خطیب‌زاده: از رفتار عراق و افغانستان در جریان بررسی تحریم‌های ایران در سازمان ملل ناخرسندیم

خطیب‌زاده: از رفتار عراق و افغانستان در جریان بررسی تحریم‌های ایران در سازمان ملل ناخرسندیم  16-دی-99

 رژیم ولایت فقیه تصور کرده چون موازی سیاست مداخله جویی که در امور داخلی عراق و افغانستان می کندحمایت هم از گروه های تروریستی مسلح درون این دو کشور درراستای اهداف جنگ افروزی-  تروریستی خود می کند که مزین به شعار ضدآمریکایی است . بنابراین این دوکشور باید درسازمان نقش دو استان زیر کنترل رژیم ولایت فقیه اعلام موضع کنند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفته است دولت ایران از رفتار عراق و افغانستان در جلسه کمیته پنجم سازمان ملل که به بررسی تحریم‌های ایران اختصاص داشت، «ناخرسند» است.

او که روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، به نقل از نخست‌وزیر عراق گفته است که این موضوع در حال پیگیری است.

روز ۱۱ دی‌ماه، در جریان بررسی بودجه امسال سازمان ملل، دولت آمریکا پیشنهاد داده بود که سازمان ملل برای سال ۲۰۲۱ کمیته تحریم‌های ایران را فعال کند.

این پیشنهاد با ۱۱۰ رای مخالف به تصویب نرسید ولی نماینده عراق به این پیشنهاد دولت آمریکا رای ممتنع داد. نماینده دولت افغانستان نیز در این جلسه شرکت نکرده بود.

پس از بازتاب رای ممتنع عراق در رسانه‌ها، حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق در صفحه توییتر خود نوشت که احتمالا این تصمیم « در راستای سیاست بی‌طرفی عراق» اتخاذ شده است.

نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران نیز به خبرگزاری ایرنا گفت نخست‌وزیر عراق در پیامی به ایران تاکید کرده است که از «هیچ تصمیمی» علیه ایران حمایت نمی‌کند و «کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است».

در ماه‌های اخیر موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق نیز به یک موضوع پیچیده تبدیل شده است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند ۵ میلیارد دلار از پول ناشی از فروش گاز به عراق در این کشور بلوکه شده است و به علت تحریم‌های بانکی و مالی، امکان جابجایی این میزان پول را ندارند.

پیمانکاران ایرانی نیز اعلام کرده‌اند که ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلبکار هستند ولی قادر به وصول طلب خود نیستند.

مقام‌های دولت ایران در سفرهای متعدد تلاش کرده‌اند نسبت به آزادسازی مرحله‌ای پول‌های بلوکه شده، واردات دارو یا مواد غذایی که مشمول تحریم نیست و همچنین پرداخت پول خرید واکسن کرونا از این محل، به پول‌های بلوکه شده دسترسی پیدا کنند.

منبع: ایسنا، ایرنا / ر.ح