حاشیه های نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

حاشیه های نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری  9اردیبهشت-96
بخش اول 3 قسمتی مناظره یاشوی تلویزیونی نامزدان نمایش ریاست جمهوری دوره دوازدهم از شبکه تلویزیونی پخش شد. ضمن اینکه تضاد ورقابت بین نامزدان باندهاوجناح ها جدی است ونمی تواندبازی ساختگی باشد،چون مرتبط به جنگ قدرت و ثروت باندهاو جناح ها دارد . ولی از سوی دیگر این شوی مناظره مهندسی شده است . برای اینکه بازیگران این شو باید خطوط قرمزترسیم شده را به شدت رعایت کنند .
زیرابخش هایی ازاین خطوط قرمزترسیم شده ربط با نقش وعملکرد رهبر ولی فقیه وپاسداران و سیاست های جنگ افروزی برون مرزی و موشکی واقتصادی پاسداران دارد  . البته شامل عملکردجانبدارانه قوه فاسد قضاییه و شورای نگهبان و امام جمعه ها و صدا وسیمای خامنه ای هم می شود چون اینان جزو زیرمجموعه های خامنه ای رهبر ولی فقیه هستند.
بهرحال  تعداد نامزدان شوی مناظره تلویزیونی ریاست جمهوری 6 نفر است که دو نامزد میرسلیم وهاشمی طبا سیاهی لشکر هستند .چون این دو نامزد  نه مهره کلیدی اند ونه اینکه می توانند نقش مهمی ایفا کنند جز اینکه  به بازی گرفته شدند تا درتقسیم زمان  بین نامزدان  فرصت کمتری برای بازیگران اصلی برای توضیح وپاسخگویی وجودداشته باشد که بیشا ز سایر نامزدان حرفی برای گفتن دارند . برای اینکه  زمان  هر نامزد سخنران محور هرسئوالی 4 دقیقه وپاسخگویی اش به سئوالات 5 نامزد دیگر 5 دقیقه است .همچنین زمان هر نامزد پرسشگر 2 دقیقه است که در مجموع زمان تعیین شده برای اینکه سئوال وانتقاد کردن و توضیح وپاسخگویی کافی نیست.
مهمتر اینکه نه صدا وسیمای خامنه ای ونه مجری این شو مستقل وبیطرف نیست .
برای همین می توان حدس زد که سردار دزد قالیباف و آخونددژخیم رئیسی موضوعی که باید صحبت می کردند یا سئوالی که می بایست جواب دهند ازقبل دراختیارشان گذاشته شده بود . اگرچنانچه  یک دستگاه  یا ساعت در استودیو ی شوی مناظره نصب می شد تا بطور دقیق زمان راچک کند ونشان دهد شائبه تبعیض زمان وجودنمی داشت .
بهرحال باید گفت این مناظره یک  شو ی  نمایش بین پلیس های خوب وبد بود . چون نقش پلیس های بد برعهده قالیباف و جهانگیری بود .طوریکه به شدت از هم دیگر یقه گیری و انتقاد می کردند .البته قالیباف پلیس روحانی هم بی نصیب نمی گذاشت و نقش پلیس های خوب  هم برعهده روحانی ودژخیم رئیسی گذاشته شده بود .
بگذریم سئوالات یا انتقاداتی که محور مقولات یا پدیده های طرح شده  مطرح شد نه از موضع رابطه بررسی علت ومعلولی بود که واکنشی ومعلول گرایانه وبرای روکم کنی رقیب بود .
برای همین وقتی پیرامون  موضوعات و سئوالات درمورد حاشیه نشینی و محیط زیست و بیکاری و فقر وعدم اشتغال وازدواج جوانان و مسکن و عدالت اجتماعی و فاصله طبقاتی ودرآمد و یارانه ها و مالیات  وفرار مالیاتی  و بحران اقتصادی و.... سئوال وپرسش سخنرانی و انتقاد شد کلی گویی بود ونه اینکه بطور ریشه ای گفته شود دلیل پیدایش   مشکلات و بجران چه بوده است ؟
 بدتر اینکه گفته نشد که بحران های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و.... نه تاریخچه 38 ساله که 4 ساله دارند که فقط مربوط به دولت روحانی نمی شود .
خلاصه اگر روحانی وجهانگیری در دو فرصت باقیمانده  مناظره های بعدی تلاش نکنند از سانسور یاخطوط قرمز یا سیاست مهندسی شده پاسداران عبور کنند ومردم را محرم بدانند ودانستن را حق شان بدانند و بگویند نقش  بسیار مهم و کلیدی خامنه ای و پاسداران وقوه فاسد قضاییه در سرکوب و سانسور و جنگ افروزی و تولید موشک چاشنی سیاست جنگ افروزی برون مرزی چیست . یااینکه چرا بابرجام مخالفت می کنند و درروند تضمین امنیت برای سرمایه گذاری های خارجی ایجاد اخلال می کنند  که مانع اصلی برای ایجاداشتغال درکشور شده است . بدون شک بازنده این شوی  پلیس خوب وبد این دونامزد خواهند شد وچوب وپیازرا با هم خواهندخورد .
بلی چرا اینان  نباید  سئوال کنند چقدر پاسداران درعراق وسوریه ولبنان ویمن وتولید موشک هزینه کرده اند؟بااین مبلغ چقدر می شددرداخل کشوررفاه  اجتماعی واشتغال ایجاد کرد؟
چرا نباید فاش کنند برای چه اطلاعات سپاه دوتابعیتی هارا بازداشت می کنند  و بااتهام زدن برای شان پرونده تشکیل می شود تاموجب فشاربیرونی وافزایش تحریم ها وفشار اقتصادی شود؟
 همچنین چرا نباید نقش  مثلثی قوه فاسد قضاییه و نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه درمخالفت با شبکه های مجازی واعمال فیلتر فاش کنند؟
چرا نبایدبگویند  دلیل  بیکاری  و فقر وفاصله طبقاتی وفرارمغزها ازکشورچیست و ازچه زمانی شروع شد؟
بالاخره اینکه چرا سئوال نمی کنند احمدی نژاد چگونه دو دوره رئیس جمهور شد وچه کرد وپشتیبانش که بود؟ چرا برخی ازاعضای کابینه اش به جای پاسخگویی اکنون طلبکارانه فقط منتقد دولت روحانی شده اند و....؟

