گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت   پنجم 7 آبان - 96
انفعال دولت در مقابل دبّه توتال
در حالي که دولت از مزاياي قرارداد با شرکت نفتي توتال سخن مي گويد، مسئولان اين شرکت مي گويند منتظر اعلام راي کنگره درباره تحريم ايران هستند و پس از آن درباره حضور در ايران تصميم خواهند گرفت.
    به گزارش مشرق، روزنامه دولتي ايران در مطلبي به نقل از «امير حسين زماني نيا» معاون وزير نفت با عنوان «تدارک۲۰ ميليارد دلار قرارداد جديد نفت و انرژي» نوشت: «ايران پس از اجراي توافق هسته اي، سهم خود را از بازار جهاني انرژي تقريباً پس گرفته است. نخستين قرارداد جديد نفتي ايران در دوران پساتحريم ميان شرکت ملي نفت و يک کنسرسيوم بين المللي به رهبري توتال فرانسه براي توسعه فاز۱۱ پارس جنوبي در تيرماه امسال امضا شد...پيش بيني ما اين است که ايران در سال آينده ميلادي قراردادهاي جديدي به ارزش بيش از ۲۰ ميليارد دلار در حوزه نفت و انرژي امضا کند».

    متاسفانه دولت و رسانه هاي دولتي، از بيان واقعيت درخصوص قرارداد توتال امتناع مي کنند.

    اين در حالي است که براساس گزارش رويترز، «پاتريک پويانه» مديرعامل شرکت بدسابقه توتال در روزهاي گذشته در اظهارنظري تامل برانگيز گفت: «توتال درباره قرارداد پارس جنوبي با ايران هنوز سرمايه گذاري نکرده است و تا آخر سال ميلادي جاري در اين باره تصميم خواهد گرفت. پويانه تصريح کرد در صورت تصميم آمريکا مبني بر خروج شرکت هاي سرمايه گذاري، حتي اگر ايران و فرانسه نيز به اين توافق وفادار بمانند، توتال از ايران خارج خواهد شد. اين شرکت در حال بررسي عواقب تصميمات ترامپ است و در صورتي که راهي قانوني براي ماندن در ايران پيش روي اين شرکت نباشد، به طور قطع از ايران خارج خواهد شد. حتي در صورتي که ايران به برجام پايبند بماند و اتحاديه اروپايي، چين و روسيه نيز تصميم بگيرند برجام بدون حضور آمريکا به کار خود ادامه دهد، باز هم آمريکا تحريم هاي يکجانبه اي عليه ايران وضع خواهد کرد که در اين صورت توتال از ايران خارج خواهد شد. توتال در حال بررسي گزينه هاي موجود است و همه چيز به تصميم کنگره آمريکا درباره تحريم مجدد ايران و نوع تحريم هاي احتمالي که از سوي آمريکا عليه ايران وضع خواهد شد، بستگي دارد. ما قراردادي در ايران امضا کرده ايم. اگر بتوانيم پيش برويم، پيش خواهيم رفت و اگر نتوانيم، توقف خواهيم کرد. راه و رسم کسب وکار همين است».

    مديرعامل توتال در ادامه در اظهارنظري غيرمسئولانه گفت:«خروج از قرارداد با ايران در شرايط فعلي ريسک مالي اندکي براي توتال خواهد داشت چراکه تا به حال سرمايه گذاري صورت نگرفته و در پايان سال جاري ميلادي (۲ ماه آينده) اين تصميم گيري انجام خواهد گرفت».لازم به ذکر است که پيش از اين نيز در سال ۷۹ توافقنامه اي بين ايران و توتال براي توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي امضا شده بود اما به دليل بهانه گيري هاي مداوم اين شرکت فرانسوي در موضوعاتي مانند رقم قرارداد، اين توافقنامه هيچ گاه تبديل به قرارداد نشد و توسعه اين فاز پارس جنوبي هشت سال به تاخير افتاد و در نهايت توتال در سال ۸۷، به بهانه ريسک بسيار زياد سرمايه گذاري در ايران، دبّه کرد و از صنعت نفت و گاز کشورمان خارج شد.
يك فعال كارگري: بيشتر كارگران زير خط فقر زندگي مي كنند
يک فعال کارگري گفت: بخش اعظمي از کارگران زير خط فقر هستند.
    رحمت اله پورموسي در گفت وگو با ايسنا، ادامه داد: اگر واقعيت ها را در نظر بگيريم، امروز بيشتر کارگران زير خط فقر زندگي مي کنند، از آن طرف شاهديم که شرکت هاي توليدي با مشکلات متعدد مواجهند و دولت بايد از کارگر و کارفرما حمايت کند.

    وي افزود: در شرايطي که کارگران با تمام توان پاي توليد ايستاده اند تا چرخ اقتصاد ايران به گردش درآيد و خط توليد کارخانه ها متوقف نشود، صحبت از افزايش پنج درصد و ۱۰ درصد حقوق شايسته نيست.

