گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم 11 آذر -97
سال 94 مرگ مشکوک زن جوانی به‌نام مریم در پاکدشت به پلیس گزارش شد. درحالی که همسر این زن ادعا می‌کرد که او با پرت کردن خود از کامیون درحال حرکت خودکشی کرده است اما با انتقال جسد به پزشکی قانونی این ادعا رد شد چراکه براساس نظریه پزشکی مقتول از سمت چپ بدنش دچار شکستگی شده بود.
با این ترتیب والدین مریم با طرح شکایتی دامادشان را عامل قتل دانستند و درخواست قصاص برای او کردند. همچنین پسر 5 ساله آنها هم که روز حادثه شاهد درگیری پدر و مادرش بود ادعای راننده کامیون را رد کرد و مدعی شد پدرش، مقتول را به بیرون انداخته است. به این ترتیب «فرید»، شوهر این زن بازداشت شد و به اتهام قتل عمد برای محاکمه در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی قربانزاده و با حضور یک مستشار پای میز حاضر شد.
در جریان دادرسی خانواده مقتول ادعا کردند دامادشان مرتکب قتل شده اما برای اینکه جنایتش مخفی بماند ادعای دروغ می‌کند. مریم خودکشی کرده است.
اما متهم 35 سال به قاضی پرونده گفت: من روز حادثه همراه همسر و پسرم خانه مادر زنم بودم که در آنجا همسرم بشدت پسرم را کتک زد. من هم عصبانی شدم با هم جرو بحث کردیم. برای همین از خانه مادرزنم خیلی زود بیرون آمدیم. در بین راه درگیری ما بالا گرفت. ناگهان زنم از خودرو خودش را بیرون انداخت و خودکشی کرد.
این درحالی بود که براساس نظریه کارشناسان خودرو متهم مدل جدید بوده و این امکان هرگز وجود نداشت که زن بتواند در خودرو را خودش باز کند و دست به خودکشی بزند.
به گزارش عصر ایران قاضی قربانزاده با اشاره به این نظریه به متهم گفت: گزارش پزشکی قانونی می‌گوید سمت چپ بدن همسرت بشدت شکستگی داشته که نشان دهنده ضربه‌های تو است و بعد او را بیرون انداخته‌ای.
به این ترتیب با وجود اظهارات متهم و انکارهای او، سرانجام قضات دادگاه پس‌ از مشورت و بررسی گزارش کارشناسان پزشکی قانونی متهم را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کردند.
حدود ساعت 3 بامداد ششم آذر، با صدای زنگ تلفن همراه، قاضی ویژه قتل عمد مشهد برای بررسی ماجرای یک جنایت هولناک عازم خیابان خرمشهر شد. جایی که مرد 52 ساله‌ای با ضربات چاقو کنار پیاده رو به قتل رسیده بود.
تحقیقات میدانی قاضی کاظم میرزایی درحالی با حضور کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی در محل وقوع جنایت، ادامه یافت که دو تن از کارگران شهرداری سرنخ‌های مهمی را به پلیس دادند.
یکی از کارگران (پاکبان) گفت: مشغول تمیز کردن خیابان بودیم که ناگهان دو جوان نقابدار را در تعقیب مرد میان سالی دیدیم ولی توجهی نکردیم. چند لحظه بعد با شنیدن صدای «آخ» به سمت آن خیره ماندیم و درحالی که تصور می‌کردیم شاید یکی از همکاران مان دچار حادثه رانندگی شده باشد بلافاصله به آن سوی خیابان دویدیم که با پیکر غرق در خون مرد میان سال مواجه شدیم و ماجرا را به نیروهای امدادی و پلیس گزارش کردیم ولی چند دقیقه بعد وقتی ماموران اورژانس با سرعت زیاد به محل رسیدند آن مرد دیگر علایم حیاتی نداشت.
ادامه بررسی‌های مقام قضایی بیانگر آن بود که مهاجمان نقابدار که ماسک بهداشتی به چهره داشتند با استفاده از خودروی پراید سفید رنگ 111، از محل گریخته‌اند.
