جدی که با جریان رادیکال اصول‌گرا یعنی جبهه پایداری و بخشی از جریان اصول‌گرایی که ریاست آنها را حداد به عهده دارد، روحانی را نامزد مطلوب خود در انتخابات آینده می‌دانند.
بدین ترتیب می‌توان گفت برخلاف انتخابات گذشته که روحانی حامیان اصول‌گرا نداشت یا اگر هم داشت تعداد آنها انگشت شمار بود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حامیان جدی از دوستان سابق خود دارد.منبععصر ایران
انتظار می‌رود که با گرم شدن اقلیم جهان و افزایش بروز موج گرما، خشکسالی و دیگر فجایع طبیعی، کشورها به سمت درگیری‌های نظامی سوق داده شوند.
به گزارش ایسنا و به نقل از ایندپندنت، این پدیده بیش از همه کشورهایی را تهدید می‌کند که در حال حاضر دچار چندگانگی‌های نژادی و قومی هستند.
دانشمندان می‌گویند موج گرما، خشکسالی و دیگر پدیده‌های سخت آب‌وهوایی خطر بروز جنگ را در سراسر جهان افزایش می‌دهد.
محققان با آنالیز آماری درگیری‌های نظامی و فجایع طبیعی مرتبط با اقلیم بین سال‌های 1980 و 2010 دریافتند که از هر چهار درگیری نظامی در کشورهایی که با جدایی قومی و نژادی روبه‌رو هستند یکی با وقوع فجایع اقلیمی همزمان بوده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که باید جنگ را هم به فهرست بلندبالای مشکلات ناشی از گرمایش جهانی همچون بالا آمدن سطح آب دریاها، نابودی محصولات کشاورزی، کمبود آب و غذا اضافه کرد.
تحقیق جدید که از سوی آکادمی آلمان به انجام رسیده است نشان می‌دهد که ارتباط آماری معناداری بین شیوع جهانی خشونت و رخدادهای شدید آب‌وهوایی وجود دارد.
طرفداران محیط‌زیست هشدار می‌دهند که اگر دما در طول قرن آینده به بالا رفتن ادامه دهد نواحی وسیعی از سطح زمین غیرقابل سکونت شده و میلیون‌ها نفر از مردم مجبور خواهند بود به مناطق دیگر مهاجرت کنند و همین امر خطر بروز درگیری را افزایش می‌دهد.
دکتر کارل اشلسنر از موسسه تحقیقات اثرات اقلیمی پستدام می‌گوید: خرابی‌های ناشی از وقایع طبیعی و تغییر اقلیم این پتانسیل را دارند که منجر به بروز نفاق و درگیری در جوامعی شوند که از نظر نژادی اختلافاتی در آن‌ها وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: فجایع اقلیمی مستقیما جنگ‌ها و درگیری‌ها را به راه نمی‌اندازند، اما می‌توانند خطر بروز درگیری‌هایی که ریشه در شرایط محیطی دارند را افزایش دهند.
ایده وجود ارتباط بین وقایع طبیعی و درگیری‌ها و جنگ‌ها در جامعه علمی مورد بحث و مجادله است. برخی مطالعات پیشین که به مقایسه جنگ با پارامترهای اقلیمی همچون دما پرداخته‌اند موفق به پیدا کردن رابطه مستقیمی بین این دو نشده‌اند.
در این مطالعه جدید که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده محققان از اطلاعات حاصل از شرکت‌های بین‌المللی بیمه استفاده کرده‌اند . این اطلاعات سپس با اطلاعاتی مربوط به درگیری‌ها ترکیب شده و به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری کمی شرایط کشورهایی که از نظر نژادی چندگانه هستند مورد استفاده قرار  گرفته است.
