انصارالله يمن آمريكا و اسرائيل را تحقير كرد شكست آل سعود در جنگ نيابتي

اوین نامه ی کیهان 3 اردیبهشت -94
انصارالله يمن آمريكا و اسرائيل را تحقير كرد
شكست آل سعود در جنگ نيابتي
انقلابيون يمن با شکست متجاوزان سعودي که به نيابت از آمريکا و رژيم صهيونيستي مي جنگيدند، اعتلاف متجاوزان را تحقير کردند.    رژيم آل سعود پس از 27 روز حمله هوايي به يمن سرانجام با اعلام آتش بس، به شکست مفتضحانه خود اعتراف کرد.    جنگنده هاي سعودي که با توهم شکست انقلابيون يمن حملات خود را از روز ششم فروردين ماه به اين کشور آغاز کرده بودند، سرانجام پس از 27 روز بدون دستيابي به حتي يک هدف تعريف شده، عقب نشيني کردند. به گزارش تسنيم به نقل از تلويزيون سعودي، کشورهاي عضو ائتلاف عربي به سرکردگي سعودي، پايان عمليات تجاوز به يمن را اعلام کردند. اين کشورها مدعي شدند که با توجه به تحقق اهداف عمليات «توفان قاطعيت» عليه يمن، پايان اين عمليات و آغاز عمليات «بازگرداندن اميد» را اعلام مي کنند. کشورهاي عضو ائتلاف عربي همچنين اعلام کردند: «منظور ما از عمليات بازگرداندن اميد و آرزو از سرگيري روند سياسي براساس قطعنامه شوراي امنيت است 
    «احمد عسيري» سخنگوي ائتلاف متجاوزان با ادعاي موفقيت آميز بودن اين عمليات اعلام کرد: «عمليات ما در تحقق اهدافش دقيق بوده و تعداد حملات هوايي ما عليه يمن به 2415 رسيد.» سخنگوي نيروهاي سعودي در اين ارتباط گفت: «عمليات نظامي در يمن متوقف نشده بلکه از عمليات «توفان قاطعيت» به عمليات « بازگرداندن اميد » منتقل شده است.» وي در عين حال تهديد کرد: « عمليات نظامي را در صورتي که فرماندهي ائتلاف براي تحقق اهداف خود، نياز بداند ادامه خواهيم داد    
اين در حالي است که هواپيماهاي جنگي سعودي دو ساعت پس از اعلام توقف تجاوز به يمن، بار ديگر صنعا را هدف قرار دادند. ديروز صبح نيز جنگنده هاي سعودي غرب استان تعز واقع در جنوب شرق يمن را بمباران کردند. 
    حمله 27 روزه سعودي ها به يمن اما جز قتل عام گسترده مردم بي دفاع اين کشور فقير، هيچ دستاورد ديگري براي متجاوزان سعودي نداشته است. سعودي ها، هدف ادعايي خود را بازگرداندن مشروعيت به اين کشور و شکست نيروهاي انصارالله اعلام کرده بودند. تمام تلاش سعودي ها از حملات هوايي، فراهم کردن زمينه براي بازگشت رئيس جمهور فراري اين کشور بود. اما پس از 27 روز تجاوز، نه تنها اين کشور به هيچ کدام از اهداف خود نرسيد بلکه با اعلام آتش بس يکجانبه رسما به شکست خود اعتراف کرد. چهار هفته بمباران هوايي نتوانست آسيبي به انسجام انصارالله و نيروهاي وفادار به آن بزند و به شکل گيري هيچ جنبش اعتراضي مردمي عليه انصارالله نيز منجر نشد ولي در مقابل نيروهاي وفادار به سعودي را با بحران «هويت»، «انسجام» و «کارآمدي» مواجه کرد. عمليات هوايي رژيم سعودي سبب تثبيت صنعا و عدن در دست انصارالله گرديد. اين در حالي است که با سيطره انصارالله بر لحج، عدن، ابين و شبوه و حضور ناپيوسته انصارالله در بخش هايي از سواحل المهره و حضرموت، بخش اعظم ساحل بسيار طولاني خليج عدن در سيطره انصارالله و ارتش يمن که متحد انصارالله مي باشد قرار گرفته است. در واقع هم اينک به برکت! چهار هفته عمليات ظالمانه سعودي سواحل يمن در اختيار انصارالله و متحدان آن قرار دارد. 

