وقتي شيركاكائو هست آب شيرين چرا؟!

اوین نامه ی کیهان 10 اسفند - 95
گزارش خبري تحليلي اوین نامه  ی كيهان 
وقتي شيركاكائو هست آب شيرين چرا؟!
سربازجو شریعت نداری با همه تجربه ای که از  شیوه بازجویی وتحریف گری دارد .  بااین وجود نمی داند به دلیل استفاده از تاکتیک مشخص تابلو شده نه دیگر این روش کاربرد ندارد که ضدخودش تبدیل می شود .به خصوص که انتقادات اوین نامه ی وی یک جانبه و علیه دولت روحانی می باشد و شامل هیچ نهادو ارگان دیگر حکومتی نمی شود که قدرت اصلی را دراختیار خود دارند .بنابراین به احتمال زیاد گنداین شیوه  ریش وی وخامنه ای وباندهای مافیایی اصول گرا درنمایش انتخابات ریاست جمهوری 96  راخواهد سوزاند .چون تبلیغ به نفع نامزد رقیب  تمام می شود.

در حالي رئيس جمهور منتقدان را به خوردن آب شيرين به جاي آب شور دعوت کرد که عده اي از هموطنان مان در خوزستان به جاي خوردن آب شرب، آبي را مي نوشند که از فرط آلودگي به کنايه آن را شيرکاکائو مي خوانند!
    
سرويس سياسي- رئيس جمهور در حالي براي برگزاري مجمع بانک مرکزي به ساختمان ميرداماد رفت که درست چند قدم مانده به همين ساختمان، بسياري از کسبه و فعالان اقتصادي از وضعيت کنوني اقتصاد و رکود حاکم بر بازار به دليل کاهش قدرت خريد مردم نالان هستند.
    
حسن روحاني در پنجاه و ششمين مجمع ساليانه بانک مرکزي با بيان اينکه اولين قدم ما در دولت ايجاد يک ثبات آن هم پايدار در بازار هاي مالي و پولي بود گفت: بي ثباتي خيلي مشکلات را به دنبال دارد. برگرديد به ۹ مهر سال ۹۱ و بعد به ۱۰ مهر برويد ببينيد وضع ارز چطور است، ۶۲۵ تومان قيمت ارز بالامي رود. در ۱۲ مهر دوباره ۲۰۰ تومان بالامي رود يعني در عرض ۳ روز ۸۲۵ تومان قيمت ارز بالامي رود. وقتي بي ثباتي هست که در عرض ۲۴ ساعت قيمت ارز ۲۰ درصد افزايش مي يابد همه دچار سرگيجه مي شوند.
    
به نظر مي رسد منصفانه اين بود که رئيس جمهوري، آماري هم از جهش ارز طي روزهايي اعلام مي کرد که نرخ دلار به ۴۲۰۰ تومان هم رسيد؛ پس اگر ثبات اقتصادي وجود دارد، چرا بايد چنين اقداماتي صورت گيرد.
    
روحاني اظهار داشت: اين مسئله اگر با نگراني هاي سياسي توام شود، پيش بيني ها چه مي شود و آينده را چگونه مي توان ترسيم کرد؟ چگونه مي توان سرمايه گذاري کرد و چطور با دنيا مي توان معامله کرد و به يکباره شما مي بينيد که ما ۱۰۰ سال به عقب برگشته ايم. تمام تعاملات ما با دنيا از طريق بانکي بود و به يکباره ما به دنبال صرافي رفتيم؛ يعني برمي گرديم به زمان قاجار.
    
روحاني با بيان اينکه اولين تلاش دولت، بازگشت ثبات و آرامش به بازارها بود، گفت: من فکر مي کنم بزرگترين موفقيت دولت، بازگشت ثبات و آرامش به بازارها بود. عده اي مي گويند بزرگترين دستاورد دولت، تعامل با جهان بود، برخي معتقدند بزرگترين موفقيت ما در مسئله سلامت است و عده اي هم از اهتمام دولت به محيط زيست سخن به ميان مي آورند. وي تصريح کرد: حتماً يکي از موفقيت هاي قابل ملاحظه دولت، بازگشت آرامش به بازارها بود. 
    
