نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


نگاه بازجویانه اوین  نامه کیهان سربازجو شریعت  نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب. 6 دی -97
کپی کردن گزارشات مطبوعات ورسانه های خبری و سانسور  ودست کاری کردن شان نه نویسندگی که ممیزگرییست
نويسنده:  اوین  نامه كيهان
چرا بيكار نشسته ايد به فكر انتخابات و قدرت باشيد!
روزنامه زنجيره اي آرمان طي يادداشتي از اصلاح طلبان خواست كه به جاي بيكار نشستن و نگاه كردن به فكر انتخابات بعدي باشند!
در بخشي از اين يادداشت آمده است: طرح و برنامه اصلاح طلبان براي انتخابات سال 1400چه خواهد بود؟ برخي از چهره هاي اصلاح طلب، سخن از معرفي يك كانديداي مستقل مي كنند و برخي به فكر ائتلاف مجدد با اعتداليون هستند. به نظر مي رسد در موقعيت فعلي، چهره هاي اصلي و موثر جريان اصلاحات، فاقد يك استراتژي مشخص و مدون در رابطه با نحوه ورودشان به قدرت و اداره امور كشور هستند. اصلاح طلبان پيش از آنكه به فكر ائتلاف باشند و يا به دنبال معرفي يك كانديدا با تابلوي اصلاح طلبي، بايد استراتژي خود را مشخص كنند.
در بخش ديگري از اين يادداشت تصريح شده است: جريان اصلاحات بايد تعيين تكليف كند كه آيا مي خواهد مجددا درهمين چارچوب فعلي و محدوديت ها فعاليت كند يا خير؛ با توجه به اينكه برخي نهادها اجازه حضور حداكثري اصلاح طلبان در قدرت را نخواهند داد. بر اين اساس بايد يك استراتژي مدوني تدوين كرد كه آيا اصلاح طلبان مي خواهند براي حضور در بخشي از قدرت و تاثيرگذاري بر بخشي از جامعه به سمت چهره هاي معتدل تري بروند كه آنها هم در طول مسير فعاليت خود از عهده برآورده كردن انتظارات و مطالبات عاجز باشند و موجب كاهش و ريزش سرمايه اجتماعي اين جريان شوند. آيا قرار است روي معرفي كانديداهاي حداكثري تمركز كرده و انرژي خود را براي حمايت از آنها صرف كنند و پشت اين تصميم تا انتها بايستند و به مطالبات سبد راي خود اهميت دهند؟ و يا اينكه قصد دارند كناري بنشينند و به تماشاي صحنه سياسي آينده كشور به عنوان يك ناظر بيروني بپردازند؟در اين زمينه نكاتي است كه بايستي خاطر نشان كرد، نخست آنكه مدعيان اصلاحات در طول نزديك به چهار دهه گذشته با اسامي و عناوين مختلف همواره در قدرت بوده و مديريت اجرايي كشور در دستان آنان بوده است و نمي توانند اين را انكار كرده و مظلوم نمايي كنند.دوم اينكه مديران اجرايي دولت يازدهم و دوازدهم اكثرا اصلاح طلب بوده و آنان به جاي اينكه بگويند براي انجام وظيفه اي كه بر دوش داريم جهت كاستن از مشكلات مردم چه بايد بكنيم مي گويند براي ورود به قدرت - بخوانيد تداوم قدرت - چه بايد بكنيم؟!
نكته سوم اينكه نامزدهاي حداكثري مدعيان اصلاحات همان ها هستند كه در فتنه 88 به سمت براندازي رفتند و امروز با رافت نظام اسلامي هنوز نفس مي كشند كه اگر اين رافت نبود اين نامزدهاي حداكثري مدعيان اصلاحات مشخص نبود كه چه سرنوشتي داشتند.
پاسخ روزنامه زنجيره اي به حاميان برجام؛ قرار نيست اروپا به فكر ما باشد!