    «تميم الشامي» از مسئولان وزارت بهداشت يمن درباره تلفات حملات سعودي ها گفت: «از آغاز تجاوزات سعودي، حدود سه هزار نفر از مردم يمن کشته و زخمي شدند.» رئيس مرکز ملي نظارت و شفاف سازي يمن نيز اعلام کرد: «396 نفر از اين قربانيان کودک و 255 نفر ديگر زن هستند.» از سوي ديگر، منابع وابسته به ارتش يمن تعداد تلفات تجاوزات هوايي سعودي ها به يمن را حدود 3000 کشته و 5000 زخمي اعلام کرده اند. اين در حالي است که سازمان بهداشت جهاني در بيانيه اي اعلام کرد که از آغاز تجاوزات سعودي عليه يمن، 944 نفر کشته و 3487 نفر زخمي شده اند. سعودي ها در 27 روز حمله علاوه بر حمله به مناطق مختلف، اين کشور را از دريا، هوا و زمين محاصره کرده بود که عملاامکان هرگونه امداد رساني به زخمي ها و انتقال مجروحان به بيرون از اين کشور را براي مداوا از بين برده بود.

        
واکنش ها
    جنبش انصارالله در واکنش به اين عقب نشيني آشکار، آن را به دليل عدم دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده دانست. «محمد البخيتي»، سخنگوي انصارالله يمن در گفت وگو با شبکه العالم گفت: «ما هنوز نمي دانيم منظور عربستان از آغاز عمليات «احياي اميد» چيست تا در مورد آن موضع گيري کنيم اما با دقت اوضاع سياسي و ميداني را تحت نظر داريم.» وي ادامه داد: «اعلام پايان عمليات دلايلي داشت؛ از جمله اين که حمله به يمن در ميان مقامات سعودي مخالفاني داشت، اين عمليات به اهداف خود نرسيد، روز به روز خشم ملت يمن از عربستان افزايش مي يافت، ناو نظامي ايران در باب المندب حضور يافت و همچنين رهبر انصارالله هشدار داد که اکنون زمان واکنش نظامي در قبال حملات عربستان رسيده است.» رئيس هيئت اطلاع رساني در جنبش انصارالله نيز اعلام کرد: «تجاوز عربستان به يمن به خواست آمريکا متوقف شد 

    «زيد الذاري» عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله يمن نيز پس از اعلام پايان تجاوزگري هاي عربستان سعودي اعلام کرد: «مردم يمن يک بار ديگر پيروزي تاريخي عليه دشمن را رقم زدند.» وي تاکيد کرد: «انصارالله و ملت يمن در عدم کشاندن منطقه به يک درگيري استراتژيکي موفق عمل کردند.» کشورهاي مختلف نيز در برابر توقف درگيري ها در يمن واکنش نشان دادند. واشنگتن، قاهره و دوحه، کويت و اسلام آباد که هرکدام به نوعي عربستان را در تجاوز به يمن همراهي مي کردند در بيانيه هاي جداگانه ضمن استقبال از توقف حملات عربستان و همپيمانانش به يمن، حمايت خود را نسبت به از سرگيري روند سياسي در يمن اعلام کردند.

        
شکست مفتضحانه
    عربستان در حالي که در سال 2009 طعم شکست را از حوثي هاي يمن چشيده بود اين بار نيز بار ديگر در برابر اراده يمني ها تحقير شد و بدون دستيابي به هيچ کدام از اهدافش، شکست را پذيرفت. در اين ارتباط پايگاه خبري المنار نوشت: «عمليات عربستان سعودي عليه يمن به هيچ يک از اهداف خود نرسيد و تنها مردم را کشت.» پايگاه خبري العهد نيز با اشاره به اعلام پايان تجاوز از سوي سعودي ها آن را «شکستي فاحش» براي ائتلاف تحت رهبري آل سعود و پيروزي ديگر براي محور پايداري دانست. العهد تاکيد کرد: «کساني که نشست خبري اعلام شکست سخنگوي رسمي توفان قاطعيت را دنبال مي کردند ملاحظه کردند که اين سخنگوي بينوا چگونه تلاش کرد که دستاوردي براي عرضه به رسانه ها مطرح کند اما جز تعداد حملات که به شهادت 2600 شهيد و هزاران زخمي منجر شد و خون بي گناهان را ريخت چيزي براي عرضه کردن نداشت.» روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز نيز نوشت: «هيچ نشاني از عقب نشيني حوثي ها و متحدانش وجود ندارد.» در اين جنگ علاوه بر سعودي ها که شکست سختي متحمل شدند، آمريکا و اسرائيل نيز کاملاً تحقير شدند، چرا که عربستان به نيابت از تل آويو و واشنگتن عليه يمن مي جنگيد.