97روزنامه نگار در سال 2018 جان باختند

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران:
97روزنامه نگار در سال 2018 جان باختند   10 دی-97
تهران – ایرنا - فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران امروز در بیست و نهمین گزارش سالانه خود از تعداد جانباختگان حوزه رسانه اعلام کرد که تا 27 دسامبر سال 2018 تعداد 94 روزنامه نگار و فعال این حوزه در سال 2018 کشته شده و 3 روزنامه نگار دیگر نیز قربانی حوادث غیرمترقبه شدند.
به گزارش تارنمای فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، آمار سال 2018 میلادی در حالی منتشر می شود که در سال 2017 تعداد جانباختگان حوزه رسانه 82 نفر بود. در فهرست امسال نام 6 زن به چشم می خورد.
فهرست سال 2018 نشان دهنده بحران جاری امنیت در عرصه روزنامه نگاری است که قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار سعودی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه این امر را برجسته می سازد. از دیگر عوامل تهدیدکننده روزنامه نگاران می توان به بمبگذاری های افغانستان و جنایات سازمان یافته مکزیک نام برد.
آنچه که در فهرست امسال جلب توجه می کند قتل نگران کننده 5 روزنامه نگار و فعال رسانه ای روزنامه آمریکایی کاپیتال گَزت شهر مینیاپلیس به دست فردی است که شکایت وی از این روزنامه به جایی نرسیده بود.
بنابر این گزارش مناقشات نظامی و اقدامات تروریستی عامل اصلی کشتار روزنامه نگاران در کشورهایی مانند افغانستان، یمن و سوریه است. با این وجود، به دلیل شکست های گروه های مسلح در عراق، خشونت علیه روزنامه نگاران مشغول به فعالیت در این کشور به شدت کاهش یافت.
از سوی دیگر، عدم تحمل فزاینده در مورد گزارشگری مستقل، عوامگرایی، فساد و جرم جنایت گسترده و همچنین قانون شکنی دامنگیر کشورهای آرام و باثباتی مانند هند، پاکستان و فیلیپین شده است.
این فدراسیون که دفتر آن در بروکسل بلژیک قرار داشته و بیش از 600 هزار روزنامه نگار از 146 کشور عضو دارد در گزارش امروز خود آسیا پاسیفیک را با 32 روزنامه نگار مقتول خطرناکترین منطقه برای فعالیت رسانه ای اعلام کرد و قاره های آمریکا با 27 روزنامه نگار مقتول، منطقه خاورمیانه و جهان عرب با 20 جانباخته و آفریقا و اروپا با به ترتیب 11 و 4 کشته رده های بعدی را در این فهرست به خود اختصاص دادند