کارآگاهان پس از چندین ساعت بررسی‌های محسوس و غیرمحسوس در کنار مقام قضایی به نتایجی رسیدند که نشان می‌داد مرد 52 ساله (مقتول) «جواد-ح» نام داشته و در همان نزدیکی ملک بزرگی دارد که طبقه پایین آن نمایشگاه خودروست و در طبقه بالا هم سوئیتی دارد که برای زندگی مجردی از آن استفاده می‌کرد! همین سرنخ کافی بود تا کارآگاهان وارد مسائل خانوادگی و اجتماعی جواد شوند زیرا زندگی مجردی او در یک سوئیت ظن کارآگاهان را برانگیخته بود.
در ادامه این ماجرا، چند گروه عملیاتی نتایج بررسی‌های غیرمحسوس خود را روی میز گذاشتند. نتایج این تحقیقات بیانگر آن بود که «جواد-ح» (مقتول) و همسرش درحالی که دختر 15 ساله‌ای نیز دارند به دلیل برخی مسائل خاص خانوادگی و اتهامات مختلف که در دادگاه کیفری بررسی شده، در کشاکش طلاق هستند و از طرفی هم مرد 52 ساله از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار بود اما درباره پرداخت برخی حق و حقوق همچنان درگیر اختلافات مالی بودند. بنابراین گزارش، برخی اطلاعات غیرمحسوس کارآگاهان نیز نشان می‌داد که «جواد-ح» زن دیگری را به عقد خود درآورده است و این موضوع هم در ایجاد انگیزه‌هایی برای جنایت بی‌تاثیر نبود!
به همین دلیل کارآگاهان با راهنمایی‌های قاضی شعبه 211 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به تحقیقات خود درباره وضعیت اجتماعی مظنونان ادامه دادند تا این که پای یکی از کارکنان یک سازمان وابسته به شهرداری به میان کشیده شد.
بررسی‌های محرمانه حکایت از آن داشت که این مرد 31 ساله با خانواده مقتول در ارتباط بوده و از حدود دو سال قبل که آشنایی وی و همسر اول مقتول در دانشگاه علمی و کاربردی شکل گرفت، رفت و آمدهای خانوادگی نیز بین آن‌ها برقرار شد تا جایی که رفاقت او با محمد (برادرزاده همسر مقتول) نیز بسیار صمیمانه شد.
ازسوی دیگر مهدی یکی از دوستان خانوادگی آن‌ها نیز به دختر 15 ساله جواد علاقه‌مند شده بود! و آن‌ها در جریان کشمکش‌های خانوادگی جواد و همسرش بودند.
رصدهای اطلاعاتی همچنان ادامه یافت تا این که روز گذشته، قاضی ویژه قتل عمد پس از تجزیه و تحلیل زوایای مختلف این پرونده جنایی، دستور دستگیری «مهدی- م» (جوان 31 ساله) را صادر کرد و کارآگاهان در یک عملیات غافلگیرانه وی را در منطقه الهیه مشهد به دام انداختند و به پلیس آگاهی هدایت کردند. این مرد جوان که ابتدا سعی داشت خود را بی‌خبر از ماجرا نشان دهد، وقتی تصاویری از تلفن همراهش استخراج شد و همچنین ادله انکارناپذیر را دید به ارتباط خانوادگی خود اعتراف کرد ولی مدعی شد از ماجرا خبری ندارد!
در این هنگام کارآگاهان تصاویر و مدارکی را به او نشان دادند که حکایت از حضور او در خیابان خرمشهر داشت ضمن این که بررسی ثبت حضور و غیاب در محل کارش نیز بیانگر آن بود که وی در ساعت وقوع قتل در محل کار حضور نداشته است.
بنابر گزارش عصرایران، ازسوی دیگر خودروی پراید سفید 111 متعلق به این متهم که عاملان جنایت با آن از صحنه حادثه گریخته بودند، همه راه‌های گریز را بسته بود و به ناچار «مهدی – م» لب به اعتراف گشود و راز این جنایت هولناک را فاش کرد.
او گفت: از مدتی قبل نقشه ترساندن جواد را کشیده بودم و همسرم از این ماجرا خبر نداشت زیرا برخی مسائل در خانواده‌ها موجب آزارم شده بود. شب قبل از جنایت نیز سه نفری به خیابان خرمشهر رفتیم تا نقشه خود را عملی کنیم ولی آن شب شرایط مهیا نشد و بدون درگیری به منزل بازگشتیم!
