2018، صفحه ای پر حادثه در تاریخ فلسطین

 2018، صفحه ای پر حادثه در تاریخ فلسطین 11دی-97
تهران - ایرنا - سال 2018 میلادی، سالی پر حادثه در تاریخ فلسطین بود، رویدادهایی همچون 'انتقال سفارت آمریکا به قدس' و 'عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی' تنها گوشه ای از اتفاقات سرنوشت ساز فلسطین، در سال گذشته میلادی را تشکیل می دهند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سال 2018 را شاید بتوان به عنوان یکی از پر حادثه ترین سال ها در تاریخ فلسطین نامگذاری کرد، رویدادهایی همچون 'انتقال سفارت آمریکا به قدس' ، 'عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی' ، 'راهپیمایی های بازگشت' ، 'ناکامی آمریکا برای محکومیت حماس در سازمان ملل' ، 'بمباران نوار غزه' ، 'تصویب قانون منع کاهش محکومیت فلسطینی ها ، 'ادامه شهرک سازی در سرزمین های اشغالی' ، 'ادامه حصر نوار غزه' و 'کشتار خبرنگاران فلسطینی' همگی گواه یک سال پرماجرا بودند.

**
انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی
به رسمیت شناختن شهر تاریخی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه آمریکا به این شهر در قالب یک حرکت نمادین، از شعارهای مهم دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری امریکا بود، اتفاقی که سرانجام 24 اردیبهشت (14 مه) رنگ واقعیت به خود گرفت.
پیشتر نمایندگان کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی، در قطعنامه ای انتقال سفارت امریکا به قدس را تصویب کرده بودند، تصمیمی که توسط روسای جمهور پیشین این کشور هیچ گاه اجرایی نشد.
در مراسم افتتاح سفارت ایالات متحده آمریکا در قدس اشغالی، «ایوانکا ترامپ» دختر رییس جمهوری آمریکا و «جرد کوشنر» داماد و مشاور وی نیز حضور داشتند.
با انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس، سرزمین های اشغالی صحنه نا آرامی ها و درگیری های شدید میان فلسطینی ها و نظامیان رژیم صهیونیستی شد، حوادثی که منجر به شهادت ده ها فلسطینی معترض شد.
این تصمیم آمریکا در تناقض آشکار با قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل گرفته شده است که همه کشورهای عضو را از تاسیس اماکن دیپلماتیک در قدس اشغالی منع می کند.
**
عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی
سال 2018 را می توان سال رقابت کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست.
تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی نیز در اقدامی متقابل برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس ، گام های به ظاهر کوچک اما موثری را در سال گذشته برداشته است.
در همین راستا اسرائیل در سال گذشته، روابط ورزشی و فرهنگی قابل توجهی را مخصوصا با امارات برقرار کرد.
«
میری ریگو» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی 4 آبان ماه در سفری بی سابقه به همراه یک هیات ورزشی اسرائیلی وارد امارات شد تا در مسابقات جودو در ابوظبی شرکت کند.
گزارش ها حاکی از آن است که در پی کسب مدال طلای جودوکار رژیم صهیونیستی در ابوظبی برای اولین بار پرچم اسرائیل در یک کشور عربی به اهتزاز درآمد و سرود این رژیم در امارات طنین ‌انداز شد، اقدامی که خشم ملت های عرب را به همراه داشت.
در اقدام تحریک آمیز دیگر، وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی، از مسجد 'شیخ زاید بن سلطان' در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی دیدن کرد.
در ابتدای شهریور گذشته نیز تیم والیبال زنان امارات در مسابقات قهرمانی اروپا با تیم زنان رژیم صهیونیستی به رقابت پرداخت و پیش از آن نیز تل‌آویو میزبان دوچرخه‌سوارانی از امارات و بحرین بود.
روز 3 آبان ( 25 اکتبر) و در اقدامی جنجال برانگیز بنیامین نتانیاهو، در راستای عادی سازی روابط با کشورهای عربی در سفری غیرمنتظره و محرمانه عازم مسقط، پایتخت عمان شد و با سلطان قابوس، پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد.
این نخستین سفر مقامات این رژیم به عمان پس از 22 سال محسوب می شود.
«
یوسف بن علوی» وزیر مشاور در امور خارجی عمان درخصوص سفر نتانیاهو به مسقط گفت: این سفر به درخواست شخص نتانیاهو برای گفت وگو پیرامون روند 'صلح' خاورمیانه صورت گرفت.
عربستان هم از این رقابت عقب نماند، در ماه های گذشته ویدئویی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که حاکی از عرضه محصولات لبنیاتی عربستان و همچنین عرضه کالاهای بزرگترین شرکت محصولات شیمیایی عربستان به نام 'سابک' در فروشگاه های سرزمین های تحت اشغال صهیونیست ها بود.
عربستان همچنین به یکی از خطوط هوایی هند در سال گذشته اجازه داد تا از فضای هوایی این کشور برای پرواز به سوی تل آویو استفاده کند.
یک هیات از بحرین نیز در سال 2018 برای گفت وگو با مقام های صهیونیستی به سرزمین های اشغالی سفر کردند.

