گزیده ها 19 اسفند -95

گزیده ها 19 اسفند -95
انهدام باند جعل اسناد و برداشت‌هاى اینترنتى غیر مجاز از حساب شهروندان 
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: متهمان برداشت 420 میلیونی با شگرد حساب‌های متمرکز اینترنتی یک موسسه مالی و اعتباری به دام پلیس فتا افتادند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ "جواد جهانشیری" رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی اظهار داشت: متهم سابقه‌دار که پس از آزادی از زندان با اغفال دوستان قدیمی خود یک باند سرقت سایبری تشکیل داده بود با اولین برداشت به دام پلیس فتا افتاد.
وی در تشریح این پرونده افزود: سارق سابقه‌دار با اغفال آبدارچی و متصدی یکی از شعب موسسه مالی و اعتباری که از دوستان سابق وی بودند به همراه همدست دیگرش قصد داشت با شگرد حساب‌های اینترنتی متمرکز و سو استفاده از ضعف سیستم بانکداری این موسسه مالی اعتباری که سقفی برای برداشت‌های اینترنتی نداشت و سقف انتقال آن نامحدود بود، برداشت‌های غیرمجاز با ارقام نجومی را رقم بزنند.
سرهنگ جهانشیری با بیان اینکه اولین برنامه از طرح سرقت اینترنتی این باند شناسایی مشتریان با حساب‌های متنوع و ارقام بالا در موسسه بود، گفت: بعد از شناسایی این مشتریان و با کمک متصدی و آبدارچی اغفال شده، هدف بعدی متهمان، دسترسی یافتن به کپی مدارک مشتریان بود. در گام بعدی نیز همدست دیگر این باند با مراجعه به یک شعبه دیگر از این موسسه و اقدام به افتتاح حساب با مدارک سرقت شده خواستار کارت الکترونیک بانکی و خدمات بانکداری اینترنتی می‌شدند.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ادامه داد: بعد از این مرحله و فعال‌سازی خدمات اینترنتی و متمرکز شدن حساب‌های بانکی این افراد اقدام به خریدهای اینترنتی و برداشت وجه از حساب مشتری می‌کردند.
وی با بیان اینکه در اولین گام بعد از شناسایی یک مشتری با سپرده 420 میلیون تومانی این برنامه سرقت اجرایی شد، گفت: با توجه به پیچیدگی ابعاد مساله تیمی از کارشناسان زبده علمی و عملیاتی پلیس فتا مسئول رسیدگی به موضوع شدند و در پی اقدامات صورت گرفته چهار متهم را در این رابطه شناسایی و با تکنیک‌های ویژه پلیسی متهمان را دستگیر و به مکان پلیس فتا منتقل نمودند.
سرهنگ جهانشیری با اشاره به اینکه سقف برداشت این موسسه مالی و اعتباری آزاد بود، افزود: موسسات مالی و اعتباری و حتی بانک‌های دولتی و خصوصی باید برای برداشت‌های اینترنتی خود سقف مجاز بانک مرکزی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: همچنین در خصوص به کارگیری نیروی انسانی باید دقت بیشتری صورت گیرد تا علاوه بر به کارگیری نیروهای متخصص، افراد صادق و درستکاری باشند که به راحتی فریب نخورند.
 
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی تاکید کرد: موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها باید برای افتتاح حساب حتما اصل مدارک شناسایی متقاضیان را بخواهند و بعد از تطابق و اصل بودن آن و احراز هویت واقعی مشتری برای وی اقدام به افتتاح حساب کنند، به خصوص افرادی که‌داری حساب‌های دیگر در بانک یا موسسه هستند.
سرهنگ جهانشیری همچنین در توصیه به شهروندان گفت: حفظ و نگهداری از مدارک شناسایی جزء موارد الزام آور توسط شهروندان است که باید به خوبی از اصل و کپی مدارک خود مراقبت کنند.
وی به شهروندان توصیه کرد: از اتصال حساب با وجوه زیاد به حساب متمرکز اینترنت بانک و موبایل بانک خودداری کنند. همچنین محدودیت برداشت اینترنتی از حساب را نیز از بانک‌ها بخواهند که اعمال کند. ضمن آن که پیامک بانکی خود را فعال کنند تا از هرگونه برداشت سریعا مطلع شوند.
سعيد جليلي: طبق برجام قطعنامه هاي قبلي عليه ايران لغو نشده است
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: طبق برجام قطعنامه هاي قبلي عليه ايران لغو نشده است.
    
سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي عصر دوشنبه در همايش «بازيکنان نظام در شمال تهران؛ ذخيره هاي نظام در جنوب کرمان» در دانشگاه شهيد باهنر کرمان گفت: چگونه مسئولي که در تمام سال هاي بعد انقلاب مسئوليت داشته امروز فقط 150 شرکت براي خود و خانواده اش دارد؟
    
جليلي تاکيد کرد: اگر امام خميني (ره) در سال هاي پاياني حياتشان بارها نسبت به اسلام آمريکايي در برابر اسلام ناب هشدار مي دادند براي اين بود که نکند از دل امت موسي، «قارون» پيدا شود و مسير را منحرف کند.
    
مسئول سابق تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان افزود: اخيرا مي گويند برجام اگر هيچ فايده اي نداشت حداقل توانست قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت سازمان ملل را لغو کند! اما من از شما خواهش مي کنم تا براي بررسي اين ادعا، بند 37 برجام يا همان مکانيزم ماشه را بخوانيد؛ در آنجا صراحتا بيان شده که اگر طرف مقابل به وعده اش عمل نکند و ايران بخواهد نسبت به خلف وعده طرف مقابل شکايت کند «متعاقب آن شوراي امنيت سازمان ملل مي بايست منطبق با رويه هاي خود در خصوص قطعنامه اي براي تداوم لغو تحريم ها راي گيري کند.» يعني اگر شکايت کرديد که تعهدات مان را انجام داديم ولي طرف مقابل تعهداتش را انجام نمي دهد بايد شوراي امنيت يک قطعنامه تصويب کند که قطعنامه هاي قبلي عليه ايران اعمال شود يا خير؟ يعني اگر شکايت کنيم قطعنامه ها عليه خودمان فعال مي شود.
    
جليلي ادامه داد: براي همين بود که در دوره قبل ما چنين توافقي را امضا نکرديم.
    
وي خاطرنشان کرد: امروز امنيت ما در منطقه به خاطر فلان لبخند ديپلماتيک نيست و اگر امروز آنها براي شرکت آمريکا در نشست آستانه واسطه مي فرستند به خاطر عواملي است که اقتدار ما را در منطقه موجب شده است.
    
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال ديگري درباره تعامل با جهان نيز گفت: چه کسي با تعامل با جهان مخالف است؟ اگر تعامل با دنيا به معناي شناخت فرصت ها در کشورهاي مختلف باشد، بايد امروز مسئولان پاسخ دهند چرا عراق در اوج بهترين روابطش با ايران و تيرگي روابطش با ترکيه، واردات بيشتري از ترکيه داشته است؟
    
به گزارش فارس، جليلي در پايان تاکيد کرد: امروز مي گويند بايد براي سلامت مردم هم با دنيا تعامل کنيم اما نه تعاملي که موجب قطع توليد سوخت 20 درصد تامين داروي بيماران ما مي شد.
خبر ويژه 
عبدي: تواب شدن اصلاح طلبان بهتر از زندگي در تناقض بي پايان است
عباس عبدي مي گويد عوارض تواب شدن اصلاح طلبان از زندگي در تناقض بي پايان بهتر است.
    
وي پيش از اين يادداشتي در نشريه کارگزاراني صدا نوشت مبني بر اينکه به جاي پيش کشيدن مباحثي مانند آشتي ملي، بايد تکليف خود را با نظام معلوم کنند که اصلاح طلب هستند يا مبارزه جو با نظام؟! 
    
اين نوشته با دلخوري و اعتراض برخي مدعيان اصلاح طلبي مواجه شد. وي در واکنشي مجدد دست به قلم شد و در نشريه صدا نوشت: اين روزها مسئله تواب سازي مطرح شده و برخي از دوستان هرگونه بازنگري انتقادي را معادل نوعي تواب سازي تلقي کرده و از پيش محکوم و رد کرده اند. متاسفانه وقتي که گفت وگوي دقيقي صورت نگيرد و ابعاد اصلاحات روشن نشود، با همين شلختگي هاي گفتاري مواجه مي شويم. هنگامي که نگاه ما به جاي اصلاح طلبي، مبارزه جويي باشد و اعتبار هر اقدامي را ابتدا در آيينه حکومت مي بينيم و تفسير مي کنيم و دوگانه اين طرف و آن طرف را بر همه چيز غلبه دهيم، انتظار وضعي بهتر از اين نخواهيم داشت. واقعيت ماجرا چيست؟
    