    وي اظهار کرد: دولت بايد تمام اهتمام خود را به کار گيرد تا هم کارگر و خط توليد و هم امنيت شغلي نيروي کار حفظ شود.

    اين فعال کارگري در ادامه با اشاره به تعيين دستمزد سال آينده کارگران، گفت: سه سالي است که به بند دوم ماده ۴۱ قانون کار که به سبد معيشت مي پردازد و براي کارگران اهميت دارد بيشتر توجه مي شود، در حالي که قبلا تنها بند يک که اشاره به نرخ تورم دارد ملاک عمل قرار مي گرفت.

    پورموسي تصريح کرد: سبد معيشت کارگران شامل اقلام متعدد اعم از مصرفي و خوراکي، پوشاک، مسکن، آموزش و تحصيل و بهداشت و درمان است که بخش اعظمي از دريافتي کارگران را به خود اختصاص مي دهد در حالي که کارفرمايان معتقدند قانون اساسي دولت را موظف کرده تا ضمن تامين مسکن براي آحاد جامعه، خدمات آموزشي رايگان به مردم ارائه دهد و از دولت مي خواهند تا سهم خود را در قبال دستمزد و تامين هزينه هاي معيشت کارگران بپردازد.

    وي با بيان اينکه در جلسات دستمزد شوراي عالي کار بايد سه جانبه گرايي واقعي ديده شود، گفت: جلسات نبايد به شکلي باشد که کارفرمايان بگويند دو درصد به حقوق اضافه شود و کارگران پنج درصد پايين بيايند و با دلخوري صورتجلسه مزد را امضا کنند. نمايندگان کارگري و کارفرمايي به شکل منطقي و کارشناسي هزينه هاي زندگي کارگران را محاسبه و بر اساس نرخ تورم سبد معيشت، درباره رقم دستمزد تصميم گيري کنند.

    اين فعال کارگري با بيان اينکه امروز بسياري از توليدکنندگان نجابت به خرج داده و با وجود هزينه هاي بالاي تامين مواد اوليه، ماليات و عوارض دست از توليد نکشيده اند، افزود: آنها مي توانستند سرمايه هايشان را در بانک بگذارند و سودش را ببرند ولي به عشق مملکت سرمايه را در توليد وارد کردند و عده اي را به کار گرفتند لذا کمترين توقع اين است که دولت در تامين مواداوليه، پرداخت تسهيلات ارزان و کاهش قيمت تمام شده به کمک بنگاه هاي توليدي بيايد.
فرانسوي ها برنده اصلي برجام شدند: افزايش ۴ برابري واردات كالاهاي غيرضروري از فرانسه در پسابرجام
فرانسه را بايد برنده بزرگ اجراي برجام در دو سال اخير دانست چرا که توانسته صادرات کالاهاي خود به ايران به ويژه کالاهاي مصرفي غيرضروري را ۴ برابر افزايش دهد.
     به گزارش مشرق، بر اساس گزارش گمرک، در نيمه اول امسال ۱۳۶۰۰۰ تن انواع کالاهاي فرانسوي وارد ايران شده است که 2/3 برابر بيشتر از رقم نيمه اول سال ۹۵ است. در نيمه اول سال ۹۵ حجم کالاهاي وارداتي از فرانسه به ايران، ۵۷۰۰۰ تن بود.

    واقعيت نگران کننده تر آن که ميزان واردات کالاهاي فرانسوي در دو سال اخير که به دوران پسابرجام موسوم شده، نسبت به دوران قبل از برجام، افزايش وحشتناکي داشته است.

    در نيمه اول سال ۹۴ که هنوز برجام اجرايي نشده بود، حجم کالاهاي وارداتي از فرانسه به ايران ۳۳۰۰۰ تن بود اما با رشد بيش از ۷۰ درصدي در نيمه اول سال ۹۵ به ۵۷۰۰۰ تن رسيد و در نيمه اول سال ۹۶ هم رشد بيش از ۳۰۰ درصدي را نسبت به دوران قبل از برجام طي کرد.

    از آنجا که احتمالا يکي از استدلال هاي مسئولان دولت روحاني در واکنش به انتقادات درباره افزايش واردات از فرانسه، اين است که اين واردات مربوط به کالاهاي اساسي، کالاهاي سرمايه اي و مواد اوليه مورد نياز بخش توليد است، نگاهي به فهرست کالاهاي وارداتي از فرانسه در نيمه اول امسال انداخته ايم.

