تظاهرات صدها هزار معترض به فساد مالی در رومانی

تظاهرات صدها هزار معترض به فساد مالی در رومانی 15بهمن-95

تهران- ایرنا- حدود 250 هزار نفر از مردم رومانی در بخارست پایتخت و ده ها شهر دیگر این کشور در اعتراض به تصمیم بخشودگی مجرمان مالی دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ایرنا به نقل از یورونیوز، مصوبه دولت رومانی در سه شنبه شب باعث خشم مردم این کشور شده است مصوبه ای که به موجب آن از این پس مقاماتی که مبلغ فساد مالی آنان کمتر از 200هزار لئی ( برابر با 47هزار و500دلار) باشد، زندانی نخواهند شد و این در حالی است که ویکتور پونته نخست وزیر این کشور از سوی دادستان متهم به فساد شده و پالرمان هنوز به درخواست دادستان برای تحقیق در این پرونده پاسخ مثبت نداده است.
اعتراضات علیه مصوبه های جدید دولت رومانی که به تایید پارلمان این کشور رسیده از روز یکشنبه گذشته تشدید شد. این طرح ها شامل عفو زندانیانی می شود که کمتر از پنج سال به علت ارتکاب جرایم معینی محکوم شده اند و نیز کاهش مدت حبس به نصف برای زنان باردار و دارای اطفال و زندانیانی که سن آنها بالاتر از 60 سال است.
مخالفان مصوبه های بخشودگی جرایم می گویند این قانون می تواند مبارزه با فساد را بی اثر کند و باعث پسرفت شود.
صدها هزار رومانیایی این روزها در حالی در بخارست و 55 شهر دیگر تظاهرات می کنند که گفته می شود این بزرگترین تظاهرات در این کشور پس از فروپاشی حکومت کمونیستی است که با سنگ پرانی و درگیری با پلیس همراه بوده است.
رئیس جمهوری رومانی و همچنین دادگاه عالی این کشور، شکایت های جداگانه‌ای علیه مصوبه دولت، تسلیم دیوان قانون اساسی این کشور کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز این مصوبه را عقب نشینی عمده‌ای در مبارزه با فساد مالی دانست که شرط عضویت رومانی در اتحادیه اروپا بود.
این در حالیست که فلورین جیانو وزیر تجارت و بازرگانی رومانی نیز در اعتراض به صدور حکم جدیدی که زمینه تخفیف برخی جرائم مرتبط با فساد اداری را فراهم می‌آورد استعفا کرد.
فلورین جیانو گفت که دولت هواداران خود را مایوس کرده و او دیگر نمی‌تواند به انجام وظایف خود به عنوان یک وزیر دولت ادامه دهد.
شبس**9241**3404** مترجم: جواد ارشادی** انتشاردهنده: محسن اسماعیلی