ظريف: اگر به گذشته بر مي گشتيم سخت گيري بيشتري در مذاكرات هسته اي مي كرديم

ظريف: اگر به گذشته بر مي گشتيم سخت گيري بيشتري در مذاكرات هسته اي مي كرديم  9 دی-97
تازمانی که بازار خودسانسوری  چاشنی وارونه گویی و عوامفریبی شده باشد عقب و جلو کشانیدن زمان و افسوس خوردن و اذعان به چنین وچنان کردن  موجب  توجیه نمی شود. چون عاملان اصلی بحران آفرین جریان غالب  زیر انتقاد و سئوال قرار نمی گیرند.
وزير امور خارجه در گفت وگو با يك رسانه چيني با اشاره به خروج آمريكا از برجام گفته اگر به سه سال پيش برمي گشت، سخت گيري هاي بيشتري در مذاكرات انجام مي داد.
سرويس سياسي: «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه در گفت و گوي اختصاصي با شبكه خبري «فونيكس» چين در پاسخ به اين سوال كه تحليلگران چيني معتقدند ايران بعد از شش ماه چاره اي جز مذاكره با آمريكا ندارد، گفت: فكر مي كنم تحليلگران چيني بعد از شش ماه، تحليلشان را عوض مي كنند.
ظريف اضافه كرد: ما هيچ وقت در شرايط اضطرار با آمريكا مذاكره نخواهيم كرد، طرفي كه از مذاكره خارج شد، ايران نبود، آمريكايي ها تا هشت ماه قبل در برجام حضور داشتند و با ما مذاكره مي كردند ولي آن را ترك كردند و خودشان بايد به مذاكره برگردند.
وي در پاسخ به اين سوال كه اگر سه سال پيش كه برجام را امضا كرديد مي دانستيد آمريكا از آن خارج مي شود چكار مي كرديد؟ گفت: اگر به سه سال قبل برمي گشتيم حتما سختگيري بيشتري انجام مي داديم.
وزير امور خارجه ادامه داد: اما اين طور نيست كه سه سال پيش، پيش بيني احتمال امروز را نداشتيم ولي آيا اينكه مي شد به يك توافق بهتر از توافق فعلي رسيد به نظر من دشوار بود.
به گزارش تسنيم، ظريف تصريح كرد: اگر امروز بخواهيم توافق را دوباره بنويسيم اولا كه بعيد مي دانم امكان رسيدن به توافق وجود مي داشت و اگر هم بتوانيم به توافق برسيم چيزي شبيه توافق سه سال پيش مي بود.
وي در ادامه گفت: آمريكايي ها كه مي گويند كسي نبايد با ايران معامله كند، كار غيرقانوني انجام مي دهند و خلاف قطعنامه شوراي امنيت عمل مي كنند. آمريكايي ها قانون جنگل را حاكم مي كنند.
وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه ايران و چين تحت فشار آمريكا چه اقداماتي را بايد انجام دهند؟ گفت: دولت ايران و دولت چين و ساير دولت هاي دنيا بايد به آمريكا نشان دهند كه دنيا امروز آمريكا نيست و حتي دنيا امروز غرب نيست.
ظريف درباره SPV (كانال ويژه مالي اروپا) نيز خاطرنشان كرد: سياست خارجي ما سياست واكنش به اروپا نيست و اروپا هم مهمترين طرف تجاري ما نيست، مهمترين طرف تجاري ما چين، همسايگان و روسيه هستند و ما با اينها مكانيسم هاي خود را ايجاد كرده ايم؛ البته دنبال اين نيستيم كه با اروپا ارتباط نداشته باشيم.
وي افزود: اروپايي ها به ما گفتند عليرغم همه مخالفت هاي آمريكا مشغول كار هستند، ولي ما هيچ وقت منتظر اروپا نبوديم و الان هم منتظر اروپا نيستيم.
توافق بهتر
ظريف اذعان كرده است كه اگر به سه سال پيش برمي گشت، سخت گيري هاي بيشتري در مذاكرات انجام مي داد. اما در ادامه مدعي شده است كه اين طور نيست كه سه سال پيش، پيش بيني احتمال امروز را نداشتيم.
متاسفانه دولت به هيچ عنوان عهدشكني طرف مقابل را- علي رغم كارنامه سياه آمريكا در اجراي توافقات بين المللي- در برجام مورد توجه قرار نداد.
دولت روحاني در اقدامي عجولانه و شتابزده- به گونه اي كه تعجب رسانه هاي غربي را درپي داشت- در 2 ماه همه تعهدات خود را به صورت يك طرفه و برگشت ناپذير انجام داد. دولت در كمتر از 2 ماه، 12 هزار سانتريفيوژ را از چرخش انداخت، در قلب راكتور اراك بتن ريخت، 9700 كيلو از 10 هزار كيلوگرم ذخاير اورانيوم غني شده را از كشور خارج كرد و حتي تحقيق و توسعه را نيز متوقف كرد.
سخن از پيش بيني عهدشكني آمريكا در حالي مطرح مي شود كه مديران ارشد دولت تا همين چند وقت پيش چه در جريان پروسه مذاكرات هسته اي، چه در زمان توافق برجام و چه در دوران پسابرجام در تقابل با بدبيني به آمريكا از سوي منتقدان دلسوز سخن مي راندند و آنها را با برچسب هاي توهين مي نواختند و در ايامي كه دلسوزان بر عدم خوش بيني در مذاكره با آمريكا تاكيد مي كردند، ضمن اصرار بر مذاكرات معتقد بودند كه خوش بيني و بدبيني در عالم سياست معني ندارد.
ظريف در مصاحبه با رسانه چيني تاكيد كرده است كه اگر در شرايط فعلي هم به توافق مي رسيديم، چيزي شبيه توافق سه سال پيش بود. اين اظهارنظر تامل برانگيز به اين دليل از سوي ظريف بيان مي شود كه دولتمردان، هر توافقي را بهتر از عدم توافق مي دانند! رويكرد غلطي كه در پي اجراي برجام خسارت هاي فراواني را به مردم تحميل كرد.