درخواست ترامپ برای اصلاح برجام نقض این توافقنامه است

 انجمن کنترل تسلیحات:
درخواست ترامپ برای اصلاح برجام نقض این توافقنامه است 11 اردیبهشت -97
اینگونه موضع گیری ها برای ترامپ نمی تواند قابل قبول باشد.
تهران- ایرنا- انجمن کنترل تسلیحات اعلام کرد، برجام، توافقنامه بین المللی است که خروج 'دونالد ترامپ' از آن، اقدامی غیرمعقول و در حکم نقض آن خواهد بود.
انجمن کنترل تسلیحات که با هدف حمایت از سیاست های موثر کنترل تسلیحات در سال 1971 در آمریکا تاسیس شد، درخواست ترامپ برای اصلاح برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را غیرواقع بینانه خواند و افزود، تامین مطالبات ترامپ در حکم نقض این توافقنامه از سوی واشنگتن است که علاوه بر پیامدهای خطرناک، موجب تضعیف اعتبار آمریکا خواهد شد.
ترامپ با تهدید به خروج آمریکا از برجام در صورت اصلاح نشدن بندهای مورد نظرش، این واقعیت را نادیده می گیرد که مطالباتش، از جمله دائمی شدن محدودیت های برنامه هسته ای ایران، ناقض توافقنامه هسته ای امضا شده بین ایران و روسیه، چین، آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا در سال 2015 است.
افزون بر این، با توجه به سابقه دشمنی ترامپ با برجام و شعارهای انتخاباتی اش درباره لغو این توافقنامه، تضمینی وجود ندارد که حتی در صورت توافق آمریکا و اروپا بر سر یک سازوکار مکمل، رئیس جمهوری آمریکا آن را بپذیرد و یا به آن پایبند بماند.
همزمان با تلاش فرانسه، انگلیس و آلمان(ایی 3) برای ترغیب دولت ترامپ به ادامه مذاکرات درباره سازوکاری که ضمن جلب رضایت ترامپ، برجام را نقض نکند، ایی 3، روسیه، چین، ایران و کنگره امریکا باید خود را برای اجرای 'طرح 2' برجام بدون حضور آمریکا، آماده و ترامپ را به خاطر کوتاهی در تمدید تعلیق تحریم های ایران که در حکم نقض آشکار برجام است، تقبیح کند و گام هایی برای پایدار کردن این توافقنامه بردارد.
همانگونه که 'فدریکا موگرینی'، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اکتبر گفت، 'توافقنامه هسته ای ایران، چندجانبه است و یک کشور منفرد نمی تواند به آن خاتمه دهد.'
برجام، توافقنامه ای بین المللی است و دفاع از آن به عهده جامعه بین المللی است.
در بند 26 برجام با صراحت اعلام شده است که آمریکا از اعمال تحریم جدید(علیه ایران) خودداری خواهد کرد.
در حالی که اعمال تحریم جدید ناقض توافقنامه هسته ای ایران است، آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی مقامات آمریکایی و منتقدان این توافقنامه تایید می کنند ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند است.
طبق بند 28 برجام، آمریکا متعهد به خودداری از هرگونه سیاستی شده است که هدفش تاثیر مستقیم و نامطلوب بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است.
انجمن کنترل تسلیحات خاطر نشان کرد، چنانچه ترامپ در 12 مه(22 اردیبهشت) با تمدید تعلیق تحریم های ایران موافقت نکند، کنگره آمریکا باید بی درنگ، کار او را به عنوان نقض آشکار برجام تقبیح کند، از شرکای واشنگتن بخواهد که سازوکار پایداری این توافقنامه را تدارک ببینند و خواستار ادامه اجرای ان از سوی سایر امضا کنندگان آن شود.
آنچه مسلم است، رویکرد افراطی ترامپ در قبال برجام حتی بر خلاف رویکرد سیاستمداران این کشور، از جمله 'مایک پمپئو'، وزیر خارجه آمریکا و منتقد برجام است که در کنگره این کشور شهادت داد هیچ نشانه ای دال بر پایبند نبودن ایران به برجام وجود ندارد.