روزنامه زنجيره اي آفتاب يزد در يادداشتي به قرارداد با توتال پرداخته و ضمن حمله به منتقدين نوشت: اين روزها موضوع فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي، به مهم ترين سوژه دلواپسان تبديل شده و شاه بيت سخنان آنها هم اين است كه چرا به جاي توتال از نيروهاي داخلي براي توسعه اين فاز استفاده نشده است؟
نويسنده در ادامه به خروج آمريكا از برجام پرداخته و نوشته است: روي كار آمدن دونالد ترامپ در آمريكا، معادلات را تغيير داد...خروج عملي آمريكا از برجام، عقب نشيني نهايي شركت هاي غربي را رقم زد چرا كه طبيعتا آنها تمايلي به قطع روابط مالي سنگين خود با آمريكا به بهاي تعاملات مالي اندك با ايران نداشتند و اين امر منحصر به توتال و نفت نبود در مورد ايرباس و بوئينگ هم همين اتفاق رخ داد.روزنامه زنجيره اي آفتاب يزد در پاسخ به اين سوال كه چرا از توتال تضمين گرفته نشد نوشته است چون ما نياز داشتيم نه آنها!
يادداشت منتشر شده در روزنامه آفتاب يزد خود پاسخ متقني مي تواند به طرفداران برجام محسوب شود، افرادي كه همه زندگي مردم ايران را از اقتصاد گرفته تا آب خوردن آنان با برجامي گره زدند كه با آمد و رفت مقامات آمريكايي محاسبات به هم بخورد و نه تنها تحريمي حذف نشود بلكه تحريم هاي ديگري آمده و تشديد نيز بشود.
مدعيان اصلاحات ابتدا امضاي كري را تضمين مي دانستند ولي پس از خروج آمريكا از برجام، از برجام اروپايي سخن گفتند و امروز هم مي گويند اروپا دليلي براي همكاري با ايران ندارد و چرا اصلا بايد به فكر منافع ما باشد؟!با اين احتساب مشخص نيست كه وقتي ما نفعي از برجام نخواهيم برد و قرار هم بر اين نيست كه كسي به فكر ما باشد چرا بايستي در برجام حضور داشته و به تداوم ضرر رضايت دهيم؟!
خروج آمريكا از برجام، ربطي به اعتراضات دي 96 ندارد
روزنامه همدلي در گزارشي نوشت:«به گفته روحاني «حوادث اوايل دي ماه سال گذشته باعث شد آمريكايي ها با برداشت غلط و تصور ناروا موضع گيري جديدي را عليه جمهوري اسلامي ايران و توافق هسته اي اعلام كنند و بعد هم در هر مقطعي و در هر قدمي فرياد، صحبت و تحريكي كردند تا به خيال خام خودشان به اهداف مورد نظرشان دست پيدا كنند». اين براي چندمين مرتبه است كه رئيس جمهور در سخنراني ها و مصاحبه هايش، خروج آمريكا از توافق هسته اي كه پيامدهاي آن بازگشت تحريم هاي يك جانبه اين كشور عليه ايران را به گردن حوادث دي ماه پارسال انداخت».
اين روزنامه زنجيره اي در ادامه نوشت:«اما خروج از برجام پيش از رخدادهاي دي ماه 96 در برنامه «دونالد ترامپ» قرار داشت و او پيش و پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا در زمستان 2016 (1395) برجام را توافقي بد براي آمريكا برشمرده بود و در همان زمان آگاهان و كارشناسان مسائل بين الملل، اعم از داخلي و خارجي پيش بيني مي كردند كه دولت ترامپ به زودي از برجام خارج خواهد شد».
همدلي در ادامه نوشت:«با توجه به اينكه در دي ماه نيز قرار داريم و احتمالا شرايط اقتصادي سختي نيز در پيش است، روحاني خواسته تا اين قضايا را به گردن خروج آمريكا از برجام بيندازد».گفتني است 22 ارديبهشت- 4 روز پس از خروج آمريكا از برجام- پايگاه تحليلي «پوليتيكو» به نقل از «فدريكا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نوشت: «از «حسن روحاني» رئيس جمهور ايران تضمين گرفته كه اين كشور عليرغم تصميم «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريكا براي خروج از برجام و وضع مجدد تحريم ها عليه ايران، همچنان در توافق مي ماند».
