مرگ سالانه 5 هزار تهرانی در اثر آلودگی هوا


آخر کشوری که هوای پایتخت وکلان شهرش تهران  آنچنا ن آلوده به زاینده ها می باشد که گزارش  از یک فاجعه انسانی شده است که سالانه 5 هزار نفر از شهروندان تهرانی بدلیل  آ لودگی هوا جان شان را از دست می دهند . همچنین مترادف آن جنگل را می سوزاند و نا بود می کند. همینطور  موازی اش  رودخانه ها و مرداب ها و در یاچه ها را خشک می نماید .  چنین رژیم نامتعارف و ضد بشری و قرون وسطای چگونه می تواند مشروعیت داشته و مردمی باشد که داعیه رهبری ام القرای جهان اسلام و رهبری جنبش بیداری اسلامی منطقه هم می کند؟ به ویژه اینکه رکور دار اول جهانی مرگ ومیرجاده ها هم می باشد . بهر حال سئوال است  چرا لحظه ای پرده  ی  سیاهی سایه شوم مرگ نه از آسمان تهران که کشور ایران کنار زده نمی شود؟ مگر جرم مردم ایران چه بوده است  که 34 سال است اسیر رژیم مرگ زی ومرگ زا یی شده است که پیام دهنده مرگ و آباد گر گورستان وتوزیع کننده فقر ونیستی و عزا وغم وماتم وجنگ افروزی می باشد؟
 مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا تهران گفت که به واسطه چند آلاینده تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به 4 تا 5 هزار نفر می‌رسد.به گزارش خبرگزاری فارس، کارگاه تخصصی «ترافیک و رسانه» که ویژه خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شده بود، با طرح مباحث چالشی در حوزه آلودگی هوا از سوی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا آغاز و با تشریح مبانی مهندسی حمل و نقل و  ترافیک از سوی رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس پایان یافت.یوسف رشیدی به عنوان نخستین مدرس این کارگاه با بر شمردن نقاط مثبت و منفی موضوع آلودگی هوا و مرور برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در 8 کلان شهر کشور، گفت: در بحث نظارت در حوزه آلودگی هوا بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.وی با اشاره به این که هم در زمینه سوخت استاندارد و هم در زمینه خودروی استاندارد با چالش رو به رو هستیم، اظهار کرد: تلنباری از قوانین اجرا نشده و قوانینی که قابلیت اجرا ندارند، مانند موظف کردن وزارت نیرو به بارور کردن ابرها در شرایط هشدار آلودگی هوا را داریم.رشیدی با بیان این که در حوزه آلودگی هوا روح کارشناسی در قوانین وجود ندارد و نگاهمان در این حوزه سطحی و ساده انگارانه است، تصریح کرد: نخستین گام برای کاهش آلودگی هوا اتفاق نظر ملی بر مبنای این است که خسارات آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها باید متوقف گردد.وی با تأکید بر این که فشار افکار عمومی در موضوع آلودگی هوا حرف اول را می‌زند، اضافه کرد: ظاهراً اعتراض به وضعیت آلودگی هوا به جز خبرنگاران رسانه‌ها به دو سه نفر در شهرداری تهران محدود شده و کمتر شاهد اظهار نظری از جانب مسئولان حوزه محیط زیست و کارشناسان این حوزه در خصوص وضعیت موجود هستیم.رشیدی با ارائه تصویری اجمالی از شهر تهران، اعلام کرد: کلکسیونی از انواع آلاینده‌ها و تلنباری از انبوه قوانین اجرا نشده داریم و برآورد می‌شود خسارات آلودگی هوا به کشورمان هر سال بالغ بر 8 میلیارد دلار باشد.وی با اعلام این که طبق گزارش وزارت بهداشت به واسطه چند آلاینده تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به 4 تا 5 هزار نفر می‌رسد، گفت: میزان آزبست در تهران 50 تا 100 برابر شهرهای پاک و میزان بنزن هوای تهران نیز 10 برابر حد استاندارد است.مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان اظهارات خود از وجود آلاینده‌هایی در تهران خبر داد که تا کنون اندازه‌گیری نشده‌اند و خاطرنشان کرد: در بحث آلودگی هوا در حال در جا زدن هستیم و اگر آلودگی هوا را به جای این که روزانه بسنجیم، در بلندمدت مورد سنجش قرار دهیم، آمارها از این که هست نیز بدتر می‌شود.محمود صفارزاده دیگر مدرس این کارگاه بود که با تأکید بر ضرورت آشنایی و اطلاع خبرنگاران از تعاریف ترافیک و مبانی آن به عنوان یک علم، گفت: به عنوان نمونه ترافیک یعنی آمد و شد که فی نفسه چیز بدی نیست و آن چه منفی به نظر می‌رسد، تراکم ترافیک است.این استاد دانشگاه تربیت مدرس با توضیح تعدادی از مصطلح‌ترین واژه‌ها و تشریح مجموعه‌ای از کاربردی‌ترین عبارات ترافیکی مورد استفاده در رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه آزادراه با بزرگراه فرق دارد و هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و خبرنگاران نسبت به این اصطلاحات و کاربرد هر یک از آن‌ها باید آگاهی داشته باشند.گفتنی است کارگاه تخصصی «ترافیک و رسانه» با حضور جمعی از خبرنگاران علاقه‌مند در حوزه‌های اجتماعی و شهری صبح روز دوشنبه هشتم آبان در محل مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران برگزار شد