گزیده ها قسمت چهارم

گزیده ها قسمت  چهارم 7 آبان - 96
كمالوندي: پرونده بازرسي از مراكز نظامي براي هميشه بسته شده است
سخنگوي سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه اکنون در آژانس چيزي به نام بازرسي از سايت هاي نظامي مطرح نيست و هيچ گاه نيز نخواهد بود، گفت: فعاليت هاي هسته اي ما متمرکز بر سايت هاي اعلام شده است که اطلاعاتش را به آژانس داده ايم.
    بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما با بيان اينکه اکنون در آژانس چيزي به نام بازرسي از سايت هاي نظامي مطرح نيست و هيچ گاه نيز نخواهد بود، گفت: فعاليت هاي هسته اي ما متمرکز بر سايت هاي اعلام شده است که اطلاعاتش را به آژانس داده ايم.

    کمالوندي افزود: انتظار ما اين است که اين نهاد بين المللي وظايفش را حرفه اي و مستقل به درستي انجام دهد همچنانکه به طور مستمر در جلسه با مسئولان آژانس بر اين موضوع تاکيد کرده ايم.

    
    
تعميم برجام
    روزنامه آمريکايي واشنگتن پست در تحليلي حمايت قاطع اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا براي تصويب طرحي عليه برنامه موشکي ايران را نشان دهنده حمايت فراحزبي از رژيم صهيونيستي در کنگره دانست.

    به گزارش تسنيم، مجلس نمايندگان آمريکا روز پنجشنبه طرحي را عليه برنامه موشکي ايران به تصويب رساند که راه را براي اعمال تحريم هاي تازه عليه ايران هموار مي کند. لابي صهيونيستي آيپک بعد از اقدامات مجلس نمايندگان آمريکا در بيانيه اي از اين اقدامات حمايت کرد.

    واشنگتن پست افزود: آمريکا مي تواند برجام را نگاه داشته و در ساير موضوعاتي که در اين توافق گنجانده نشده اند با قاطعيت رو به جلو حرکت کند.

    پيش از اين مقامات آمريکايي تاکيد کرده بودند که بايد محدوديت هاي برجام دائمي شده و مسائلي همچون توان موشکي و قدرت منطقه اي ايران نيز به آن افزوده شود.
خبر ويژه 
فرانسه: ايران دامپروري ما را نجات داد(!)
رئيس فدراسيون ملي گوشت فرانسه، از نجات دامپروران فرانسوي توسط ايران و چين خبر داد.
    الکساندر بوردو در گفت وگو با فرانس 24 با اشاره به وضعيت نه چندان خوب دامپروران فرانسوي، گفت ايران و چين با وارد کردن گوشت از فرانسه، دامپروران اين کشور را نجات مي دهند.

    وي گفت: پرورش دهندگان گاو، گوسفند و خوک بازار جديدي را براي عرضه محصولات خود پيدا کرده اند، در حالي که مصرف گوشت در فرانسه کاهش يافته، اين موضوع موجب دلگرمي دامپروران فرانسوي شده است. اکنون مردم فرانسه کمتر از گذشته گوشت خريداري مي کنند و سرانه مصرف آنها در 10 سال اخير تا 2/25 درصد معادل 86/7 کيلو در سال به ازاي هر نفر کاهش يافته است، به همين علت پرورش دهندگان دام در جست وجوي بازارهاي جديد براي فروش محصولات خود هستند.

    ايران با خريد گوشت گاو و گوسفند و چين با خريد گوشت خوک نمونه هايي از اين بازارهاي جديد محسوب مي شوند.

    بوردو ادامه داد: «تا پيش از اين 80 درصد از گوشت گاو حوزه اروپا از طريق صادرات گوشت فرانسه تامين مي شد؛ اما به علت رقابت شديد ميان کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و بي علاقگي و بي ميلي مردم به مصرف گوشت، فروش ما به شدت کاهش يافته است. به همين دليل ما به دنبال بازارهاي جديد براي توسعه بخش دام خود هستيم.

    از سوي ديگر «مشرق» در گزارشي نوشت: واردات کالاهاي مصرفي غيرضروري از فرانسه در پسابرجام، 4 برابر شده است.

    براساس گزارش گمرک، در نيمه اول سال 96 ايران 136000 تن انواع کالاهاي فرانسوي وارد کرده است که 2/3 برابر بيشتر از رقم نيمه اول سال 95 است. در نيمه اول سال 95 حجم کالاهاي وارداتي از فرانسه به ايران، 57000 تن بود.