25 ارديبهشت 97- 7 روز پس از خروج آمريكا از برجام- نيز روزنامه «الجمهوريه» لبنان در گزارشي نوشت: «آمريكا براي فشار به ايران درخصوص توان موشكي و قدرت منطقه اي از اروپا تضمين گرفت و سپس از برجام خارج شد».
بنابراين پس از اطمينان آمريكا از عدم خروج ايران از برجام و گرفتن ضمانت از اروپا براي اعمال فشار به ايران، واشنگتن از برجام خارج شد. حالا هم ايران همچنان در برجام هست تعهداتش را كما في السابق انجام مي دهد و هم آمريكا- به دليل خروج از توافق- ديگر لازم نيست كه درباره تعهداتش پاسخگو باشد.درحقيقت، علت خروج آمريكا از برجام، تضمين روحاني به موگريني مبني بر عدم خروج از برجام بود، نه اعتراضات دي 96.
مواجهه دولت با مسئله نرخ ارز، نسنجيده بود
روزنامه دنياي اقتصاد در مطلبي نوشت:«با جهش يكباره نرخ ارز بازار دچار تلاطم مي شود و دولت ها معمولا در اين بزنگاه هاي حساس با اقدامات شتابزده و نسنجيده خود براي تثبيت دستوري نرخ ارز، به جنگ ساز و كار بازار مي روند و در نتيجه بر آشوب و به هم ريختگي اوضاع بيشتر دامن مي زنند. آنچه دولت كنوني در فروردين ماه سال جاري انجام داد مصداق بارز چنين رفتاري بود كه موجب شد نرخ بازار غير رسمي يا آزاد دچار تلاطم ناموجه و بسيار بيشتري شود. همين امر باعث شد بازار كالاهاي وارداتي و به تبع آن ساير كالاها نيز دچار تلاطم و آشوب شود
گفتني است فروردين ماه امسال به هنگام اعلام بسته ارزي توسط جهانگيري، روزنامه هاي زنجيره اي، تصوير سوپرمن را با تيترهاي «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگيري» منتشر كردند و از «حضور مقتدرانه جهانگيري در حل بحران ارزي» خبر دادند؛ اما در عمل 18 ميليارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان بر باد رفت و رانتي 130 هزار ميليارد توماني را در حلقوم مفسدان و رانت خواران دانه درشت ريخت.
خطاكار پشيمان نشانه هايي دارد
روزنامه شرق در شماره روز گذشته خود گزارشي را با عنوان «نگاهي به مهم ترين فراز زندگي سياسي آيت الله هاشمي شاهرودي» منتشر كرده و در آن گزارش ايام رياست آن مرحوم را بر قوه قضائيه مورد توجه قرار داده است.
در بخشي از اين گزارش به جملاتي از مرحوم آيت الله شاهرودي اشاره شده است. جملاتي كه آن مرحوم در مصاحبه اي در خرداد 88 يعني در آستانه ايام رحلت بنيانگذار انقلاب ايراد كرده بود: «... گذشت و اغماض و شرح صدر خيلي مهم است. سر هر مسئله جزيي نبايد حساسيت نشان داد. اينكه كسي خطايي كرده نبايد از نظام اخراج شود. بايد از هر چيزي سر جاي خودش و از هر نيرويي كه بتوان از او براي انقلاب استفاده كرد بايد بهره برداري كرد
در اين باره ذكر چند نكته لازم مي نمايد: نخست آنكه اين جملات در آستانه سالگرد رحلت امام خميني(ره) گفته شده بود، به عبارتي در زماني كه هنوز لشكركشي خياباني اهالي فتنه در برابر قانون ابعاد گسترده تر به خود نگرفته بود و شعارها و خواسته ها و اقدامات آنان (نظير آنچه در عاشوراي 88 رخ داد) به وقوع نپيوسته بود.