این مطالعه نشان می‌دهد که در سطح جهان میزان انطباق و همبستگی بروز درگیری‌های نظامی و فاجعه‌های طبیعی هچون خشکسالی و موج گرما برابر با 9 درصد است، اما در کشورهایی که از نظر نژادی به خطوط و مرزهایی تقسیم‌بندی می‌شوند این نرخ تا 23 درصد می‌رسد.
براساس این مقاله بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی در بین نواحی جای می‌گیرند که از نظر قومی و نژادی قابل تقسیم‌بندی هستند و نقاط بحرانی از نظر خطر وقوع جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه محسوب می‌شوند. مدل‌های اقلیمی نیز نشان می‌دهند که انتظار می‌رود این نواحی با افزایش خطر وقوع رخدادهای شدید اقلیمی رو به‌رو باشند.
آنالیز رخدادهای اجتماعی سوریه و سومالی نشان می‌دهد که رخدادهای وابسته به اقلیم می‌توانند در وقوع درگیری‌های نظامی در این دو منطقه تاثیر داشته باشند. به همین ترتیب ادامه خشکسالی در افغانستان نیز می‌تواند به بروز درگیری‌های نظامی بیشتر منجر شود.

یک عضو فراکسیون امید اظهار کرد: از هیچ‌یک از افراد لیست امید برای رأی به ریاست آقای عارف تعهد و امضاء گرفته نشده بود.
به گزارش ایسنا، الیاس حضرتی در نشست بررسی عملکرد فراکسیون‌های سیاسی مجلس که در دفتر مرکزی حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران (هدا) برگزار شد، گفت: بسیاری از افراد در جامعه و حتی فعالان سیاسی در رابطه با عملکرد فراکسیون امید عجولانه قضاوت می‌کنند.
وی ادامه داد: مجلس دهم هشت خرداد آغاز به کار کرد که طبق روند همیشگی هفته‌ای سه جلسه دارد که به دلیل حضور در حوزه‌های انتخابیه و تعطیلات مجلس ما هنوز جمعاً یک ماه هم جلسه نداشته‌ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: مجلس ما حزبی نیست و حزبی تشکیل نشده و شاهد رد صلاحیت‌های گسترده‌ای در زمان ثبت‌نام‌ها بودیم که این ردصلاحیت‌ها به مانند برگ‌هایی بودند که در پاییز می‌ریزند.
حضرتی خاطرنشان کرد: در آن زمان دیدیم که حتی حامیان دولت، مستقلین و برخی اصولگراها هم ردصلاحیت شدند اما با تمام این اوصاف ما اصلاح‌طلبان در انتخابات ماندیم و اولویت اول در تنظیم لیست، اصلاح‌طلبان درجه یک، دو، سه، اعتدالیون، مستقلین و پس از آن اصولگرایان معتدل بودند و خط قرمز و مرز ما، اصولگرایان تندرو تحت عنوان جبهه‌ی پایداری بود. بنابراین فضای انتخابات ما چنین فضایی بود.
این عضو فراکسیون امید همچنین اظهار کرد: ما از هیچ‌یک از افرادی که در لیست قرار گرفته‌اند تعهد نگرفتیم که در انتخابات ریاست مجلس به فلان‌کس رأی دهند و یا مرامنامه‌ای امضاء نکردند چون طبیعتاً بسیاری از افراد را از نزدیک نمی‌شناختیم بنابراین اکنون در مجلس نیز نباید انتظار کار حزبی داشت.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تأکید کرد: اگر ملاک ارزیابی مجلس دهم را آهنگ انتخابات قرار دهیم، چه کسی می‌تواند بگوید ما در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شکست خوردیم؟ چرا که 250 نفر از نمایندگان زیر چتر و حمایت ما بودند و ما فقط نمی‌خواستیم جبهه پایداری‌ها در مجلس باشند.
