روحاني: نام دولت را در ليست گرانفروشان بگذاريد!

اوین نامه کیهان 5 دی - 97
روحاني: نام دولت را در ليست گرانفروشان بگذاريد!
لايحه بودجه 98 تقديم مجلس شد

در مورد اذعان روحانی که نام دولت را توی لیست گران فروشان گنجانیده است . اولاً سیاست ارزان فروشی  وطن  وگران فروشی کالاها به ملت تاریخچه 40 ساله دارد .دوماً دولت روحانی پیرامون  شریک دارد که نقش اش در ایجادگران فروشی بیش از دولت روحانی است .ازجمله خامنه ای رهبر انتصابی همه کاره و رهبر  سربازجوشریعت نداذی  و اوین نامه اش و پاسداران و سایرنهادهای وابسته به خامنه ای اند.
رئيس جمهور ديروز صبح در حالي كه براي تقديم بودجه 98 به مجلس آمده بود در صحن علني گفت: خدمات دولت به مردم گران است و اگر مي خواهيد از گران فروشي صحبت كنيد نام دولت را نيز در اين ليست بگذاريد!
ديروز حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس جمهور براي تقديم بودجه 98 به صحن علني مجلس آمد. روحاني پس از حضور در جايگاه در آغاز سخنانش درگذشت آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام را تسليت و همچنين ميلاد حضرت عيسي(ع) را به مسيحيان تبريك گفت.
روحاني در بخش آغازين سخنانش تاكيدكرد: لايحه بودجه سال 98 در شرايطي تقديم مجلس محترم مي شود كه از اواخر سال گذشته كشور ما با شرايط فشار و تحريم ظالمانه آمريكا مواجه بود. دي ماه امسال به اميد خدا، ماهي پربركت براي مردم خواهد بود و همچنين ماه بهمن كه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي است، پيش رو خواهيم داشت.
روحاني با بيان اينكه هدف اصلي آمريكا از توطئه ها و فشارهاي مستقيم بر ملت ايران و همچنين بر مردم منطقه و شركت هاي تجاري و اقتصادي، به زانو درآوردن نظام پرقدرت جمهوري اسلامي ايران است، افزود: آمريكايي ها مانع بزرگ خود را در اين منطقه حساس ايران سرافراز و قدرتمند مي بينند و بي ترديد آمريكا به هدف خود نخواهد رسيد و ايران سرافرازتر، قدرتمندتر و همچنين مردم ايران با استقامت و هوشياري بيشتر در برابر توطئه ها خواهند ايستاد. بي ترديد تحريم ها و فشارها بر زندگي مردم ، رشد و توسعه كشور تاثير خواهد گذاشت.
گفتند دولت كشور را رها كرده است
رئيس جمهور تاكيد كرد: آمريكايي ها در اين ميان توطئه و نقشه شوم خود را براي تحريم ملت ايران به اجرا درآوردند و در اوايل امسال يعني سال 97 با التهاباتي ابتدا در بازار ارز و سپس در بازار كالا و علي القاعده در ساير بازارها مواجه شديم.
وي ادامه داد: آنچه آمريكا در سال 97 مدنظر داشت دو مسئله بود؛ نخست نااميدي مردم نسبت به آينده نظام و كشور و دوم القاء ناكارآمدي نظام، كه مردم تصور كنند دولت بر اوضاع كشور مسلط نيست و به تعبير برخي از سايت ها و روزنامه هايي كه متاسفانه گاهي تعبيراتي نادرست يا ناپسند داشتند و عنوان شد كه دولت، كشور را رها كرده و كشور از كنترل خارج شده و حتي برخي در آن دوران از ابرتورم در اقتصاد سخن گفتند.
رئيس جمهور افزود: حتي برخي عنوان مي كردند ايران به زودي ونزوئلا خواهد شد و تلاش كردند مردم را نااميد و دولت را ناكارآمد معرفي كنند، البته ممكن است اين افراد هدف سوء نداشته باشند اما دوستاني كه در زمان سختي حرف دشمن را تكرار مي كنند متاسفانه آثاري منفي براي نظام و كشور به دنبال خواهد داشت.
