گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  13 دی – 96  
خبر ويژه 
آرمان: عملكرد اقتصادي دولت موجب پشيماني مردم از راي به روحاني شده است
يک روزنامه اصلاح طلب مي نويسد پشيماني مردم نسبت به رايي که به روحاني داده اند، ناشي از عملکرد اقتصادي دولت و سرايتي است.
    
روزنامه آرمان با اشاره به گسترش پشيماني در ميان راي دهندگان به روحاني نوشت: موج پشيماني از راي به روحاني در نتيجه لايحه بودجه دولت براي سال 1397 ايجاد شد. مشخصاً افزايش ناگهاني عوارض خروج از کشور برجسته گرديد. بار عمده اين عوارض مازاد بر دوش طبقه متوسط است که همانا خاستگاه آراي دولت بود! جامعه مدني در فضاي مجازي به کليت لايحه بودجه نيز حساسيت نشان داد. چه بسا براي نخستين بار بوده باشد که لايحه بودجه به مطالعه و دقت نظر عامه مردم رسيد.
    
اين نکات به عنوان داده هايي جديد در ذهن راي دهنده موثر افتاد. داده هايي که سبب نقد و ايراد و اعتراض گرديد. ريشه اين قصور نيز دولت دانسته شد. به زعم نگارنده پشيماني کنوني هم بر آبشخور احساسي قرار دارد و هم آبشخور عقلاني. آنجا که داده هاي جديد و مثال هاي فوق، در تضاد با مطالبات راي دهنده قرار دارد، مصداق آبشخور عقلاني است. آنجا که به واسطه مکانيزيم همرفت، پشيماني ناشي از تجربه جمعي سرايت مي کند و تمام قصور بر دوش دولت انداخته مي شود، آبشخور احساسي است که در موج جمعي تبلور يافته است؛ پشيماني سرايتي
    
آمارهاي بانک مرکزي نشان مي دهد تورم مسکن و اجاره 2/5 برابر تورم کلي است. اين در حالي است که فاصله رفاهي تهران با بقيه کشور تقريباً دو برابر شده است. چرا؟ چون مدل اقتصادايران از حوزه هاي صنعت و کشاورزي به سمت حوزه خدمات کوچيده و تمرکز جغرافيايي خدمات هم در تهران است. اين شرايط کلي را در نظر بايد داشت و توجه نمود به اينکه سرمايه گذاري پسابرجام نيز چنان که بايد رخ نداد. نکته اين است که رشد اقتصادي در دولت يازدهم و دوازدهم- با برگ برنده کنترل تورم- رخ داده اما آنطور که بايد روي سفره مردم حس نشده است! اينجاست که مي توان به تيم اقتصادي دولت نقد جدي وارد نمود. همواره بيماري و مرضي مزمن و ساختاري در راه اصلاحات اقتصادي وجود داشته است.
خبر ويژه 
گران كردن بي رويه قيمت ها صداي نماينده حامي دولت را هم درآورد
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس که از موتلفان اصلي دولت به شمار مي رود، گفت: 500 تومان افزايش قيمت بنزين براي من و آقاي نوبخت عددي نيست اما براي مردم زياد است.
    
هر چند برخي مسئولان دولتي از جمله نوبخت ادعا دارند که افزايش 50 درصدي قيمت سوخت تاثير چنداني بر معيشت ندارد و هزينه خانوارها آنچنان تحت تاثير اين موضوع قرار نخواهد گرفت.
    
بهروز نعمتي، در گفت وگو با تابناک تصريح کرد: افزايش بهاي سوخت و افزايش 50 درصدي قيمت بنزين، قطعا باعث بالا رفتن بيشتر قيمت ها خواهد شد و تبعات آن براي مردم زياد خواهد بود. 500 تومان شايد براي من و نوبخت عددي نباشد، ولي براي مردم حتما عدد درشتي است و قطعا ما با اين موضوع مخالفت خواهيم کرد.
    
وي در پاسخ به اينکه دولت ادعا دارد مجاز است تا يک سقف مشخص قيمت حامل هاي انرژي را افزايش دهد، گفت: اختيارات بسيار ديگري هم در قانون به دولت داده شده است؛ براي مثال، دولت اختيار دارد در موضوع هدفمندي يارانه از محل هدفمندي 20 درصد را به قشرهاي آسيب پذير اختصاص دهد، حالا دولت اين کار را انجام مي دهد؟
    
وي ادامه داد: آيا دولت اختيار دارد، 30 درصد از درآمدهاي حاصل از هدفمندي را به حمايت از توليد هزينه کند و آيا از اين اختيارات خود استفاده مي کند؟ چرا به اين مسائل ورود نمي شود؟ هر وقت دولت از اين اختيارات خود استفاده کرد، از اختيار بالا بردن قيمت سوخت هم استفاده مي کند.
    