وي ادامه مي دهد: مسئله اين است که يک اتفاقي در سال 1388 رخ داده؛ از آنجا که آن اتفاق عوارض خاص خود را داشته است و امروز ما با اين عوارض دست به گريبان هستيم، به ناچار بايد آن اتفاقات را بازنگري کرد. اگر همچنان بر مدار دفاع از آن سياست ها هستند، به طور طبيعي بايد با عوارض آن نيز کنار بيايند ولي اگر اين عوارض را نمي پذيرند و خواهان اصلاح آنها هستند، بايد نسبت به گذشته تغيير نگاه دهند.
    
عبدي معتقد است: اعتقاد داشتن به اصلاحات و سياست درست، فرد را در موقعيتي قرار مي دهد که ترسي از اقرار به اشتباه ندارد و هيچ گاه آن را با برچسب تواب سازي رد نمي کند. اين نوعي فرار به جلوست. به طور قطع در ميان دو نگاه اذعان به خطا؛ و يا اصرار به گذشته به دليل ترس از تواب خطاب شدن، نگاه دومي ترجيح دارد. همچنان که همه ما توابان سازمان مجاهدين خلق را به افراد سر موضع آنان ترجيح مي دهيم.
    
وي تاکيد کرد: مسئله تواب سازي در ميان نيست. مسئله يک نگاه انتقادي به گذشته براي بيرون آمدن از تناقضات سياسي واقعاً موجود است. هر کسي که از سياست هاي گذشته و مشخصاً آنچه که در سال هاي 1387 و 1388 و 1389 انجام داده دفاع مي کند، انسان محترمي است، به شرطي که به تبعات آن نيز ملتزم باشد و اهداف و رفتارهاي امروز او نيز با آن سياست ها تطابق داشته باشد، انتظاراتش با آن سياست هماهنگ باشد. ولي اگر شرايط موجود را دوست ندارد و يا نمي خواهد، پس بايد در آن سياست ها بازنگري انتقادي کند و اسم اين کار را نيز تواب سازي نگذارد، هر چند اگر هم گذاشت، عوارض تواب شدن از زندگي در اين تناقض بي پايان بهتر است.
    
وي پيش از اين تصريح کرده بود: تا هنگامي که بخش هايي از اصلاح طلبان مبارزه جويي مي کنند، نيازي به ارتباط و بازتعريف آن ندارند. ولي در اين صورت به طور آشکار بايد متوجه شوند که اصلاح طلبي آنان مصداق راه رفتن روي يک پا خواهد شد. در اين صورت با دو گام برداشتن، هم عقب مي افتند و هم خسته مي شوند و به سرعت تعادل رفتاري خود را از دست مي دهند. تا حالاهم توهم تکيه به عصايي به نام آقاي هاشمي داشتند، بنابراين امروز که اين توهم زايل شده است، بايد تصميم بگيرند.
خبر ويژه 
زنگ انشا تمام شده اما چه چاره... باز هم وعده بده!
يک روزنامه زنجيره اي با وجود اظهار نگراني از اينکه روحاني ديگر نمي تواند در زنگ حساب انشاء بخواند، از وي خواست ادبيات خود را تندتر کند!
    
اين روزنامه در سرمقاله خود اذعان کرد «روحاني در زنگ انشا نيست و زنگ حساب آغاز شده است. ملزومات فضاي جديد روشن است. يعني ديگر رئيس جمهور نمي تواند بگويد چه تحويل گرفته بلکه بايد بگويد چه کرده و چه گلي بر سر مملکت زده است».
    
اين روزنامه در عين حال در گزارشي با انتخاباتي خواندن سخنراني هاي اخير روحاني نوشت: روحاني نيک واقف است که وقت کرشمه ها به سرآمده و بايد وارد عمل شود. عزم جدي حسن روحاني در انتخابات 96 را مي توان در دو سخنراني اخير او واکاوي کرد. سخنراني هايي که يکي در همايش سراسري مجريان برگزاري انتخابات 96 بيان شد و ديگري در مرکز همايش هاي رازي تهران. صحبت هاي حسن روحاني در اين دو روز و جهت حرف هايش اندکي با ساير سخنراني هاي او متفاوت است.
    