دوم آنكه اين «سعه صدر» كه در جملات آن مرحوم آمده مي تواند خطاب به سران شورشيان سال 88 هم باشد. به اين معنا كه آنها بررسي ادعاي خويش را با سعه صدر و در مدار قانون نپذيرفتند و قلدرمآبانه ابطال انتخابات را خواستار شدند! گفت وگوي يكي از سران شورشي (موسوي) با يك نشريه آمريكايي (يكي - دو روز قبل از برگزاري انتخابات) گواه محكمي است. در آن مصاحبه موسوي از بخشي از نقش هاي خود پرده برمي دارد كه همان لشكركشي خياباني بود.
سوم آنكه همانطور كه گفته شد تاريخ مصاحبه بسيار تعيين كننده است. با مجموعه حوادث ناگواري كه پس از 24 خرداد تا نزديك به پايان سال 88 رخ داد ديگر تلاش براي منطبق كردن عبارت «مسئله جزيي» بر فتنه اي به آن بزرگي بيشتر از همه سبب حيرت مخاطب خواهد شد.
چهارم آنكه متاسفانه سران فتنه گر هنوز هم حاضر نيستند به خطايي كه مرتكب شده اند اقرار كرده و از ملت شريف ايران عذرخواهي كنند. آنها دروغ و افترايي بزرگ به نظام بستند و به تبع اقدامات آنان و طيفي از همين جماعت اصلاحات تحريم هاي سنگين عليه ايران وضع شد. همين آقايان در حقيقت بسترسازي براي صدور آن تحريم هاي سنگين را عهده دار شده و انجام دادند، آن هم با آشوب هايي كه به راه انداختند. به قول قديمي ها: «خطاكار را پشيماني در سر بايد و خجلت در ديده و عذر تقصير بر زبان نه تفرعن پيشه كردن و گردن فراز آوردن...»
بودجه 98 با واقع بيني و شفافيت بسته شد !
روزنامه ايران ارگان دولت روز گذشته در گزارشي به تقديم لايجه بودجه سال 98 به مجلس از سوي حسن روحاني پرداخت و در جواب اين پرسش كه «لايحه بودجه سال آينده با چه ويژگي هايي به مجلس رفت؟» نوشت : «واقع بينانه و شفاف».
اين روزنامه در بخشي از اين گزارش به موضوع واگذاري مجموعه شستا اشاره كرد و نوشت : «طبق اعلام حسن روحاني رئيس جمهوري با قولي كه وزير جديد كار داده سال 98، سال عرضه بزرگ بنگاه هاي اقتصادي به بازار سرمايه خواهد بود. ان شاء الله همه شستا، به بازار سرمايه خواهد آمد.» اين در حالي است كه زيان ده كردن مجموعه شستا (شركت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي) در روند پنج ساله دولت، موضوع هشدارآميزي بوده است و از سوي ديگر امسال كه دولت با مشكل بودجه مواجه شده، براي واگذاري شستا خيز برداشته و نگراني اين است كه مانند برخي واگذاري هاي دو سر خسارت گذشته، مردم به عنوان مالكان اصلي شستا دچار زيان مضاعف شوند. نگراني امروز، ادامه همان نگراني سال هاي آغازين دهه هفتاد و واگذاري همراه با رانت شركت هاي دولتي به ثمن بخس است. چنانكه همسران چند سياستمدار كارگزاراني، فلان كارخانه الكتريكي را در شمال كه ارزش آن 90 ميليارد تومان برآورد مي شد، به دو ميليارد تومان با اقساط 13 ماهه ! خريدند و براي ردشويي، پشت قباله همسران خود زدند و سپس با اخراج 530 كارگر، زمين هاي با ارزش آن را بالا كشيدند!اين نگراني وجود دارد كه به هواي تامين هزينه هاي جاري، اتفاق مشابهي رقم بخورد
*سرويس سياسي