«جمنا» جمع می‌کند یا تفریق؟!

کارشناسان در گفت وگو با فرارو بررسی کردند
جبهه راه اندازی شده یکشبه مدعی جبهه مردمی فراجناحی اصول گرا به جای زیرابروبرداشتن چشم کور کرد .چون به جای به ثمررسانیدن نامزدواحدباندهای اصول گرا مقابل نامزدی روحانی دار شقه شقه می شود.چون باند احمدی نژاد که اصلاً به این جبهه نه پیوست . مصطفی میرسلیم نامزد انتخاباتی باندمافیایی مؤتلفه هم حاضر به عقب نشینی نشده است .باندحامی مصباح یزدی با نامزدی سعید جلیلی هم که سازخودش را می زند .همچنین پاسدار علی لاری جانی هم از حضور دراین جبهه امتناع کرد .چون می داند نامزد معرفی شده از سوی  این جبهه شانس پیروزی ندارد.
«جمنا» جمع می‌کند یا تفریق؟!
فرارو- با نزدیک شدن به ایام انتخابات، اصولگرایان تصمیم گرفتند تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را به  نوعی تغییر دهند تا بتوانند وحدت از دست رفته خود را به دست آورد. همین مسئله موجب شد «جمنا» یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب تشکیل شود.

به گزارش فرارو اصولگرایان که این سال‌ها بر این باورند که دلیل شکست در انتخابات 92 و 94 صرفا عدم اتحاد آنها بوده است در سال جاری تلاش کردند مدل دوره های قبل که تعدادی از ریش سفیدان و چهره های برجسته آنها برای ایجاد اتحاد تلاش می کردند و کاندیداهای انتخاباتی را سرو سامان می‌دادند، جبهه‌ای تشکیل دهند که بیش از 3هزار نفر از اقشار مختلف در آن حضور داشته باشند و در روند انتخاب  کاندیداهای ریاست جمهوری، تاثیرگذار باشند در همین راستا نز اولین مجمع عمومی خود را برگزار کردند و 21 نفر به عنوان کاندیاهای اولیه معرفی کردند. البته بنا بر گفته آنها این لیست قرار است تا زمان انتخابات کوچک و کوچک تر شود و در نهایت یک یا دو نفر به عنوان کاندیدای نهایی در رقابت های انتخاباتی حضور داشته باشند.

اما در این میان نکته قابل توجه لیست 21 نفره ای است که این جیهه پنجشنبه گذشته اعلام کرد. لیستی متشکل از چهره هایی که برخی از آنها حضور در انتخابات را تکذیب کردند، برخی سابقه رد صلاحیت دارند، بعضی ها حتی در حوزه انتخابایه خودشان در انتخابات مجلس دهم هم نتوانستند رای لازم برای ورود به مجلس را به دست بیاورند. اما آیا این اقدام و لیست مورد نظر می تواند برای اصولگرایان پیروزی به همراه داشته باشد و این زنجیر شکست را پاره کند؟

مشکل اصولگرایان عدم مقبولیت است نه با تشکیل جبهه حل نمی شود


در همین خصوص صادق زیبا کلام تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت وگو با فرارو مطرح کرد: واقعیت این است که با تغییر نام و تشکیل جبهه هیچ مسئله ای تغییر نمی کند و مشکلات جریان اصولگرایی همچنان پابرجا خواهد ماند.

وی افزود: مشکلات اصولگرایان نه تنها محدود نیست بلکه کوچک هم نیست.  آنها از یک سو با جریان احمدی نژادی‌ها مشکلات جدی دارند و از سوی دیگر طیف تندرو این جریان نیز با میانه‌روها و سنتی‌ها کنار نمی آیند. علاوه بر این مشکل بزرگتری که جریان اصولگرایی با آن دست و پنجه نرم می کند این است که سال‌هاست که دیگر حمایت و محبوبیت عمومی را با خود همراه ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به زبان ساده تر اصولگرایان با یک بحران عمیق فقدان محبوبیت و مقبولیت از سوی مردم، بالاخص اقشار تحصیلکرده و همین‌طور نسل‌های اول و دوم بعد از انقلاب، یعنی دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها روبه رو هستند. آنها با عدم محبوبیت و مقبولیت در میان این اقشار مواجهند. انتخابات مجلس دهم نشان داد هر کجا که اصلاح‌طلبان بتوانند یک شانس حداقلی برای رقابت داشته باشند هیچ امید و شانسی برای اصولگرایان باقی نمی‌ماند. به‌نظر من انتخابات مجلس دهم عمق عدم محبوبیت و مقبولیت اصولگرایان در میان اقشار مختلف را نشان داد اما هنوز هم اصولگرایان این را نمی‌پذیرند و همچنان امیدوار هستند با نامزدهای مختلفی که معرفی می‌کنند در انتخابات حضور داشته باشند. معتقدم پس از اینکه آمدن آقای احمدی نژاد در انتخابات منتفی شد، اصولگرایان بسیار آشفته‌تر از دوره‌های قبل شده‌اند.