حضرتی ادامه داد: برخی از 167 نفری که مستقیماً در لیست امید حضور داشتند گفتند که ما نمی‌خواهیم به ریاست آقای عارف رأی دهیم اما در بسیاری از موارد شما را قبول داریم اما به ریاست آقای لاریجانی رأی می‌دهیم که آقای لاریجانی هم در لیست امید بود. پس به نوعی ما شکست نخورده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بر اساس نگاه انتخاباتی و رأی مردم نگاه کنیم، می‌بینیم که با یک لابی مختصر توانستیم آقای وکیلی را به جای حساسی همچون هیأت نظارت بر مطبوعات بفرستیم که این نشان‌دهنده‌ی قدرت لیست امید در مجلس دهم است.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در عین حال من برای نایب‌رئیسی به نفع دو فردی که به نظرم شجاع‌تر از من بودند کنار رفتم تا این باب در عرصه سیاست باز شود که دیدیم با این کار هر دوی آقایان پزشکیان و مطهری نائب‌رئیس شدند. در انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون امید نیز من و آقای تاجگردون کناره گرفتیم تا شاهد حضور چشمگیر زنان، قومیت‌های دیگر و اقلیت‌های مذهبی باشیم پس نباید در قضاوت عجولانه عمل کرد و شمشیر را از رو بست. ما ایده‌ها و برنامه‌های زیادی داریم اما باید فرصت کافی داد و بعد ارزیابی کرد.
حضرتی همچنین در ادامه این نشست که برخی انتقادات توسط حاضرین به فراکسیون امید مطرح شد، گفت: باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم نه اینکه بر سرشان بزنیم و از آن‌ها عبور کنیم. در دوره‌ای از عنصر گرانبهایی همچون خاتمی با همین روش عبور کردیم و به کسی مثل احمدی‌نژاد رسیدیم پس نباید بر سر داشته‌های خود بزنیم.
وی افزود: ما هم اسم فراکسیون را اصلاح‌طلب نگذاشتیم تا انشقاق ایجاد نشود در حالی که بسیار تلاش می‌شود این فراکسیون به این فکر به کار خود ادامه ندهد.
حضرتی با تأکید بر اینکه ما بازتاب یک حزب نیستیم و از احزاب مختلفی تشکیل شده‌ایم، در رابطه با تعداد حضور افراد حاضر در جلسات فراکسیون امید تصریح کرد: اگر افراد کمتری در جلسات فراکسیون شرکت می‌کنند به این دلیل است که همه افراد همیشه در جلسات حضور ندارند چون جلسات فراکسیون مانند کمیسیون‌ها ساختار اداری نداشته و آیین‌نامه در رابطه با آن وجود ندارد و به نوعی خودجوش است. بنابراین همه اعضا همیشه در جلسات حاضر نیستند پس نباید قضاوت ناصحیحی داشت.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: از این مجلس کارهای خوبی بیرون خواهد آمد. فقط باید فرصت داد.
این عضو فراکسیون امید همچنین درباره رویکرد این فراکسیون به دولت گفت: سیاست فراکسیون امید حمایت از دولت است و کاندیدای ما اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات آینده فقط و فقط آقای روحانی است. در عین حال عملکرد آقای روحانی در بخش‌های مختلفی قابل دفاع بوده و در بعضی موارد همچون بخش رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز قابل انتقاد است.
حضرتی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد بعضی از اعضای فراکسیون در مقابل دولت، اظهار کرد: حرفی که آقای وکیلی درباره استیضاح وزیر کار زدند فقط در حد حرف است و اگر هم امضایی جمع شده آن را به کسی نشان نداده‌اند. به هر حال نمایندگان می‌توانند فردی هم عمل کنند و هر رأی و نظر آن‌ها فراکسیونی نیست بلکه در موضوعات اساسی و استراتژیک نظرات یکسان فراکسیونی داده می‌شود. در عین حال ما هر لایحه‌ای که دولت بدهد را برای حمایت از دولت تأیید نمی‌کنیم بلکه کارهای کارشناسی روی آن انجام می‌گیرد.