     
فعالان بازار سرمايه: به داد ما برسيد 
    
رئيس جمهوري در حالي ايجاد ثبات آن هم پايدار در بازار هاي مالي و پولي و بازگشت ثبات و آرامش به بازارها را بزرگترين موفقيت دولت خود عنوان کرد که همين چند روز پيش 150 فعال بازار سرمايه در نامه اي به رئيس بانک مرکزي آنچه طي سال هاي اخير در سيستم بانکي و بازار سرمايه اي رخ داده را «فاجعه» ناميده و با انتقاد شديد از نوسانات منفي مکرر در سهام بانک ها و دود شدن چند هزار ميليارد تومان پول مردم ، تغييرات پي در پي در ذايقه بانک مرکزي و اتخاذ تصميمات يک ساعته، بي برنامگي و ضعف در حوزه اقتصاد و حال وخيم سياست هاي پولي کشور و بلاتکليفي در آن، خطاب به ولي الله سيف نوشتند: اکنون مدت هاست که مي گوييد به زودي ارز تک نرخي مي شود ولي، نه تنها تک نرخي نشده است که به تعداد نرخ هايش در روزهاي اخير افزوده شده است. بدهي دولت به بانک ها در حال افزايش است و همه اينها فشار به بازار سرمايه و فضاي کسب و کار و سرمايه گذاري را صد چندان مي کند. آيا وقت آن نرسيده است تا از اين بلاتکليفي تصميمات يک شبه خارج شويم و آهسته آهسته به سمت اصلاح و کمک به فضاي کسب و کار و توليد گام برداريم؟
    
    
ثبات پايدار در بازارهاي مالي و پولي و دود شدن 180 هزار ميليارد پول مردم طي 20 ماه! 
    
همچنين مهرماه سال گذشته بود که وزراي اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه اي به رئيس جمهور نسبت به افت کم سابقه بازار سرمايه اي کشور و تبديل «رکود» به «بحران» هشدار داده و تصريح کردند که ظرف مدت 19 ماه در دولت يازدهم ارزش بازار بر اساس شاخص قيمت ۴۲ درصد کاهش يافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشي معادل ۱۸۰ هزار ميليارد تومان (60 برابر اختلاس 30 هزار ميلياردي) را شاهد است. 
    
رئيس جمهور که قبلامعيار سنجش اقتصادي را «جيب مردم» عنوان کرده بود در ادامه سخنان خود گفت : ما امروز شاهد يک تورم تک رقمي همراه با رشد هستيم و همانطور که رئيس کل محترم بانک مرکزي هم اشاره کردند، تا پايان امسال هم تورم ما تک رقمي خواهد بود و اينکه در يک سالي هم تورم تک رقمي باشد و هم رشد اقتصادي داشته باشيم، در تاريخ بعد از انقلاب اين اولين مرتبه است که چنين چيزي مي شود، چرا که گاهي رشد داشتيم و تورم دچار مشکل بوده و گاهي هم برعکس آن.
    
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: ما حتماً يک رشد اقتصادي خوبي را تا پايان سال خواهيم داشت که حالاشايد ۶ يا ۷ درصد باشد، اما همه پيش بيني هاي ما بر مبناي بالاي ۶ درصد تا پايان سال خواهد بود و در ۶ ماهه اول امسال شما ديديد که 7/4 درصد رشد اقتصادي داشتيم و تا پايان سال هم نهايتاً روشن خواهد شد که به چه ميزان رشد خواهيم داشت.
    
آلزايمر اقتصادي رئيس جمهور يا خطاي مشاوران؟
    
اظهارات رئيس جمهور درباره رشد بي سابقه اقتصادي طي سال هاي اخير اين در حالي است که بانک مرکزي به عنوان سياستگذار پولي کشور، رشد اقتصادي نيمه اول امسال را بدون نفت، تنها 0/9 درصد اعلام کرده است و در همين دوره اي که روحاني با افتخار از آن ياد مي کند، رشد بخش ساختمان ۱۳- درصد، معدن 7/3- درصد و صنايع و معادن 0/9- بوده است.
    