زیبا کلام در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: از مشکلات این جبهه می‌توان به چند مورد اشاره کرد. اول آنها حمایت طیف نزدیک به علی لاریجانی و محمدرضا باهنر را ندارند. دوم در میان اصولگرایان یک بخشی هم هستند که طرفدار طیف نزدیک به احمدی نژاد هستند و همین مسئله موجب می شود که با جمنا به توافق نرسند.

این فعال اصلاح طلب  ادامه داد: بعد از انتخابات اسفند ۹۴ همه امید و شانس اصولگرایان متوجه احمدی نژاد بود. همان‌طور که می‌دانید پس از آنکه آمدن او به‌واسطه نهی‌ای که صورت گرفت، منتفی شد، این جریان سیاسی تبدیل به یک کشتی به گل نشسته یا یک اتومبیل پنچر شده شدند. تاکتیک دیگری را هم که جریان اصولگرا به سمت آن رفته، حمله بی‌امان و همه جانبه به دولت آقای روحانی است. این روزها می‌بینیم که جریان اصولگرا با حمله به روحانی، هر اقدام رئیس‌جمهور را مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌دهد. در چنین شرایطی باید اذعان داشت که بعد از شکست سنگین آنها در انتخابات اسفندماه سال ۹۴، تاکتیکی که اصولگرایان به سمت آن رفتند، این است که سعی کنند دولت آقای روحانی را تخریب کنند و با این کار، پایگاه رای روحانی را نشانه بروند و مردم را از دولت فعلی مایوس کنند، به همین دلیل است که اگر دقت کنید مشاهده خواهید کرد اصولگرایان مدتهاست که حملات سنگینی را متوجه دولت آقای روحانی کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی  همچنین به حضور سعید جلیلی در لیست «جمنا» اشراره کرد و گفت: سعید جلیلی مخرج مشترک بخشی از طرفداران محمود احمدی نژاد و برخی تندروهای اصولگرا است. او تنها کاندیدای جریان اصولگرا است که بخشی از حامیان رئیس دولت های نهم و دهم نیز حاضر هستند از او حمایت کنند. البته تاکید می کنم که فقط بخشی از حامیان احمدی نژاد حاضر هستند به جلیلی رای بدهند. بنابراین جلیلی برای «جمنا» مهم است. به همین دلیل است که با وجود اینکه پیش از همایش اصولگرایان اعلام کرده بودند او با شروط موافقت نکرده و بعد از جلسه نام جلیلی را در لیست قرار داده بودند. او همچنان هم با جبهه مردمی نیروهای انقلاب به توافق نرسیده است اما با این‌حال به دلیل نیاز اصولگرایان، نامش در لیست قرار گرفته است.

وی در پایان تاکید کرد: هدف اصلی اصولگرایان از معرفی چنین کاندیداهایی، صرفا تبلیغات است. آنها محکوم به شکست هستند. زیرا همچنان سوالات مهم را که در اینجا مطرح است را از خود نمی پرسند. اینکه چرا در سال 92 و 94  شکست خوردیم؟ چرا نسل جوان و تحصیل کرده و... تا این حد از آنها فاصله گرفته اند؟

جدایی جبهه پایدار از اصولگرایان مفید است


همچنین ناصر ایمانی فعال اصولگرا در گفت وگو با فرارو با بیان اینکه لیست 21 نفره جبهه مردمی  نیروهای انقلاب صرفا یک لیست ابتدایی است و مهم خروجی آن است، گفت:  این لیست فعلا شکل خام دارد و برای ارزیابی باید صبر کنیم و ببینیم خروجی آن چه کسانی هستند. افرادی که در این لیست حضور دارند از طیف های مختلف هستند ولی لزوما به این معنی نیست که نام آنها به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شود. اصلا شاید کاندیدای نهایی از این لیست انتخاب نشود.

وی در خصوص اینکه آیا افراد حاضر در لیست مقبولیت عمومی دارند یا خیر گفت: چرا مورد قبول مردم قرار نگیرند؟ مگر مردم آقای روحانی را قبول نکردند؟ پس افراد این لیست را هم قبول می کنند.

ایمانی ادامه داد: من نفس این کار را که یک تعداد زیادی از افراد برای یک جریان سیاسی( چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب)بیایند و یک انتخابات شورای مرکزی برگزار کنند و رای بدهند، بسیار قبول دارم. زیرا تا امروز روال کار به این شکل بود که شخصیت های برجسته جریان های سیاسی  یا احزاب در تهران می نشستند و برای انتخابات تصمیم گیری می کردند. بنابراین تشکیل جبهه مردمی را بسیار مفید و مناسب می دانم و معتقدم یک گام بزرگ در توسعه سیاسی برداشته شده است. گامی که اصلاح طلبان نتوانستند انجامش دهند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد: اما اینکه نتیجه چنین اقدامی تا چه حد مثبت و مفید است باید صبر کرد. البته به نظر من نباید در بند نتایج باشیم. باید توجه و تمرکزمان معطوف به این باشد که اقداماتی انجام دهیم که موجب توسعه و بالندگی سیاسی در کشور شویم. البته من نمی خواهم بگویم که این کار بدون نقص و مشکل انجام شده است. چون به هرحال قد‌م‌های اول کم و کاست‌هایی دارد که آرام آرام رفع می شود. اما به نظرم باید نفس این کار را تقدیر کنیم. در همین قدر.