لازم به ذكر است كه شماري از نمايندگان و يا كارشناسان با توجه به برخي مسايل نسبت به عدم واكنش به موقع دولت در برخي مقاطع اعتراض داشتند. براي نمونه در حالي كه به تصريح خود رئيس جمهور، كشور در شرايط ويژه اي به سر مي برد و آمريكا جنگ اقتصادي عليه ايران را به اوج خود رسانده بود ماه هاي متمادي سفارتخانه ايران در چين فاقد سفير بود و همين اواخر سفير ايران در چين معرفي شد. اين موضوع از آن جهت حائز اهميت است كه اولا چين بزرگ ترين شريك تجاري ايران است و دوم آنكه تنش هاي اقتصادي- سياسي ميان واشنگتن و پكن طي سال هاي اخير افزايش قابل توجهي داشته و دولت مي توانست از فضاي ايجاد شده ميان چين و آمريكا به نفع كشورمان سودجويد.در همان شرايط تشديد جنگ اقتصادي وزارتخانه هايي كه در خط اول نبرد اقتصادي قرار دارند (وزارت اقتصاد، كار و رفاه اجتماعي، صنعت و تجارت) مدت قابل توجهي بدون وزير بودند. هنوز هم دولت دوازدهم سخنگو ندارد. همين اواخر آشنا، مشاور رئيس جمهور در يك گفت وگو اذعان كرده بود كه ايرادي كه به آقاي روحاني وارد است تعلل و كندي در تصميم گيري ها است. بايد به اين توجه داشت كه در مسايل كلان كشوري، آن هم در شرايط جنگ اقتصادي ممكن است چند روز تعلل در اتخاذ تدابير هزينه هاي سنگيني بر دوش كشور بگذارد.
مهار تورم و اشتغال مطلوب!
رئيس جمهور در ادامه سخنراني خود در صحن علني مجلس گفت: كشوري كه در مسير توسعه حركت مي كرد و تورم را مهار و تك رقمي و همچنين اشتغال را به سمت نقطه مطلوب سوق و رشد سرمايه گذاري را نيز به سمت مثبت هدايت و در بسياري از زمينه ها به خودكفايي رسيده بود و در شرايط سخت آب و هوايي توانستيم از مسئله بحران آب آشاميدني عبور كنيم.
رئيس جمهور كشورمان با بيان اينكه در يك مقطع با كشورهايي كه مبادلات ارزي و بانكي داشتيم، دچار مشكل شديم، تصريح كرد: هيچكس نمي تواند بگويد كه تحريم بر اقتصاد كشور و زندگي مردم تاثير منفي نمي گذارد، اما هيچ شخصي هم نمي تواند بگويد كه آمريكا به اهداف خود در تحريم ها دست خواهد يافت، چرا كه حتما اين كشور به اهداف خود دست نيافته و شكست خواهد خورد.
وي ادامه داد: تحريم مشكلاتي براي زندگي مردم به وجود آورده كه بايد تلاش شود با همكاري يكديگر اين مشكلات را كاهش داد و مجلس، دولت و نظام جمهوري اسلامي قادر خواهند بود مشكلات را كاهش داده و جلوي التهابات را گرفته و شرايط كشور را مناسب كنند.
ساختارهاي ناسالم اقتصادي
روحاني با بيان اينكه عامل دوم در ايجاد التهابات ابتداي سال جاري ساختارهاي ناسالم اقتصادي در كشور بود، بيان كرد: از دهه هاي قبل و بعد از انقلاب، اين ساختارهاي نامناسب پيش روي كشور است و اين ساختارها مي تواند مشكلات بزرگي براي كشور ايجاد كند كه در شرايط تحريم بروز و ظهورش بيشتر مي شود.
