گزیده ها 3 آبان - 96

گزیده ها 3 آبان - 96
 زنان در حدود ۲۰ درصد از یک میلیارد و چهارصد میلیون فرد سیگاری در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند و این آمار رو به افزایش است و شیوع رو به رشد استعمال دخانیات میان دختران، معضل مهمی به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۰ با عنوان «زنان و سلامت»، اعلام شد که آمار تبلیغات دخانی برای هدف قرار دادن دختران رو به افزایش است. آمار ۱۵۱ کشور مختلف نشان می‌دهد حدود هفت درصد دختران نوجوان سیگار مصرف می‌کنند، در حالی که میزان پسران نوجوان سیگاری در این کشورها ۱۲ درصد است. در برخی کشورها تعداد دختران و پسران سیگاری برابر است. دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، دکتر مارگارت چان، در این گزارش گفته بود که «تامین، حفظ و ارتقای سلامت زنان الزامی است، زیرا فواید آن نه تنها برای نسل فعلی، بلکه برای نسل آینده نیز موثر واقع می‌شود».

سازمان بهداشت جهانی قصد دارد با ترغیب کشورها، به حمایت ویژه از زنان در برابر ترفندهای صنایع دخانی بپردازد؛ چون شرکت‌های دخانیات در سراسر دنیا قصد دارند با اغفال زنان، آنها را یک عمر در دام وابستگی به نیکوتین بیندازند. با پیروی از توصیه‌های این سازمان می‌توان آمار مرگ و میر، سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی رو به رشد شایع در زنان را کاهش داد. استعمال دخانیات طی قرن حاضر باعث مرگ و میر یک میلیارد نفر می‌شود؛ بنابراین پی بردن به اهمیت کاهش استعمال دخانیات در بین زنان و مبارزه با این معضل باعث نجات جان افراد بسیاری خواهد شد.

تاثیرات دخانیات بر بدن زنان
تحلیل‌های کمی در مورد آثار مختص جنسیت و مختص تنوع نژادی در سیاست‌های کنترل دخانیات وجود دارد، اما مطالعات نشان می‌دهد اتخاذ سیاست‌های یکسان کنترل دخانیات، به طور مشابه برای هر دو جنس و برای زیرگروه‌های مختلف جمعیتی در مردم یک کشور موثر نیست؛ به همین دلیل برای نشان دادن موثرتر نیازهای ویژه مردان و زنان در تمامی گروه‌های سنی، نگاه از منظر جنسیت را باید در اقدامات کنترل دخانیات مورد توجه قرار داد. در حقیقت، برای حدود یک قرن، صنعت دخانیات بر هنجارها و اختلافات دو جنس بزرگ نمایی کرده است تا با گذاشتن تاثیر منفی بر سلامت زنان و مردان، ‌ محصولات خود را توسعه دهد و شیوه‌های بازاریابی خود را گسترش و بازارهای خود را توسعه دهد. سن، نژاد و طبقه اجتماعی نیز نقش کلیدی در طراحی و گسترش راهبردهای بازاریابی صنعت دخانیات دارند. نکته حائز اهمیت این است که سیاست‌های کنترل دخانیات باید با این فشارها مقابله کرده، مصرف دخانیات را کاهش داده و سلامت مردان و زنان را در جهان بهبود بخشد.

از سوی دیگر، زنان با نقش مهم خود در تربیت فرزندان می‌توانند موجب پیشگیری از شروع مصرف مواد دخانی در نوجوانان شوند. ضمن این که عوارض استعمال دخانیات بر هر دو جنس یکسان نیست و در زنان به مراتب شدیدتر است.

عوارض استعمال دخانیات و تفاوت‌های جنسیتی
عوارض اصلی استعمال دخانیات عبارتند از بیماری‌های قلبی – عروقی و سکته مغزی، بیماری‌های قفسه سینه و ریه (شامل سرطان ریه) و بسیاری از سرطان‌های دیگر شامل سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، معده، لوزالمعده، مثانه، کلیه، خون، پستان و دهانه رحم. عموما هر دو جنس قربانی ناتوانی و مرگ ناشی از این بیماری‌ها می‌شوند، اما شواهد روزافزونی نشان می‌دهد که این بیماری‌ها اجزای مختص جنس دارند؛ برای مثال زنان در سطوح تماس پائین‌تری با دود سیگار به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. بیماری آدنوکارسینومای ریه در بین زنان سیگاری شایع‌تر از مردان سیگاری است و می‌تواند ناشی از رفتارهای ناشی از جنسیت مانندپک‌های عمیق‌تر به سیگار باشد. محصولات مختص جنس خاص مانند سیگارهای سبک نیز نشانه دیگری از این موضوع است.

اثرات استعمال دخانیات بر سلامت ریه که با ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه خود را نشان می‌دهد، بر اساس جنسیت، طبیعت متفاوتی دارند و زنان در سنین ابتدایی بلوغ و سریع‌تر به بیماری‌های ریه مبتلا می‌شوند. آثار مختص جنس بر سیستم تولید مثل و توانایی جنسی زنان و مردان نیز بروز می‌کند. اثرات استعمال دخانیات در حاملگی، متعدد است و شامل مشکلات حین زایمان و کاهش میزان شیردهی، کاهش وزن هنگام تولد نوزاد و مرگ ناگهانی نوزاد و آثار درازمدت احتمالی بر رفتار کودک و استعداد اعتیاد به نیکوتین در سال‌های بعدی زندگی می‌شود.

سایر موضوعات مرتبط با سلامت زنان که تحت تاثیر استعمال دخانیات هستند، شامل سرطان گردن رحم و بیماری‌های استخوان و افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در زنان سیگاری هستند. اثرات استعمال دخانیات بر سلامت کودکان و نوجوانان دختر و پسر با دقت کمتری مستند شده‌اند. شواهدی موجود است که استعمال دخانیات بر بدن کودکان در حال رشد، اثر سوء دارد و می‌تواند موجب افزایش ابتلای بعدی کودکان دختر به سرطان پستان شود.
آخرین آمار فروش فیلم‌ها
جدیدترین آمار فروش فیلم‌های روی پرده در حالی اعلام شد که در کنار فروش خوب یکی دو فیلم جدید، «قهرمانان کوچک» هم در حوزه کودک و نوجوان با استقبال خوبی روبرو شده است.

غلامرضا فرجی ـ مدیر پخش حوزه هنری ـ در گفت‌وگویی با ایسنا، بیان کرد: فیلم «قهرمانان کوچک» پس از ۱۶ روز نمایش و در حالی که ۲۰ سالن سینمایی در تهران و ۳۰ سالن در شهرستان دارد، به فروش ۶۵۰ میلیون تومانی رسیده است.

او با اشاره به اینکه این فیلم در دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۰۰ میلیون تومان فروخته است، افزود: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در طول هفته مدرسه می‌روند، استقبال از فیلم در اواخر هفته فوق‌العاده می‌شود.

فیلم «خفه‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی یکی از فیلم‌های جدید اکران شده در سینماهاست که در دو روز ابتدایی به ۲۹۵ میلیونی رسیده است.

احسان ظلی‌پور از دفتر پخش «بلیت» در این‌ زمینه بیان کرد: «خفه‌گی» در تهران ۲۵ سالن و در شهرستان ۱۴ سالن سینا در اختیار دارد که در چهارشنبه ۱۲۰ میلیون و پنج‌شنبه ۲۷ مهرماه نیز ۱۷۵ میلیون تومان فروش داشته است.

درباره آمار فروش سه فیلم دیگر این روزهای سینماها که هدایت فیلم پخش آن‌ها را برعهده دارد، احمد مختاری به ایسنا گفت: فیلم «خانه دختر» ساخته شهرام شاه‌حسینی با ۲۰ سالن در تهران و ۲۴ سالن در شهرهای دیگر به فروش ۹۰۲ میلیون تومان رسیده است.