تهران- ایرنا- نخستین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز بین 6 نامزد برگزار شد که با حاشیه های مختلفی همراه بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این مناظره از ساعت 16:30 به صورت زنده از سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی آقامیرسلیم، مصطفی هاشمی طبا، سید ابراهیم رئیس الساداتی و محمدباقر قالیباف برگزار شد.

**
ادعای یک مجرم در کمک به یک ستاد
در بخشی از مناظره امروز، قالیباف به نقل از دستگاه قضایی اعلام کرد که یکی از مجرمان کشور که در زندان به سر می برد در دوره قبل به ستاد انتخاباتی روحانی کمک مالی کرده است؛ روحانی در واکنش به این اظهارات گفت: قوه قضائیه در این رابطه اعلام کرده بود که این مجرم ادعای کمک به ستاد انتخابات روحانی را (در سال 92) کرده است.
بحث های رقبای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حال اوج گرفتن بود که به ناگاه قالیباف گفت: «اکنون شاهد پدیده ای هستیم که فرد به دوربین نگاه می کند و حرف های نادرست می زند»؛ وی این جمله را دو بار در سخنانش خطاب به روحانی و و جهانگیری بکار برد.

**
فراهم کردن سند در زمان استراحت نامزدها
ساعت به 19رسید که در این هنگام حیدری مجری برنامه خطاب به نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت، اگر مایل باشند زمانی برای استراحت و تغذیه درنظر گرفته شود؛ در این میان تنها کسی که بیش از همه نسبت به این موضوع تمایل داشت و استقبال کرد، قالیباف بود.
این نامزد ریاست جمهوری با شروع بخش دوم مناظره، برگه ای در دست گرفت و آن را بالا برد تا اظهارات روحانی را در چهار سال گذشته نشان دهد.