وي با اشاره به اينكه  اگر ساختار اقتصادي كشور ساختار سالمي بود مي توانستيم سال گذشته و امسال ادعا كنيم كه بودجه بدون نفت داشته باشيم، افزود: تخمين درآمد نفتي كشور در بودجه سال 98 كه تقديم مجلس مي شود، 142 هزار ميليارد تومان است.
روحاني با بيان اينكه در بودجه سال 98 از 110 هزار ميليارد تومان بخش رفاهي بودجه 81 هزار ميليارد تومان به بخش صندوق ها مربوط مي شود، افزود: چه زماني بايد صندوق ها را در مسير صحيح قرار دهيم؟ و تا چه زماني بودجه صندوق ها بايد از بودجه ساليانه تامين شود؟ اين همه سرمايه گذاري براي صندوق ها چه بود؟ اگر صندوق هاي بازنشستگي كشور سالم بود، آيا اين ميزان به آنها كمك مي شد؟
وي با بيان اينكه در يك مقطع صندوق هاي بازنشستگي به قدري پول و ذخيره داشتند كه در زمان جنگ از صندوق ها كمك گرفته مي شد، تصريح كرد: در مقطع كنوني صندوق ها درآمد لازم را براي پرداخت حقوق بازنشستگان ندارند. تعداد زيادي بنگاه اقتصادي به نام شستا وجود دارد كه بايد پرسيد درآمد آنچه ميزان است؟ البته بايد گفت بنگاه هاي شستا بيشتر زيان ده هستند.
در اين زمينه بايد از دولت محترم پرسيد در جهت سالم سازي اقتصاد كشور چه اقداماتي صورت داده است؟ يكي از مسايلي كه دائما از آنها انتقاد شده بانك ها هستند و بنگاه داري بانك ها. براي نمونه در موضوع مسكن بسياري از التهابات ايجاد شده در بازار مسكن ماحصل سرمايه گذاري كلان برخي بانك ها در اين حوزه است. دولت چه اقدامي براي رهايي از اين آفت ها انجام داده است؟
دريغي به نام «خصوصي سازي»
روحاني با بيان اينكه بخش خصوصي كشور تقويت نشده است، افزود: اگر بخش خصوصي كشور فعال بود و بازار اقتصادي روي دوش آن قرار داشت، امروز تاثير تحريم ها روي كشور به مراتب كمتر از ميزان كنوني بود و اگر بار بودجه روي نفت قرار نداشت، حتما تاثير تحريم ها كمتر مي شد. ناسالم بودن اقتصاد، ساختار اقتصادي و ساختار بودجه، شرايط كنوني را براي كشور رقم زده است.
در اين مورد گفتني است كه اخيرا 55نماينده مجلس نامه اي به رئيس قوه قضائيه نوشته و در آن از تخلفات گسترده سازمان خصوصي سازي و رئيس آن سخن گفتند و تقاضاي رسيدگي ويژه به آن پرونده را مطرح كردند. متاسفانه دولت يازدهم و دوازدهم در زمينه خصوصي سازي كارنامه بسيار ضعيفي دارد.
ضمن آنكه بايد به رئيس جمهور محترم يادآور شد كه بخش خصوصي با رونق توليد جان مي گيرد و رونق توليد در گرو تسهيل صادرات و جلوگيري از واردات بي رويه اي است كه به توليدكنندگان داخلي آسيب مي رساند. آيا دولت در اين مسير گام برداشته است؟!
بار ديگر شعار شفافيت
روحاني در ادامه با بيان اينكه شرايط ساختاري اقتصاد ما از جمله بودجه ريزي يكي از مشكلات بود، اظهار داشت: در بودجه خيلي حركت هاي مخفي داريم كه اينها بايد آشكار شود و بودجه شفاف باشد و هيچ راهي براي نجات از فساد و رانت جز شفافيت وجود ندارد و بزرگ ترين اقدامي كه دولت دوازدهم بايد انجام دهد و احتمالا شما هم با آن موافق باشيد دولت الكترونيك است لذا تا دولت الكترونيك تكميل نشود و همه داده هاي اطلاعاتي در يك جا جمع نشود و مردم از شرايط كشور به صورت كامل مطلع نباشند باز هم دچار فساد و رانت مي شويم.