نکته ديگر اين است که بسياري از فعالان اقتصادي، کاهش تورم در دولت يازدهم را به بهاي تعميق رکود مي دانند و معتقدند که اين کاهش تورم، در واقع ثمره رکودي است که در بازار و توليد حاکم شده است و تزريق نقدينگي به بخش توليد متوقف شده است.
    
همچنين روحاني در حالي مدعي شده که براي اولين بار پس از انقلاب کاهش تورم همراه با رشد اقتصادي با هم اتفاق افتاده که آمارهاي بانک مرکزي خلاف اين ادعا را نشان مي دهد و از رئيس جمهوري که منتقدان خود را به آلزايمر سياسي متهم مي کند، بعيد است، خود را در معرض اتهام آلزايمر اقتصادي قرار دهد. البته ممکن است که مشاوران اقتصادي رئيس جمهور اطلاعات غلط در اختيار وي قرار داده باشند که اين مسئله هم زيبنده دولت يازدهم نيست.
    
گزارش هاي بانک مرکزي از نرخ رشد اقتصادي و نرخ تورم حاکي است، طي ده سال گذشته حداقل در دو مقطع کاهش نرخ تورم با افزايش نرخ رشد اقتصادي همراه بوده است.
    
در سال 84 نرخ رشد اقتصادي به 5/7 درصد افزايش يافت و نرخ تورم هم به 10/4 درصد کاهش يافت. اين در حالي بود که نرخ رشد اقتصادي در سال 83 برابر 4/8 درصد و نرخ تورم هم 15/2 درصد بوده است.
    
در سال 88 هم نرخ رشد اقتصادي به 3 درصد رسيد که در مقايسه با رشد اقتصادي 0/8 درصدي سال 87 بيش از 2/2 درصد رشد داشته است. در عين حال نرخ تورم هم از 25/4 درصد در سال 87 به 10/8 درصد در سال 88 کاهش يافته که افت شديد تورم را به همراه افزايش نرخ رشد اقتصادي در اين سال نشان مي دهد.
    
بديهي است آماري که پيش از اين به صورت رسمي توسط خود نهادهاي دولتي اعلام شده نشان مي دهد واقعيت اقتصاد ايران متفاوت با تصويري است که حسن روحاني، رئيس جمهور در مجمع بانک مرکزي آن را ترسيم کرد.
    
از سوي ديگر، فعالان اقتصادي بارها اعلام کرده اند که اگر دولت برنامه اي براي رونق اقتصادي و از بين رفتن رکود دارد، بايد زمينه ساز اجراي طرح هايي پايدار شود، نه اينکه بار رشد اقتصادي را افزايش فروش نفت به دوش کشد. همچنين آنها بر اين باورند که حاضرند چند درصد تورم را هم تحمل کنند، اما در عوض، رونق به حوزه توليد بازگردد.
    
    
سيف تلاطم ارز را گردن اربعين و تولد حضرت مسيح انداخته
    
روحاني در ادامه سخنان خود اظهار داشت: يک ماهي است که وضعيت ارز تلاطم بي جهتي را پيدا کرده است که آقاي سيف استدلال هايي دارند و اين مسئله را به گردن اربعين و سال جديد مسيحي و اين طور مسائل مي اندازند که البته ما هنوز قبول نکرده ايم، چرا که اربعين هميشه خير و برکت است، سال جديد مسيحي هم به همين ترتيب و بعيد مي دانم که چنين چيزي باشد. ولي به هر حال به استثناي يک مراسم کوتاه مدتي که دامن بازار ارز را گرفت که البته بايد آن را هم بررسي کنيم و ببينيم که چه بود. در مجموع ما يک آرامش خوبي در بازار ارز طي سه سال و نيم گذشته داشتيم.
    
رئيس جمهور ادامه داد: من در جلسه قبلي پرسيدم که تورم ارز پارسال نسبت به امسال چقدر بوده گفتند 5/2 درصد بوده يعني در طول يک سال گذشته که اين را اگر بر مبناي دلار بخواهيم حساب کنيم و يک ايرادي هم بانک مرکزي هميشه دارد که مي گوييم محاسبه بر مبناي دلار صحيح نيست.
    
