کاخ سفید: شهرک‌سازی‌های اسرائیل مانع صلح نیست اما کمکی هم نمی‌کند





كاخ سفيد


کاخ سفید: شهرک‌سازی‌های اسرائیل مانع صلح نیست اما کمکی هم نمی‌کند 15بهمن-95


دولت ترامپ هشدار داده درحالیکه گسترش شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در مناطق تصرف شده فلسطینی‌ها "مانعی برای صلح نیست" با این حال ممکن است برای حل درگیری‌های چندین دهه‌ای بین دو طرف نیز سودمند نباشد.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: درحالیکه بر این باور نیستیم وجود شهرک‌های اسرائیلی مانعی برای صلح باشد اما ساخت شهرک‌های جدید یا گسترش شهرک‌های موجود فراتر از مرزهای ۱۹۶۷ برای دستیابی به راه حل درگیری‌های چندین دهه‌ای ممکن است کارساز نباشد.

کمتر از دو هفته پس از مراسم ایراد سوگند دولت جدید آمریکا، تل آویو اعلام کرد که بیش از ۵۵۰۰ واحد مسکونی جدید را می‌سازد.
درحالیکه ترامپ برخلاف دولت قبلی آمریکا گفته شهرک‌سازی‌های اسرائیلی چیزی نیست که در دولتش آنها را مورد انتقاد قرار دهد، روز پنجشنبه کاخ سفید اعلام کرد ترامپ هنوز بابت این مساله تصمیم گیری نکرده است.
کاخ سفید اعلام کرد، دولت جدید آمریکا هنوز موضع رسمی بابت فعالیتهای شهرک‌سازی‌های اسرائیل اتخاذ نکرده است و زمانی که رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ۱۵ فوریه ۲۰۱۷ دیدار کند،، این تصمیم گرفته می‌شود.
یکی از مقام‌های دولت آمریکا گفت: ترامپ به صورت واضح گفته، تمایل زیادی دارد تا به توافقی دست پیدا کند که به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین خاتمه دهد و در حال حاضر به دنبال بهترین روش‌ها برای رسیدن به پیشرفت برای این منظور است.
وی ادامه داد: ما از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا از اقدامات یکجانبه شامل شهرک‌سازی‌ها امتناع کنند چون تنها باعث تضعیف اقدامات ما برای دستیابی به این پیشرفت برای حل و فصل تنش موجود می‌شود. دولت ترامپ به فرصتی برای رایزنی کامل با تمامی طرف‌ها برای حل این درگیری نیاز دارد.
مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین از ۲۰۱۴ متوقف شده است.
برخلاف دولت قبلی آمریکا، دولت ترامپ اعلام کرده که حمایت بیشتری از منافع اسرائیل خواهد داشت.

ترامپ به این مساله اشاره کرده است که آمریکا ممکن است از گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل حمایت کند و تغییر محل سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت‌المقدس محقق کند.