انفجار خودرو در سومالی چهار کشته بر جای گذاشت؛ الشباب مسئولیت حمله را پذیرفت

 انفجار خودرو در سومالی چهار کشته بر جای گذاشت؛ الشباب مسئولیت حمله را پذیرفت  14-دی-99

بقایای خودروی بمبگذاری شده در دی‌ماه سال ۹۸ در سومالی؛ عکس آرشیوی

وزارت خارجه ترکیه از کشته شدن چهار تن از کارکنان یک شرکت ترکیه‌ای از جمله یک شهروند این کشور در انفجار خودرویی بمبگذاری‌شده در سومالی خبر داد.خبرگزاری رویترز می‌‌نویسد که گروه الشباب سومالی مسئولیت حمله روز شنبه ۱۳ دی را بر عهده گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است، کارکنان شرکت ترکیه‌ای به احداث جاده‌ای در حد فاصل موگادیشو پایتخت سومالی و آفگویه در شمال غرب این شهر مشغول بودند.مقام‌های دولت سومالی تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

دی‌ماه پارسال نیز در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در موگادیشو، دست‌کم ۹۰ نفر از جمله دو مهندس اهل ترکیه جان باختند. همان زمان، گروه الشباب سومالی مسئولیت این حمله را نیز بر عهده گرفته بود.در سال‌های اخیر، آنکارا برای گسترش نفوذ خود در منطقه شاخ آفریقا در رقابت با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و همچنین عربستان سعودی دست به تلاش‌های متنوعی زده است.

از زمانی‌که سومالی در سال ۲۰۱۱ گرفتار قحطی شد، ترکیه به یکی از منابع اصلی کمک به این کشور مبدل شده و اقدام به احداث مدرسه، بیمارستان و زیرساخت‌های گوناگون در این کشور کرده است.در حال حاضر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از متحدان نزدیک دولت سومالی به شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۷، ترکیه بزرگ‌ترین پایگاه نظامی خارج از مرزهای خود را در موگادیشو احداث و افتتاح کرد.سومالی از سال ۱۹۹۱ و سرنگونی محمد زیادباره، دیکتاتور این کشور، درگیر جنگ داخلی است.شبه‌نظامیان اسلام‌گرای الشباب از گروه‌های درگیر در این جنگ هستند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ آ.ت/س.ن