روحاني با اشاره به اينکه در کشور ما واردات با دلار انجام نمي شود بلکه با يورو و امثال آن صورت مي گيرد، گفت: معيار ما در بازار بايد يورو باشد از سال ۹۲ تا امسال وقتي قيمت يورو را محاسبه مي کنيم مي بينيم کاهش پيدا کرده است به من گفته اند ۸ درصد قيمت يورو نسبت به سال ۹۲ کاهش داشته است.
    
وي افزود: اگر با دلار هم حساب کنيم دلار ۲۴ درصد افزايش قيمت داشته و بر اساس ارزش ريالي بيشترين افزايش قيمت دلار 21/7 درصد بوده است.
    
نوسانات شديد دلار در بازار ارز طي يکي دو ماه اخير همواره با اين استدلال بانک مرکزي همراه بوده که دلار بخاطر تقاضاي اربعين و سال جديد ميلادي گران شده ولي اين استدلال آنقدر ضعيف بود که رئيس جمهور هم آنرا قبول نکرد.
    
رکورد گران ترين دلار تاريخ ايران درحالي بنام دولت يازدهم ثبت شد که بانک مرکزي همواره اعلام مي کرد دليل افزايش قيمت دلار در اين مقطع افزايش تقاضاي فصلي به خاطر اربعين و سال جديد ميلادي است.
    
هر چند اين استدلال بانک مرکزي با واقعيت هاي اقتصادي موجود در بازار ارز همخواني نداشت ولي تکرار اين توجيه از سوي بانک مرکزي نشان مي دهد که مسئولان دليل ديگري براي گراني هاي دلار ندارند.
    
    
آب شور، شيرين يا شير کاکائو؟!
    
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امروز همه دنيا مي گويند که برجام افتخار ايران است و آنهايي هم که دشمن ما هستند، مثل اسرائيل و تندروهاي آمريکا مي گويند که ايراني ها کلاه سر طرف مقابل گذاشته اند، من نمي دانم که چطور است که چند نفري چگونه فکر مي کنند، حرف مي زنند، مقاله مي نويسند و بر چه مبنايي در برخي از روزنامه ها تيتر مي زنند؛ مي خواهيد چه کار بکنيد؟ بخدا اين دروغ گفتن مثل آب شور است، خاصيتي ندارد و جناحي با اين آب شور در تاريخ ايران پيشرفت نکرده است. وي ادامه داد: اين قدر آب شور نخوريد، عطش شما بيشتر مي شود و بيشتر داد مي زنيد؛ خب آب شيرين وجود دارد، از اين آب بخوريد؛ همه در کنار هم باشيد. رئيس جمهور که پيشتر وعده داده بود که تحريم هاي ظالمانه بايد رفع شود که مشکل آب خوردن مردم هم حل شود، اين بار هم منتقدان را در حالي به خوردن آب شيرين به جاي آب شور دعوت کرد که عده اي از هموطنان مان در خوزستان به جاي خوردن آب شرب، آبي را مي نوشند که از فرط آلودگي به کنايه آن را شيرکاکائو مي خوانند!
    
علي رغم وعده هاي دولت براي حل مشکل آب خوزستان، آب گل آلود موجود در شبکه جزء لاينفک زندگي مردم اين استان شده و همه پذيرفته اند که اگرچه در مجاورت بزرگترين رودخانه کشور زندگي مي کنند، اما آب بي کيفيت براي شرب در اختيار داشته باشند. بازار فروش سيستم هاي تصفيه آب در خوزستان داغ است. بدون دستگاه تصفيه آب شرب، مردم اين استان قادر به استفاده از سيستم لوله کشي منازل نيستند.
    
مسئولان بهداشت استان مي گويند که گزارشي از بروز بيماري هاي همه گير در اثر آلودگي آب دريافت نکرده اند اما کسي هم رغبت نمي کند آب کدر و خاک آلود شبکه آب شهري را بنوشد يا اينکه بدون دغدغه از اين آب براي شست وشوي مواد غذايي و غيره استفاده کند.
    
در چنين شرايطي به نظر مي رسد بهتر است دولتمردان به جاي متلک پراني هاي هر روزه، براي حل مشکلات روزمره مردم فکر و اقدام جدي کنند.