او افزود: از این رقم ۷۱۲ میلیون تومان متعلق به تهران است.

وی همچنین آمار فروش فیلم «نگار» ساخته رامبد جوان را با هفت سالن در تهران و ۳۰ سالن در دیگر شهرهای کشور، دو میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان اعلام کرد.

مختاری درباره آخرین رقم فروش فیلم «ملی و راه‌های نرفته‌اش» به کارگردانی تهمینه میلانی نیز گفت: این فیلم که تعداد سالن‌هایش در تهران کم شده و به ۱۲ سالن رسیده است در این شهر، فروش داشته و در مجموع کل سینماهای کشور یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان فروخته است.

سعید خانی ـ مدیر پخش دفتر نسیم صبا ـ هم آمار فروش فیلم تازه اکران شده‌ «شنل» به کارگردانی حسین کندری را در دو روز نمایش و با ۱۴ سالن در تهران ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد.

به گفته وی نمایش این فیلم در شهرهای دیگر از هفته آینده آغاز می‌شود.

علی سرتیپی ـ مدیرعامل فیلمیران ـ نیز آمار فروش سه فیلم «زرد»، «مالاریا» و «تابستان داغ» را اعلام کرد که در این بین «مالاریا» فروش قابل توجهی نداشته است.

به گفته وی «زرد» با بازی بهرام رادان و ساره بیات با ۸۰ سالن سینمایی دو میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان در کشور فروخته است. همچنین «تابستان داغ» به رقم فروش یک میلیارد و ۵۹۰ میلیونی رسیده است، اما «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی تنها ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.

علاوه بر این‌ها داریوش باباییان ـ مدیر دفتر شکوفا فیلم ـ آمار فروش «من و شارمین» را یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون و «حقه‌باز دم دراز» را هم که اخیرا اکران شده، ۹۵ میلیون تومان اعلام کرد.
معاون رئیس صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی گفت: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که در ۱۲ سال قبل توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای مقابله با نفوذ شبکه‌های مجازی به کار گرفته شود که متأسفانه تاکنون قدمی برای حرکت در این مسیر برداشته نشده است.

به گزارش ایسنا، نخستین دوره تربیت مربی سواد فضای مجازی در استان قزوین شب گذشته در سالن شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی به پایان رسید.

لطف‌الله سیاهکلی مرادی رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در این دوره به تبیین جایگاه و اهمیت «شبکه‌های اجتماعی» در جهان امروز پرداخت و اظهار کرد: امروز رسانه‌ها سرمایه‌های اجتماعی چون «انتخابات، وحدت، اعتماد عمومی» را هدف قرار داده‌اند که تمامیت اجتماعی کشورها را مورد هجمه قرار می‌دهد.

وی افزود: در حقیقت پس‌زمینه کار رسانه‌ها فرهنگ و کارکرد آن‌ها در فضای نوین رسانه‌ای کارکرد اجتماعی است.

سیاهکلی شبکه‌های اجتماعی را به گره‌های تارعنکبوت تشبیه و تصریح کرد: هر کدام از ما در شبکه جهانی به‌مثابه یک سنسور هستیم که صاحب این شبکه به‌مانند عنکبوتی هوشیار در حال رصد ما است.

این کارشناس، فضای مجازی را شفاف‌ترین، روشن‌ترین و دقیق‌ترین فضا در جهان امروز دانست و گفت: همه ما مجبور به حضور در این شبکه اجتماعی هستیم چرا که این فضا عرصه‌ای برای زندگی است و در صورت عدم حضور دچار خسارت خواهیم شد.

معاون رئیس صداوسیما با بیان اینکه امروز قدرت از عرصه سخت به عرصه نرم حرکت کرده است، ادامه داد: جنس قدرت نرم با پوسته‌ای از جنس خدمت پوشانده شده است که ابزار آن موبایل و حوزه تحت پوشش در تمامی عرصه‌های زندگی قرار دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک اینترنت اشیاء بر جهان مسلط می‌شود که در آن میان انسان و اشیاء ارتباطی دوسویه ایجاد شده است.