اين نماينده مجلس در ادامه گفت: هنوز دولت رسما چيزي درباره گراني ها اعمال نکرده؛ اما ما مي بينيم که اثرات رواني آن روي همه چيز در جامعه تاثير گذاشته و وضعيت را براي مردم سخت کرده است. ادامه اين روند به نفع دولت نيست و دولت بايد هر چه زودتر راهکاري براي کاهش قيمت ها ارائه دهد.
    
نعمتي که از حاميان برجام بوده، يادآور شد: فشارها هر روز بر مردم بيشتر مي شود و اين خلاف وعده هايي است که در زمان انتخابات به مردم داده شد، زيرا اين گونه رفتارها در درازمدت، باعث سرخوردگي مردم و همچنين بي اعتمادي مردم به دولت خواهد شد که شايد آثار سياسي نيز از خود بر جاي بگذارد. به هر حال ما در مجلس در موضوع افزايش قيمت ها ورود کرده ايم و قطعا به دولت اجازه نخواهيم داد هر کار خواست، انجام دهد.
خبر ويژه 
ايلنا: عصاره وعده هاي دولت 800 هزار شغل را نابود مي كند
يک خبرگزاري اصلاح طلب نوشت کارگران و کارفرمايان نگران افزايش قيمت سوخت هستند اما دولت چشم و گوشش را بسته است.
    
ايلنا در گزارشي نوشت: لايحه بودجه 97 توليدکننده را به وسيله افزايش قيمت حامل هاي انرژي هدف گرفته است. به بيان ديگر اين لايحه دولت را هر چه بيشتر در مسير سياست هاي مطلوب اش که همان آزادسازي قيمت هاست مي اندازد؛ بدون اينکه حمايتي از توليدکننده در مقام کسي که با سرمايه اش شغل ايجاد مي کند، صورت بگيرد.
    
نتيجه اوليه اين است که اشتغال موجود از دست مي رود. در اين شرايط نمايندگان مجلس در جلسات بررسي لايحه بودجه از رئيس دولت خواستند که بودجه را از ديدگاه مسئوليت در برابر جامعه تنظيم کند. با اين حال گوش دولت چندان به اين هشدار، بدهکار نيست و به گفته رئيس جمهوري اين لايحه، عصاره تمام وعده هاي انتخاباتي اش است که هدف اش اشتغال فراگير، رفع فقر و ايجاد عدالت است.
    
مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي تاکيد کرد افزايش قيمت حامل هاي انرژي موضوع تبصره ١٨ موجب کاهش هفتاد و پنج صدم تا يک درصدي رشد اقتصادي کشور در سال ١٣٩٧ مي شود که اين کاهش رشد مي تواند به کاهش ٣۶٠ تا ۴٨٠ هزارنفري اشتغال منجر شود.
    
دولت در پايگاه اطلاع رساني خود اعلام کرده است بر اساس بودجه ۹۷ قيمت بنزين ليتري ۱۵۰۰، گازوئيل ۴۰۰ تومان و گاز طبيعي ۱۲۰ تومان مي شود که اين يعني افزايش ۵۰ تا ۶۰ درصدي نرخ حامل هاي انرژي
    
توليدکنندگان اين را به خوبي متوجه هستند که اين افزايش قيمت آنها را بيش از پيش در مقابل فشارهاي بيروني آسيب پذير مي کند و موجب تعطيلي بسياري از کارگاه ها و کارخانه ها مي شود و به گفته غلامحسين حسن تاش (کار شناس انرژي) حدود ۸۰۰ هزار شغل از بين مي رود.
    
آذرلي کارفرماي کارخانه روغن نباتي پارس قو پيشنهاد مي دهد که دولت دوازدهم برخلاف دولت هاي نهم و دهم هزينه هاي افزايش حامل هاي انرژي را بر دوش توليدکنندگان نگذارد: «هيچ توليدکننده اي با اين روالي که قرار است راه بيفتد، سرپا نمي ماند؛ چرا که نيمي از هزينه هايش پيوسته در حال افزايش و سودش در حال کاهش است
    
فعالان صنفي کارفرمايي بر اين امر صحه مي گذارند که دولت تنها در پي افزايش درآمدهاي خود از طريق افزايش قيمت حامل هاي سوخت و آزادسازي قيمت ها و کاهش حمايت هاي خود از توليد است. «حميدرضا سيفي» عضو هيئت رئيسه کانون کارفرمايان ايران گفت: دولت اصلا فکر نمي کند که سايرين چگونه مي خواهند به حيات خود ادامه دهند. حتي مذاکره با دولت هم دراين باره به جايي نمي رسد؛ چرا که دولت چشم و گوشش را بسته و خودش را به خواب زده است.
شستا تاييد كرد: 2 مدير تهران نشين بابت دوركاري ماهي 17 ميليون تومان حقوق مي گيرند

مدير عامل شستا حقوق نجومي ۲ عضو هيئت مديره يک شرکت پتروشيمي زيرمجموعه شستا که حتي در محل کار خود مستقر نيستند را تاييد کرد.
    