ایمانی درباره رویکرد جبهه پایداری در قبال جبهه مردمی گفت: این احتمال وجود دارد که جبهه پایداری با جبهه مردمی اختلافاتی داشته باشد که در نتیجه آن نتواند به این حرکت جریان اصولگرایی بپیوندند و یک کاندیدای دیگر معرفی کنند. من این را هم مفید می‌دانم که جبهه پایداری جدا از اصولگرایان وارد انتخابات شود. اصلا به طور کلی هرچقدر این بحث سهم خواهی احزاب و تشکل‌ها از جریان‌های سیاسی کاهش پیدا کند به نفع سیاست کشور است و باعث پالایش انتخاب می شود.

وی در پایان تاکید کرد: اینکه انتظار داشته باشیم یک وحدت فراگیر شکل بگیرد، بعید است و انتظار صحیحی نیست. تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم به دنبال این نیست که همه احزاب و طیف های مختلف را دور هم جمع کند به هرحال در این میان برخی طیف ها و احزاب ممکن است اختلاف نظر با «جمنا» داشته باشند. این اصلا مسئله بعید یا عجیبی نیست.

معیار لیست 21 نفره مقبولیت و محبوبیت نبود


موسی الرضا ثروتی نماینده سابق مجلس  یکی از افراد حاضر در مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب بود. او در گفت و گو با فرارو در خصوص اینکه سعید جلیلی و برخی کاندیداها که  نامشان در لیست جمنا بود در این نشست حضور نداشتند گفت:  بسیاری از کاندیداها در این همایش حضور نداشتند و تنها 5 یا 6 نفر از کسانی که نامشان در لیست بود در این همایش حضور داشتند و نبود آقای جلیلی دلیل خاصی نداشت. اتفاقا من هفته گذشته با ایشان دیدار و گفت‌وگو داشتم و مسئله اختلافاتشان با جبهه مردمی نیروهای انقلاب را مطرح کردم و آقای جلیلی با قطعیت این موضوع را رد کردند اما گفتند حرف‌هایی دارند که انتظار دارند جبهه مردمی آنها را گوش کنند.

وی افزود: جبهه پایداری اختلاف خاصی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب ندارد. قاعدتا ما هم از حضورشان در لیست استقبال می کنیم. اگر هم آقای محصولی گفته اند که هیچ کاندیدایی برای انتخابات به جبهه مردمی معرفی نکرده‌اند، به معنی وجود اختلاف نیست و هر موقع معرفی کنند ما استقبال می کنیم.

ثروتی درباره اینکه اقدام اخیر اصولگرایان تا حدود زیادی شبیه به استراتژی های آنها در دوره انتخابات قبل دارد گفت: اقداماتی که در دوره های قبل صورت می گرفت از سوی سه یا چهار نفر بود اما آنچه که در این دوره در حال رخ دادن است، یک حرکت چندهزار نفره است.  تا به این جای کار هم تقریبا تمامی احزاب اصولگرا حمایت خود را از «جمنا» اعلام کرده‌اند. این جبهه تا امروز مورد تائید احزاب بزرگ مهمی نظیر موتلفه، جامعه مهندسی و همچنین جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قرارگرفته است.

این نماینده سابق مجلس در خصوص اینکه احتمال رد صلاحیت برخی چهره های حاضر در لیست بسیار زیاد است تاکید کرد: تائید صلاحیت برعهده شورای نگهبان است و طبق فرمایشات اخیر رهبری هم قرار است مصادیق مشخص «رجل سیاسی» را اعلام کنند. البته تا امروز این کار انجام نشده ولی قطعا پیش از انتخابات شورای نگهبان تکلیف رجل سیاسی را روشن خواهد کرد.

وی دلیل حضور برخی چهره ها را در لیست 21 نفره صرفا جلب نظر احزاب و تشکل ها عنوان کرد و گفت: باید در نظر داشته باشید که جبهه مردمی نیروهای انقلاب تلاش کرده است که از تمام دیدگاه‌ها در لیست انتخاباتی حضور داشته باشد و معیار و ملاک مقبولیت و محبوبیت نبود. ما فقط به دنبال این بودیم که از تمامی جریان‌ها در این لیست حضور داشته باشند و در نهایت یک نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب می شود.


ثروتی در پاسخ به این سوال که در دوره های قبل هم مشابه این تصمیمات صورت گرفته ولی درپایان برخی کاندیداها حاضر به انصراف نشده اند، چه اعتباری است که این دوره بر قول خود پایبند بمانند، گفت: به هرحال آدمیزاد است و ممکن است جایی تصمیماتی بگیرید و به عنوان مثال در این انتخابات هم بر وعده های خود عمل نکند. این را باید صبر کرد و دید. اما به طور کلی ما اینجا اساسنامه داریم و نماینده ها قسم یاد کرده اند و ما هم امیدواریم پای این تعهدات خود بایستند.