    واقعيت نگران کننده تر آن که ميزان واردات کالاهاي فرانسوي در دو سال اخير نسبت به دوران قبل از برجام، افزايش وحشتناکي داشته است.

    در نيمه اول سال 94 که هنوز برجام اجرايي نشده بود، حجم کالاهاي وارداتي از فرانسه به ايران 33000 تن بود اما با رشد بيش از 70 درصدي در نيمه اول سال 95 به 57000 تن رسيد و در نيمه اول سال 96 هم رشد بيش از 300 درصدي را نسبت به دوران قبل از برجام طي کرد.

    احتمالا يکي از استدلال هاي مسئولان دولت در واکنش به انتقادات درباره افزايش واردات از فرانسه، اين است که اين واردات مربوط به کالاهاي اساسي، کالاهاي سرمايه اي و مواد اوليه مورد نياز بخش توليد است، اما براساس آمار، علاوه بر واردات انبوه خودرو و لوازم يدکي پژو و رنو، در نيمه اول امسال، انواع و اقسام اجناس مصرفي، لوکس، بنجل، غيرضروري و کالاهاي داراي توليد مشابه داخل از فرانسه راهي بازارهاي ايران شده است.

    براساس گزارش گمرک، در نيمه اول امسال، کالاهاي مصرفي همچون ماهي قزل آلا، گوشت منجمد گاوي، گوشت گوسفندي، ماهي هاي زينتي، گلابي خشک کرده، دانه آفتابگردان، چاي، فلفل، هل، ذرت و جو از کشور فرانسه وارد ايران شده است.

    همچنين در 6 ماه اول سال جاري 44/450 تن برنج فرانسوي وارد کشور شده است. ارزش اين مقدار برنج فرانسوي 31/441/011 دلار بوده است. در اين مدت، 3/2 تن شيريني فرانسوي به ارزش 646/311/951 ريال معادل 19/539 دلار وارد کشور شده است. همچنين 4/5 تن شکلات فرانسوي به ارزش 382/079/846 ريال وارد ايران شده که بابت آن 11/722 دلار ارز، از کشور خارج شده است.

    براساس گزارش مرکز آمار، ايران در سالجاري تا پايان شهريورماه نزديک به 16 تن پفيلاي فرانسوي وارد کرده که ارزش آن 1/540/937/494 ريال معادل 47/501 دلار بوده است.

    630 تن غذاي سگ و گربه خانگي نيز در نيمه اول 96 از مبدا فرانسه راهي بازارهاي ايران شده که بابت آن 48/256/793/779 ريال هزينه شده که ارزش دلاري آن 1/485/104 دلار اعلام شده است. همچنين بيش از 8 تن سرکه نيز در اين مدت از فرانسه وارد کرده ايم.

    رونق بخشيدن به اقتصاد رکود زده فرانسه در پسابرجام در حالي اتفاق افتاده که آقاي روحاني پس از ديدار با اولاند رئيس جمهور وقت فرانسه گفت ايجاد اشتغال براي جوانان ايران، يکي از دغدغه هاي رئيس جمهور فرانسه است(!)
خبر ويژه 
20
درصد كاهش صادرات غيرنفتي در 2 سال اجراي برجام
يک روزنامه حامي دولت نسبت به کاهش صادرات غيرنفتي هشدار داد.
    روزنامه دنياي اقتصاد در گزارشي نوشت، صادرات کالاهاي کارخانه اي در سال 1395 به ميزان 15 درصد نسبت به سال 1394 کاهش داشت و در شش ماهه اول 1396 به ميزان 5درصد ديگر کمتر از شش ماهه مشابه سال قبل بود. اگر شرايط به همين ترتيب ادامه يابد، در سال هاي آتي نيز با کاهش بيشتر صادرات مواجه خواهيم بود. البته بحث صادرات محصولات وابسته به نفت و گاز در اينجا مطرح نيست زيرا ساختار متفاوت دارد و توسعه آنها وابسته به توليد نفت و گاز است و به علاوه به اشتغال کشور کمک زيادي نمي کنند چون سرمايه بر هستند.

