گزیده ها 10 دی - 97


گزیده ها 10 دی - 97
نعمتي
عضو هيئت رئيسه مجلس مطرح كرد: هدف از برجام رفع تحريم بود نه اختلاف افكني بين اروپا و آمريكا!
اميرآبادي گفت يكي از دلخوشي هاي آقايان اين است كه ما بين اروپا و آمريكا اختلاف ايجاد كرده ايم، در حالي كه هدف ما از مذاكرات، اختلاف افكني بين كشورها نبود بلكه هدف رفع تحريم ها بود.
احمد اميرآبادي فراهاني در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به طولاني شدن زمان اجراي سازوكار ويژه مالي اروپا، اظهار داشت: ايران هزينه هاي برجام را داده است اما آمريكايي ها هيچ هزينه اي براي برجام نداده اند. ما در زمان مذاكرات تاكيد كرديم كه بايد از طرف هاي مذاكره تضمين هاي عيني و عملي گرفته و مشخص شود كه در ازاي امتيازاتي كه مي دهيم، آنان چه امتيازي به ما مي دهند.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه متاسفانه هزينه هاي عملي از طرف هاي مذاكره اتخاذ نشد، تصريح كرد: در زمان مذاكرات برجام، حتي اين مسئله مطرح شده بود كه اگر ما مقداري از اورانيوم خود را اكسيد كنيم، آنان هم بخشي از تحريم ها را بردارند و تصميماتي در اين باره اتخاذ كنند اما اين تضمين ها اتخاذ نشد.
اميرآبادي فراهاني با تاكيد بر اينكه ما همه اقدامات لازم در راستاي برجام را انجام داديم اما طرف هاي مقابل اقدامات خود را انجام ندادند، گفت: اقتصاد اروپايي ها بسيار وابسته به آمريكاست و اكثر سرمايه گذاران و هيئت مديره هاي شركت هاي بزرگ اروپايي و در نتيجه تصميم گيرندگان اصلي اقتصاد اروپا، آمريكايي هستند.
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: يكي از دلخوشي هاي آقايان اين است كه ما بين اروپا و آمريكا اختلاف ايجاد كرده ايم، در حالي كه هدف ما از مذاكرات، اختلاف افكني بين كشورها نيست و نتيجه و فايده اي براي ملت ايران ندارد، بلكه  هدف ما از مذاكرات آن بود كه با برجام مشكلات اقتصادي كشور حل و تحريم ها رفع شود.
اميرآبادي فراهاني با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي بايد در برابر آمريكا ايستادگي كنيم، افزود: اروپايي ها هم بايد تكليف را روشن كنند و تضمين عملي دهند كه بالاخره مي خواهند براي ادامه برجام چه اقداماتي انجام دهند اما آنان وقت كشي مي كنند و نبايد اجازه اين كار را به آنان دهيم.
سرشكستگي آمريكا آشكار شد/ روزنامه هاي زنجيره اي سانسور كردند
روزنامه هاي زنجيره اي كه همواره اقدام به بزرگ نمايي تهديدهاي آمريكا مي كنند، سفر دزدكي ترامپ به عراق و اعترافات توام با سرشكستگي وي را سانسور كردند.
ترامپ در سفر مخفيانه به پايگاه نظاميان آمريكايي در الاسد، حتي نتوانست موافقت نخست وزير عراق براي ديدار و ملاقات را جلب كند. او در گزارش اين سفر تصريح كرد: «خيلي غم انگيز است. 7 تريليون (هفت هزار ميليارد) دلار در خاورميانه هزينه كرديم اما متاسفانه ناچارم كاملا مخفيانه به آنجا سفر كنم. دوبار قرار بود به عراق سفر  كنم اما خبر آن درز كرد و سفر لغو شد.
همزمان با اين سفر، سفارت آمريكا در بغداد هدف حمله موشكي قرار گرفت. گروه هاي مردمي عراق نظير النجباء نيز اعلام كردند دولت آمريكا تروريست است و از تروريست ها حمايت مي كند و اگر خود عراق را ترك نكند، او را به اجبار از عراق بيرون خواهيم كرد.