متهم این پرونده جنایی افزود: شب حادثه هر سه نفر سوار بر پراید دوباره به خیابان خرمشهر رفتیم چرا که می‌دانستم او شب به خانه‌اش (سوئیت) بازمی گردد. وقتی جواد از خودروی پژو 206 خود پیاده شد و به سمت منزلش رفت، من کتم را از داخل خودرو برداشتم و به همراه مهدی پیاده به سوی او رفتیم. زمانی که قصد داشت با کلید در منزلش را باز کند مهدی او را گرفت، من هم دو ضربه چاقو به پشت و شکمش زدم و از محل گریختیم. آن هنگام «محمد – ص» (متهم دیگر) پشت فرمان پراید منتظر ما نشسته بود که از شدت نگرانی، هنوز ما سوار نشده بودیم حرکت کرد ولی جلوتر هر دو نفر مان سوار شدیم وفرار کردیم. وی گفت: ماسک‌های بهداشتی هم داخل خودرو بود که آن‌ها را به صورت مان زدیم تا شناسایی نشویم!
در پی اعترافات صریح متهم بلافاصله کارآگاهان با دستور قاضی میرزایی به تعقیب دو همدست وی پرداختند و متوجه شدند که متهمان مذکور در مجلس ترحیم مقتول حضور دارند بنابراین گروهی از کارآگاهان با پوشش‌های مبدل وارد مجلس ترحیم شدند و در اطراف دو متهم نشستند. دو جوان 24 و 25 ساله که با چشمانی از حدقه در آمده به آرم پلیس آگاهی روی کارت شناسایی کارآگاهان خیره مانده بودند، دستان لرزان خود را به حلقه‌های قانون سپردند و بدین ترتیب به اداره جنایی انتقال یافتند و به جرم خود اقرار کردند.
بنابراین گزارش، سه متهم این پرونده جنایی با دستور بازداشت موقت ازسوی قاضی «میرزایی» و برای ادامه تحقیقات در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفتند تا بازجویی از آنان توسط سرگرد حمیدفر (افسر پرونده) ادامه یابد.
معاون سرقت‌های خاص پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری هشت نفر از اعضای باند سرقت موبایل خبر داد و گفت: متهمان به 70 فقره سرقت در نواحی مختلف شهر تهران، اعتراف کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ سرهنگ احمد نجفی با اعلام خبر بازداشت اعضای سرقت موبابل درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: ابتدای مهرماه 97 از شعبه پنجم دادسرای ناحیه 34 تهران، گزارشی مبنی بر سرقت گوشی‌های تلفن‌همراه شهروندان در مناطق مختلف شهر تهران توسط اعضای یک باند به اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع داده شد.
معاون سرقت‌های خاص پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: در این گزارش آمده بود که اعضا چهار نفره این باند با استفاده از موتورهای تندرو و سلاح سرد (قمه و قداره) اقدام به موبایل‌قاپی در سطح مناطق مختلف شهر تهران می‌کنند.
وی تصریح کرد: در مورخه چهارم مهرماه سال جاری سه نفر از سارقان این باند از جمله سردسته آن به نام اسماعیل که همگی دارای سابقه‌های متعدد سرقت بودند، در خانه مجردی‌شان در حوالی میدان خراسان به همراه هشت دستگاه گوشی سرقتی دستگیر شدند که با اعتراف اسماعیل، نفر چهارم باند (دختری به فرناز) نیز به دام افتاد.
نجفی افزود: در تحقیقات صورت گرفته سارقان اعلام کردند که گوشی‌های سرقتی را در مقابل پاساژ علاءالدین به فردی سابقه‌دار، می‌فروختند که مالخر موردنظر نیز با سرعت عمل ماموران درحال خرید گوشی‌های مسروقه مقابل پاساژ علاءالدین دستگیر و از وی مبالغی پول نقد کشف شد.
این مقام انتظامی متذکر شد: مالخر اول در اعترافات خود شخصی دیگر را معرفی کرد و مدعی شد که 40 دستگاه گوشی سرقتی به وی فروخته است، او نیز به صورت عمده گوشی‌های سرقتی را به شخصی از اتباع یکی از کشورهای همسایه به فروش می‌رساند که بعد از آن اموال سرقتی را از طریق قاچاق از کشور خارج می‌کرد.