دولت محترم اي كاش در زمينه شفافيت به وعده هاي خود عمل كند و تنها به شعار در اين زمينه اكتفا نكند. بهترين كار آن است كه دولت در مسير شفافيت قدم هاي عملي بردارد. سامانه هاي مربوط به حقوق هاي مديران يكي از وعده ها در زمينه شفاف سازي بود.
نام دولت را در ليست گران فروشي قرار دهيد
وي ادامه داد: خدمات دولت به مردم گران است و اگر مي خواهيد از گران فروشي صحبت كنيد نام دولت را نيز در اين ليست بگذاريد. ما براي هر دانش آموزي به طور متوسط در سال آينده 4ميليون تومان از خزانه مردم و بيت المال هزينه مي كنيم كه البته براي شهرهاي مختلف و مقاطع مختلف تفاوت دارد.
رئيس جمهور همچنين تصريح كرد: در حال حاضر اگر دولت بخواهد اين خدمت را از مردم بخرد حداكثر يك ميليون تومان مي شود. از اين رو دولت 4 برابر از پول بيت المال براي يك دانش آموز هزينه مي كند در حالي كه مي تواند آن را ارزان كند البته اين اقدام يك ساله صورت نمي گيرد. اين پيشنهاد را در بودجه امسال داده ايم كه سال آينده حداقل 10 درصد به صورت خريد خدمت باشد و اين مي تواند بعدا با تصويب نمايندگان ادامه پيدا كند.
وعده روحاني براي اصلاح شستا
رئيس جمهور افزود: با قولي كه وزير جديد كار داده است، سال 98 سال عرضه بزرگ بنگاه هاي اقتصادي به بازار سرمايه خواهد بود و ان شاءالله همه شستا به بازار سرمايه خواهد آمد.
روحاني گفت: درست است كه اين اقدامات باعث ضرر كردن برخي ها خواهد شد، هيئت مديره هاي مختلف، مجمع هاي مختلف، داستان هايي به وجود خواهد آمد كه بايد از آنها بگذريم و تمام توان خود را به كار گرفته زيرا دولت قدرتمند و ثروتمند است.
وي ادامه داد: تمام مراكز نفتي و گازي مي توانند وارد ميدان شوند زيرا اعتبار آنها از جمله نفت به اندازه دولت است بنابراين بايد به صحنه بيايند و بايد سرمايه گذاري هاي جديد شروع شود كه اگر آمريكا از سرمايه گذاري هاي خارجي جلوگيري مي كند بايد سرمايه گذاري هاي داخلي را با ايجاد مشوق هاي مناسب تقويت كند و همچنين مي توانيم سرمايه هاي ايرانيان خارج از كشور در وهله اول نهادينه كرده و سپس استفاده كنيم.
روحاني افزود: در سال 98 وزير صمت قول داده است كه بيش از دو هزار بنگاه اقتصادي و صنعتي توسط اين وزارتخانه كه نيمه كاره مانده تكميل شود و بيش از دو هزار ديگر بازسازي شود كه براي آن 20 هزار ميليارد تومان تسهيلات در نظر گرفته شده است و همچنين در سال آينده برنامه اين است كه 4 هزار واحد صنعتي را فعال كنيم.
تصميمات بودجه اي براي اقشار ضعيف
رئيس كابينه دولت دوازدهم ادامه داد: با توجه به شرايط ما بايد براي اقشار ضعيف جامعه تصميمات مهمي را در قالب بودجه سال آينده مي گرفتيم، و اين كار و تصميمات را در بودجه سال 98 اعمال كرديم. از طرفي دولت براي كالاهاي اساسي، بخش درمان و تجهيزات پزشكي در سال 97 حدود 13 ميليارد دلار اعتبار در نظر گرفت كه اين اعتبارات با دلار 4200 تومان تخصيص داده شد، حال اين ميزان اعتبار براي سال آينده به 14 ميليارد دلار با قيمت دلار 4200 تومان مي رسد.
