مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(2)

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(2) 9اردیبهشت-96

بخش اول 3 قسمتی مناظره یاشوی تلویزیونی نامزدان نمایش ریاست جمهوری دوره دوازدهم از شبکه تلویزیونی پخش شد. ضمن اینکه تضاد ورقابت بین نامزدان باندهاوجناح ها جدی است ونمی تواندبازی ساختگی باشد،چون مرتبط به جنگ قدرت و ثروت باندهاو جناح ها دارد . ولی از سوی دیگر این شوی مناظره مهندسی شده است . برای اینکه بازیگران این شو باید خطوط قرمزترسیم شده را به شدت رعایت کنند .
زیرابخش هایی ازاین خطوط قرمزترسیم شده ربط با نقش وعملکرد رهبر ولی فقیه وپاسداران و سیاست های جنگ افروزی برون مرزی و موشکی واقتصادی پاسداران دارد  البته شامل عملکردجانبدارانه قوه فاسد قضاییه و شورای نگهبان و امام جمعه ها و صدا وسیمای خامنه ای هم می شود چون اینان جزو زیرمجموعه های خامنه ای رهبر ولی فقیه هستند.
بهرحال  تعداد نامزدان شوی مناظره تلویزیونی ریاست جمهوری 6 نفرند که دو نامزد میرسلیم وهاشمی  تبار سیاهی لشکر هستند .چون این دو نامزد  نه مهره کلیدی اند ونه اینکه می توانند نقش مهمی ایفا کنند جز اینکه  به بازی گرفته شدند تا درتقسیم زمان  بین نامزدان  فرصت کمتری برای بازیگران اصلی برای توضیح وپاسخگویی وجودداشته باشد که بیش از سایر نامزدان حرفی برای گفتن دارند . برای اینکه  زمان  هر نامزد سخنران محور هرسئوالی 4 دقیقه وپاسخگویی اش به سئوالات 5 نامزد دیگر 5 دقیقه است .همچنین زمان هر نامزد پرسشگر 2 دقیقه است که در مجموع زمان تعیین شده 24 دقیقه  برای اینکه سئوال وانتقاد کردن و توضیح وپاسخگویی که عاری از تبعیض نیست کافی نمی باشد.
مهمتر اینکه نه صدا وسیمای خامنه ای ونه مجری این شو مستقل وبیطرف نیست .
برای همین می توان حدس زد که سردار دزد قالیباف و آخونددژخیم رئیسی موضوعی که باید صحبت می کردند یا سئوالی که می بایست جواب دهند ازقبل دراختیارشان گذاشته شده بود . اگرچنانچه  یک دستگاه  یا  بقول مجری نمایشگر حساس به صدا که زمان را بطور دقیق تنظیم می کند به جای اینکه پشت صحنه  باشد در استودیو ی شوی مناظره نصب می شد تا بطور دقیق زمان راچک کند ونشان دهد وتماشا کنندگان هم مشاهده کنند .آنگاه شائبه تبعیض زمان برای برخی از نامزدان هم وجودنمی داشت .
بهرحال باید گفت این مناظره یک  شو ی  نمایش بین پلیس های خوب وبد بود . چون نقش پلیس های بد برعهده قالیباف و جهانگیری بود .طوریکه به شدت از هم دیگر یقه گیری و انتقاد می کردند .البته قالیباف پلیس روحانی هم بی نصیب نمی گذاشت و نقش پلیس های خوب  هم برعهده روحانی ودژخیم رئیسی گذاشته شده بود .
بگذریم سئوالات یا انتقاداتی که محور مقولات یا پدیده های طرح شده  مطرح شد نه از موضع رابطه بررسی علت ومعلولی بود که واکنشی ومعلول گرایانه وبرای روکم کنی رقیب بود .
برای همین وقتی پیرامون  موضوعات و سئوالات درمورد حاشیه نشینی و محیط زیست و بیکاری و فقر وعدم اشتغال وازدواج جوانان و مسکن و عدالت اجتماعی و فاصله طبقاتی ودرآمد و یارانه ها و مالیات  وفرار مالیاتی  و بحران اقتصادی و.... سئوال وپرسش سخنرانی و انتقاد شد کلی گویی بود ونه اینکه بطور ریشه ای گفته شود دلیل پیدایش   مشکلات و بجران چه بوده است ؟
 بدتر اینکه گفته نشد که بحران های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و.... نه تاریخچه 38 ساله که 4 ساله دارند که فقط مربوط به دولت روحانی نمی شود .
خلاصه اگر روحانی وجهانگیری در دو فرصت باقیمانده  مناظره های بعدی تلاش نکنند از سانسور یاخطوط قرمز یا سیاست مهندسی شده پاسداران عبور کنند ومردم را محرم بدانند ودانستن را حق شان بدانند و بگویند نقش  بسیار مهم و کلیدی خامنه ای و پاسداران وقوه فاسد قضاییه در سرکوب و سانسور و جنگ افروزی و تولید موشک چاشنی سیاست جنگ افروزی برون مرزی چیست . یااینکه چرا بابرجام مخالفت می کنند و درروند تضمین امنیت برای سرمایه گذاری های خارجی ایجاد اخلال می کنند  که مانع اصلی برای ایجاداشتغال درکشور شده است . بدون شک بازنده این شوی  پلیس خوب وبد این دونامزد خواهند شد وچوب وپیازرا با هم خواهندخورد .
بلی چرا اینان  نباید  سئوال کنند چقدر پاسداران درعراق وسوریه ولبنان ویمن وتولید موشک هزینه کرده اند؟بااین مبلغ چقدر می شددرداخل کشوررفاه  اجتماعی واشتغال ایجاد کرد؟
چرا نباید فاش کنند برای چه اطلاعات سپاه دوتابعیتی هارا بازداشت می کنند  و بااتهام زدن برای شان پرونده تشکیل می شود تاموجب فشاربیرونی وافزایش تحریم ها وفشار اقتصادی شود؟
 همچنین چرا نباید نقش  مثلثی قوه فاسد قضاییه و نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه درمخالفت با شبکه های مجازی واعمال فیلتر فاش کنند؟
چرا نبایدبگویند  دلیل  بیکاری  و فقر وفاصله طبقاتی وفرارمغزها ازکشورچیست و ازچه زمانی شروع شد؟

بالاخره اینکه چرا سئوال نمی کنند احمدی نژاد چگونه دو دوره رئیس جمهور شد وچه کرد وپشتیبانش که بود؟ چرا برخی ازاعضای کابینه اش به جای پاسخگویی اکنون طلبکارانه فقط منتقد دولت روحانی شده اند و....؟