**
راهپیمایی های بازگشت
فلسطینیان ساکن غزه سال 2018 در راهپیمایی های اعتراضی موسوم به «بازگشت» نمادی از استقامت و ایستادگی را به نمایش گذاشتند.
راهپیمایی های بازگشت از دهم فروردین امسال (سی ام مارس) همزمان با بزرگداشت روز «زمین» در فلسطین آغاز و جمعه گذشته (7 دی ماه) وارد چهلمین هفته خود شد.
معترضان فلسطینی در این راهپیمایی ها خواهان رفع محاصره نوار غزه و بازگشت به سرزمین های اجدادی خود هستند که اینک در اشغال رژیم صهیونیستی است.
باریکه غزه از حدود دوازده سال پیش و به دنبال قدرت گرفتن جنبش حماس در این منطقه تحت محاصره رژیم صهیونیستی است و با وجود اعتراض های گسترده، اسرائیل همچنان این منطقه را تحت محاصره قرار داده و عملا آن را به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است.
بسیاری از ناظران، راهپیمایی های بازگشت را نوعی واکنش در برابر تصمیمات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال مناطق اشغالی و فلسطین می دانند.
این راهپیمایی ها با شهادت بیش از 240 تن و زخمی شدن بیش از 25 هزار نفر همراه بوده که هیچ کدام از آنها نتوانسته اراده فلسطینیان را از ادامه راهپیمایی اعتراضی باز دارد.
**
ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای محکومیت حماس در سازمان ملل
آمریکا در دسامبر گذشته (آذر ماه) پیش‌ نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد تا ضمن محکوم کردن مقاومت مردم فلسطین و متهم کردن حماس به تروریسم، فشارهای خود بر فلسطینی‌ ها را تشدید کند.
این قطعنامه که بامداد 16 آذر (7 دسامبر) در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته شد، برای تصویب به دو سوم آرا نیاز داشت که در عمل محقق نشد.
پس از رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا ضد حماس، ایرلند پیش‌ نویس قطعنامه دیگری را ارائه کرد که در آن بر لزوم پایان اشغالگری و شهرک‌ سازی توسط صهیونیست‌ها تاکید شده بود و تنها 5 عضو از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن رای منفی دادند تا پیروزی دیگری برای ملت فلسطین در مجمع عمومی به ثبت برسد.
**
ادامه روند شهرک سازی در سرزمین های اشغالی
ساخت شهرک از سوی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی یک موضوع قدیمی اما همیشگی در قضیه فلسطین محسوب می شود، به گونه ای که روند ساخت این شهرک ها در سال 2018 با سرعت بیشتری ادامه یافت و در آخرین اقدام، کابینه نتانیاهو در اواخر سال 2018 با ساخت 2200 دستگاه واحد مسکونی در شهرک‌های واقع در مناطق اشغالی فلسطینی موافقت کرد.
تحلیلگران معتقدند بنیامین نتانیاهو قصد دارد در آستانه انتخابات زودهنگام در اسرائیل، با این اقدام حمایت شهرک ‌نشینان را جلب کند.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از 400 هزار نفر در شهرک‌های کرانه غربی رود اردن و 200 هزار نفر دیگر نیز در شهرک‌های قدس اشغالی زندگی می‌ کنند.
رژیم صهیونیستی در جریان جنگ شش‌ روزه در سال 1967 با کشورهای مصر، سوریه و اردن، از جمله قدس شرقی و کرانه غربی رود اردن را به تصرف خود درآورد و بلافاصله ساخت شهرک‌ در همین مناطق اشغالی را آغاز کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در ماه دسامبر سال 2016(آذر 95) از اسرائیل خواسته بود برنامه‌های شهرک‌سازی در مناطق اشغالی را به کلی قطع کند.
**
بمباران هوایی نوار غزه
بر اساس اطلاعات به دست آمده، ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2018 نزدیک به 865 بار نوار غزه را از طریق حملات هوایی بمباران کرده است.
براساس گزارش رسمی منتشر شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی، این نیروها همچنین در سال 2018 بیش از 15 تاسیسات مرزی متعلق به فلسطینی‌های نوار غزه را از طریق بمباران هوایی منهدم کرده‌اند.
در این گزارش همچنین گفته شده نیروهای فلسطینی در واکنش به تهاجم‌های صورت گرفته حداقل هزار راکت موشکی را به مناطق شهرک نشین صهیونیستی شلیک کرده‌اند که بر اثر این شلیک‌ها حداقل 16 صهیونیست به کشته و 199 نفر دیگر زخمی شده‌اند.
کشتار و دستگیری گسترده خبرنگاران فلسطینی، حمله های ناکام به 'خان یونس' و 'خان الاحمر' ،تصویب قانون منع کاهش محکومیت فلسطینی های دربند رژیم صهیونیستی و ادامه محاصره نوار غزه از دیگر رویدادهای مهم فلسطین در سال 2018 بود که این کشور را در روزهای متوالی به صدر اخبار جهان رساند.
حال باید منتظر ماند و دید که تحولات گسترده فلسطین در سال گذشته از یک سو و تلاش های دولت آمریکا برای اجرای معامله قرن و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینیان از سوی دیگر، قضیه فلسطین را در سال 2019 به کدامین سو رهنمون خواهد کرد.