**
مشکل مردم با کتک زدن دست فروش ها حل نمی شود
جهانگیری در بخشی از مناظره امروز در پاسخ به قالیباف مبنی بر کاهش نیافتن آمار بیکاری و مشکلات در جامعه گفت: با کتک زدن دست فروش ها در خیابان و تشکیل گروه ضربت، مشکل این قشر حل نمی شود.
وی ادامه داد: «متاسفانه این فرهنگ به شهرستانها منتقل می شود و مادر دست فروش از گروه ضربت شهرداری در شهرستان سیلی می خورد. من آن روزی که آن سیلی را دیدم مثل اینکه به صورت خودم سیلی زدند؛ اینقدر که ناراحت شدم. باید بدانیم در برخورد با مسایل اجتماعی و فرهنگ مردم باید به صورت علمی برخورد کرد.

**
شما این حق را از کجا برای خودتان قائل هستید؟
جهانگیری در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات قالیباف مبنی بر دلایل نامزد شدنش، خطاب به وی گفت: «شما این حق را از کجا برای خودتان قائلید که درباره بنده ای که سابقه کاریم حتما از شما بیشتر و مهمتر است؛ من از دهستان شروع کردم؛ شهرستان بودم؛ استان بودم؛ استاندار بودم؛ وزیر بودم و معاون اول هستم؛ طبیعی است که اگر بخواهم دنبال مسوولیت جدیدی باشم خودم را در معرض مردم قرار دهم؛ چرا شما چرا اینقدر برآشفته اید؟
وی افزود: البته مشابه بنده در دوره هشتم در مقابل خاتمی(رئیس جمهوری وقت) نیز وزیر دفاع و معاونش نامزد شد. هیچکس هم نگفت این کار غیرطبیعی است. یک جریانی به عنوان اصلاح طلب را شما از همه حقوقشان محروم کردید؛ می گویند یک کاندیدا هم نداشته باشد که بیاید در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب بزند. من آمدم به عنوان نماینده جناح اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند.

**
حمله کنندگان به سفارت عربستان در ستاد کدام کاندیدا حضور دارند
در بخش دیگری از این مناظره، جهانگیری در توضیح اهمیت جهانگردی گفت: آقای قالیباف در اهمیت گردشگری صحبت می کند در حالی که باید بگوید چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند و موجب ریزش آمار گردشگری شده اند؟ و اکنون این افراد در ستاد کدام کاندیدا حضور دارند؟

**
شما در حد شهرداری تهران مسئولید
جهانگیری در واکنش به اظهرات قالیباف گفت: «آقای قالیباف 12 سال شهردار تهران است؛ چگونه نتوانسته بعد از 12 سال، زباله ها را به نحوی تفکیک کند که از درب منزل به صورت جدا جدا باشد؟ کدام شهر در اندازه تهران این گونه زباله جمع می کنند؟
این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آقای قالیباف فقط شهردار سازه است و فقط پروانه می دهد؛ برج های منطقه 22 را ببنید چه بر سر تهران آورده است؛ مناطق مختلف تهران را ببنید؛ همین (اتوبان) صدر دوطبقه، چه کمکی به ترافیک تهران کرده است؟ با پول (ساخت اتوبان) صدر، همه اتوبوس های تهران نوسازی و حتی با این مبلغ، بسیاری از مسایل زیست محیطی تهران حل می شد.
جهانگیری خطاب به قالیباف ادامه داد: «شما در حد شهرداری تهران مسوول این شهرید؛ نه بیشتر از شهرداری؛ طوری صحبت می کنید که انگار مسوول کل عالمید؛ در حد مسولیت شهرداری تهران که بخشی از وظایف بوده بیایید صادقانه به مردم گزارش داده و بگویید من این کارها را با این درجه علمی بالا انجام دادم؛ ما را متهم می کنید به مدیریت 60 سال قبل؟
اجتمام** 7329 ** 2023
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: لطیف نکوئی