    مي توان مثال هاي فراوان آورد که هزينه تمام شده به دلايل مختلف با شرايط رقابتي متفاوت هستند و دولت قدرت تصحيح آن ساختارها را ندارد تا با ايجاد محيط رقابتي و تامين منابع ارزان تر، قيمت تمام شده در توليد را کاهش دهد و تنها راه براي جبران عدم توانايي هاي کشور در حکمراني، افزايش نرخ ارز قلمداد مي شود، درحالي که افزايش بهره وري است که به تقويت پول ملي مي انجامد و ما متاسفانه از آن بي بهره هستيم. توجه نمي کنيم که افزايش نرخ ارز براي جبران کاستي ها از يک طرف موجب افزايش قيمت واردات مي شود که خود باعث افزايش قيمت تمام شده کالا و خدمات مي شود و از طرف ديگر و شايد مهم تر از آن، تاثير تغيير نرخ ارز بر انتظارات تورمي است که آن هم به دليل فقدان هدف گذاري سياست هاي ارزي در بانک مرکزي به وجود آمده است.اين رويه قابل ادامه نيست و کشور را به دوري باطل از افزايش نرخ ارز، افزايش تورم و تکرار آن مواجه مي سازد که جز تخريب بيشتر ساختارها نتيجه ديگري ندارد. راه حل اساسي از يک طرف اقدام شجاعانه دولت در تصحيح ساختارهاي اقتصادي است که البته امري ميان مدت است و از طرف ديگر توجه به استقلال بانک مرکزي و سياست گذاري ارزي است.

    يادآور مي شود 20درصد کاهش صادرات نسبت به سال 94 (سال شروع اجراي برجام) درحالي است که دولتمردان ادعا مي کردند با توافق، صادرات غيرنفتي رونق مي گيرد.
انتقاد رئيس اتحاديه ابزارفروشان از ركود شديد در بازار
رئيس اتحاديه ابزارفروشان گفت: کسبه براي بقا، کالاهايشان را زير قيمت مي فروشند، اما در نهايت از بازار حذف مي شوند. چرا که طي دو سال اخير توليد ابزارآلات به حداقل رسيده است.
    فريدون غمام نو در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص وضعيت بازار ابزارفروشان اظهار کرد: وضعيت بازار بسيار بد است، به طوري که کسبه اجناسشان را با قيمت خريد و يا پايين تر و صرف نظر از حاشيه سود خود، تنها براي بقا در بازار به فروش مي رسانند.

    وي در ادامه افزود: گردش مالي واحدهاي صنفي به ميزاني کاهش يافته که حتي يک نفر در بازار نبوده و خريد و فروشي صورت نمي گيرد و اکثر کسبه در مغازه هايشان بيکار هستند و کالاهايشان در انبار خاک مي خورد.رئيس اتحاديه ابزارفروشان بيان کرد: اين صنف متکي به ساخت و ساز و توليد صنعتي بوده، با اين حال حدود دو سال است که ميزان ساخت و ساز در کشور به حداقل رسيده است.

    غمام نو با تاکيد به اينکه تقاضا براي خريد ابزارآلات به شدت کاهش پيدا کرده، تصريح کرد: توليدات خارجي بدون کنترل و مديريت وارد کشور شده و مستقيم به داخل انبارهاي تجار مي روند.

    اين رئيس اتحاديه تصريح کرد: مقام معظم رهبري به کرات بر لزوم حمايت از توليد داخلي و عمل بر اقتصاد مقاومتي تاکيد داشته اند، اما در اجرا عملي ديگر توسط دولتمردان و مسئولان صورت مي گيرد که شرايط را براي ورود توليدات خارجي آسان تر کرده است. ضمن اينکه بخش زيادي از اين واردات قاچاق است.

    غمام نو با تاکيد بر لزوم حمايت دولت از توليدکنندگان، گفت: عدم حمايت دولت از توليدکنندگان و توليد داخلي باعث شده که تاکنون حتي يک توليدکننده در کشور وجود نداشته باشد و متاسفانه فعاليت در عرصه واردات به صرفه تر از توليد است.وي خاطر نشان کرد: سنگ اندازي هاي بيمه، ماليات، دارايي و بانک بر قيمت تمام شده کالا تاثير مستقيم دارد و توليدکننده را در کشور متضرر مي کند، ناگفته نماند که توليدات داخلي توان رقابت با نمونه هاي خارجي را ندارد که البته اين امر هم متاثر از بالا بودن هزينه هاي سربار يا هزينه هاي توليد است که سبب مي شود، قيمت تمام شده کالاهاي داخلي افزايش يابد.