روحاني همواره بيشتر حرف هايش را به برجام خلاصه مي کرد. دستاوردهاي آن در سخنراني ها و نشست هاي خبري او گل سرسبد کلام رئيس جمهور بود. ولي حالادر عوض برجام و اينکه دائم بگويد توافق ما برد برد بوده است و... از کليد واژه هايي خاص استفاده مي کند؛ کليد واژه هايي که نشان دهنده هدفمندتر شدن صحبت هاي روحاني در نزديکي به ايام انتخابات است.
    
اين روزنامه مي افزايد: روحاني مي داند که مسئله خوزستان به ضررش تمام شده و رقباي او در اين بزنگاه حتي، گرد و غبار را همچون پتکي بر سر او مي کوبند. روحاني آگاه است که مسئله خوزستان عليه او در انتخابات 96 به کار مي رود و از همين رو، بخشي از صحبت ها و اظهارنظرهاي اخيرش را نيز مشخصا بر حوزه خوزستان اختصاص داده؛ دو روز پيش گفت: «وقتي ما به طبيعت ظلم مي کنيم، زمين را آلوده کرده، حق آبه تالاب ها را نمي دهيم و از سوي ديگر همسايگان ما هم در اين مسير با ما همکاري نمي کنند، نتيجه اش قهر طبيعت است. ظلم ما باعث قهر طبيعت شده است و آنچه که در اهواز مي بينيد رخ مي دهد
    
حسن روحاني مي داند که اين روزها ديگر وقت شعار دادن و انشا نوشتن نيست و زمان زنگ حساب رسيده و بايد تا مي تواند از آنچه که در اين چهار سال بدان عمل کرده بگويد و ملت را قانع کند که او رئيس جمهور حرف نيست... براي همين هم با بيان جملاتي چون «دولت به قول هايي که به مردم داده، عمل کرده است» به دنبال نمايش دستاوردهاي عملي دولت است.
    
آفتاب يزد همچنين از قول علي صوفي نوشت: «روحاني در سال جاري دو بار در تلويزيون و يک بار در نشست خبري حضور داشت و در هيچ يک نتوانست رضايت مخاطبين را به خود جلب کند، همين ادبيات منفعلانه او باعث ايجاد انتقاداتي هم شد. دو سخنراني اخير حسن روحاني مي تواند به معناي ورود زودهنگام او به عرصه رقابت هاي انتخاباتي 96 باشد
    
صوفي گفت: «آقاي روحاني در يک پارادوکس قرار گرفته؛ از يک طرف او بايد برخي مسائل را در اين روزها در سخنانش مطرح کند اما از سويي ديگر او نگران است که با گفتن برخي مطالب ردصلاحيت شود!! وي بايد بين اين نگراني و بيان حقيقت يک گزينه را انتخاب کند
    
وي با هل دادن روحاني به سمت راديکاليسم که مطالبه اصلي افراطيون ورشکسته در فتنه 88 است، افزود: «روحاني اگر رد صلاحيت شود بهتر از اين است که دچار خودسانسوري در دو ماه باقيمانده تا انتخابات شود، دراين روزها، ادبيات روحاني بايد به سمت تغييرات و افشا حرکت کند، کسي که جرات حرف زدن نداشته باشد قطعا مرد عمل هم نخواهد بود. روحاني بايد تصميم خود را بگيرد، عزمش را جزم کند و بالاخره، يا رومي رومي يا زنگي زنگي باشد
    
اين عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت درباره اينکه در دو تا سه ماه باقي مانده آيا روحاني مي تواند از لحاظ عملياتي کاري انجام دهد، خواستار وعده دادن هاي جديد شد و گفت: «خيلي دير شده است. طبيعي است که در دو ماه مانده به انتخابات، دولت از لحاظ عملياتي کاري نمي تواند انجام دهد، مگر آنکه طرح عملياتي جذابي براي دولت آينده خودش ارائه دهد، مثلادر اين هفته ها بايد صحبت از تغييرات در کابينه کرده و از اين بگويد که براي از پيش برداشتن موانع چه طرحي مي خواهد ارائه دهد و برنامه عملياتي اش نيز آماده باشد