احتمال کولاک در گردنه های آذربایجان شرقی

احتمال کولاک در گردنه های آذربایجان شرقی 4  آبان - 95
 سرنشینان  خودرو های زیادی  باید گرفتار کولاک جاده ای شوند وخبری هم ازا مداد وخدمات رسانی در کار نباشد .
تبریز- ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از کاهش دمای هوای استان از فردا (سه شنبه) خبرداد و گفت: احتمال بارش برف در نواحی سردسیر و کولاک در گردنه های برفگیر شرق استان وجود دارد.

محمد اشجعی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: نقشه های پیش یابی هواشناسی، نفوذ تدریجی و فعالیت سامانه به نسبت قوی و فعال را از اواخر امروز (دوشنبه سوم مهر) نشان می دهد که موجب ابرناکی، وزش باد، بارش باران و برف، مه و کاهش محسوس دما خواهد شد.
وی اظهارکرد: فعالیت اصلی سامانه بارشی روزهای سه شنبه و چهارشنبه بوده و با توجه به شدت بارش، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن دور از انتظار نیست.
اشجعی با اشاره به اینکه در 24 ساعت گذشته دمای هوا در شهرستان سراب به 2 درجه سانتی گراد زیر صفر رسید، گفت: بیشترین بارش از کلیبر به میزان 4/. (4 دهم) میلی متر گزارش شد.
وی کمینه و بیشینه دما را در 24 ساعت گذشته 3 و 18 درجه سانتی گراد بالای صفر اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر دمای هوای این شهر 14 درجه بالای صفر است که نسبت به مدت مشابه روز گذشته یک درجه افزایش یافته است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزء مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار دهنده: محمد رستگار