سیاهکلی اینستاگرام را مخرب‌ترین اثرگذار بر روی سلامت روانی جوانان معرفی و تصریح کرد: طبق یک‌پایش عمومی در کشور انگلستان شبکه اینستاگرام به‌عنوان کثیف‌ترین شبکه و یوتیوب بهترین شبکه معرفی شد حال‌آنکه در ایران شبکه یوتیوب فیلتر و اینستاگرام باز است.

این کارشناس مسوول اضافه کرد: از آنجا که دولت‌ها خواهان رسانه و تمامیت‌خواه هستند لذا در ایران از ترس اینکه صداوسیما با داشتن اینترنت به استقلال بیشتر برسد لذا از ورود در این حوزه خودداری می‌کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با تأکید بر اینکه دولت‌ها وظیفه ارائه خدمات به مردم را بر عهده‌ دارند، بیان کرد: راهکار راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که در ۱۲ سال قبل توسط مقام معظم رهبری مطرح شد می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای مقابله با نفوذ اینترنت و شبکه‌های مجازی به کار گرفته شود که متأسفانه تاکنون قدمی برای حرکت در این مسیر برداشته نشده است.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای فن‌آوری‌ها مقررات لازم تدوین شود اما تاکنون مقرراتی در فضای مجازی تدوین و تصویب نشده است که امیدواریم به‌زودی توسط مسئولان و قانون‌گذاران مقررات لازم در این خصوص ایجاد شود.

در نخستین دوره تربیت مربی سواد فضای مجازی در قزوین بیش از ۲۵۰ شرکت کردند و طی دو روز دوره‌های آموزشی کارگاه‌های خانواده و رسانه‌های نوین، تکنیک اقناعی و تفکر انتقادی و مبانی رژیم مصرف رسانه، شبکه‌های اجتماعی، سواد بازی‌های ویدئویی و کارگاه امنیت در فضای مجازی را گذراندند.
 امام‌ جمعه موقت تهران گفت: قدرت دفاعی ایران هیچ‌گاه قابل مذاکره نیست و ملت با تمام وجود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مسلح خود خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام سید احمد خاتمی با اعلام اینکه دشمن 38 سال هست در حال توطئه علیه انقلاب اسلامی است، افزود: در قصه برجام آمریکا خیانت بزرگی را مرتکب شد و چهره منفور این کشور بر جهانیان روشن شد که آمریکا همان دولت عهدشکن و جنایت‌کار است.

وی با بیان اینکه شهیدان از ما انتظار دارند در برابر توطئه آمریکا و توطئه هم‌پیمانمان آن‌ها هوشیاری خود را حفظ کرده و بیدار باشیم، اظهار کرد: شهدا از ما می‌خواهند که دل به خدا ببندیم و به این مردم خداجو امید داشته باشیم.

امام‌جمعه موقت تهران با تأکید براینکه نباید دل به اروپا بست، اروپا و آمریکا را سر و ته یک کرباس دانست و گفت: این‌ها با دین و مکتب ما مشکل دارند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان مسئله هسته‌ای، حقوق بشر و مبارزه با تروریست را تنها بهانه‌ای از سوی دشمنان دانست و افزود: اگر می‌خواهند تروریست را دنبال کنند خود این دولت‌ها در خط مقدم دولت‌های تروریست هستند.

خاتمی با بیان اینکه خود آمریکا در نقض حقوق بشر بالاترین نمره را دارد، بیان کرد: این کشورها با اسلام ما مشکل دارند، به همین خاطر در این مجلس با روح بلند شهیدان پیمان می‌بندیم که با جان و خون خود از دین، مکتب، ولایت، اسلام و کشورمان دفاع کنیم.