    بر اساس اين آمار، علاوه بر واردات انبوه خودرو و لوازم يدکي پژو و رنو، در نيمه اول امسال، انواع و اقسام اجناس مصرفي، لوکس، بنجل، غيرضروري و کالاهاي داراي توليد مشابه داخل از فرانسه راهي بازارهاي ايران شده است.بر اساس گزارش گمرک، در نيمه اول امسال، کالاهاي مصرفي همچون ماهي قزل آلا، گوشت منجمد گاوي، گوشت گوسفندي، ماهي هاي زينتي، گلابي خشک کرده، دانه آفتابگردان، چاي، فلفل، هل، ذرت و جو از کشور فرانسه وارد ايران شده است.

    همچنين در ۶ ماه اول سال جاري 44/450 تن برنج فرانسوي وارد کشور شده است. ارزش اين مقدار برنج فرانسوي، 31ميليون و441هزار دلار بوده است.

    در اين مدت3/2 تن شيريني فرانسوي به ارزش 646/311/951 ريال معادل 19/539 دلار وارد کشور شده است.همچنين 4/5 تن شکلات فرانسوي به ارزش 382/079/846 ريال وارد ايران شده که بابت آن 11/722 دلار ارز، از کشور خارج شده است.

    بر اساس گزارش مرکز آمار، ايران در سال جاري تا پايان شهريورماه نزديک به ۱۶ تن پفيلاي فرانسوي وارد کرده که ارزش آن 1/540/937/494 ريال معادل 47/501 دلار بوده است.

    ۶۳۰ تن غذاي سگ و گربه خانگي نيز در نيمه اول ۹۶ از مبدا فرانسه راهي بازارهاي ايران شده که بابت آن 48/256/793/779 ريال هزينه شده که ارزش دلاري آن 1/485/104 دلار اعلام شده است.گزارش گمرک همچنين نشان مي دهد بيش از ۸ تن سرکه نيز در اين مدت از فرانسه وارد کرده ايم.

مدیر واحد پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق شمال غرب و غرب کشور به دلیل وزش باد شدید خبر داد و گفت: طی امروز و فردا دمای استان‌های ساحلی خزر 6 تا 10 درجه افزایش می‌یابد.
"
احد وظیفه" در گفت‌وگویی، با اشاره به وضعیت جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (7 آبان ماه) با گذر موج تراز میانی از شمال غرب کشور در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل افزایش ابر، رگبار باران، گاهی وزش باد شدید موقتی و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.وی افزود: بعدازظهر به دلیل وزش باد شدید، پدیده گرد و خاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور دور از انتظار نیست.مدیر واحد پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: طی امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر دمای هوا 6 تا 10 درجه افزایش می‌یابد که در برخی مناطق سواحل غربی خزر و اردبیل گاهی با وزش باد شدید جنوبی همراه خواهد بود.به گفته "وظیفه"، روز دوشنبه در برخی مناطق غرب کشور نیز رشد ابر و رگبار پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.وی در مورد شرایط جوّی تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز (7 آبان ماه) کمی ابری،همراه با غبارصبحگاهی، گاهی همراه با وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 28 و 18 درجه سانتیگراد خواهد بود. همچنین روز دوشنبه (8 آبان ماه) کمی ابری، همراه با غبارصبحگاهی، در بعدازظهر افزایش ابر، گاهی همراه با وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 28 و 17 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
پیش‌بینی تداوم هوای "ناسالم" برای گروه‌های حساس در تهران
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از وضعیت هوای "ناسالم" برای گروه‌های حساس خبر داد و گفت: این شرایط امروز نیز حاکم خواهد بود.
"
حسین شهبازی" با اشاره به وضعیت کیفی هوای تهران اظهار کرد: شرایط کیفی هوای بیشتر مناطق پایتخت به دلیل افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق، در شرایط نامطلوب برای گروه‌های حساس است و انتظار می‌رود تا امروز (7 آبان) وضعیت کیفی هوای "ناسالم" برای گروه‌های حساس در برخی مناطق شهر تهران تداوم داشته باشد.وی افزود: شاخص کیفیت هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به 11 صبح دیروز با عدد 114 در شرایط "ناسالم" برای گروه‌های حساس بود.. این شرایط "ناسالم" در هوای تهران تداوم دارد و در شرایط فعلی شاخص کیفیت هوا 117 است.مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد وضعیت هواشناسی گفت: بر اساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در بعدازظهر در برخی ساعات بعدازظهر وزش باد موثر به بزرگی 3 تا 5 متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب شرقی انتظار می‌رود. این شرایط امروز کمابیش ادامه خواهد داشت و برخی ساعات همراه با وزش باد موثر خواهد بود.به گفته "شهبازی"، با افزایش میزان ناپایداری جوی طی روز دوشنبه، به تدریج بر سرعت باد افزوده و در برخی ساعات وزش باد شدید به بزرگی 8 تا 10 متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی پیش‌بینی می‌شود.این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: دمای تهران افزایش جزئی خواهد یافت.