اما اين خبرها به ويژه اظهارات ترامپ، در تيترهاي روزنامه هايي مانند اعتماد، سازندگي، آفتاب يزد، شرق، ايران، همشهري، هفت صبح و... سانسور شد. برخي در همين روزنامه ها زلزله در كابينه عربستان و بركناري عادل الجبير وزير خارجه شديد آمريكايي و ضد ايراني اين رژيم را هم سانسور كردند.
عملكرد دولت موجب شده تا نمايندگان همسو نيز پشت روحاني را خالي كنند
«حواشي سخنراني روحاني در مجلس روشن كرد كه برخلاف انتظار رئيس جمهور تعامل با مجلس دهم آنقدرها هم ساده نبوده است. نه كاسته شدن از تعداد تندروها به كار آمده و نه افزايش شمار اصلاح طلبان و اعتداليون. حتي رياست علي لاريجاني نيز ثمري نداشته است كه اگر داشت حداقل فضاي آرام و جو مناسبي براي استماع سخنان روحاني در روز ارائه بودجه فراهم مي شد».
سايت نامه نيوز از سايت هاي حامي دولت ضمن انتشار تحليل فوق نوشت: حواشي جلسه علني دوشنبه گذشته آن قدر بود كه بودجه و عدد و رقم هايش چندان به چشم نيامد. برخورد نمايندگان مجلس با حسن روحاني و سر و صدايي كه همزمان با سخنراني اش به راه انداختند؛ يك بار ديگر نشان داد كه تعامل با مجلس دهم آنچنان كه آقاي رئيس جمهور انتظار داشت، پيش نرفته است. روحاني كه روي حذف بسياري از تندروهاي مجلس نشين و پيروزي ليست اميدي ها حساب كرده بود، گمان نمي برد كه همكاري با مجلسي به رياست
علي لاريجاني و حضور بسياري از نيروهاي اعتدالي تا اين حد دشوار شود. تا اين حد كه كار به استيضاح هاي پي در پي وزرا، سوال از رئيس جمهور و اخلال در حين سخنراني او برسد!
روحاني بيش از آنچه بايد، روي حمايت فراكسيون اميد و نيروهاي اعتدالي راه يافته به مجلس حساب كرد و همين هم مشكل ساز شد. ليست اميدي ها اگرچه ظاهرا حامي و مدافع دولت هستند اما بعضا عليه او موضع گيري كرده و زاويه خود را با تصميمات دولت حفظ مي كنند. چنان كه ملاحظه شد در جريان سوال از رئيس جمهور كوتاه نيامدند. ناگفته نماند كه در سوال از رئيس جمهور، خود روحاني هم كم مقصر نبود. شايد اگر لجبازي نكرده و نمي گفت كه به حمايت كردن يا نكردن آنها اهميت نمي دهد؛ كار به نحو ديگري پيش مي رفت.
اين را نيز بايد در نظر داشت كه هر وقت پاي مسائل منطقه اي و قومي به ميان آمده فراكسيون اميدي ها در ايجاد وحدت ضعيف تر عمل كرده اند. محمدرضا عارف نيز رئيس مناسبي براي اين فراكسيون نبوده و هيچ وقت موفق به ايجاد وحدت آن هم به نفع دولت، نشده است.
وضعيت تعامل روحاني و مجلسي ها وقتي بغرنج تر مي شود  كه نقش علي لاريجاني و حاميانش در فراكسيون مستقلان را ناديده نگيريم. فراكسيوني كه در موارد حساس تعيين كننده شده و با اعلام نظر خود بر راي نهايي مجلس سايه مي اندازد. روحاني گمان مي كرد كه روابطش با مجلس تحت رياست لاريجاني صميمانه تر باشد اما او سياس تر از اين حرف ها است و هرچه گذشت نشان داد كه در موضع گيري و سياست ورزي به منفعت دولت كاري ندارد. چرا كه اگر داشت بسياري از استيضاح ها يا سوال از رئيس جمهور اعلام وصول و عملي نمي شد.
سانسور نرخ تورم 42 درصدي
يك روزنامه حامي دولت تصريح كرد بانك مركزي آمار تورم 42 درصدي را سانسور كرده است.
دنياي اقتصاد در گزارشي نوشت: آمار بانك مركزي از تورم آذر ماه پس از 7 روز منتشر نشده، اين در حالي است كه براساس قاعده عرفي اين آمار در روز پنجم هر ماه در اختيار مخاطبان قرار مي گرفت.