وي تصريح كرد: براساس برنامه ريزي دولت قيمت دلار براي سال آينده براي كالاهاي اساسي همان 4200 تومان خواهد بود، البته بخش هاي خصوصي، عمومي غيردولتي بايد در اين زمينه متعهد باشند و مردم را كمك كنند. از طرف ديگر اقدام ديگر دولت در لايحه بودجه سال آينده حمايت از افرادي است كه حقوق ثابت داشته يا بازنشسته و مستمري بگير هستند.
روحاني با اعلام اينكه حقوق مستمري بگيران، بازنشستگان و شاغلان در سال 98  در حدود 20 درصد افزايش مي يابد، گفت: اين اقدام براي كاهش فشار بر مردم صورت مي گيرد، از طرف ديگر دولت برنامه ريزي را براي حمايت از مردم از طريق اختصاص و پرداخت مبلغي براي تامين كالاهاي ضروري تدوين كرده است، البته اين پرداخت يك نوبت در ماه هاي گذشته انجام شده و يك نوبت نيز تا پايان سال صورت مي گيرد و قطعا سال آينده نيز اين روند ادامه خواهد داشت.
تسهيلات ويژه براي توليد
رئيس جمهور كشورمان ادامه داد: يكي ديگر از مسائل مهم بحث توليد است، از اين رو براي ما مسئله وجود كالا در بازار، صادرات و اشتغال داراي اهميت است، البته امروز بخش توليد با مشكلات بسياري از جمله در بحث تامين مواد اوليه و كالاهاي واسطه اي مواجه است.
رئيس دولت دوازدهم ادامه داد: دولت در هفته گذشته دو تصميم گيري مهم داشت، نخست اينكه تمامي واردكنندگان بدون ثبت سفارش مي توانند مواد اوليه را براي توليد از طريق مناطق آزاد وارد كنند، حال اين تصميم مهمي بود، از طرفي در هفته گذشته نيز تصميم ديگري گرفتيم كه براساس آن كالاهاي ضروري بخشي از توليداتمان را بدون انتقال ارز آزاد كنيم تا چرخه توليد به حركت درآيد.
بودجه دوسقفي
روحاني با بيان اينكه دولت اقدامات ويژه اي در حوزه محيط زيست براي سال آينده انجام مي دهد، افزود: بودجه ويژه اي براي سال آينده در حوزه محيط زيست در بخش جاري و عمراني در نظر گرفته شده است و در بخش پژوهش و آموزش عالي اقدامات ويژه اي صورت گرفته چرا كه بخش محيط زيست براي دولت مهم است.
رئيس جمهور كشورمان با بيان اينكه بودجه سال 98 در مجموع با 407 هزار ميليارد تومان بسته شده است، ادامه داد: بودجه سال 98 دو سقفي شده كه در سقف اول 407 هزار ميليارد تومان و در سقف دوم 2 رقم 20 هزار ميليارد توماني در نظر گرفته شده كه در صورت كسب منابع جديد كه در بودجه آمده اين سقف دوم تحقق مي يابد.
وي اظهار داشت: بودجه براي 15 آذر برنامه ريزي شده بود كه با دستورات ويژه اي كه مقام معظم رهبري صادر كردند، اصلاحاتي روي بودجه در نظر گرفته شد كه در بودجه تقديمي امروز اين اصلاحات اعمال شده است.
روحاني با بيان اينكه بودجه عمراني دولت براي سال آينده 62 هزار ميليارد تومان خواهد بود، افزود: اميدواريم با تلاش نمايندگان بودجه سال 98، بهمن ماه از مجلس دريافت و اسفندماه آئين نامه هاي اجرايي آن اعلام شود. بودجه سال 98 براي اولين سال دهه پنجم انقلاب بسته مي شود كه در اين سال يكي از انتخابات مهم يعني انتخابات مجلس شوراي اسلامي انجام مي شود كه براي سال آينده مبارك خواهد بود.