وی متذکر شد: با تدابیر صورت گرفته (مالخر دوم) نیز دستگیر شد که در تحقیقات صورت گرفته به 70 فقره سرقت گوشی همراه اعتراف کرد و از وی نیز حدود 10 میلیون تومان وجه نقد کشف شد.
معاون سرقتهای خاص پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به اینکه با اعتراف مالخر دوم، دو نفر دیگر از افرادی که در سرقت حضور داشته و عامل انتقال گوشی‌های سرقتی به خارج از کشور بودند نیز دستگیر شدند، گفت: سارقان به زندان انتقال داده و مالخران این پرونده برای ادامه تحقیقات در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفتند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: امروز (11 آذرماه) سامانه بارشی در شمال غرب، غرب و غرب سواحل دریای خزر باعث بارش باران و وزش باد می‌شود.
احد وظیفه در گفت‌وگو‌یی اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز بارش پراکنده در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، پاره‌ای از مناطق شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز رخ خواهد داد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان این‌که فردا (12 آذرماه) بارش پراکنده به سواحل دریای خزر و خراسان شمالی محدود خواهد شد، گفت: طی این مدت بارش در مناطق مرتفع و سردسیر شمال غرب و البرز به شکل برف خواهد بود.
به گفته وظیفه در روز دوشنبه (12 آذرماه) مناطق مرکزی خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد شرایط جوی تهران طی دو روز آینده، اظهار کرد: آسمان تهران امروز (11 آذرماه) نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد خواهد بود. بیشتری و کمترین دمای تهران 17 و 7 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین تهران در روز دوشنبه (12‌آذرماه) صاف تا نیمه ابری همراه با غبار ابری با بیشترین و کمترین دمای 16 و 5 درجه سانتیگراد خواهد بود.
*
هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت کیفی هوای بیشتر مناطق پایتخت در آستانه شرایط نامطلوب برای گروه‌های حساس قرار خواهد داشت و انتظار می‌رود تا امروز بر غلظت برخی آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق به طور نسبی افزوده گردد.
حسین شهبازی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده افزایش میزان ناپایداری جوی نسبت به روز گذشته است و در برخی ساعات وزش باد با بزرگی بین 3 تا 4 متربرثانیه از سمت نواحی جنوب شرقی انتظار می‌رود.
با تداوم این شرایط جوی طی امروز (11 آذرماه) برای برخی ساعات آغازین روز وزش باد و بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. همچنین تا روز آینده دما افزایش جزئی خواهد یافت.
شهبازی در پایان گفت: میانگین کیفیت هوای تهران طی 24 ساعت گذشته 110 و هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود.
*
ادامه آلودگی هوا در البرز
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: کیفیت هوای فردیس در محدوده ناسالم قرار گرفت.
فردین حکیمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: وضعیت شاخص کیفی هوا در کرج، نظرآباد و ساوجبلاغ به ترتیب بر روی 127، 138 و 128 و در محدوه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.
حکیمی افزود: شاخص کیفی هوا در فردیس هم به 154 رسید و در محدوده ناسالم قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از هرگونه فعالیت فیزیکی در فضای باز اجتناب کرده و سایر افراد هم از فعالیت طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
*
بارش باران و مه‌گرفتگی در برخی از محورهای کشور
رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا، وضعیت ترافیکی و جوی راه‌های کشور را تشریح کرد.
سرهنگ نادر رحمانی در این باره اظهار کرد: شرایط محیطی در اغلب محورهای استان آذربایجان غربی به شکل بارش باران است و محورهای اردبیل - سراب و قوچان- چناران استان خراسان رضوی هم به علت بارش باران لغزنده است و راننده‌ها باید به این موضوع توجه کنند.
وی ادامه داد: در محورهای رضی -گرمی در اردبیل، ارومیه- نقده، ارومیه- اشنویه و ارومیه - سلماس در آذربایجان غربی با مه گرفتگی و کاهش دید همراه است.
رئیس مرکز کنترل ترافیک ناجا اضافه کرد: ترافیک ورودی کلان‌شهرها به صورت پرحجم و در مقاطعی نیمه سنگین در جریان است.