گزارش هاي غيررسمي حاكي از آن است كه تورم متوسط در آذرماه سال جاري به 21/4 درصد رسيده و نسبت به ماه قبل رشد 2/8 واحدي را ثبت كرده است.
گزارش تورم اقتصاد، معمولا توسط دو نهاد «مركز آمار» و «بانك مركزي» منتشر مي شود، مركز آمار معمولا گزارش شاخص بهاي مصرف كننده را در نخستين روز هر ماه منتشر مي كند كه وضعيت تورمي ماه قبل را منعكس مي كند. بانك مركزي نيز روزهاي چهارم يا پنجم هر ماه روايت خود از تورم ماه قبل را در اختيار مخاطبان و افكار عمومي قرار مي دهد. اين رويه عمدتا در ماه هاي گذشته، وجود داشته است. حتي در تقويم آماري كه بانك مركزي سال گذشته براي اولين و آخرين بار منتشر كرده بود به جز ماه اسفند براي ساير ماه ها متعهد شده بود نرخ تورم هر ماه را چهارم يا پنجم ماه بعد منتشر كند.
با وجود اينكه تقويم آماري منتشر شده در ابتداي سال 96 در سال 97 تكرار نشد، اما رويه انتشار آمار براساس همان روند ادامه يافت و آمارهاي تورمي در روز پنجم هر ماه در اختيار مخاطبان قرار مي گرفت. به بيان ديگر، اگر چه يك تقويم آماري براي سال جاري وجود نداشت، اما طبق يك قاعده عرفي اين آمار تورم تا روز پنجم هر ماه در اختيار مخاطبان قرار مي گرفت. تا اينكه روز چهارشنبه 5 دي ماه سال جاري، بانك مركزي برخلاف رويه معمول، گزارش خلاصه شاخص بهاي مصرف كننده در آذر ماه سال جاري را منتشر نكرد و در روز پنج شنبه 6 دي نيز آمار تورمي بر روي سايت اطلاع رساني بانك مركزي قرار نگرفت.
البته اخبار غيررسمي حكايت از آن داشت كه در روز چهارشنبه، بانك مركزي در بخش محاسبه گر تورم متوسط كل در آذر ماه را 21/2 درصد ثبت كرد كليشه اي ديجيتالي نيز در برخي شبكه هاي اجتماعي از بخش محاسبه گر تورم منعكس شده بود. البته اين منابع گزارش دادند ساعتي بعد به روزرساني نرخ تورم در اين بخش تعليق شده و مجددا نرخ تورم آبان در اين بخش درج شده است. اين موضوع باعث شد كه ابهاماتي در خصوص قراردادن آمار تورم و حذف آن در اذهان به وجود آيد.
اگر خبر غيررسمي منتشر شده صحت داشته باشد، مي توان براساس آن، نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه آذر ماه را رمزگشايي كرد. براساس اين آمار با فرض نرخ تورم ميانگين 21/2 درصدي نرخ تورم ماهانه در آذر ماه رقمي معادل 4 درصد بوده كه نسبت به ماه قبل افزايش 0/5 واحد درصدي را ثبت كرده است. همچنين نرخ تورم نقطه به نقطه نيز رقمي حدود 42/8 درصد خواهد بود كه نسبت به ماه قبل افزايش 2/8 واحد درصدي را ثبت خواهد كرد. البته در خصوص اين آمارها نمي توان اظهار نظر دقيق كرد و احتمال خطاي 0/4 واحد درصدي وجود دارد؛ زيرا اظهارنظر دقيق نياز به رقم شاخص بهاي مصرف كننده دارد، اما مي توان به طور قطع عنوان كرد كه آمار ماهانه و نقطه به نقطه آذر ماه نسبت به آبان ماه افزايشي خواهد بود. بررسي ها نشان مي دهد كه نرخ تورم نقطه به نقطه 42/8 درصدي در دولت يازدهم و دوازدهم يك ركورد محسوب مي شود و بيشترين رقم نرخ تورم از مرداد ماه سال 1392 است.
نياز وزارت خارجه دوربرگردان است نه بولدوزر!