وی اظهار کرد: شهیدان دشمن شناس بودند و براساس این دشمن‌شناسی‌شان بود که وقتی فریاد امام راحل را شنیدند در گوششان فریاد سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) طنین‌افکن شد و هل من ناصر فرزند حسین را هل من ناصر حسین دیدند، وارد صحنه شدند و با مبارزه با افتخار از میهن اسلامی خود دفاع کردند.

امام‌جمعه موقت تهران نام این دشمن‌شناسی که شهیدان داشتند را بصیرت عنوان کرد و گفت: کسانی که در این مجالس می‌آیند باید بصیرت شهیدان را داشته و گویندگان باید بر بصیرت شهدایی که بصیرت اصیل است تأکید داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا که ملت ایران آن‌ها را شنیدند و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند اراجیف این آدم پست نیازی به جواب ندارد اما نیاز به هوشیاری دارد، بیان کرد: در این روزها چند مطلب نادرست از سوی آن‌ها گفته شده که برای بصیرت افزایی لازم است همه بدانند.

خاتمی با بیان اینکه اولین حرف آن‌ها این است که باید مذاکره مجدد داشته باشیم و حتی برخی از توافق ثانویه نام برده‌اند، افزود: این بدان معناست که این توافق سرجای خود و باید توافق دیگری هم داشته باشیم درصورتی‌که این شیطنت است.

وی با اعلام اینکه بحمدالله مسئولان جمهوری اسلامی ایران یک‌صدا اعلام کرده‌اند مذاکره و توافق دیگری در کار نخواهد بود چون آمریکایی‌ها در این مذاکره خیانت و عهدشکنی کرده‌اند، گفت: حرف دیگری که این افراد در توافق ثانویه به دنبال آن هستند از بین بردن قدرت دفاعی ایران است.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در برجام اسمی از قدرت دفاعی ایران نداشته و نخواهیم داشت، اظهار کرد: دشمنان بدانند که ملت ایران اجازه مبارزه را در این عرصه نخواهند داد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه به‌صراحت اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران موشک‌های بالستیک هزار کیلومتری و دو هزار کیلومتری دارد و برای بازدارندگی وحشی‌های عالم چنین موشک‌هایی لازم است، بیان کرد: وجود چنین موشک‌هایی موجب می‌شود از ترس شب‌ها خوابشان نبرد.

وی با اعلام اینکه اگر دشمنان بخواهند چپ به نظام اسلامی نگاه کنند و یا کمترین تعرضی به این کشور داشته باشند تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد، افزود: این راهی است که شهیدان پیش روی ما گذاشته‌اند.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در این راستا سپاه را می‌کوبند و به‌صراحت این رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده و نپخته آمریکا می‌گوید تحریم‌های سرسختانه‌ای علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال خواهیم کرد، گفت: قطعأ سپاه پاسداران همانند همه نیروهای مسلح بازوی پرتوان ملت است.

وی با اعلام اینکه قدرت دفاعی ایران هیچ‌گاه قابل مذاکره نیست و با تمام وجود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مسلح حمایت خواهیم کرد، به توطئه دیگر پیش رو اشاره کرد و گفت: بازرسی از مراکز نظامی از دیگر توطئه‌های آمریکا است.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه این بی‌عقل تازه به دوران رسیده آمریکایی نمی‌فهمد که مراکز نظامی ناموس یک ملت هستند و ملت غیوری همانند ملت بزرگ ایران ناموسش را در اختیار دیگران قرار نخواهد داد، اظهار کرد: این ملت قدم هرکسی که به بخواهد حوزه ناموس یک ملت پا بگذارد محکم و قاطعانه خواهد شکست.

وی بیعت با شهیدان را بیعت با بصیرت شهیدان، بیعت با مقاومت و بیعت با خستگی‌ناپذیری دانست و افزود: دشمن در پی این است که ملت ایران را خسته کند، ولی دشمنان بدانند ملت ایران ملتی هست که خسته نخواهد شد و تنها خودشان را خسته خواهد کرد.