مرتضي لطفي مدير عامل شستا يکشنبه شب در گفت وگوي تلفني با برنامه پايش گفت: بعد از فرمان ۹ گانه وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همه افرادي که مشمول ماده 241 قانون تجارت هستند و در دو يا چند جا عضو هيئت مديره هستند، استعفا داده اند و ماده 241 قانون تجارت کامل در شستا انجام شده است.
    
مجري برنامه در واکنش به صحبت هاي مدير عامل شستا اظهار کرد: در حال حاضر اسامي مختلفي دارم که در سايت کدال نيز موجود است و افرادي از شرکت هاي زير مجموعه شما در بيش از دو جا عضو هيئت مديره هستند، مانند آقايان ا. خ. عضو هيئت مديره هلدينگ تاپيکو و بورس کالا ، ا. ت. عضو هيئت مديره پتروشيمي آبادان و استاندار کنوني استان فارس ، م. ش. نايب رئيس هيئت مديره پتروشيمي مرجان و مدير عامل و عضو هيئت مديره پتروشيمي شيمي بافت، م. م. عضو هيئت مديره پتروشيمي فارابي و عضو هيئت مديره سرمايه گذاري دانايان پارس و مدير عامل پتروشيمي زنجان چرا اين افراد اکنون چند جا عضو هيئت مديره هستند؟
    
مدير عامل شستا در اين ارتباط گفت: ما نمي توانيم شرکت ها را مجبور کنيم که اعضاي هيئت مديره خود را تغيير دهند، ولي مي توانيم اشخاص را وادار کنيم که استعفا دهند که اين کار را کرديم، ولي روند حذف افراد و جايگزيني براي آنها زمان بر است و بايد به تاييد بورس برسد.
    
لطفي درباره وضعيت انتقال دفاتر شرکت هاي زيرمجموعه شستا به تهران اعلام کرد: برخي شرکت ها متاسفانه در دولت هاي نهم و دهم حتي سه دفتر در تهران تاسيس کردند که ما مي خواهيم با کار کارشناسي دفاتر تهران اين شرکت ها را تعطيل کنيم و من هم از موافقان انتقال دفاتر به محل کارخانه هستم.
    
در اين بين مجري برنامه پايش با افشاي حقوق نجومي دو عضو هيئت مديره پتروشيمي فن آوران گفت: اکنون دو عضو موظف هيئت مديره پتروشيمي فن آوران هر کدام ماهانه بيش از 17 ميليون تومان حقوق مي گيرند و در تهران نشسته اند و به محل کارخانه نمي روند، چرا وضعيت اين گونه است.لطفي در مورد وضعيت بازنشستگان شرکت هاي زير مجموعه شستا با بيان اينکه اقدامات خوبي در اين ارتباط صورت گرفته اعلام کرد: ما مدير عامل هلدينگ تاپيکو، هلدينگ دارويي و هلدينگ عمران که همگي بازنشسته بوده اند، را برکنار کرديم و بطور مثال در هلدينگ تاپيکو يک جوان پر انرژي را جايگزين کرديم .مجري برنامه در مورد وضعيت بازنشستگان شرکت هاي زير مجموعه تاپيکو نيز پرسيد: مدير عامل پتروشيمي غدير، قائم مقام پتروشيمي غدير، عضو هيئت مديره پتروشيمي فارابي و مديرعامل پتروشيمي آبادان اينها همگي بازنشسته هستند، چرا اکنون مشغول به کار هستند؟
    
لطفي در پاسخ گفت به دنبال جايگزين براي اين افراد هستيم و به آنان اعلام کرديم که مي توانيم بصورت 60 ساعت در ماه از ظرفيت آنها استفاده کنيم .وي در واکنش به اين گفته هاي مجري برنامه پايش با تاييد دريافتي و دورکاري اين دو عضو هيئت مديره گفت: مديرعامل اين شرکت مقيم خوزستان است و دريافتي اش کم است، اما در حال تغيير دو عضو هيئت مديره پتروشيمي فن آوران هستيم و به زودي اين افراد برکنار مي شوند و وضعيت حقوقي آنها را بررسي مي کنيم.