سخنان اخير آقاي ظريف عليه منتقدان، مصداق بارز فرافكني است. وزارت خارجه براي جبران اشتباهاتش، نياز به دور برگردان دارد و نه بولدوزر!
روزنامه وطن امروز در يادداشتي نوشت: زماني كه تيرماه سال 1394 توافق هسته اي ميان ايران و اعضاي 5 به امضا رسيد، دولت يازدهم از برجام تحت عنوان يك «نقطه ثقل» درحوزه اقتصاد و سياست خارجي كشور ياد كرد. متاسفانه اين بار «استراتژي اقتصادي» ما به دليل نگاه حاكم بر دولت در خدمت تاكتيك «بزك برجام» توسط ايالات متحده آمريكا قرار گرفت. در چنين فضايي متاسفانه سخنان صريح و نصايح حكيمانه رهبر معظم  انقلاب اسلامي درباره لزوم نهادينه سازي «اقتصاد مقاومتي» و تاكيد معظم له بر احصاي ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل اقتصادي در داخل كشور به سرلوحه اقدام و عمل مقامات دولتي كشورمان تبديل نشد.
امروز با گذشت بيش از 3 سال از امضاي توافق هسته اي، جناب آقاي دكتر ظريف در سخناني كه از يك سو مصداق «پشيماني» و از سوي ديگر، مصداق «فرار به جلو» تلقي مي شود، منتقدان رويكرد وزارت امور خارجه طي 5 سال اخير را اينگونه تخطئه مي كنند:
«مشكل ما اين است كساني كه طرفدار تعامل با غرب هستند، تا كساني كه مخالف هستند و اسامي ديگري از جمله دلواپسان و... را بر خود مي گذارند، يك باور غلط دارند و آن، اين است كه دنيا را در غرب مي بينند. آنها غرب را مركز جهان مي بينند و به همين دليل خود را در مقابل غرب مي بينند اما تحول عمده اي كه اتفاق افتاده و ما بايد آن را بشناسيم، اين است كه دنياي امروز ما دنياي پساغربي است...».
بدون شك آقاي ظريف به خوبي مي دانند گزاره هايي مانند «لزوم معامله با كدخدا»، «نفي استراتژي نگاه به شرق» و «خضوع در برابر تروئيكاي اروپا»، هيچ يك منبعث از افكار و تئوري هاي منتقدان رويكرد سياست خارجي كشور طي سال هاي اخير نبوده است! به عبارت بهتر، وزير امور خارجه به صورت خواسته يا ناخواسته، تصوير آينه مقابل خود را با تصوير دلواپسان اشتباه گرفته اند! رويكرد وزارت امور خارجه، از مدت ها قبل مشتاق شنيدن چنين جملاتي و از آن مهم تر، ابراز اين جملات و رفتارهاي برخاسته از آن در مجامع بين المللي و صحنه مذاكره با كشورهاي غربي بوده اند اما دريغ از اين اقدام...
سوال اصلي اينجاست: فارغ از خبطي كه وزير امور خارجه كشورمان در خطاب قرار دادن منتقدان سياست خارجي كشور (به جاي وزارت امور خارجه) صورت داده اند، آثار و خروجي اظهارات اخير ايشان در تعيين مشي كلان، ميان مدت و كوتاه مدت دستگاه سياست خارجي كشورمان چيست؟
آيا اين سخنان به معناي نفي واقعي سلطه غرب در نظام بين الملل و حركت بر مدار 3 اصل «عزت»، «حكمت» و «مصلحت» است؟
همان گونه كه اشاره شد، نسبت ميان 3 مولفه اساسي يعني آرمان، استراتژي و تاكتيك در دستگاه ديپلماسي به هم ريخته است.
اگر اظهارات اخير آقاي دكتر ظريف، مصداق نوعي «خودآگاهي» باشد بايد از آن استقبال كرد. با اين حال اگر ايشان درصدد فرافكني نسبت به وضعيت موجود و نسبت دادن كارنامه ناموفق سياست خارجي كشور به منتقدان وزارت امور خارجه هستند، بدترين مسير ممكن را انتخاب كرده اند! وزارت امور خارجه امروز در راستاي اصلاح و بازگشت از مسير گذشته خود، بيش از آنكه به «بلدوزر» نياز داشته باشد، نياز به «دوربرگردان» دارد!