خلع ید و رفع تجاوز به 214.7 هزار هکتار اراضی ملی در دولت یازدهم

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد

خلع ید و رفع تجاوز به 214.7 هزار هکتار اراضی ملی در دولت یازدهم  10 اسفند - 95

چه میزان از اراضی ملی  هنوز خلع ید نشده است؟ به ویژه ارگان های زیر کنترل خامنه ای شامل بنیاد مستضعفان و پاسداران وبسیج  چقدر اراضی ملی را مصادره کرده و در اختیار خود دارند؟

تهران- ایرنا- رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مهمترین اقدام های چهار سال گذشته را در بخش های حفاظتی، فرهنگسازی و مشارکت مردمی، حقوقی و مقابله با تخلف، اجرای طرح های مدیریت منابع طبیعی و اقدام های قانونی و ساختاری تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «خداکرم جلالی» درباره فعالیت های این سازمان در چهار سال گذشته گفت: این سازمان در بخش «حقوقی و مقابله با تخلف» در چهار سال گذشته به اجرای احکام قضایی خلع ید متصرفان از 72 هزار هکتار اراضی ملی و پیشگیری و رفع تجاوز از 142 هزار و 700 هکتار دیگر دست زد.
رسیدگی به بیش از 30 هزار پرونده اراضی اختلافی به مساحت یک میلیون و 300 هزار هکتار، کشف 21 هزار و 500 مترمکعب قاچاق چوب، زغال و محصولات فرعی، تشکیل کمیته مبارزه با زمین خواری و نظارت بر عملکرد استان ها، تعیین تکلیف 70 فقره پرونده مهم زمین خواری و کنترل مستمر طرح های عمرانی معادن و گردشگری از دیگر اقدام ها در این بخش است. 
جلالی افزود: در بخش اقدامات حفاظتی، عملیات حدنگاری و اخذ اسناد تک برگی برای 19 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی ملی و حفاظت از جنگل ها و مراتع با مشارکت مردم در 18 میلیون هکتار انجام شد. 
تجهیز ناوگان زمینی و هوایی یگان حفاظت منابع طبیعی با پنج هزار و 477 دستگاه، اجرای سه هزار و 631 کیلومتر کمربند حفاظتی در حاشیه اراضی ملی، اطفای حریق 72 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع و کاهش مصرف سوخت هیزمی با جایگزینی سوخت فسیلی، انرژی خورشیدی و ملزومات آن برای دستکم 30 هزار خانوار عشایری و روستایی از دیگر اقدام های این سازمان در بخش حفاظتی است. 
جلالی ایجاد و ساماندهی 32 اتحادیه ملی و استانی تعاونی ها، ساماندهی 43 تشکل مردم نهاد بخش منابع طبیعی، جذب و آموزش 60 هزار نفر همیار طبیعت و جلب مشارکت نیکوکاران در 260 هزار هکتار از طرح های آبخیزداری را از اقدام های بخش «فرهنگسازی و مشارکت مردمی» برشمرد. 
در چهار سال گذشته اجرای الگوی مدیریت جامع بخش آبخیزداری با رویکرد توانمندسازی جوامع محلی در یک میلیون و 500 هزار هکتار، 143 هزار و 400 هکتار جنگلکاری، احیا و غنی سازی جنگل، تولید و تامین بیش از 112 میلیون نهال جنگلی مرتعی و بیابانی، اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع کشور در 23 میلیون و 300 هزار هکتار و بیابان زدایی در 88 میلیون و 800 هزار هکتار انجام شد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همچنین از اجرای آبخیزداری در یک میلیون و 469 هزار هکتار و زراعت چوب در 11 هزار و 700 هکتار، کاهش 30 درصدی بهره برداری از طرح های جنگلداری برای صیانت از جنگل های هیرکانی و آغاز توقف بهره برداری صنعتی و تجاری از 150 هزار هکتار جنگل های شمال خبر داد. 
پایش روزانه کانون های گرد و غبار و حریق با استفاده از داده های ماهواره ای و سنجش مستمر وضعیت پوشش گیاهی و تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی از دیگر اقدام های بخش مدیریت منابع طبیعی در این مدت بود. 
این مسئول در بخش قانونی و ساختاری نیز به اقدام هایی مانند تدوین و ارایه لایحه ارتقای حفاظت و تقویت ساختار و فرهنگ منابع طبیعی برای جرم نگاری و تشدید مجازات تخریب منابع طبیعی، تقویت مشارکت مردمی و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی، تهیه بسته سیاستی توانمندسازی و توسعه مشارکت های مردمی در مدیریت پایدار منابع طبیعی اشاره کرد. 
وی ادامه داد: تهیه برنامه راهبردی آبخیزداری با توجه به شرایط بحران آب در کشور، تهیه برنامه توسعه جنگلکاری با رویکرد اقتصادی و مشارکت مردمی، تهیه برنامه ملی جنگل با همکاری بخش های تحقیقات دانشگاه و سازمان های مردم نهاد نیز از دیگر اقدام های این سازمان در زمینه برنامه های راهبردی آبخیزداری است. 
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از سال 1284 خورشیدی وظیفه حفظ، احیا و توسعه 14 میلیون و 300 هزار هکتار جنگل، 86 میلیون هکتار مرتع و 32 میلیون و 500 هزار هکتار زمین بیابانی را برعهده دارد. 
اقتصام*9186*1070*1961* خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود